Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rengaspainevalvonnan vikavalon syitä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zaci
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 459
    • Kuopio

    Rengaspainevalvonnan vikavalon syitä

    Moi,

    mietityttää mikä voisi olla rengaspainevalvonnan vikavalon taustalla autossa, jossa paineantureita ei ole (F20, 2016). Vikavalo syttyy satunnaisesti joko heti käynnistäessä tai ajon aikana, ja joskus sammuu ja saattaa pysyä poissa muutamat startit. ABS/DSC valot eivät pala, eli ABS-anturit toimivat ja ainakin joku moduuli ne oikein lukee. Akkua epäilin alkuun, mutta lataaminen (CTEK AGM recond) ei auttanut, tai auton käynnistäminen lämpimänä ajon jälkeen.

    Osaisikohan joku neuvoa tuon systeemin logiikkaa, koska eihän vika voi monessa paikassa olla kun ABS-data on olemassa oikeassa muodossa (koska ABS ja DSC toimivat) ja ylimääräisiä sensoreita rengaspaineisiin liittyen ei ole. Mikä moduuli tuon rengaspainetiedon sitten laskee? DSC? Näyttävät olevan aika kalliita vaihtaa ihan vain kokeilumielessä .

    ISTA:lla luin vikakoodit, mutta näille koodeille jatkodiagnoosiohjeet olettavat autossa olevan paineanturit jne. Vikakoodit ovat kuitenkin DSC-moduulissa, eli jos rengaspainelaskenta tapahtuu siellä niin sittenhän se voisi olla syypää. Mutta toisaalta jos data tulee jonkun muun moduulin kautta niin sitten vika voi olla myös muualla..

    DSC_25 DSC-CT01-DSC 0x48069E Tyre Pressure Monitor: wheel recognition when starting, calibration not possible 0 Yes
    DSC_25 DSC-CT01-DSC 0x4806B8 Tyre Pressure Monitor: Front left wheel electronics, no reception 105943 Unknown ---
    DSC_25 DSC-CT01-DSC 0x4806DA Tyre Pressure Monitor: wheel electronics, no reception, front right 105943 Unknown ---
    DSC_25 DSC-CT01-DSC 0x4806F0 Tyre Pressure Monitor: wheel electronics, no reception, rear left 105943 Unknown ---
    DSC_25 DSC-CT01-DSC 0x4806F4 Tyre Pressure Monitor: wheel electronics, no reception, rear right 105952 Unknown ---
    BMW F20 120xDa 2016 140kW
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3820
    • Nokia

    #2
    Asenna toimivat paineanturit niin eiköhän pelitä.

    2016 siis toki on paineantureilla toimiva rdc.
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

    ex. 53*BMW

    Comment

    • zaci
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 459
      • Kuopio

      #3
      Noloa myöntää, mutta en edes ajatellut autossa olevan paine-antureita.. mutta nyt kun renkaita vilkaisin niin metalliset venttiilinjuurethan siellä oli eikös se yleensä ole merkki että anturit löytyy? Jotenkin kun oli 1-sarjalaisesta kyse niin ajattelin luonnostaan että halvimman kaavan kautta menty. Ja vaimon auto kyseessä muutenkin niin en niin tarkkaan tunne...

      Jos nyt oletetaan että vika on tosiaan anturijärjestelmässä, niin olisikohan kyse sitten kuitenkin vastaanotin-antennista, kun kaikki anturit pimenevät suunnilleen samoihin aikoihin?
      Last edited by zaci; 20-03-2023, 18:25.
      BMW F20 120xDa 2016 140kW

      Comment

      • Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3820
        • Nokia

        #4
        Jos on tarvikevanteet (ja sitä kautta erittäin todennäköisesti tarvikeanturit), niin 99% on vika antureissa.
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

        ex. 53*BMW

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 1595
          • Turku

          #5
          Originally posted by zaci View Post
          Noloa myöntää, mutta en edes ajatellut autossa olevan paine-antureita.. mutta nyt kun renkaita vilkaisin niin metalliset venttiilinjuurethan siellä oli eikös se yleensä ole merkki että anturit löytyy? Jotenkin kun oli 1-sarjalaisesta kyse niin ajattelin luonnostaan että halvimman kaavan kautta menty. Ja vaimon auto kyseessä muutenkin niin en niin tarkkaan tunne...

          Jos nyt oletetaan että vika on tosiaan anturijärjestelmässä, niin olisikohan kyse sitten kuitenkin vastaanotin-antennista, kun kaikki anturit pimenevät suunnilleen samoihin aikoihin?
          Jos kaikki anturit pimenisivät TÄSMÄLLEEN samaan aikaan, niin sitten voisi olla vastaanottimiessa vikaa. Ne renkaan anturit on jo seitsemisen vuotta vanhat, joten siinä on ehkä suurinpiirtei se aika mitä niiden akut kestää. Ja kyllä ne vaan voi ikääntyä suunnilleen samaan aikaan.
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • zaci
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2005
            • 459
            • Kuopio

            #6
            Talvirenkailla on tosiaan tarvikevanteet. Halpa testi on heittää orkkis-kesävanteet tilalle ja katsoa tapahtuuko jotain. Tämä pitänee tehdä seuraavaksi.

            Tuossa alun postauksen vikakoodeissa näkyisi että kolme anturia antoi vikakoodin samalla kilometrimäärällä, ja neljäs muutama kilometri niiden jälkeen. Niin tarkkaa en tunne / tutkinut tuota ISTAa että onko tuo ensimmäisen vai viimeisimmän vikakoodin kilometrimäärä, kun vasta opettelen ISTAn käyttöä. Jos ensimmäisen vikakoodin kilometreistä on kyse, niin vähän huonolta vaikuttaa jos kaikki menevät samaan aikaan.

            Nopea googlettelu vihjailee että erillistä TPMS antennia/modulia ei enää olisi 2014 jälkeen, ja nämä olisi integroitu tuohon DSC-laatikkoon joka on ABS pumpun kyljessä. Tätä tukisi se että RealOemista en löytänyt erillistä TPMS / RDC modulia ja antennia tähän autoon. No toivottavasti vika ei tosiaan ole tuossa DSC boksissa vaan antureissa.

            Kiitoksia kommenteista jo tähän asti! Eiköhän tämä tästä selviä.
            BMW F20 120xDa 2016 140kW

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10923
              • Joensuu

              #7
              Veikataan antureita syyllisiksi. Eli anturien uusiminen tai sitten koodaa TPMS->RPA, eli järjestelmä seuraa abs anturien perusteella renkaita. RPA oli käytössä oletuksena BMW:llä euroopassa kunnes ottivat nuo anturit vakiovarusteiksi muistaakseni 2014. RPA ei tarvitse mitään omia antureitaan ja toimii aina kaikilla vanteilla.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1595
                • Turku

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Veikataan antureita syyllisiksi. Eli anturien uusiminen tai sitten koodaa TPMS->RPA, eli järjestelmä seuraa abs anturien perusteella renkaita. RPA oli käytössä oletuksena BMW:llä euroopassa kunnes ottivat nuo anturit vakiovarusteiksi muistaakseni 2014. RPA ei tarvitse mitään omia antureitaan ja toimii aina kaikilla vanteilla.
                Eikö tuossa koodaksen lisäksi pidä ottaa se TPMS-purkki pois autosta (tai ainakin irrottaa sen kytkentä)?
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10923
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Silmaauki View Post
                  Eikö tuossa koodaksen lisäksi pidä ottaa se TPMS-purkki pois autosta (tai ainakin irrottaa sen kytkentä)?
                  Riippuu autosta, joissakin riittää sulakkeen irroitus.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Aceishigh
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 281

                    #10
                    RDC herjaa alkoi tulemaan talvirenkaille vaihdon jälkeen, aiemmin toiminut moitteetta, voisikohan tätä kotikonstein jotenkin tutkia/mistä voisi aloittaa vai meneekö näissä aina anturit uusiksi?​
                    Old golfers never die, they only lose their balls.

                    BMW 740d xDrive (06/2014).

                    Comment

                    • Silmaauki
                      BTCF Member
                      • Jan 2015
                      • 1595
                      • Turku

                      #11
                      Rengasliikkeestä voi mennä kysymään apua. Niillä on kait laitteet millä voi tutkia saako siihen anturiin yhteyttä.
                      E93 335i Aarre, Montego blue
                      E90 318i talvipulkka

                      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5327
                        • S:t Karins

                        #12
                        Originally posted by Aceishigh View Post
                        RDC herjaa alkoi tulemaan talvirenkaille vaihdon jälkeen, aiemmin toiminut moitteetta, voisikohan tätä kotikonstein jotenkin tutkia/mistä voisi aloittaa vai meneekö näissä aina anturit uusiksi?​
                        Koita ajaa resetointi läpi pari, kolme kertaa. Joskus onnistuu vasta parin kerran jälkeen. Jos ei skulaa niin rengasliikkeeseen vaan, ne skannaa mikä/mitkä anturit on pimeenä. Jos kaikki anturit on OK niin sitten on boxi rikki.
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • Aceishigh
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2007
                          • 281

                          #13
                          Originally posted by Tommix View Post
                          Koita ajaa resetointi läpi pari, kolme kertaa. Joskus onnistuu vasta parin kerran jälkeen. Jos ei skulaa niin rengasliikkeeseen vaan, ne skannaa mikä/mitkä anturit on pimeenä. Jos kaikki anturit on OK niin sitten on boxi rikki.
                          Auto kävi BMW-huollossa, mut eivät ensimmäisellä kerralla löytäneet testerillä vikapaikkaa (mitä vähän kyl ihmettelen). Ei ollut valtuutettu BMW-huolto, mut luulis, et samat vehkeet niillä on. Tällä viikolla uusi huoltokäynti. Mietin vain, voiko boksi olla hajonnut, kun tämä alkoi heti talvirenkaiden vaihdon jälkeen ja kesärenkailla RDC-valvonta toimi moitteetta.
                          Old golfers never die, they only lose their balls.

                          BMW 740d xDrive (06/2014).

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14195
                            • Oulu

                            #14
                            Veikkaan että siellä on anturista jos toisestakin jo patteri heikkona.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎