Announcement

Collapse
No announcement yet.

Korin runkoäänien, moottorin, ajomelun ja rengasmelun äänieristyksen parantaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1495
    • Ilvola

    Korin runkoäänien, moottorin, ajomelun ja rengasmelun äänieristyksen parantaminen

    Vanha E28/300+kkm josta tykkään, parannusta toivon vielä äänieristystä lisäämällä. Laatua saa miten - jos langalle sattuisi kokemusta:
    1) Runkoäänet kait parhaiten lähtevät uusimalla kaikki akselistojen kumipuslat ja kardaanin kannatinlaakerin. Mikä merkitys eli suhteessa muihin toimenpiteisiin? Tiet ovat karkeita nyt talvirengasaikana ja tiepäälysteet Suomessa ovat eurooppalaisiin verraten karkeita...
    2) Moottorin kannatinkumien ja moottori-iskarin vaihdon merkitys?
    3) Vaihdelaatikon kannattimet / kumituet (jos siellä niitä on)?
    4) Moottorin täysremppa tehdyn kansirempan jatkoksi. Pehmeä ja hiljainen tää on, mutta yli 110km/t nopeuksissa moottori tuntuu karkealta, olisiko laakerirempalla OLEELLISTA vaikutusta vaikkei siihen muuta syytä olisikaan.
    5) Äänieristyksen lisääminen (bitumimatto, äänieristyslevy):
    - Matkustamon puolelle jalkatilan ja korin etuosan mattojen alle?
    - Takapenkin alustan täyttäminen huovalla?
    - Ovien täyttäminen huovalla?
    - Tavaratilan kaikkien pintojen ja kannen päällystäminen bitumimatolla ja pintahuovalla?
    - Moottoritilan rintapellin ja muiden peltipintojen päällystäminen bitumimatolla?
    6) Alustamassan lisääminen?

    Tuossa kait ne enimmät olivat, mutta missä järjestyksessä ja mihin kannattaa panostaa? Millaisia edustusbemut esim. vanhat 600-sarjalaiset tässä suhteessa ovat?
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5
  • dhr
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 207

    #2
    En ole Bmw-asiantuntija, mutta kohdat 1-4 vaikuttavat liioittelulta, jos ne haluaa tehdä pelkästään äänenvaimennus mielessä.

    Kohta 5 on ylivoimaisesti tärkein. Hankit paikkakunnan kumialan liikkeestä Noisetekin ST7R-raskasmattoa (7kg/m2) Noisetek. Purat auton verhoilun ja verhoat tuolla matolla kaikki peltipinnat ikkunalinjaan asti. Katon voi myös eristää. Peräkontti luonnollisesti verhoillaan täysin. Etulokarit poistamalla paljastuu myös paljon peltipintaa, joka kaipaa raskasmattoa. (En taaskaan tunne E28:n keulan rakennetta, mutta tämä yleensä pätee useimmissa autoissa)

    En tiedä onko E28:ssa konepellissä huopaa, mutta senkin alle voi niitata tuota raskasmattoa. Matto on vaan kiinnitettävä huolellisesti, sillä se tietty pehmenee lämmössä.

    Melutaso putoaa autossa kuin autossa aivan älyttömän paljon näillä konsteilla, jos siinä pudottamisen varaa on. Huovan voit melkeinpä unohtaa, etenkin ovissa. Oviin raskasmattoa sisä- ja ulkopeltien sisäpinnoille. Oven voi lisäksi täyttää jollakin pehmeällä täyttöaineella, mutta huom. se pitää pussittaa, ettei se kerää kosteutta. Lisäksi veden poistuminen ovista pitää varmistaa. Pehmeän äänieristeen eristävä vaikutus on korvin kuunnellen kyllä hyvin olematon. Se sopii lähinnä pintamateriaaliksi ruman lakritsinnäköisen raskasmaton päälle.

    Toiseksi paras konsti on laadukkaat ja äänettömät renkaat, kohtuullisella profiililla. Suurin osa melusta tulee Suomen teillä renkaista, ja renkaissa on todellakin eroja.

    Alustamassa on vähän huono paitsi äänieristykseen myös ruosteenestoon. Hanki ennemmin lokarit taakse, ja vuoraa ne tuolla raskasmatolla. http://www.lokari.fi

    Edit: Unohdin Peakoffin ja Noisekillerin tapaiset ruiskuttavat aineet. Itse en ole niitä käyttänyt, mutta muuten perusteellisesti kuulostellut kokemuksia niistä. Niissä lienee ongelmana riittävän kalvopaksuuden saavuttaminen, tietyissä tapauksissa kovatöisyys, vesiliukoisuus ja tietenkin se hinta.

    Itse olen pohtinut niiden käyttöä raskasmaton täydentäjänä paikoissa, joihin mattoa on vaikea saada taipumaan, saumakohdissa ym. paikoissa ikäänkuin "pinnoitteena". Muilla kirjoittajilla lienee kokemusta näistä.
    Last edited by dhr; 12-11-2005, 10:06.

    Comment

    • ankkuli
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 938
      • Hyvinkää

      #3
      kovin suurisuuntaisia äänieristysprojekteja ei ole tullu tehtyä, mutta tässä omia käsityksiä/ kokemuksia:

      1. en ole huomannu suurta eroa uuden ja vanhan kumipuslan kanssa äänessä. varsinainen kolahtelu tietenkin kuuluu ja on jo sinänsä niin ärsyttävää, että vaihto kannattaa.

      2. jos nykyiset osat on ehjiä, eikä varsinaista kolahtelua kuulu tai värinöitä/tärinoitä tule, ei pitäisi olla juurikaan merkitystä. teoriassa, jos vaihtaa materiaalin pehmeämpään, värinät ja meteli vähenee, mutta luultavasti mukavuus/käytettävyys on melko pitkälle optimoitu jo tehtaalla. tärkeintä on, että kaikki osat on ehjiä ja kunnolla kiinni.

      3. ks. yllä.

      4. jos kone on ennestään kunnossa, on myös täysrempan merkitys aika pieni. tietty ihan vimpan päälle oleva kone käy tasaisemmin, mutta remontti nimellisesti pehmeämmän käyntiäänen takia kuulostaa... nojaa...

      5. lisäeriste auttaa kyllä, mutta jos sen projektin aloittaa, se on syytä viedä loppuun asti. yhteen paikkaa lisätty eriste saattaa auttaa hiukan ja tehdä melua miellyttävämmäksi sävyltään, mutta merkittävää parannusta saa aikaan vain, jos eristää sitten kaiken. samoin, jos vaimennusta varten purkaa autonsa ja vähänkin "fuskaa" kasausvaiheessa, voi lopputulos olla jopa huonompi kuin alkuvaiheessa. kaikki vähänkin irrallaa lepattavat osat pitää saada kunnolla kiinni, heikkokuntoiset paneelien kiinnikkeet uusiksi jne.

      oma merkityksensä on korin jäykkyydellä ja sen jäykkyyden suhteesta renkaisiin ja alustan jäykkyyteen. sopivan hiljainen rengastus (ei ainakaan mitään 245/35-18 renkaita vanhaan autoon) ja hyväkuntoiset vakiovaimentimet ja jouset varmaan tekee hiljaisimman auton. iskaritolppien väliin asennettavat poikkituet saattaa myös auttaa natinoiden vähentämisessä.

      ilman muuta aina auttaa asiaa, jos parantaa esim. kustannussyistä tehtaalla vajaaksi jätettyä vaimennusta, mutta yksittäisten parannusten vaikutusta voi olla korvin mahdotonta kuulla...

      todella merkittävää parannusta saa aikaiseksi vain pistämällä kaikki osa-alueet kuntoon. tärkeintä on tehdä huolellista työtä ja varmistaa, että koko auto on huippukunnossa. ruosterei´illä olevaan rakkineeseen ei kannata liimata kallista mattoa. esim. allekirjoittaneella on paha tapa jättää joku osa repsottamaan ja sillä pilata koko loputulos.

      kah, dhr ehti ensin, mutta eiköhän näillä pääse jo aika pitkälle. toi autohifi-osasto varmaan on myös avuksi tässä.
      Last edited by ankkuli; 12-11-2005, 10:00.
      Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

      Comment

      • dhr
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 207

        #4
        Lisäys vielä kirjoitukseeni. Jos suinkin verhoilupaneelit ja muut tila antavat myöten, niin vedä ihmeessä tuplakerros tuota raskasmattoa, etenkin pyöränkoteloihin ja vaikkapa pakoputkiston kohdille.

        Ankkuli on myös oikeassa, kun äänieristystä ryhtyy parantamaan, se kannattaa tehdä huolella. Sinne tänne huitaistuista pikkuparannuksista ei ole yleensä apua. Yleensä vain rahat menee ja harmittaa kun ei tulosta synny.

        Itse olen viimeksi eristänyt vanhan japsin, joka oli erityisen meluisa. Lopputulos oli se, että nyt se on hiljaisempi kuin useimmat uudet alemman keskiluokan autot, ja se on paljon se!

        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4339
          • Turku

          #5
          Lisäksi vaihdelaatikon kohta on varmasti sellainen josta tulee enemmän tai vähemmän melua.
          Kun joku keksisi vielä miten eristää ikkunat.

          Comment

          • tsbmw
            BTCF Member
            • Jun 2004
            • 1495
            • Ilvola

            #6
            6) Pakoputki on melulähde = (lainaus dhr) "vaikkapa pakoputkiston kohdille" tuleeko eritys alustan puolelle vai helpommin sisälle keskikonsolin ympärille? Mersuissa koko takapenkin alusta on huopatäytetty.

            7) Pihi kun olen en aio ostaa "kallista" eristysmattoa vaan ajattelin toteuttaa eristyksen lasikuituvahvisteisella kattohuovan pohjamateriaaliksi suunnitellulla pohjabitumimatolla, kaistaleita ja kuumailmapuhaltimella kiinni muotoihin taivutellen, paksuus 3mm. Tarvitseeko laittaa kuinka monta kerrosta päälekkäin?
            (äänieristyksen perusta on jähmeä massa)

            8) Tuo "mistään ei saa oikaista" ajatus on hankala, eikö armoa jotta mikä ensin? Rintapellin eristys on tosi hankala matkustamon puolelta toteutettuna, auttaako pelkästään moottoritilan puolelle lisätty bitumimatto?

            9) Mistä löytää hiljaisimmat renkaat - komeuksia? VANHAT renkaat kovettuvat meluisiksi ja leveät ovat äänekkäämmät, kannattaa siis katsoa "tarjousrenkaiden" valmistusvuosi ja leveys.

            10) Ainakin E28 BMW:ssä konepellin alusta on paksusti eristetty, samaa voisi kokeilla takakontin kanteen?

            11) Sivupeilien kiinnitys suhisee jos eriste laskee hiukkaakaan ilmaa muovikolmion sivusta läpi eli jotain possumassaa ikkunan etukulman muovikolmioon.

            12) Miten oveien tiivisteitä pitäisi huoltaa?

            Olisiko tallella kuvia projekteista? Olisihan se laatua ajaa pehmeästi ja tehokkaasti.
            Last edited by tsbmw; 12-11-2005, 21:03.
            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
            - E28 528i, 528i+, M5

            Comment

            • dhr
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 207

              #7
              6. Sisäpuolta tarkoitin, eli pohjapeltiin sisäpinnalle ja keskikonsoliin. Turhan vaikeaksi menee ulkopuolelle asentelu.

              7. Pihi jos olet, pihin lopputuloksen saat. Äänieristyksen pohja ei ole jähmeä massa sinänsä, vaan tuon mainitun massan ominaispaino. Mitä tuhdimpaa mattoa, sitä parempi vaimennus. Eristyksessä pyritään aina seinämän massan kasvattamiseen, joka vähentää värähtelyä ja ilmaäänten etenemistä.

              8. Tottahan kaikki autoon tungettu vaimennusmatto jotain auttaa, mutta usko hyvä mies, että hätäilemällä ei tule kuin pitkään jatkuva vitutus. Ei ole olemassa puoli-ilmaista täydellistä ratkaisua. Rintapellin voi toki verhoilla myös moottoritilan puolelta, mutta ongelmaksi voi muodostua raskasmaton pysyvyys.

              9. Useimmista rengasliikkeistä, eivät hiljaiset renkaat mitään special-tuotteita ole. Lue rengastestejä, esim. Adac. Niiden avulla saat osviittaa hiljaisista rengasmalleista. Nopeusluokka, leveys ja profiili ovat ratkaisevia.

              10. Takakontin kansi verhoillaan täysin, kuten kaikki muutkin kontin osat. Sen verran olet tarkkana, että kansi jaksaa pysyä kasvaneesta massasta huolimatta auki-asennossa.

              11. Esim. sikaflexillä voi pistää tuommoiset repsotukset pysyvästi kuntoon.

              12. Paras lopputulos tulee jos vaihdat uudet tiivisteet. Sitä tuskin teet jos kerran pihi olet. Tiivisteitä hoidetaan siihen tarkoitetulla aineella, joka ei sisällä silikonia. Silikoni saa ne vain natisemaan. Eräissä tapauksissa apua on lisätiivistyksestä, tiivisteitä saa Etolasta.

              Valitettavasti en ole ikinä muistanut kuvailla projektejani, mutta pistät tosiaan vaan reilusti tuplakerroksen vaimennusmattoa sinne, minne se suinkin mahtuu.

              Comment

              • tsbmw
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 1495
                • Ilvola

                #8
                Periaatteet ovat selvinneet:

                5) Äänieristyksen menettely sisällä:
                - Työjärjestys, purkaminen ja kokoaminen - huomioon otettavaa?
                - Teenkö paperista mallikappaleet ja leikkaan äänieristysmaton mallien mukaan vai suoraan? Onko väliä raoilla eli eristääkö matto eniten vaimentamalla pellin värinää vai olemalla suljettuna kuorena? Tietenkin paras on tarkka peittävyys, mutta se vie aikaa rutkasti enemmän. Jos pienikin rako on pahasta niin sitten kai limittäin hutilosti ennen kaksi kerrosta?
                - Onko rintapelti oleellisin vai pyöräkotelot - ja onko väliä kojelaudan taustalla (ei marginaalieron takia viitsisi hirveästi purkaa)? BMW on jo alunperin hiljainen..., mutta huomaako eroa kojelaudan takaosan eristyksessä?

                Jos sivelee pohjaan ulkopuolelle muutaman ylimääräisen bitumikerroksen niin ajaako se saman sian kuin lattiamattojen kuoriminen ja peltien eristys sisältä? Entöä uusien lattiamattojen lisääminen suoraan vanhojen päälle?
                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                - E28 528i, 528i+, M5

                Comment

                • dhr
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 207

                  #9
                  Ei minulla ole työjärjestykseen mitään erityistä kommentoitavaa. Tietysti jos sisustusta ei ole aiemmin purkanut, kuvien räpsiminen on ihan fiksu idea, saa auton joskus pakettiinkin. Ruuvit ja kiinnikkeet talteen huolella, ne ovat muuten aina hukassa.

                  Malline on tietenkin paras, mutta itse olen ronskisti mittailut suurin piirtein, ja puukolla viimeistellyt. Tuplakerrokset kun laittaa, niin pienet kolot ja saumat peittyvät, kuten sanotkin. Mitä tarkemmin, sitä tarkemmin.

                  Itse keskittyisin kori- ja rengasäänten vaimentamiseen tässä tapauksessa. Kyllähän Bemun kuutosen ääntä sietää kuunnella paremmin kuin perusnelosta.

                  Jos sivelee pohjaan ulkopuolelle muutaman ylimääräisen bitumikerroksen niin ajaako se saman sian kuin lattiamattojen kuoriminen ja peltien eristys sisältä?
                  Ei tasan ole sama asia. Bitumin sively ulkopeltiin ei vaikuta juuri mitään. Lattiapeltien eristys raskasmatolla vaikuttaa niin paljon, että kuurokin huomaa eron. Myös ylimääräiset lattiamatot ovat lähinnä viimeistelyä ja hyvän mielen luomista.

                  Comment

                  • tsbmw
                    BTCF Member
                    • Jun 2004
                    • 1495
                    • Ilvola

                    #10
                    Kiitokset "dhr", tässä tulikin samalla kaikille BMW äänenvaimennusohjeet!
                    Nälkä kasvaa syödessä = hiljaisen bemun siirto luokkaan RR tai JaggeS
                    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                    - E28 528i, 528i+, M5

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5151
                      • Kouvola, Savisto

                      #11
                      Mites E30 kannattaako laittaa tuota raskasmattoa siihen takakontin ja takapenkin väliseen seinään? Tietysti kannattaa mutta tarvitaanko sitten kovempia hifilaitteita, että saadaan ääni takakontista kuulumaan?
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • Jeremias_touring
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 170
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by makkis
                        Mites E30 kannattaako laittaa tuota raskasmattoa siihen takakontin ja takapenkin väliseen seinään? Tietysti kannattaa mutta tarvitaanko sitten kovempia hifilaitteita, että saadaan ääni takakontista kuulumaan?
                        Rakenna ne subbarit joko etupenkkien alle tai selkänojaan, tai hanskalokeroon niin ei tarvii miettiä tuota ongelmaa..

                        6½ tuumanenkin subbari on ihan riittävä, siis jos pysytään hifissä..
                        RWD on pop

                        Comment

                        • makkis
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 5151
                          • Kouvola, Savisto

                          #13
                          Originally posted by Jeremias_touring
                          Rakenna ne subbarit joko etupenkkien alle tai selkänojaan, tai hanskalokeroon niin ei tarvii miettiä tuota ongelmaa..

                          6½ tuumanenkin subbari on ihan riittävä, siis jos pysytään hifissä..
                          No joku 12" tai 15" ois varmaan tulos et tietoa vielä tarvittais
                          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                          Comment

                          • osilpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2003
                            • 486
                            • Espoo

                            #14
                            Noista etuiskareiden poikkituista.

                            Oman e28:n ruostekorjausten seurauksena kori tuntuu aikaisempaa vähemmän jäykältä ts tuntuu "kiertyvän" mutkassa ym. Eräs ammattiruoste"korjaaja" ei tehnyt kovin vakuuttavaa jälkeä.

                            Nyt ajattelinkin, että oiskohan sillä merkittävää vaikutusta, jos etuiskarien yläpäiden väliin sen poikkituen väsäilisi? Tietty jos valmiin saa, saattaa kiinnostaakin, mutta haluttais tehdä itse sellainen.

                            Onko tuossa mitään järkeä, onko kukaan tehnyt? Kannattaisiko laittaa leveyssäätö ISOILLA muttereilla tms, niin ei pieni mittaepätarkkuus niin haittaisi?

                            Millaisesta putkesta tuo kannattaisi tehdä ja mihin kannattaa kiinnittää? Niihin kolmeen pieneen pulttiin iskareiden yläpäässä vai? Niissä olen kyllä noita nähnyt, mutta jotenkin vaikuttaa huterolta.

                            Itse kiinnostaisi tehdä, kun olis laitteetkin käytössä koulussa. Niin ja auto on siis aivan vakioalustalla.
                            E34 525i 12v 1990
                            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                            ex-BMW:t
                            E28 520iA 1983
                            E28 520iA 1985

                            Comment

                            • Jonsku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 4647
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by osilpi
                              Noista etuiskareiden poikkituista.
                              mihin kannattaa kiinnittää? Niihin kolmeen pieneen pulttiin iskareiden yläpäässä vai? Niissä olen kyllä noita nähnyt, mutta jotenkin vaikuttaa huterolta.
                              Käytännössä kaikki poikkituet kiinnitetään niihin iskarien yläpäissä oleviin kolmeen tappiin / pulttiin. Mm. Hartgen originelli tulee niihin kiinni joten luulisi olevan järkevä ratkaisu. Jäykistäähän tuollainen koria reilusti, jos on ajanpuutetta ja laitteet käytössä niin tee ihmeessä.
                              ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                              ex. Alpina D10 Touring #33/94
                              ... and many more

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎