Ei nyt selvinnyt mikä auto kyseessä.
Ilmeisesti f30 ?
F10 ainakin tärinät johtuu alatukivarren väljästä nivelestä.
Meille tuli f10 joka käynyt jo useammassa rengas liikeessä tasapainoituksessa ja autokorjaamossa nivelten ja kartaanin tarkastuksessa.
Asiakas väittää , että täristää ja mentiin koeajolle ja kyllähän se täristää.
Takavetoinen niin nosturilla ajaessa taka-akseli täristää. Kardaani klappaa hieman takapäästä , silleä on sellanen muovihela joka kulunut väljäksi vaihdettii hela toiseksi syyksi paljastui kardaanin takalimpun pultit sekoitettu , joku korjaamo kättänyt auki ja laittanut putlit sekaisin.( nämä ovat eri mallisia , kartaanin ja perän laipan välillä.
No koeajolle , täristää edelleen.
Auto uudestaan ylös etupäätä tutkimaan oli kuulema jo 3 korjaamolla nivelt tarkastettu ja ei väljää... kuulemma... No kylläpä siellä vaan oli väljää ihan helposti tuota ei saa esille , mutta etupäässä taempi alatukivarsi nivel aivan väljä , molemmin puolin. auto taisi olla katsastettukin lähiaikoina.
Noh tukivarret vaihtoon ja jo loppui värinä joka esiintyi 110km/h ylöspäin.
Jännää oli se , ettei värinä tuntunut ratissa vaan koko auto tärisee.
En saa renkaita tasapainoon
Collapse
X
-
Vie johonkin osaavaan rengasliikkeeseen, selviää kyllä hyvin äkkiä mikä niissä on vikana
Leave a comment:
-
Jos siellä renkaan sisällä on jotain, niin vettä. Tai sitten irronnut paineanturi, mutta se antaisi kyllä vikakoodia.
Leave a comment:
-
Jos renkaan sisälle ei oo jääny mitään niin silloin lähtisin veikkaamaan seuraavaksi, että vanteen keskireiässä on likaa ja silloin ei keskitä kunnolla vannetta tasapainotuskoneeseen, jolloin tasapainotus muuttuu aina kun ottaa irti ja laittaa uudelleen koneeseen tai autoon.
Leave a comment:
-
Originally posted by MikaF View PostEttei nyt vaan olis käyny niin, että renkaiden sisälle olisi jäänyt jotain kun on laitettu renkaat vanteille?
Jos painotuskoneessa olisi vika niin eiköhän tämä sama tapahtuisi kaikille renkaille.
Onko alkuperäset bmw vanteet?
Kokeilin eri paineilla; 2.3 ja 3.3 - ei mitään vaikutusta.
Leave a comment:
-
Ettei nyt vaan olis käyny niin, että renkaiden sisälle olisi jäänyt jotain kun on laitettu renkaat vanteille?
Jos painotuskoneessa olisi vika niin eiköhän tämä sama tapahtuisi kaikille renkaille.
Onko alkuperäset bmw vanteet?
Leave a comment:
-
Itse kun hommasin käytetyn tasapainotuskoneen, niin sitä ei tahtonut saada kalibroitua tarkaksi, vaan useimmiten tuli eri heittoja painoissa. Aikansa kun asiaa tutki, ilmeni että koneen laakereihin oli tullut pientä välystä ja sen takia tuli eri lukemia tasapainotuksessa. Uudet laakerit kun vaihtoi, alkoi gramman sisään menemään painotukset.
Leave a comment:
-
Paljon rengaspaine? Kokeileppa nostaa paineita.
Edelliset renkaat oli jäykkärunkoset runflat.. nyt pehmeät kitkat...
Mulla teki f11 21" vanteel että auton seistessä alko täristää ja sitä aluksi tuli ihmeteltyä mutta lopuksi kunnolla ilmaa renkaisiin katos ongelmat...
Leave a comment:
-
Eivät. Tokkopa osaavatkaan...
No, ehkä se huoltomies sitten sen tekee ensi viikolla
Leave a comment:
-
En saa renkaita tasapainoon
Heitin pari viikkoa sitten talvirenkaat alle, kun kesärenkaat oli niin finaalissa, ettei enää viitsinyt ajaa...Olivat orggis (F30) 225/45/18-255/40/18 Bridgestone runflat:t, eikä minkäänlaisia värinöitä ollut. Nyt siis samoille vanteille (M400) tuli uudenkarheat Continental T830 235/45/18 kitkat, joilla ajoin aiemmalla autollani ilman ongelmia. Ovat kylläkin olleet tallissa muutaman vuoden välillä vähillä paineilla.
Renkaat tasapainotettiin tietenkin, mutta kun läksin ajamaan, niin tärinät oli aika massiiviset. Oikeaan etuvanteeseen oli laitettu huomattavan paljon lyijyä. Eikun takaisin ja rengasmiehen mukaan kun täristää 90:n nopeudessa, niin eturenkaissa vika. Vasen oli OK, mutta oikeaan piti lisätä 20 ja 30g. Ei tarvinut kuulemma katsoa takarenkaita.
Tärinä hävisi 90:ssä, mutta 130 alkaen oli tärinää, joka ei tuntunut ohjauspyörässä erityisemmin, vaan koko autossa. Takaisin liikkeeseen ja takarenkaat tarkastettiin. Vasen ok, mutta oikeaa joutui korjaamaan -> koeajolle, jolla totesin, että mikään ei ole muuttunut.
Tänä aamuna takaisin liikkeeseen ja neuvottelupöydän ääreen:
Rengasmies: Ei kyllä voi olla enää tasapainotuksesta kiinni.
Minä: No, edellisillä renkailla ei ollut ongelmaa.
Rm: Ne on noi sun pyöränpultit
M: no samanpainoisia ne on kaikki 20
- 235 ei ole alkuperäiskoko, siitä ongelmat. X-drivessa ei saa muuttaa mitään.
- Sama rengas joka nurkassa -mitä välii?
- soita bmw:lle ja kysy!
- turhaa, ei ne voi sanoa muuta kuin laita takas vakiokoko
- totta puhut. sulla on ehkä pyöränkulmat pielessä
- voi syödä rengasta tai puoltaa jos on - tuskin ravistaa. Sitäpaitsi vanhat renkaat kului tosi tasaisesti.
- ei ymmärrä. Jos nyt kuitenkin kävisit tarkistamassa ne pyöränkulmat.
- joo, se on ollut mulla jo mielessäkin
- no vilkastaan nyt kuitenkin vähän
.
.
.
Oikea etupyörä epätasapainossa - kone pyytää 20+20g. Kun tyyppi oli saanut renkaan tasapainotettua ja otettua lattialle, kysyin voisiko hän katsoa sen uudestaan. Mulla oli paha aavistus...
Jep! Kone pyytää 20+30g. Asentaja tempasee lastalla kaikki vanhat painot veks ja uusi yritys. Tarvitaan vain 10+15g. Laitetaan, rengas kiinni autoon ja oikea takapyörä kiinni tasapainotuskoneeseen: epätasapainossa. Asia korjataan, kone näyttää nollaa ja asentaja lähtee kiikuttamaan pyörää autolle.
- "Tuota...mitäs jos katsottaisiin vielä kerran se pyörä?" Tyyppi suostuu ja kone näyttää että painotus on viturallaan! WTF?
Asentaja menee toimistoon ja tulee hetken päästä. Tule uudestaan ensi viikolla - pitää saada huolto koneelle tai hommata uusi. Rengas kiinni & hyvää viikonloppua!
Mikähän tässä mättää? Kysyin parikin kertaa, että onko vanne ja rengas ok. Asentaja sanoo, että vanne on suora ja rengaskin on hyvä. Rengaskone on peruskoneen näköinen, muutaman vuoden vanha, huollettu syksyllä. Merkkiä en katsonut.
Voiko vanteessa olla semmoinen heitto/vika että kone ei pääse siitä jyvälle? Entä jos keskireikä ei ole ihan pyöreä? Näyttää kyllä pyöreältä, en tiedä. Asettuuko se eri tavalla koneeseen joka kerta vai sekoileeko kone?
Jos koneessa on vikaa, niin miksi vasen puoli oli sitten kunnossa ja uusintatarkastuksella näytti myös nollaa? Tällä viimeisellä kerralla niitä ei kyllä katsottu.
Tajusin vasta jälkeenpäin, että olisi pitänyt pyytää asentajaa ottamaan random-rengas hyllystä ja katsoa mitä se näyttää. Olisi myös pitänyt katsoa ne vasemman puolen pyörät.
Eivät taida tuossa liikkeessä kaikkein pätevimpiä olla, mutta nyt en minäkään osaa sanoa, mikä tässä on vikana. Onko kenelläkään kokemusta tämmöisestä ongelmasta?Tags: None
Leave a comment: