Announcement

Collapse
No announcement yet.

Leveistä kitkarenkaista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Hmmm....kyllähän se pintapaineperiaate pätee ihan samoin myös kitkarenkaaseen.... Liian matalalla pintapaineella lamellit eivät pureudu/mukaudu tien "hammastuksiin" vaan toimivat kuten vesisuksi vedessä.
    Jokaiseen akselipainoon löytyy kutakuinkin optimi rengasleveys joka kokonaisuutena on kompromissien summa.

    Comment

    • Jeremias_touring
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 170
      • Kuopio

      #17
      195/50R15 Green diamondit, vähäinen rengasmelu ja tosi hyvä pito kitkoiksi...

      Peilijäällä jättää renkaat sellaset jälet ihan niinku ois hiekkaa ollu renkaan alla...

      RWD on pop

      Comment

      • jopeh
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 694
        • Tampere

        #18
        Minulla on Nokian RSi 225/45-17. Kyl niissä on ihan hyvin pitoa lumella, mut jäisellä tiellä ovat muuten melkoiset luistimet.

        Minun mielestä 225 on ihan maksimi kitkarenkaaksi.
        "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

        Comment

        • Luxi
          Bimmer Rookie
          • Apr 2005
          • 82
          • Tuusula

          #19
          Saippuaa?

          Originally posted by Esko
          varsinkin käytetyt kitkarenkaat on hyvä käsitellä saippualiuoksella, joka palauttaa osan pehmeydestä kumiseokseen takaisin...ihan järkevä ratkaisu tehtäväksi ainakin näihin matalaprofiilisiin kitkoihin.
          moi, onko sinulla tarkempaa faktaa tuosta saippuasta? Mäntysuopa tuskin käy saippuasta, vai käykö?
          Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
          G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

          Comment

          • vleivo
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 708
            • Zürich Switzerland

            #20
            225 45 17 nokian rsitä hankimassa mahdollisesti talveksi, onko hyvä rengas ja missä hintaluokassa liikutaan?
            1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
            1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
            1991 Ford Mustang GT 5.0
            1994 BMW M5 3.8
            2011 H-D Fatboy Special
            2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4

            Comment

            • 525TDS Touring
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 483
              • Sahalahti

              #21
              Originally posted by sirkus
              Joo eipä se kitka jäällä pidä nastan tavoin mutta ite olen ajanut 5v kitkoilla ja en vaihtaisi nastoihin enää millään painavan auton alla nuo hankookit pitää ihan kohtuulisesti lukuunottamatta jää kelejä ja silloin täytyy vaan ajaa varovasti. 225/55 17 koossa löytyis kyllä nokian rsi:tä ja blizzakia tms mut ne maksaa 800-1000e sarja. Mulla oli vanhassa takaveto ooppelissa nokian Q:t ja huonommin ne piti siinä mitä hankookit e32 seiskassa.
              Mulla 8 talvee kitkoilla ja hyvin on pärjätty. Ja olen huomannut myös, että mitä painavampi auto, sitä paremmin kitkat pitää, vaikka "ensioitkosten" mukaan kevyessä autossa kitkat toimii paremmin. Ja vielä "järkevämpi" väite on, että auton painolla ei ole merkitystä vesiliirron alkamiseen.
              Ex-525TDSa Touring -98
              Ex-MB E220T CDi -02
              E61 520D -09
              F11 518d -16

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6324
                • P-Pohjanmaa

                #22
                Itse vaihdoin 206\65-15 kitkat ->225\45-17 bridgstone kitkoihin saa nähdä miten toimivat talvella...odotukset on kovat ja autona 530da touring
                Ainakin edellsissa autossa kitkat on toimineet tosi hyvin,aivan loppuun niitä ei kannata ajaa kun ei niillä sitten mitään tee..
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • teppo_h
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 337
                  • Finland

                  #23
                  Itellä ois kans edessä ensimmäinen talvi kitkoilla. Omaan autoon tuli mukana kitkat (ei ne oo ku 185/?? 15 vanteella). Luulis nuilla pärjäävän. Nastat on aina aikasemmin ollu omissa autoissa, mutta on kitkoillakin tullut jotain ajettua. Sukulaisia muutamia jotka on ajanu vuosia pelkästään kitkoilla ja niitä ei saa enää vaihtamaan nastoihin. Varmaan itelle käy samoin.

                  Malttihan se on talvikelillä valttia oli renkaat mitkä hyvänsä. Ja kunnon peilijäällä ei kyllä nastakaan pidä paskan vertaa (vaikka kitka vielä sitäkin huonommin).
                  Mutta ku oon muutaman talven pärjänny E21 bimmerillä ilman mitään ojaanajoja tms., niin eiköhän sitä tiellä pysytä vähän uudemmallakin.
                  Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                  Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                  EX:
                  Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                  Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                  E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                  E36 320i Coupe, E21 318i
                  MB W115 240D

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎