memebuy23buy

Kallis jarruremontti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jesse
    Bimmer Rookie
    • Aug 2002
    • 64
    • Vaasa

    Kallis jarruremontti?

    Eli kertokaapas hiukan mielipiteitänne seuraavanlaisesta tilanteesta. Auto 520 -89 ja siihen pitäis vaihtaa jarrusatulat(á 120e satula) joka kulmalle (ei levyjä eikä paloja), sekä käsijarrurummut. Lisäksi hinta-arvioon kuului virranjakajankannen vaihto(pelkkä osa 130e) ja pyörijän vaihto. Kaikkiaan hinta-arvio oli tuhannen euroa. Ja paikka oli Autofit M Järvinen Tampere. Kyllähän noista osista tulee noilla hinnoilla jo 600 euroa, mutta silti tuo tuntuu tuolle remontille melko korkealta arviolta. Kokemuksia/suosituksia tamperelaisista korjaamoista? Mitään merkkikorjaamoa en tod. hae. Joku pätevä nyrkkipaja?
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7035
    • Uusikaupunki

    #2
    Motonetistä pyörijä & kansi n.65e yhteensä. Epäilijöille, nämä ovat samaa merkkiä kuin alkuperäisosat, eli alkuperäisosat. Alihankkija on vaihtunut, joten samaa merkkiä kuin paikallaan olevat nämä eivät välttämättä ole.

    Käytettynä jarrut, jos 535 palikat sopii, voin myydä sulle etusatulat levyineen ja paloineen sopuhintaan. Pakko kuitenkin kysyä, miksi kaikki satulat on pakko vaihtaa?

    Jakajan ja pyörijän vaihtaa itsekin nopsaan, ei kannata korjaamoolla vaihdattaa niin säästää siinäkin vähän.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3399
      • Tre

      #3
      Niin miksi juuri kaikki satulat? Oletko itse todennut ne loppuun ajetuiksi?

      Halvalla saat hyvät kun otat auton pukeille ja purat kaikki satulat ja putsailet hyvin ja hiot männän ym. vesihionnalla, sitten uudet tiivisteet 10 euroa/kulma.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • tomaatti 325
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2004
        • 207
        • Heinola

        #4
        ja miksi ei paloja kun ne ei maksa paljon mitään. Samalla vaivalla vaihtaisi kun kerta joutuu kuitenkin jarrut purkamaan...
        325 A Coupe -93

        Comment

        • ankkuli
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 938
          • Hyvinkää

          #5
          120€/kpl jarrusatulasta on oikeestaan aika edullinen hinta, jos sillä saa uudet, täydelliset satulat. taitaa merkkiliike ottaa tuplahinnan... silti minäkin epäilisin vaihdon tarpeellisuutta.

          toi työn osuus olis siis 400€, sillä pitää saada pajalla kun pajalla >10h työtä, joka kuulostaa kyllä aika paljolta. jakajan kannen vaihtaa kuka tahansa muutamassa minuutissa ja jopa meikäläsen kaltainen nakkisormi selviää jarrujen vaihdosta (jos saa laittaa uusia osia eikä kunnostaa vanhoja) yhdessä lauantaipäivässä. ehkä joku 5-6tuntia (~200-250€) vois olla hyväksyttävissä.

          toi 10h työmäärä olis ok, jos se paja kunnostas vanhat satulat, sillon aikaa menee 2-3tuntia/pyörä jos oikeen huolella tekee. osat maksaa motonetissä jarruihin n. 30€/kulma, ja sillon saa jo uudet männät, tiivistekumit ja ilmausruuvit. jos haluut tehdä itse, niin rautalankohjeet on esim. tuossa: http://bmwe32.student.utwente.nl/sea...akeCaliper.htm

          jos satulat on oikeesti niin heikossa hapessa, että ne on pakko vaihtaa, niin kannattaa kattella käytetyt satulat ja kunnost(utt)aa ne.

          palat kannattaa ehdottomasti laittaa samalla, jos vanhat on vähän kuluneet. erityisesti taakse, koska käsijarrurumpu=takajarrulevy. turha kuluttaa uutta levyä vanhoilla paloilla.
          Last edited by ankkuli; 21-10-2005, 12:46.
          Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

          Comment

          • Jesse
            Bimmer Rookie
            • Aug 2002
            • 64
            • Vaasa

            #6
            Ongelma on siinä, että ne satulat on sen verran heikossa hapessa ettei niitä saa irti. Ja palat ja levyt on hyvässä kunnossa niin miks niitä vaihtamaan? Itsekin voisin remonttia yrittää, mutta mulla ei ole tampereella työkaluja, eikä paikkaa missä tehdä. Eikä kyllä taitoakaan. Mahtasko joku tietää jonkun joka nuo osais kunnostaa. Tai niin.. kai ne pitäs ensin saaha irti. Vittumaista.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7035
              • Uusikaupunki

              #7
              Miten satuloiden kunto vaikuttaa niiden irtisaamiseen? Pulteillahan nuo kiinni ovat. Miksi ne yleensä pitää irroittaa jos ainoa ongelma on se ettei niitä saa irti.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                #8
                Originally posted by Jesse
                Ongelma on siinä, että ne satulat on sen verran heikossa hapessa ettei niitä saa irti. Ja palat ja levyt on hyvässä kunnossa niin miks niitä vaihtamaan? Itsekin voisin remonttia yrittää, mutta mulla ei ole tampereella työkaluja, eikä paikkaa missä tehdä. Eikä kyllä taitoakaan. Mahtasko joku tietää jonkun joka nuo osais kunnostaa. Tai niin.. kai ne pitäs ensin saaha irti. Vittumaista.
                Saahan nyt toki irti. Jos palat on hyvät, niin sehän tarkoittaa, että satulat on olleen irti viimeisen ~5 vuoden aikana.

                Mielummin vaikka pultit rälläkällä poikki, kuin hajottaa satulat. Eikä pulttejakaan ennenkö on koitettu kaikki kikat.
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • Jesse
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2002
                  • 64
                  • Vaasa

                  #9
                  Noh. Alunperin tarkoitus oli vaihtaa eteen pelkät sylinterit, koska ne jumittaa ja taakse käsijarrukengät. Eli tuon takia pitää saada satulat irti. Niissä satuloissahan on kierteet niissä pultin rei'issä. Jos siis rälläköi pultin pois niin joutuu porailemaan ja tekemään kierrettä yms. Onkohan tuokaan niin järkevää. Tuo on kyllä totta, että taakse pitää tulee uusi levy jos vaihtaa käsijarrurummun. Stupid me.

                  Niitä vaihtoehtoisia pajoja? Varmaan tuon 40e/h alle ei paljoa pääse, mutta kuka lähtis tuohon kunnostus operaatioon. Vai korjauttaako kaikki tamperelaiset jatkeensa lielahdessa?
                  Last edited by Jesse; 21-10-2005, 13:08.

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3399
                    • Tre

                    #10
                    Oletko siis yrittänyt kunnollisella kuusiopalalla ja pitkällä varrella vääntää pultteja auki, mutta ei lähde. Vai onko pyörähtänyt sileäksi? Pääseekö hyvillä lukkopihdeillä/pienillä putkitongeilla kiinni?

                    Jos olet jotain 1000 euroa valmis sijoittamaan tommoseen remonttiin, niin mä hakisin nyt vaikka sen Bilteman suurimman työkalusarjan (129 euroa) ja alkaisin itse hommaan. Sisältää lähes kaiken tarvittavan. Siihen vähän vasaraa ja ruuvvaria yms. päälle niin eiköhän homma suju jos auto sopii olla pois ajosta muutaman päivän.
                    Last edited by alspe; 21-10-2005, 13:35.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7035
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Jos pultti ei irtoa, niin kanta pois, levy irti että saa satulan sen kanssa irti ja sitten pultin nysä viilapenkkiin, lämpöä ja satulasta vääntämällä auki. Kyllä lähtee!
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • ankkuli
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 938
                        • Hyvinkää

                        #12
                        jos pajalla ei saada jarrusatulaa (ehjänä) irti, niin se on yrityksen ja ammattitaidon puutetta. sen ymmärrän kyllä, että jarrusatula jää kerrostalon parkkiksella irroittamatta, jos joka pultti on niin lujaa kiinni, ettei hajottamatta lähde. ymmärrän senkin, jos joku ei vain halua/viitsi/uskalla ryhtyä moiseen remonttiin, vaikka sitä vaihtoehtoa itse suosisin.

                        niin, olisi hyvä tietää mikä osa ei lähde irti? satulan kiinnitysrauta pyörännavasta? vain itse satula kiinnitysraudasta? kun vaihdoin omaan autoon jarrut (isommasta mallista tuhdimpia osia), niin kiinnitysraudat oli tossa omassa ns. riittävän lujaa kiinni (puoli metriä jatkovartta tarvittiin), mutta lähtihän ne. vanhat jarrusatulat olis ollu helppo nakki korjata, poislukien katkenneet ilmausruuvit. en omistanu vastakierretappeja, niin luovutin siltä osin.

                        tohon mun arvioon (2-3 tuntia/per kulma) sopii jo jokunen katkennu pultti ja hajonnu kierrekki. tavallisella nyrkkipajalla on kyllä sen verran porakonetta ja ruuvipenkkiä+jenkatappia, että pitää onnistua. tuntuu vaan nykyään auto"korjaamot" olevan linjalla "rikki on, eikä saa ehjättyä, pitää laittaa uusi osa". ei se ole mitään korjaamista, se on osien vaihtamista. tähän kohtaan voisin muutenkin laittaa jonkun messun siitä, mikä on mun mielestäni autohuollon ja/tai korjauksen ammattitaidon taso suomessa keskimäärin, mutta enpä viitsi.

                        tonni tosta mainitusta remontista on joka tapauksessa liikaa. vaikka teettäsitki ton korjaamolla (on siinä puolensa: ei tuu näpit likaseks ja sen korjaamiseen menneen ajan voi olla vaikka ylitöissä), niin ainakin pari sataa pitää saada hinnasta pois. ja niiden asennettavien satuloiden on syytä olla uusia tai ainakin todella hyväkuntoisia tohon hintaan.
                        Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                        Comment

                        • an13
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 260

                          #13
                          Kun noista motonetin jakajista on ennenkin puhuttu että ne ovat samoja kuin orkkikset, niin kenen tekemiä ne sitten ovat? Beruja?
                          ex-535iA E34

                          Comment

                          • Jesse
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2002
                            • 64
                            • Vaasa

                            #14
                            Kiitoksia ankkulille. Vahvistit omia käsityksiäni asiasta. Jos ajatellaan tuon uuden satulan hintaa 120e, niin sillä saa jo 3h töitä, missä ajassa jo minäkin varmasti tuon satulan korjailisin jos olisi hyvät vehkeet ja viitseliäisyyttä. Taidanpa neuvotella hieman tuosta satuloiden kunnostuksesta ja ellei onnistu niin etsin uuden pajan. Kiitos muillekin.

                            Suosituksia Tampereen korjaamoista kuunnellaan edelleen..

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7035
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Originally posted by an13
                              Kun noista motonetin jakajista on ennenkin puhuttu että ne ovat samoja kuin orkkikset, niin kenen tekemiä ne sitten ovat? Beruja?
                              Beru tai Bremi, en muista, toinen oli itsellä paikalla ja toinen oli motonetistä haettu osa, sekaisin menee kuitenkin jos sanon kumpaa oli :P.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X