En saa renkaita tasapainoon

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • duckland
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Nyt en ymmärrä miten se voi edes jäädä kartioon vinoon. Kartio vain keskittää vanteen keskelle koneen akselia ja suoruuden määrää koneessa oleva levy, jota vasten vanne asettuu ihan samaten kuin se asettuu myös autossa napaa/jarrulevyä vasten. Vika löytyy peiliin katsomalla, jos vanteessa on kiinnityspinnassa paskaa tai koneen levy on hakattu moukarilla paskaksi.

    Muoviset keskitysrenkaat voi ottaa pois, mutta toimii ne autossakin. En minä ole mitään joustoa havainnut omissa keskitysrenkaissa. Vanteet ovat tulleet tasapainoon ja pyörineet autossakin tasapainossa keskitysrenkaista huolimatta tai niiden ansiosta. Miksei ne autossa olleessa jousta ja mene epätasapainoon, mutta koneessa sitten joustaakin. Outoa.
    No muoviset rimpulat pomputti mulla keskitysrenkaina. ainoa tapa millä sain oli Hemi muistaakseni täällä mainitsi ,että pyörittää rengasta kiristyksen yhteydessä ja kohdistaa sen. näin sain pompotuksen pois, eli ne muoviset rimpulat ei todellakaan toiminut f30:ssä.

    Se on sitten ihan sama miten kiristätte ja tasapainotatte jos tulee kuntoon auto. Jännä et tollasia roadforce laitteita bemari suosittaa ja jotkuu myy tyhmille asentajille 10 tonnin asennuspaketteja tasapainotuskoneisiin. jos sillä kartiolla kaikki onnistuu.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Nyt en ymmärrä miten se voi edes jäädä kartioon vinoon. Kartio vain keskittää vanteen keskelle koneen akselia ja suoruuden määrää koneessa oleva levy, jota vasten vanne asettuu ihan samaten kuin se asettuu myös autossa napaa/jarrulevyä vasten. Vika löytyy peiliin katsomalla, jos vanteessa on kiinnityspinnassa paskaa tai koneen levy on hakattu moukarilla paskaksi.

    Muoviset keskitysrenkaat voi ottaa pois, mutta toimii ne autossakin. En minä ole mitään joustoa havainnut omissa keskitysrenkaissa. Vanteet ovat tulleet tasapainoon ja pyörineet autossakin tasapainossa keskitysrenkaista huolimatta tai niiden ansiosta. Miksei ne autossa olleessa jousta ja mene epätasapainoon, mutta koneessa sitten joustaakin. Outoa.

    Leave a comment:


  • raimo1
    replied
    Tai sitten pointti oli että jos kartiota käytetään niin että se laitetaan vanteen etupuolelta. Eli mihin tulee keskimerkki.

    Oli miten oli, kartiolla navan puolelta. Se painaako vanteen pultin rei'istä vai kupilla koneeseen, on ihan sama.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Siihen kartioon saa helpolla jäämään hiukan vinoon vanteen tai muoviset keskitysrenkaat joustaa. Ammattitaitosella liikkeellä on ostettu adapterit jossa rengas kiinnittyy pulteista ja keskiöstä kuten autoon. Luulisin että puhumme samasta asiasta. Kuitenkin tasapainotus tehdään pultinreijistä ja keskiöstä ei pelkästä keskiöstä kartiolla.
    Kuulostaa erikoiselle, joustaako keskireikä itse vanteessa jos vanne oem keskireiällä ?

    Kyllä 99% rengaskoneista keskittää vanteen keskireiästä kartiolla. Lisäksi ainakin OZ vanteissa keskikitysrenkaat on alumiinia.

    Ja jos jätät keskitysrenkaat pois autosta lähes 99% pompottaa koska pultit vetää vanteen väärälle kohdalle, siksi ne keskitysrenkaat sinne asennetaan.

    Lisäksi kun miettii niin vanteet ”Sorvataan” keskireiän ympärille, ei pultinreikien jotka tehdään lähes viimeisenä valmistusprosessissa.
    Last edited by BMW525Xda; 15-04-2021, 06:05.

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Mäkin haluaisin tietää miksi näin. Yleensä autoissa ja Bemareissa ainakin ennen on vanne keskittynyt autoon keskiöllä eikä pulteilla. Jos se autossa keskittyy keskiöstä, niin tottakai myös tasapainotus tehdään keskittämällä vanne koneeseen keskiöstä. Ethän vain tarkoita nyt tässä tilannetta, jossa vannetta painetaan tasapainotuskoneessa ulkopuolelta pultinreikiin tulevilla tapeilla eikä perinteisellä kartiolla?
    Siihen kartioon saa helpolla jäämään hiukan vinoon vanteen tai muoviset keskitysrenkaat joustaa. Ammattitaitosella liikkeellä on ostettu adapterit jossa rengas kiinnittyy pulteista ja keskiöstä kuten autoon. Luulisin että puhumme samasta asiasta. Kuitenkin tasapainotus tehdään pultinreijistä ja keskiöstä ei pelkästä keskiöstä kartiolla.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Varmaan tällä hetkellä sama sesonki kiire joka paikassa.

    Leave a comment:


  • Bemarnisti
    replied
    Eipä ollukkaan nyt Autotekillä aikaa tutkia renkaita, toki ymmärrän että sesonki vielä päällä.. kertokaapas nyt niitä paikkoja uudenmaan tai vaikka kanta-hämeen alueella missä pyörät saadaan varmasti tasapainoon ja pyöritelttyä mahdollisimman pyöreäksi paketiksi?

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Rengas tasapainotetaan vain ja ainoastaan pultteista ei keskiöstä!
    Mäkin haluaisin tietää miksi näin. Yleensä autoissa ja Bemareissa ainakin ennen on vanne keskittynyt autoon keskiöllä eikä pulteilla. Jos se autossa keskittyy keskiöstä, niin tottakai myös tasapainotus tehdään keskittämällä vanne koneeseen keskiöstä. Ethän vain tarkoita nyt tässä tilannetta, jossa vannetta painetaan tasapainotuskoneessa ulkopuolelta pultinreikiin tulevilla tapeilla eikä perinteisellä kartiolla?

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Bemari antaa ohjearvon roadforcelle, joka on kaiketi tuo 6,8kg max. kyllä mulla f30 jouduttiin renkaita pyörittelemään vanteilla että päästiin ohjearvoihin ja lopulta tärisemättömään kyytiin, mutta olen jo varmaa 10 kertaa tänne foorumillekin kirjottanut, että huonot kokemukset rengasliikkeistä on valitettavan yleisiä. Jos lähtisi purkamaan hyvän ja huonon asentajan eroja. Hyvä asentaja tarkastaa vanteen suoruuden tasapainotuksen yhteydessä. sen näkee 99,5% tarkkuudella silmämääräisesti. sekä edestä että takaa. Rengas tasapainotetaan vain ja ainoastaan pultteista ei keskiöstä! jos näet että rengastasi aletaan keskiöstä tasapainottaa keskeytä työ ja vaihda liikettä jos eivät ymmärrä suomea. uudet ammattitasapainotuslaitteet pääsee aikalailla roadforcen kanssa tasoihin tasapainotuksen onnistumisessa. jos vannekone on ruosteenraiskaama paska niin kannattaa miettiä onko se oikea mesta hoitaa työ. ja tosiaan ammattimies pyörittää kyllä rengasta jos näyttää että painoja alkaa menemään liikaa.

    Sitten parasta on kun asioita liikkeessä muuna aikana kun se kaikkein pahin sesonki. näin varmistat, että siinä ei hengitä 17 jamppaa takana odottamassa renkaan vaihtoa.

    jos roadforcella ei päästä sallittuihin arvoihin vian piilottaminen taka-akselille ei auta. pelkkä vanne koneeseen ja mittaus onko suora. jos on niin rengas päälle jos ei mene arvoihin takuuseen uusi rengas. Se jumputtaa taka akselillakin. bemarit on vittumaisia autoja tasapainotuksen kanssa. Jo se, että bemari ei itse hyväksy kun roadforcella tasapainotetut renkaat kertoo aika paljon tästä. Tosin bemarilla ei ole kun airportissa roadforcelaite.
    Tässä viestissäsi on paljon oikeaa asiaa. Mielestäni asiakkaan tehtävä on vaatia laatua jota myös autonvalmistaja edellyttää että ajokokemus on mahdollisimman hyvä. Näistä tasapainotusasioista puhutaan liian vähän mielestäni koska useammat asiakkaat eivät myös vaadi sitä että homma tehdään oikein ja laadukkaasti. Ja niin pitkään kun se menee näin, rengasfirmat/merkkari ei myöskään hanki koneita/kouluta asentajia jolla homma onnistuu.

    BMW on hyväksynyt viralliseksi pyörän tasapainotus/ongelmien selvitys -työkaluksi Hunterin Elite sarjan koneen. Tämäkin kertoo jo paljon. Siitäkään huolimatta kun BMW ei itse vaadi että näitä koneita käytetään valtuutetuissa huoltopisteissä niitä sinne ei myöskään tule. Varsinkin kun asiakkaatkaan ei näistä asioista ole kiinnostuneet. Rengasfirmat hankkii vielä vähemmän. Muutamaa (yleensä max. 1kpl/kaupunki) poikkeusta lukuunottamatta jotka haluavat tarjota nykyaikaista ja varmasti laadukasta palvelua asiakkaalle.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Jos lähtisi purkamaan hyvän ja huonon asentajan eroja. Hyvä asentaja tarkastaa vanteen suoruuden tasapainotuksen yhteydessä. sen näkee 99,5% tarkkuudella silmämääräisesti. sekä edestä että takaa. Rengas tasapainotetaan vain ja ainoastaan pultteista ei keskiöstä!
    Aijaa miten niin tasapainotetaan pulttikehän suhteen?

    Hyvä ja huono asentaja. Joo sen näkee silmällä vippaako vanne ja/tai kumi. Mut ei ne siinä katsomalla suoremmiksi muutu. Ja heittoa on kaikissa vanteissa ja kaikissa kumeissa. Ylös voi kirjata että se ja se vippaa mutta mitä muuta sille siinä kohtaa teet.

    Jouduin ihan googlettamaan roadforce termin. Kysymys lienee kuorman muutoksen mittauksesta. Kääntelemällä vippauksia kompensoitua pois mutta ei se auta mitään jos kuormanmuutos johtuu vaikka runkovauriosta. Niitäkin on mitkä ei näy päällepäin.
    Last edited by petrolhead; 14-04-2021, 11:18.

    Leave a comment:


  • Bemarnisti
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Bemari antaa ohjearvon roadforcelle, joka on kaiketi tuo 6,8kg max. kyllä mulla f30 jouduttiin renkaita pyörittelemään vanteilla että päästiin ohjearvoihin ja lopulta tärisemättömään kyytiin, mutta olen jo varmaa 10 kertaa tänne foorumillekin kirjottanut, että huonot kokemukset rengasliikkeistä on valitettavan yleisiä. Jos lähtisi purkamaan hyvän ja huonon asentajan eroja. Hyvä asentaja tarkastaa vanteen suoruuden tasapainotuksen yhteydessä. sen näkee 99,5% tarkkuudella silmämääräisesti. sekä edestä että takaa. Rengas tasapainotetaan vain ja ainoastaan pultteista ei keskiöstä! jos näet että rengastasi aletaan keskiöstä tasapainottaa keskeytä työ ja vaihda liikettä jos eivät ymmärrä suomea. uudet ammattitasapainotuslaitteet pääsee aikalailla roadforcen kanssa tasoihin tasapainotuksen onnistumisessa. jos vannekone on ruosteenraiskaama paska niin kannattaa miettiä onko se oikea mesta hoitaa työ. ja tosiaan ammattimies pyörittää kyllä rengasta jos näyttää että painoja alkaa menemään liikaa.
    Sitten parasta on kun asioita liikkeessä muuna aikana kun se kaikkein pahin sesonki. näin varmistat, että siinä ei hengitä 17 jamppaa takana odottamassa renkaan vaihtoa.

    jos roadforcella ei päästä sallittuihin arvoihin vian piilottaminen taka-akselille ei auta. pelkkä vanne koneeseen ja mittaus onko suora. jos on niin rengas päälle jos ei mene arvoihin takuuseen uusi rengas. Se jumputtaa taka akselillakin. bemarit on vittumaisia autoja tasapainotuksen kanssa. Jo se, että bemari ei itse hyväksy kun roadforcella tasapainotetut renkaat kertoo aika paljon tästä. Tosin bemarilla ei ole kun airportissa roadforcelaite.
    Joo ei tarvitse tuonne rengasfirmaan enää rahojaan viedä. Noh änään on aika varattuna toiseen liikkeeseen jossa luvattiin pyöritellä rengasta vanteella ja tutkia tarkemmin. Heillä ei käsittääkseni kuitenkaan ole tuota roadforce konetta.

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Bemari antaa ohjearvon roadforcelle, joka on kaiketi tuo 6,8kg max. kyllä mulla f30 jouduttiin renkaita pyörittelemään vanteilla että päästiin ohjearvoihin ja lopulta tärisemättömään kyytiin, mutta olen jo varmaa 10 kertaa tänne foorumillekin kirjottanut, että huonot kokemukset rengasliikkeistä on valitettavan yleisiä. Jos lähtisi purkamaan hyvän ja huonon asentajan eroja. Hyvä asentaja tarkastaa vanteen suoruuden tasapainotuksen yhteydessä. sen näkee 99,5% tarkkuudella silmämääräisesti. sekä edestä että takaa. Rengas tasapainotetaan vain ja ainoastaan pultteista ei keskiöstä! jos näet että rengastasi aletaan keskiöstä tasapainottaa keskeytä työ ja vaihda liikettä jos eivät ymmärrä suomea. uudet ammattitasapainotuslaitteet pääsee aikalailla roadforcen kanssa tasoihin tasapainotuksen onnistumisessa. jos vannekone on ruosteenraiskaama paska niin kannattaa miettiä onko se oikea mesta hoitaa työ. ja tosiaan ammattimies pyörittää kyllä rengasta jos näyttää että painoja alkaa menemään liikaa.

    Sitten parasta on kun asioita liikkeessä muuna aikana kun se kaikkein pahin sesonki. näin varmistat, että siinä ei hengitä 17 jamppaa takana odottamassa renkaan vaihtoa.

    jos roadforcella ei päästä sallittuihin arvoihin vian piilottaminen taka-akselille ei auta. pelkkä vanne koneeseen ja mittaus onko suora. jos on niin rengas päälle jos ei mene arvoihin takuuseen uusi rengas. Se jumputtaa taka akselillakin. bemarit on vittumaisia autoja tasapainotuksen kanssa. Jo se, että bemari ei itse hyväksy kun roadforcella tasapainotetut renkaat kertoo aika paljon tästä. Tosin bemarilla ei ole kun airportissa roadforcelaite.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Aivan kuin jostain jenkkifoorumilta olin lukeneeni että maksimi ”road force” sais bemmissä olla 15lbs eli 6,8kg. Sen jälkeen viimeistään tutinaa alkaa tulla esille kovissa nopeuksissa. Hyvä olisi siis päästä kuitenkin ilmeisesti kaikilla pyörillä alle 5kg:n road forceen. Jos tämä ei ole mahdollista niin sitten huonoin pyörä mahdollisimman kauas kuskista eli taka-akselille.

    Leave a comment:


  • Bemarnisti
    replied
    Lainataanpas tätä ketjua. Eli autokaupan mukana tuli uudet kesärenkaat ja nyt laitatin ne alla oleville vanteille. Pyörät tasapainotettiin Hunter Roadforce laitteella ja 2 pyörää voimavaihtelu 4.5 kg ja 2 pyörää 8kg. Ei kuulemma lähdetä pyörittelemään koska kyseessä Kiinan kumit. Noh auto täristää jonkubän verran kovissa nopeuksissa ainakin. Tätä se kyllä teki myös aavistuksen noilla samoilla vanteilla kun alla oli Nokian kitkat. Onko nuo lukemat ok, eli lähdenkö selvittelemään tärinää muualta? Oikean puolen etulevy ainakin aavistuksen kiero kun rengas ylhäällä pyörittää niin nappaa hintusen kiinni yhdessä kohtaa. Lieneekö tuolla vaikutusta kuitenkaan🤔.

    Leave a comment:


  • nun6
    replied
    Menin eilen taas rengasliikkeeseen. Kaverit otti auton sisään, pyörät irti ja rullakkoon. Sanoivat, että mennään naapuriin, tule! Tien toiselle puolelle kolarikorjaamoon, jossa meitä odotti asentaja ja Hunter roadforce. Renkaat tasapainoon ja tänään menestyksellinen koeajo - ei täristä enää.

    Leave a comment:

Working...
X