Originally posted by nun6
View Post
En saa renkaita tasapainoon
Collapse
X
-
-
Joskus aikoinaan mulle tasapainotettiin renkaat "alla". Rengaskoneessa oli pyöreä rinkula joka painettiin kumia vasten ja se myös pyöritti koko pyörää. Onko näitä enää olemassa? eikös tämä ratkaisisi monta ongelmaa? En nyt muista tarkkaan sitä laitetta, kun se oli viime vuosisadalla...
Leave a comment:
-
Originally posted by torso1 View PostNuo lukemat eivät ole ok. Tänään tasapainotettiin multa täysin uusi 20” kesäsetti Hunter Road Force GSP9700 koneella. 2 vanne/rengas yhdistelmää meni 3-4kg (Road Force) väliin ja toiset kaksi vannetta/rengasta ~10kg road forceen. Eikä niitä pienemmäksi saatu enää pyörittelemällä. Kaikki vanteet oli onneksi tosi suorat. Niissä heitot oli 0.03-0.15mm luokkaa.
Soitto Michelinille et mitä tehdään. Aluksi asenne oli et renkaissa on kyllä tosi harvoin vikaa ja eiköhän ne ihan toleranssissa ole. Sit kerrottiin et tasapainotus tehtiin Hunterilla ja voidaan lähettää raportti jos ei muuten homma aukea. Sitten muuttui ääni kellossa. Sanottiin et lähetetään viipymättä 2 uutta rengasta liikkeeseen. Vialliset täytyy lähettää Michelinille takaisin tutkittaviksi.
Noi 10kg:n paketit sit heitettiin taka-akselille. Ja kyllähän nekin tasapainoon saatiin melko pienillä painoilla mut ku se ei ole koko totuus hommassa. Ajossa huomaa nyt pientä tutinaa/jumputusta/värinää selkeästi taka-akselin puolelta. Etu-akseli menee nätisti ja tärinä ei välity rattiin.
Tämäkin on semmonen asia mikä ei oikeasti muuten selviä kuin kunnon koneilla ja asian osaavan asentajan toimesta. Jos pyörään ei kohdisteta normaali koneessa 600kg:n painetta niin vähän hankala tietää et onko se oikeesti kunnossa. Tähän mun tasapainotushommaan meni aikaa ~2h kun homma tehtiin kunnolla. Olin itse takapiruna katsomassa että miten homma oikeesti tehdään kunnolla. Kuka oikeesti rupee rengasliikkeessä sesonkiaikana käyttämään tommosta aikaa paketin kokoamiseen? Ei kukaan! Tää on vaan ainut tapa varmistaa oikeesti mittaamalla et paketti täyttää vaatimukset laadun suhteen.
Normaalisti asiakas tulee takaisin liikkeeseen et auto tutisee. Sit pyöritellään renkaita vanteilla ja tasapainotellaan uudelleen. Käyhän taas ajaa et miltä nyt tuntuu. Ei näin! Kun homma tehdään kerralla kuntoon niin laatupakettia (hyvät vanteet/renkaat) ei tarvitse uudelleen tasapainotella ennen kuin renkaat on finaalissa.
Innolla odotan uusia renkaita saapuvaksi. Saa nähdä miten niiden kanssa käy. Toivottavasti ovat tällä kertaa pyöreät. Toivossa on hyvä elää...
Leave a comment:
-
Originally posted by raimo1 View PostVanteiden heitot mitattiin tuolla hunterilla forcematchin yhteydessä?
Vai ilman rengasta heittokellolla?
En itse tuohon hunterin mittaukseen aina luota, se riippuu paljon vanteesta miten mittapäät istuu vanteen reunaan. Usein etupuolella vannetta se ei istu ja mittaus pitää tehdä sisäpuolelta pelkästään.
Ihan huvikseen kyselen.
Tuota tapaa tykkään itse käyttää enemmän, kun mälvää roadforcea.
Mutta joo, kyllähän tuolla vaan selkeesti näkee sen jos paketista tulee liian kova vaikka kuinka pyörittelisi rengasta vanteella. Siihempä sitten ei auta muu avuksi kuin uudet renkaat. Onneksi omassa tapauksessa myös Misukka lupasi laittaa uudet gumit tulemaan pikimmiten uutta asennusta varten. Ei ne vaan aina ole pyöreitä tai sitten ovat liian kovia..
Leave a comment:
-
Originally posted by torso1 View PostNuo lukemat eivät ole ok. Tänään tasapainotettiin multa täysin uusi 20” kesäsetti Hunter Road Force GSP9700 koneella. 2 vanne/rengas yhdistelmää meni 3-4kg (Road Force) väliin ja toiset kaksi vannetta/rengasta ~10kg road forceen. Eikä niitä pienemmäksi saatu enää pyörittelemällä. Kaikki vanteet oli onneksi tosi suorat. Niissä heitot oli 0.03-0.15mm luokkaa.
Soitto Michelinille et mitä tehdään. Aluksi asenne oli et renkaissa on kyllä tosi harvoin vikaa ja eiköhän ne ihan toleranssissa ole. Sit kerrottiin et tasapainotus tehtiin Hunterilla ja voidaan lähettää raportti jos ei muuten homma aukea. Sitten muuttui ääni kellossa. Sanottiin et lähetetään viipymättä 2 uutta rengasta liikkeeseen. Vialliset täytyy lähettää Michelinille takaisin tutkittaviksi.
Noi 10kg:n paketit sit heitettiin taka-akselille. Ja kyllähän nekin tasapainoon saatiin melko pienillä painoilla mut ku se ei ole koko totuus hommassa. Ajossa huomaa nyt pientä tutinaa/jumputusta/värinää selkeästi taka-akselin puolelta. Etu-akseli menee nätisti ja tärinä ei välity rattiin.
Tämäkin on semmonen asia mikä ei oikeasti muuten selviä kuin kunnon koneilla ja asian osaavan asentajan toimesta. Jos pyörään ei kohdisteta normaali koneessa 600kg:n painetta niin vähän hankala tietää et onko se oikeesti kunnossa. Tähän mun tasapainotushommaan meni aikaa ~2h kun homma tehtiin kunnolla. Olin itse takapiruna katsomassa että miten homma oikeesti tehdään kunnolla. Kuka oikeesti rupee rengasliikkeessä sesonkiaikana käyttämään tommosta aikaa paketin kokoamiseen? Ei kukaan! Tää on vaan ainut tapa varmistaa oikeesti mittaamalla et paketti täyttää vaatimukset laadun suhteen.
Normaalisti asiakas tulee takaisin liikkeeseen et auto tutisee. Sit pyöritellään renkaita vanteilla ja tasapainotellaan uudelleen. Käyhän taas ajaa et miltä nyt tuntuu. Ei näin! Kun homma tehdään kerralla kuntoon niin laatupakettia (hyvät vanteet/renkaat) ei tarvitse uudelleen tasapainotella ennen kuin renkaat on finaalissa.
Innolla odotan uusia renkaita saapuvaksi. Saa nähdä miten niiden kanssa käy. Toivottavasti ovat tällä kertaa pyöreät. Toivossa on hyvä elää...
Vai ilman rengasta heittokellolla?
En itse tuohon hunterin mittaukseen aina luota, se riippuu paljon vanteesta miten mittapäät istuu vanteen reunaan. Usein etupuolella vannetta se ei istu ja mittaus pitää tehdä sisäpuolelta pelkästään.
Ihan huvikseen kyselen.
Tuota tapaa tykkään itse käyttää enemmän, kun mälvää roadforcea.
Leave a comment:
-
Originally posted by Bemarnisti View PostLainataanpas tätä ketjua. Eli autokaupan mukana tuli uudet kesärenkaat ja nyt laitatin ne alla oleville vanteille. Pyörät tasapainotettiin Hunter Roadforce laitteella ja 2 pyörää voimavaihtelu 4.5 kg ja 2 pyörää 8kg. Ei kuulemma lähdetä pyörittelemään koska kyseessä Kiinan kumit. Noh auto täristää jonkubän verran kovissa nopeuksissa ainakin. Tätä se kyllä teki myös aavistuksen noilla samoilla vanteilla kun alla oli Nokian kitkat. Onko nuo lukemat ok, eli lähdenkö selvittelemään tärinää muualta? Oikean puolen etulevy ainakin aavistuksen kiero kun rengas ylhäällä pyörittää niin nappaa hintusen kiinni yhdessä kohtaa. Lieneekö tuolla vaikutusta kuitenkaan🤔.
Soitto Michelinille et mitä tehdään. Aluksi asenne oli et renkaissa on kyllä tosi harvoin vikaa ja eiköhän ne ihan toleranssissa ole. Sit kerrottiin et tasapainotus tehtiin Hunterilla ja voidaan lähettää raportti jos ei muuten homma aukea. Sitten muuttui ääni kellossa. Sanottiin et lähetetään viipymättä 2 uutta rengasta liikkeeseen. Vialliset täytyy lähettää Michelinille takaisin tutkittaviksi.
Noi 10kg:n paketit sit heitettiin taka-akselille. Ja kyllähän nekin tasapainoon saatiin melko pienillä painoilla mut ku se ei ole koko totuus hommassa. Ajossa huomaa nyt pientä tutinaa/jumputusta/värinää selkeästi taka-akselin puolelta. Etu-akseli menee nätisti ja tärinä ei välity rattiin.
Tämäkin on semmonen asia mikä ei oikeasti muuten selviä kuin kunnon koneilla ja asian osaavan asentajan toimesta. Jos pyörään ei kohdisteta normaali koneessa 600kg:n painetta niin vähän hankala tietää et onko se oikeesti kunnossa. Tähän mun tasapainotushommaan meni aikaa ~2h kun homma tehtiin kunnolla. Olin itse takapiruna katsomassa että miten homma oikeesti tehdään kunnolla. Kuka oikeesti rupee rengasliikkeessä sesonkiaikana käyttämään tommosta aikaa paketin kokoamiseen? Ei kukaan! Tää on vaan ainut tapa varmistaa oikeesti mittaamalla et paketti täyttää vaatimukset laadun suhteen.
Normaalisti asiakas tulee takaisin liikkeeseen et auto tutisee. Sit pyöritellään renkaita vanteilla ja tasapainotellaan uudelleen. Käyhän taas ajaa et miltä nyt tuntuu. Ei näin! Kun homma tehdään kerralla kuntoon niin laatupakettia (hyvät vanteet/renkaat) ei tarvitse uudelleen tasapainotella ennen kuin renkaat on finaalissa.
Innolla odotan uusia renkaita saapuvaksi. Saa nähdä miten niiden kanssa käy. Toivottavasti ovat tällä kertaa pyöreät. Toivossa on hyvä elää...
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View PostMitä lie kartioita eksyny tohon koneen päälle, unohtunu jostain
Kuten Freak mainitsi noista pultin reijistä ei kohdisteta mitään, vilkase vähän kuvassa sitä, hammasratasta toisen perässä jolla etsitään ”sinnepäin” pulttijako.
Leave a comment:
-
Mitä lie kartioita eksyny tohon koneen päälle, unohtunu jostain
Kuten Freak mainitsi noista pultin reijistä ei kohdisteta mitään, vilkase vähän kuvassa sitä, hammasratasta toisen perässä jolla etsitään ”sinnepäin” pulttijako.Last edited by BMW525Xda; 18-04-2021, 12:12.
Leave a comment:
-
Originally posted by Freak View PostHmmm....Minkäkin jo epäilin asiaa.
Noilla tapeilla ei ole paskankaan väliä itse keskityksen kanssa. Joidenkin
vanteiden malli on vain sellainen, ettei se muovinen kuppi oikein halua istua siihen kunnolla. Kyllähän tuo tietysti tukee painavaa pyörää muovikuppia paremmin, mutta suoruuden koneeseen nähden määrää lopulta levy mitä vasten vanteen kiinnityspinta tulee sekä puristusvoima.
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View PostKai sä kuitenkin ymmärrät lähettämäsi kuvan :think
vanteiden malli on vain sellainen, ettei se muovinen kuppi oikein halua istua siihen kunnolla. Kyllähän tuo tietysti tukee painavaa pyörää muovikuppia paremmin, mutta suoruuden koneeseen nähden määrää lopulta levy mitä vasten vanteen kiinnityspinta tulee sekä puristusvoima.
Leave a comment:
-
Originally posted by duckland View PostNo muoviset rimpulat pomputti mulla keskitysrenkaina. ainoa tapa millä sain oli Hemi muistaakseni täällä mainitsi ,että pyörittää rengasta kiristyksen yhteydessä ja kohdistaa sen. näin sain pompotuksen pois, eli ne muoviset rimpulat ei todellakaan toiminut f30:ssä.
Se on sitten ihan sama miten kiristätte ja tasapainotatte jos tulee kuntoon auto. Jännä et tollasia roadforce laitteita bemari suosittaa ja jotkuu myy tyhmille asentajille 10 tonnin asennuspaketteja tasapainotuskoneisiin. jos sillä kartiolla kaikki onnistuu.
Kuten vanteidenkin kohdalla niin myös tasapainotuskoneiden kanssa se on vain tehtaan suositus, ei vaatimus eikä pakko. Suositus kuten maskipakkokin tässä maassa...
Leave a comment:
-
Originally posted by raimo1 View PostVinopino tuli kartioita hunterin mukana. Hyvin pelaa.
jotta tää pitää rautalangasta vääntää niin tässä:
Kysehän on kun tulee ongelma ja haluaa siihen vastauksen ja korjauksen. Kun tasapainotus tehdään kuvan mukaisesti ammattilaisen voimin ei jää enää arpapeliä onko kaikki ok vai ei. Voi siirtyä muihin puuhiin. Musta tää keskustelu on saman tasoista kun joutunut vääntää vittu rengasliikkeessä kun auto tärisee ja väitetään että kaikki on kunnossa mene pois. sitten käyt tuollaisen koneen ääressä ja auto menee täysin ilman tutinoita ja värinöitä.Last edited by duckland; 15-04-2021, 12:41.
Leave a comment:
Leave a comment: