En saa renkaita tasapainoon

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tehari
    replied
    Originally posted by nun6 View Post
    Joskus aikoinaan mulle tasapainotettiin renkaat "alla". Rengaskoneessa oli pyöreä rinkula joka painettiin kumia vasten ja se myös pyöritti koko pyörää. Onko näitä enää olemassa? eikös tämä ratkaisisi monta ongelmaa? En nyt muista tarkkaan sitä laitetta, kun se oli viime vuosisadalla...
    Muistat oikein, olen joskus käyttänyt moista konetta. Sillä saatiin tasapainoon myös ne jotka ei menny normaalisti tasapainoon. En kyllä osaa sanoa onko vielä, silloin se oli Euromasterilla, Runosmäki Turku. Koko paikkaa ei enää kyllä ole.

    Leave a comment:


  • nun6
    replied
    Joskus aikoinaan mulle tasapainotettiin renkaat "alla". Rengaskoneessa oli pyöreä rinkula joka painettiin kumia vasten ja se myös pyöritti koko pyörää. Onko näitä enää olemassa? eikös tämä ratkaisisi monta ongelmaa? En nyt muista tarkkaan sitä laitetta, kun se oli viime vuosisadalla...

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by Bemarnisti View Post
    Mikä paja kyseessä?
    Laitan yv

    Leave a comment:


  • Bemarnisti
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Nuo lukemat eivät ole ok. Tänään tasapainotettiin multa täysin uusi 20” kesäsetti Hunter Road Force GSP9700 koneella. 2 vanne/rengas yhdistelmää meni 3-4kg (Road Force) väliin ja toiset kaksi vannetta/rengasta ~10kg road forceen. Eikä niitä pienemmäksi saatu enää pyörittelemällä. Kaikki vanteet oli onneksi tosi suorat. Niissä heitot oli 0.03-0.15mm luokkaa.

    Soitto Michelinille et mitä tehdään. Aluksi asenne oli et renkaissa on kyllä tosi harvoin vikaa ja eiköhän ne ihan toleranssissa ole. Sit kerrottiin et tasapainotus tehtiin Hunterilla ja voidaan lähettää raportti jos ei muuten homma aukea. Sitten muuttui ääni kellossa. Sanottiin et lähetetään viipymättä 2 uutta rengasta liikkeeseen. Vialliset täytyy lähettää Michelinille takaisin tutkittaviksi.

    Noi 10kg:n paketit sit heitettiin taka-akselille. Ja kyllähän nekin tasapainoon saatiin melko pienillä painoilla mut ku se ei ole koko totuus hommassa. Ajossa huomaa nyt pientä tutinaa/jumputusta/värinää selkeästi taka-akselin puolelta. Etu-akseli menee nätisti ja tärinä ei välity rattiin.

    Tämäkin on semmonen asia mikä ei oikeasti muuten selviä kuin kunnon koneilla ja asian osaavan asentajan toimesta. Jos pyörään ei kohdisteta normaali koneessa 600kg:n painetta niin vähän hankala tietää et onko se oikeesti kunnossa. Tähän mun tasapainotushommaan meni aikaa ~2h kun homma tehtiin kunnolla. Olin itse takapiruna katsomassa että miten homma oikeesti tehdään kunnolla. Kuka oikeesti rupee rengasliikkeessä sesonkiaikana käyttämään tommosta aikaa paketin kokoamiseen? Ei kukaan! Tää on vaan ainut tapa varmistaa oikeesti mittaamalla et paketti täyttää vaatimukset laadun suhteen.

    Normaalisti asiakas tulee takaisin liikkeeseen et auto tutisee. Sit pyöritellään renkaita vanteilla ja tasapainotellaan uudelleen. Käyhän taas ajaa et miltä nyt tuntuu. Ei näin! Kun homma tehdään kerralla kuntoon niin laatupakettia (hyvät vanteet/renkaat) ei tarvitse uudelleen tasapainotella ennen kuin renkaat on finaalissa.

    Innolla odotan uusia renkaita saapuvaksi. Saa nähdä miten niiden kanssa käy. Toivottavasti ovat tällä kertaa pyöreät. Toivossa on hyvä elää...
    Mikä paja kyseessä?

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by raimo1 View Post
    Vanteiden heitot mitattiin tuolla hunterilla forcematchin yhteydessä?
    Vai ilman rengasta heittokellolla?

    En itse tuohon hunterin mittaukseen aina luota, se riippuu paljon vanteesta miten mittapäät istuu vanteen reunaan. Usein etupuolella vannetta se ei istu ja mittaus pitää tehdä sisäpuolelta pelkästään.

    Ihan huvikseen kyselen.



    Tuota tapaa tykkään itse käyttää enemmän, kun mälvää roadforcea.
    Joo, renkaan kanssa kaveri mittasi vanteiden heitot. Pelkästään sisäpuolelta koska ulkopuolelta ei toinen mittapää istunut vanteen reunaan muodosta johtuen. Tiedä sitten miten tarkka tuo mittaus on. Sillä mittakellolla olisi varmaan tarkka tullut mutta sitten olisi renkaat täytynyt pyöritellä kaikki irti vanteilta ensiksi ja mitata ensin vaan pelkät vanteet.

    Mutta joo, kyllähän tuolla vaan selkeesti näkee sen jos paketista tulee liian kova vaikka kuinka pyörittelisi rengasta vanteella. Siihempä sitten ei auta muu avuksi kuin uudet renkaat. Onneksi omassa tapauksessa myös Misukka lupasi laittaa uudet gumit tulemaan pikimmiten uutta asennusta varten. Ei ne vaan aina ole pyöreitä tai sitten ovat liian kovia..

    Leave a comment:


  • raimo1
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Nuo lukemat eivät ole ok. Tänään tasapainotettiin multa täysin uusi 20” kesäsetti Hunter Road Force GSP9700 koneella. 2 vanne/rengas yhdistelmää meni 3-4kg (Road Force) väliin ja toiset kaksi vannetta/rengasta ~10kg road forceen. Eikä niitä pienemmäksi saatu enää pyörittelemällä. Kaikki vanteet oli onneksi tosi suorat. Niissä heitot oli 0.03-0.15mm luokkaa.

    Soitto Michelinille et mitä tehdään. Aluksi asenne oli et renkaissa on kyllä tosi harvoin vikaa ja eiköhän ne ihan toleranssissa ole. Sit kerrottiin et tasapainotus tehtiin Hunterilla ja voidaan lähettää raportti jos ei muuten homma aukea. Sitten muuttui ääni kellossa. Sanottiin et lähetetään viipymättä 2 uutta rengasta liikkeeseen. Vialliset täytyy lähettää Michelinille takaisin tutkittaviksi.

    Noi 10kg:n paketit sit heitettiin taka-akselille. Ja kyllähän nekin tasapainoon saatiin melko pienillä painoilla mut ku se ei ole koko totuus hommassa. Ajossa huomaa nyt pientä tutinaa/jumputusta/värinää selkeästi taka-akselin puolelta. Etu-akseli menee nätisti ja tärinä ei välity rattiin.

    Tämäkin on semmonen asia mikä ei oikeasti muuten selviä kuin kunnon koneilla ja asian osaavan asentajan toimesta. Jos pyörään ei kohdisteta normaali koneessa 600kg:n painetta niin vähän hankala tietää et onko se oikeesti kunnossa. Tähän mun tasapainotushommaan meni aikaa ~2h kun homma tehtiin kunnolla. Olin itse takapiruna katsomassa että miten homma oikeesti tehdään kunnolla. Kuka oikeesti rupee rengasliikkeessä sesonkiaikana käyttämään tommosta aikaa paketin kokoamiseen? Ei kukaan! Tää on vaan ainut tapa varmistaa oikeesti mittaamalla et paketti täyttää vaatimukset laadun suhteen.

    Normaalisti asiakas tulee takaisin liikkeeseen et auto tutisee. Sit pyöritellään renkaita vanteilla ja tasapainotellaan uudelleen. Käyhän taas ajaa et miltä nyt tuntuu. Ei näin! Kun homma tehdään kerralla kuntoon niin laatupakettia (hyvät vanteet/renkaat) ei tarvitse uudelleen tasapainotella ennen kuin renkaat on finaalissa.

    Innolla odotan uusia renkaita saapuvaksi. Saa nähdä miten niiden kanssa käy. Toivottavasti ovat tällä kertaa pyöreät. Toivossa on hyvä elää...
    Vanteiden heitot mitattiin tuolla hunterilla forcematchin yhteydessä?
    Vai ilman rengasta heittokellolla?

    En itse tuohon hunterin mittaukseen aina luota, se riippuu paljon vanteesta miten mittapäät istuu vanteen reunaan. Usein etupuolella vannetta se ei istu ja mittaus pitää tehdä sisäpuolelta pelkästään.

    Ihan huvikseen kyselen.



    Tuota tapaa tykkään itse käyttää enemmän, kun mälvää roadforcea.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by Bemarnisti View Post
    Lainataanpas tätä ketjua. Eli autokaupan mukana tuli uudet kesärenkaat ja nyt laitatin ne alla oleville vanteille. Pyörät tasapainotettiin Hunter Roadforce laitteella ja 2 pyörää voimavaihtelu 4.5 kg ja 2 pyörää 8kg. Ei kuulemma lähdetä pyörittelemään koska kyseessä Kiinan kumit. Noh auto täristää jonkubän verran kovissa nopeuksissa ainakin. Tätä se kyllä teki myös aavistuksen noilla samoilla vanteilla kun alla oli Nokian kitkat. Onko nuo lukemat ok, eli lähdenkö selvittelemään tärinää muualta? Oikean puolen etulevy ainakin aavistuksen kiero kun rengas ylhäällä pyörittää niin nappaa hintusen kiinni yhdessä kohtaa. Lieneekö tuolla vaikutusta kuitenkaan🤔.
    Nuo lukemat eivät ole ok. Tänään tasapainotettiin multa täysin uusi 20” kesäsetti Hunter Road Force GSP9700 koneella. 2 vanne/rengas yhdistelmää meni 3-4kg (Road Force) väliin ja toiset kaksi vannetta/rengasta ~10kg road forceen. Eikä niitä pienemmäksi saatu enää pyörittelemällä. Kaikki vanteet oli onneksi tosi suorat. Niissä heitot oli 0.03-0.15mm luokkaa.

    Soitto Michelinille et mitä tehdään. Aluksi asenne oli et renkaissa on kyllä tosi harvoin vikaa ja eiköhän ne ihan toleranssissa ole. Sit kerrottiin et tasapainotus tehtiin Hunterilla ja voidaan lähettää raportti jos ei muuten homma aukea. Sitten muuttui ääni kellossa. Sanottiin et lähetetään viipymättä 2 uutta rengasta liikkeeseen. Vialliset täytyy lähettää Michelinille takaisin tutkittaviksi.

    Noi 10kg:n paketit sit heitettiin taka-akselille. Ja kyllähän nekin tasapainoon saatiin melko pienillä painoilla mut ku se ei ole koko totuus hommassa. Ajossa huomaa nyt pientä tutinaa/jumputusta/värinää selkeästi taka-akselin puolelta. Etu-akseli menee nätisti ja tärinä ei välity rattiin.

    Tämäkin on semmonen asia mikä ei oikeasti muuten selviä kuin kunnon koneilla ja asian osaavan asentajan toimesta. Jos pyörään ei kohdisteta normaali koneessa 600kg:n painetta niin vähän hankala tietää et onko se oikeesti kunnossa. Tähän mun tasapainotushommaan meni aikaa ~2h kun homma tehtiin kunnolla. Olin itse takapiruna katsomassa että miten homma oikeesti tehdään kunnolla. Kuka oikeesti rupee rengasliikkeessä sesonkiaikana käyttämään tommosta aikaa paketin kokoamiseen? Ei kukaan! Tää on vaan ainut tapa varmistaa oikeesti mittaamalla et paketti täyttää vaatimukset laadun suhteen.

    Normaalisti asiakas tulee takaisin liikkeeseen et auto tutisee. Sit pyöritellään renkaita vanteilla ja tasapainotellaan uudelleen. Käyhän taas ajaa et miltä nyt tuntuu. Ei näin! Kun homma tehdään kerralla kuntoon niin laatupakettia (hyvät vanteet/renkaat) ei tarvitse uudelleen tasapainotella ennen kuin renkaat on finaalissa.

    Innolla odotan uusia renkaita saapuvaksi. Saa nähdä miten niiden kanssa käy. Toivottavasti ovat tällä kertaa pyöreät. Toivossa on hyvä elää...
    Attached Files

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Mitä lie kartioita eksyny tohon koneen päälle, unohtunu jostain

    Kuten Freak mainitsi noista pultin reijistä ei kohdisteta mitään, vilkase vähän kuvassa sitä, hammasratasta toisen perässä jolla etsitään ”sinnepäin” pulttijako.
    juu eiköhän tämä tullut selväksi, että niillä ei kohdisteta mitään. enään puuttuu se tieto miksi renkaat ei mene tasapainoon normaaleilla konsteilla aina? Se että menin sanomaan nyt väärin että tuolla laitteellaa ei kohdisteta rengasta eikä sillä mitään tee niin oli vaan ja ainoastaan rengaskaupan kommentit. Voihan se olla, et kun ostettu kalliit laitteet elvisteltiin asiakkaalle niillä, mut mulle se tärkein niin renkaat tuli tasapainoon ja mä elän näiden tietojen kanssa. tiedän missä ja miten saa tutisemattomat renkaat autoon. Ja on mulla autoja ollut. nytkin 3, joten ihan ekaa kertaa en oo näitä tekemässä, mutta f30 oli absoluuttisesti hankalin. Siitä löytyy googlella steering wheel vibration miljoona osumaa. Mulle sattui kanssa tuollainen ongelmapesä aikoinaan. jotenkin vaikka en oo millää muotoa ammattilainen niin ton casen selvittelyssä oppi kyllä paljon mihin vie auton jatkossa renkaan vaihtoon ja tasapainotuksiin. ps. niissä paikoissa ei ammuta pulttipyssyllä pultteja sitten rautakankimomenttiin. sellaista en myöskään hyväksyisi, mutta monet hyväksyy tuollaisenkin paskan työn.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Mitä lie kartioita eksyny tohon koneen päälle, unohtunu jostain

    Kuten Freak mainitsi noista pultin reijistä ei kohdisteta mitään, vilkase vähän kuvassa sitä, hammasratasta toisen perässä jolla etsitään ”sinnepäin” pulttijako.
    Last edited by BMW525Xda; 18-04-2021, 12:12.

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Hmmm....Minkäkin jo epäilin asiaa.



    Noilla tapeilla ei ole paskankaan väliä itse keskityksen kanssa. Joidenkin
    vanteiden malli on vain sellainen, ettei se muovinen kuppi oikein halua istua siihen kunnolla. Kyllähän tuo tietysti tukee painavaa pyörää muovikuppia paremmin, mutta suoruuden koneeseen nähden määrää lopulta levy mitä vasten vanteen kiinnityspinta tulee sekä puristusvoima.
    Mä pyydän anteeksi virheellistä tietoa. Se tuli rengasliikkeestä joka pisti mulle tutisemattomat renkaat alle. En oo autoasentaja ja toi oli mitä asentaja kehui ku tasapainotti. Mulle itseasiassa ihan sama mitä noi tekee tai on tekemättä kunhan tekee työn moitteetta. Mikähän siinä oli sit kun pari tunnettua liikettä ei saanu renkaita tutisemattomiksi? Eli mikä siinä voi mennä metsään kun ei onnistu? Teil näyttää olevan maalikkoa parempi käsitys näistä niin valaiskaa meitä?

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Kai sä kuitenkin ymmärrät lähettämäsi kuvan :think
    Hmmm....Minkäkin jo epäilin asiaa.

    Originally posted by Freak View Post
    Ethän vain tarkoita nyt tässä tilannetta, jossa vannetta painetaan tasapainotuskoneessa ulkopuolelta pultinreikiin tulevilla tapeilla eikä perinteisellä kartiolla?
    Noilla tapeilla ei ole paskankaan väliä itse keskityksen kanssa. Joidenkin
    vanteiden malli on vain sellainen, ettei se muovinen kuppi oikein halua istua siihen kunnolla. Kyllähän tuo tietysti tukee painavaa pyörää muovikuppia paremmin, mutta suoruuden koneeseen nähden määrää lopulta levy mitä vasten vanteen kiinnityspinta tulee sekä puristusvoima.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    No muoviset rimpulat pomputti mulla keskitysrenkaina. ainoa tapa millä sain oli Hemi muistaakseni täällä mainitsi ,että pyörittää rengasta kiristyksen yhteydessä ja kohdistaa sen. näin sain pompotuksen pois, eli ne muoviset rimpulat ei todellakaan toiminut f30:ssä.

    Se on sitten ihan sama miten kiristätte ja tasapainotatte jos tulee kuntoon auto. Jännä et tollasia roadforce laitteita bemari suosittaa ja jotkuu myy tyhmille asentajille 10 tonnin asennuspaketteja tasapainotuskoneisiin. jos sillä kartiolla kaikki onnistuu.
    Niin, en tiedä miten painavia renkaita ja vanteita teillä muilla oikein on, kun keskitysrenkaatkin painuu linttaan. Mä oonkin käyttänyt BMW:n suosittelemia vanteita ja renkaita, niin ei tartte juurikaan keskitysrenkaiden kanssa tapella. Ainoat ovat e39:n vanteissa joilla keskiö on pienennetty normaaliin 72,6 millin kokoon.

    Kuten vanteidenkin kohdalla niin myös tasapainotuskoneiden kanssa se on vain tehtaan suositus, ei vaatimus eikä pakko. Suositus kuten maskipakkokin tässä maassa...

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Musta tää keskustelu on saman tasoista kun joutunut vääntää vittu rengasliikkeessä
    Kai sä kuitenkin ymmärrät lähettämäsi kuvan :think

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Originally posted by raimo1 View Post
    Vinopino tuli kartioita hunterin mukana. Hyvin pelaa.
    Joo sitä tuskin kukaan kysy mitä siellä mukana tulee. Aika jännä, että hunteri myy myös lisävarusteena kiinnityssarjaa, vaikka hunteri pitäisi osata itse tarkastaa onko kiinnitys tehty oikein ja kunnolla. Ainii miksi tämmöistäkään koneen pitää erikseen tarkastaa jos sillä kartiolla normikoneessa kaiken saa kuntoon kerralla. Miksi edes koko ketjun aloittaja kyselee ku renkaat tärisee kun teillä on vastaus näihin.

    jotta tää pitää rautalangasta vääntää niin tässä:


    Kysehän on kun tulee ongelma ja haluaa siihen vastauksen ja korjauksen. Kun tasapainotus tehdään kuvan mukaisesti ammattilaisen voimin ei jää enää arpapeliä onko kaikki ok vai ei. Voi siirtyä muihin puuhiin. Musta tää keskustelu on saman tasoista kun joutunut vääntää vittu rengasliikkeessä kun auto tärisee ja väitetään että kaikki on kunnossa mene pois. sitten käyt tuollaisen koneen ääressä ja auto menee täysin ilman tutinoita ja värinöitä.
    Last edited by duckland; 15-04-2021, 12:41.

    Leave a comment:


  • raimo1
    replied
    Vinopino tuli kartioita hunterin mukana. Hyvin pelaa.

    Leave a comment:

Working...
X