Mistä kannatta lähteä vikaa etsimään kun abs:n valo palaa mittaristossa, aikaisemmin paloi vain ajoittain mutta nyt ei enää sammu ollenkaan?
Auto on -94 325tdsa...?
-Aapo-
520da touring Lci M-sport -07
1600-2 -68 (kaveriprojekti)
Chevrolet Avalanche LTZ -09
Sea Ray 230 sundancer -94
moro!kosketusvika penkin alla olevissa pistokkeissa,pistokkeet irronu toisistaan tai sitten tunnistematto menee vaihtoon ,siis penkissä kiinni oleva verhoilun alla! :juo :juo
moro!kosketusvika penkin alla olevissa pistokkeissa,pistokkeet irronu toisistaan tai sitten tunnistematto menee vaihtoon ,siis penkissä kiinni oleva verhoilun alla! :juo :juo
Ettei nyt menis Airbagin valon kanssa sekasin?
Asiaan...
ABS anturit voi olla irti, jarrupalat kuluneet?
No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.
Vika voi olla joko itse antureissa (sököt, huonokosketus, paskaiset,..) tai sitten akseleilla olevissa "hampaissa", joista anturi signaalinsa ottaa. Kuvassa etunapa, ABS anturi ottaa signaalinsa sen takana olevista hampaista.
Jos hampaat ovat kuluneet, yleensä ruostuneet hittoihin, ABS:it ei toimi. Yleensä etupää on OK, takanavassa ruostuneet.
Itse anturit voi mitata, joko suoraan yleismittarilla niiden resistanssit. Ne ovat ns. induktioantureita, joten resistanssimittaus kertoo yleensä kunnon luotettavasti. Kaikien antureiden resistanssi pitäisi olla samaa luokka.
Koko parin (anturi + "hampaat") voi testata myös pyörittämällä ratasta ja mittaamalla anturin tuottaman jännitteen. Eli anturin liiin irti, yleismittari pinnien väliin ja renkaan pyöritystä. Se synnyttää jännitteen joka on (muistaakseni) luokkaa +1V. Jos jostain se puuttuu => se pari on sökö, jompi kumpi, anturi tai hampaat.
Mulla jäi kans abs valo startista palaan sillointällöin kun akku oli lopussa.
Sehän tekee jonkun testin kun vääntää virrat päälle (poljin tärisee), sit kun samalla starttaa ni jännitteet laski kai liikaa.?
Akun kun vaihto ei ole tehnyt enää kertaakaan.
Ei vaikuta.... paloille on valo erikseen.
Ehdottomasti yleisin ABS-valon palamisen syy on just noi anturit.... ja niiden testauskin selvitettiinkin jo aika hyvin tuossa aiemmin. Eli jos yhdessä on mittailemalla erilaisia arvoja kuin muissa :arrow: Vaihtoon
Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring
Comment