Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M3 alustan mittoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L P
    BTCF Member
    • Oct 2010
    • 145
    • Helsinki

    E46 M3 alustan mittoja

    Hei,


    Olisiko täällä joku E36 M3 omistaja, jota kiinnostaisi mitata etuakseliston tukivarren asennon esim. pallonivelten alapinnan korkeuden maasta nähden tms? Mulla on tämmönen putkirunkonen projekti missä sekoitus E36 / E46 M3 etuakseliston osia ja tarvitsisin vähän perusmittoja ennen kuin alan tarkemmin geometrioita tarkastelemaan.


    -Lauri
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16465
    • Asikkala

    #2
    Normaalikokoisella renkaalla ylempänä kuin tuning-harrastajilla... Eli riippuu renkaan ulkohalkaisijasta.

    Comment

    • turbobliz
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1010
      • e-suomi

      #3
      Jos saat tukivarren about vaateriin tai sisäpuolen nivelöinnin hieman ulkopäätä ylemmäksi niin olet alueella. Riippuu tietenkin joustomatkoista ja käyttötarkoituksesta.

      Comment

      • L P
        BTCF Member
        • Oct 2010
        • 145
        • Helsinki

        #4
        Palloniveltä kun kattoo, niin näyttäisi että vaaterissa ei kuulu olla, vaan hieman ulkopää alempana.


        Jos jollain on mahdollisuus mittoja ottaa, niin tarvisi toki tietää rengaskoko sekä mikäli alustaa on madallettu.


        Ja tosiaan tarkoitus on kyseisiä mittoja käyttää vaan lähtökohtana, niin on helpompi omia muutoksia lähteä analysoimaan.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16465
          • Asikkala

          #5
          225/45-17 ja h&r -30 mm niin tukivarsi oli vaaterissa joten vakioalustalla tosiaan ulkopää alempana.

          Comment

          • Miuge
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 630
            • Tampere

            #6
            Kun määrittelet geometriat niin, että auton levätessä pohjaanlyöntikumien varassa tukivarsi on enintään vaakasuorassa ja mieluiten alaviiston puolelle, niin olet turvallisella alueella.
            Jos tukivarsi osoittaa joustossa (tai muutenkaan) yläviistoon se on usein merkki siitä, että huonoa roll-centeriä joutuu alkaan kompensoimaan entistä jäykemmällä jousella, tästä syystä monissa "sikamatalissa" rata-autoissa on myös suhteettoman jäykkä etujousi joka ei toimi järkevästi koko toiminta-alueella, koska madalluksen yhteydessä ei ole geometriaa muuten muutettu. Oikealla geometrialla jousijäykkyyttä saattaa saada tiputettua jopa puoleen ja autosta tuleekin yhtäkkiä ajettava.
            Webshop - MRT Engineering
            Facebook - MRT Engineering
            Instagram - mrtengineering
            YouTube - miugemrt

            Comment

            • L P
              BTCF Member
              • Oct 2010
              • 145
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Miuge View Post
              Kun määrittelet geometriat niin, että auton levätessä pohjaanlyöntikumien varassa tukivarsi on enintään vaakasuorassa ja mieluiten alaviiston puolelle, niin olet turvallisella alueella.
              Jos tukivarsi osoittaa joustossa (tai muutenkaan) yläviistoon se on usein merkki siitä, että huonoa roll-centeriä joutuu alkaan kompensoimaan entistä jäykemmällä jousella, tästä syystä monissa "sikamatalissa" rata-autoissa on myös suhteettoman jäykkä etujousi joka ei toimi järkevästi koko toiminta-alueella, koska madalluksen yhteydessä ei ole geometriaa muuten muutettu. Oikealla geometrialla jousijäykkyyttä saattaa saada tiputettua jopa puoleen ja autosta tuleekin yhtäkkiä ajettava.

              Tässä E46 M3 tukivarressa tämä tukivarren oleminen vaakatasossa on vähän epäselvä homma, kun tukivarsi ei ole E30/36 tukivarsien tapaan suora, vaan ikäänkuin vaakataso-asennossa osoittaa reilusti alaspäin. Tukivarsi kallistuu sisemmän pallonivelen kohdalta alaspäin ja vastaavasti ulomman kohdalta ylöspäin. Meinaat varmaan että pallonivelen suhteessa olis ikäänkuin vaakatasossa?


              Yritän siksi saada tarkkaan tuon BMW:n ajattelemaan tukivarren asennon katsottua ensi käteen oikein, kun mulla on tässä kompromissina leveä eturengas, joka pakottaa tuomaan pyörää (olka-akselia) hieman kauemmas iskunvaimentimesta. Myös et on 10mm alkuperäistä pienempi.Tarkoitus olisi mitata bump steeriä, sai-kulma muutoksen efektiä ja sen aiheuttamaa ohjauksen camber-muutoksia ja verrata niitä toiseen puoleen, jossa iskunvaimennin on vielä alkuperäisellä paikalla ja vanteen et-lukema oikea. Näillä keinoin yritän löytää tähän soppaan jonkun järkevän kompromissin. Iskunvaimentimen yläpään kiinnityskohta on vapaasti valittavissa. Tällä haavaa näyttäisi siltä, että tuo iskunvaimentimen tuominen poispäin navasta sekä pienempi et sekoittaa pakkaa aikalailla.

              Comment

              • racing02
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 2044
                • Riihimäki

                #8
                Originally posted by L P View Post
                Tässä E46 M3 tukivarressa tämä tukivarren oleminen vaakatasossa on vähän epäselvä homma, kun tukivarsi ei ole E30/36 tukivarsien tapaan suora, vaan ikäänkuin vaakataso-asennossa osoittaa reilusti alaspäin. Tukivarsi kallistuu sisemmän pallonivelen kohdalta alaspäin ja vastaavasti ulomman kohdalta ylöspäin. Meinaat varmaan että pallonivelen suhteessa olis ikäänkuin vaakatasossa?
                "Tukivarsi" on nivelpisteiden välinen suora. Se mitä muotoja siinä välillä on ei ole merkityksellistä geometrian toimivuuden kanssa. Ne on vaan valittujen nivelien liikealueiden ja väisteltävien esteiden pakottamia asioita.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎