Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oikea etujarrulevy kuumenee heti!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bubbe
    Newbiemmer
    • Aug 2005
    • 10

    Oikea etujarrulevy kuumenee heti!?

    Eli otsikon mukaan oikea etujarrulevy kuumenee lähes heti. Tänää palloilin jotain juttuja siin auton parissa ja testailin välillä, ni huomasin et jo pienen ajon jälkeen lämpenee ihan polttavaks, ihan ku ois enemmänki kyykyttäny. Ja haisee vähän kans sellanen ku polttaa kumii. Ja melkein nolla vauhdilla vapaalla tuntuu sellasta tasaisen jaksottaista hidastumista. Eli voisko siel ottaa tyyliin palat koko ajan vähän kiinni? Auto kävi just huollossa ja siel vaihdettiin kulumisentunnistimet, ni eiks ne nyt siel ois jo nähny et siel ottaa joku liikaa kiinni??
    No jo, jos joku jaksaa auttaa, ni ois kiva!
    rahalla saa, autolla pääsee
  • Spec
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 93
    • Helsinki

    #2
    Sul voi olla joko levy tosikiero tai jarrumäntä jumissa

    Comment

    • Tozi
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2056
      • Epsoo

      #3
      Originally posted by bubbe
      Eli otsikon mukaan oikea etujarrulevy kuumenee lähes heti. Tänää palloilin jotain juttuja siin auton parissa ja testailin välillä, ni huomasin et jo pienen ajon jälkeen lämpenee ihan polttavaks, ihan ku ois enemmänki kyykyttäny. Ja haisee vähän kans sellanen ku polttaa kumii. Ja melkein nolla vauhdilla vapaalla tuntuu sellasta tasaisen jaksottaista hidastumista. Eli voisko siel ottaa tyyliin palat koko ajan vähän kiinni? Auto kävi just huollossa ja siel vaihdettiin kulumisentunnistimet, ni eiks ne nyt siel ois jo nähny et siel ottaa joku liikaa kiinni??
      No jo, jos joku jaksaa auttaa, ni ois kiva!
      Veikkaisin että jarrusylinterin mäntä painaa paloja hieman koko ajan kiinni levyyn,
      jolloin levy kyllä kuumenee lyhyenkin matkan jälkeen.
      Joten ajelehan autos takaisin huoltoon ja tarkistuta jarrut ennen kuin palat on kokonaan mennyttä

      BMW varaosat, tuning & styling!

      E92 335i -06
      ex E46 330Ci -02
      ex E46 328i Coupe -99
      ex E36 325i Coupe -92

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10057
        • KVLA

        #4
        Satulan mäntä tai/ja liukutapit jumittaa.

        Comment

        • kalyytik
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 77
          • Espoo

          #5
          e36 ja etujarrun mäntä jumissa

          Mitä toimenpiteitä kannattaa tehdä 11-vuotta vanhan e36:n etujarrun jumittuneelle männälle? Joku korjaussarja Fixukselta ja asentaa sen? Mitä kaikkia tiivisteitä sinne jarrusylinterin ja männän väliin tulee? Tarviiko siihen jotain spesiaali-tiiviste-rasvaa? Multa löytyy jotain jarrukumirasvaa pieni tuubi.

          ---

          Aamulla kun ajoin autoa pois tallista, niin aavistuksen tuntui, että joku jarru laahaisi. No, ajoin sit normaalin 8km töihin ja poikkesin lähellä töitä huoltoasemalle tarkistamaan renkaiden ilmanpaineet, kun tuntui rullaavan huonosti. Oikea etukulma loimotti kuumana ja levy oli aavistuksen sinertynyt. Pieni palaneen jarrupalan haju oli myös ilmassa. Ronklasin ja naputtelin vanteen välistä kelluvaa jarrusatulaa vähän edestakaisin ja sen jälkeen se rullas taas normaalisti, kunnes painoi jarrua seuraavan kerran Laahaaminen tuntui pahentuvan levyjen kuumentuessa. Ehkä ne lämpölaajeni sen verran.

          Ajoin kotiin lyhyttä ja hidasta reittiä ja nostin oikean etukulman ilmaan. Vedin jarrusatulaa vasaran sillä sorkkarautapäällä ulospäin varovasti jarrulevyä vasten. Sillä tavalla jarrumäntää sai puristettua sen verran kasaan, ettei laahannut yhtään. Sit kun polkaisi jarrua, niin jäi taas laahaamaan sen verran, että jarrulevyä sai kammeta jonkin verran, että sai käsin pyörimään. Kun tarpeeksi monta kertaa veti liinat kiinni ja kamperi vasaralla auki, niin alkoi hieman herkistymään. Mutta kyllä toi täytyy varmaan huoltaa ihan kunnolla aika pian.
          2005 530d(A) touring
          ex: 1998 325tds touring

          Comment

          • Laakeri
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 983
            • Rovaniemi

            #6
            Mulla helpotti pelkästään se kun purki satulan irti jonka jälkeen suojakumi pois paikaltaan ja runsaasti alumiinitahnaa sinne alle. sitte pari kertaa painaa mäntä sisään ja polkia jarrulla ulos sitä(ei kuitenkaan "irti" asti) sen jälkeen heitti pois. Oli hapettumaa tullu siihen männän reunaan, kun suojakumi repsotti hieman. Tuolla helpottaa jo alkuun, sitten joku päivä käyttää auki ja putsata kunnolla ja panna uudet kumit ja ehdottomasti rasvaa suojakumin alle notta ei suolapaska pääse hapettaan mäntää uudestaan.
            E34 S38B38
            E36 S50B30us hx52 ->M50B32
            2gen RAM 5.9 cummins

            Comment

            • -PT-
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 580
              • Rovaniemi

              #7
              Ite käytin viikonloppuna tuosta E46:sta etujarrusatulaa atomeina kun huomasin jarrupalojen vaihdon yhteydessä, että jarrumännän haitaritiiviste oli pettänyt ja aiheuttanut korroosiota jarrumäntään. Niin tuota tiivistesarjaan kuuluu jarrusylinterintiiviste ja jarrumännän haitaritiiviste + liukutapillekumit ja tulpat. Kun olet kasaamassa jarrusatulaa niin jarrumännän haitaritiiviste kannattee pomphauttaa paikalle paineilmalla niin, että laitat jarrumännän hollille jarrusylinterin suulle ja samalla jollain pidät jarrumäntää paikallaan. Sitten vaan paineilmaa jarrusylinteriin ja tiiviste muljahtaa männän päälle helposti tai sitten ei
              Peugeot 407 HDi 136 -04
              Ex: E46 320i -00
              Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

              Comment

              • kalyytik
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 77
                • Espoo

                #8
                Originally posted by -PT- View Post
                Kun olet kasaamassa jarrusatulaa niin jarrumännän haitaritiiviste kannattee pomphauttaa paikalle paineilmalla niin, että laitat jarrumännän hollille jarrusylinterin suulle ja samalla jollain pidät jarrumäntää paikallaan. Sitten vaan paineilmaa jarrusylinteriin ja tiiviste muljahtaa männän päälle helposti tai sitten ei
                No just olin vähän miettiny et miten toi haitari justiinsa tulee siihen. Elikkä laitetaanko se ensin kiinni jarrusylinteriin sinne sisäpuolelle johonkin uraan ja vasta sen jälkeen aletaan tuomaan sitä mäntää tyrkylle? Ilmeisesti kinkkinen homma on saada se mäntä sujahtamaan sinne hanurin eiku haitarin sisään ja siihen auttaa se paineilma? No tosin mulla ei oo mitään kompuraa, et joudun varmaan kikkailemaan jollain pienellä työkalulla männän sinne.
                2005 530d(A) touring
                ex: 1998 325tds touring

                Comment

                • -PT-
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 580
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Originally posted by kalyytik View Post
                  No just olin vähän miettiny et miten toi haitari justiinsa tulee siihen. Elikkä laitetaanko se ensin kiinni jarrusylinteriin sinne sisäpuolelle johonkin uraan ja vasta sen jälkeen aletaan tuomaan sitä mäntää tyrkylle? Ilmeisesti kinkkinen homma on saada se mäntä sujahtamaan sinne hanurin eiku haitarin sisään ja siihen auttaa se paineilma? No tosin mulla ei oo mitään kompuraa, et joudun varmaan kikkailemaan jollain pienellä työkalulla männän sinne.
                  Juuri näin. Eka painetaan jarrusylinterin uraan ja sitten paineilmalla tiiviste männän päälle. Ilman paineilmaakin se tiiviste menee paikalle sorminäppäryydellä, mutta aiheuttaa helposti vitutusta
                  Peugeot 407 HDi 136 -04
                  Ex: E46 320i -00
                  Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                  Comment

                  • matt1
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2006
                    • 113
                    • Virrat

                    #10
                    ens hätään kannattaa koittaa hakata satulaa lekalla ja painella jarrua samalla, usein jumittuneet mekanismit/liu`ut irtoaa sillee.. jos ei niin ei muutaku pura satula ja kato mikä on hätänä..
                    -325i cabrio -88 tupla turbo
                    -735i e65

                    ex:2x316 e30 4x320i e30, 320i turbo e30, 323i e30, 323i turbo e30, 9x325i e30, 525i e34, 3x535i e34, 2x///M5 e34,3x316i e36,318i e36,2x 320i e36 3x318is e36, 8x 325i e36,325i cabriolet e36,///M3 e36, 320d e46, 330d e46, 740i e38

                    sigpic

                    Comment

                    • kalyytik
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 77
                      • Espoo

                      #11
                      Herkisty vasaran ja vaimon avulla

                      Originally posted by matt1 View Post
                      ens hätään kannattaa koittaa hakata satulaa lekalla ja painella jarrua samalla, usein jumittuneet mekanismit/liu`ut irtoaa sillee..
                      Uskotava se on. Laitoin vaimokkeen pumppaamaan jarrupoljinta ja samalla kampesin vasaralla satulaa ulos (mäntää sisään). Yhtään ei ylikuumentunu ekalla lenkillä tuon jälkeen
                      2005 530d(A) touring
                      ex: 1998 325tds touring

                      Comment

                      • matt1
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 113
                        • Virrat

                        #12
                        okei!
                        -325i cabrio -88 tupla turbo
                        -735i e65

                        ex:2x316 e30 4x320i e30, 320i turbo e30, 323i e30, 323i turbo e30, 9x325i e30, 525i e34, 3x535i e34, 2x///M5 e34,3x316i e36,318i e36,2x 320i e36 3x318is e36, 8x 325i e36,325i cabriolet e36,///M3 e36, 320d e46, 330d e46, 740i e38

                        sigpic

                        Comment

                        • kalyytik
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 77
                          • Espoo

                          #13
                          Jarrusatulan huolto

                          Originally posted by -PT- View Post
                          Juuri näin. Eka painetaan jarrusylinterin uraan ja sitten paineilmalla tiiviste männän päälle. Ilman paineilmaakin se tiiviste menee paikalle sorminäppäryydellä, mutta aiheuttaa helposti vitutusta
                          Kiitos vinkistä - sain haitarikumin laitettua polkupyörän pumpulla pumppaamalla
                          Tässä muutama kuva toimenpiteestä: http://picasaweb.google.com/kalle.ly...CaliperService
                          Jarrusatulan irroituksen jälkeen jarruletku yllättäen valuttikin jarrunestettä koko ajan. Siihen piti äkkiä keksiä tulppa ettei koko systeemi tyhjentynyt.
                          Jarrumännän irrotus satulasta oli kaikkein kinkkisin vaihe. Tolla fillarin pumpulla piti vetää melkein maksimipaineet, jotta sai mitään tapahtumaan. Sitten kun mäntä lopulta suostui työntymään ulos, niin se irtosi melkoisen pamauksen saattelemana! Huolto-ohjeissa lukee ihan syystä, että kannattaa laittaa joku laudankappale siihen männän ja satulan väliin ettei mäntä kimpoa minne sattuu. Männän ja sylinterin ruosteet hinkkasin vesihiomapaperilla ja semmoisella Dremelin tyyppisellä koneella.
                          Laitoin haitarikumin uriin semmosta jarrujen kumiosien rasvaa jotta pitäisi tiiviimmin kosteuden ja suolat poissa. Haitarin sain männän päälle tosiaan tolla -PT-:n menetelmällä. Kaveri pumppasi pumppua ja itse pidättelin mäntää haitaria vasten. Sitten vaan satula taas kiinni ja jarrunesteiden ilmaus.
                          2005 530d(A) touring
                          ex: 1998 325tds touring

                          Comment

                          • Radon
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 463
                            • Suomi-Finland

                            #14
                            Yksi hyvä väline jumiutuneen männän irroittamiseksi on rasvaprässi, letku sopii yleensä suoraan jarrusatulaan sekä vaseliinillä ei ole samaa efektiä mitä paineilmalla eli mäntä irtoaa ihan rauhallisesti vaikka olisi piukassakin.

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              #15
                              Joo, rasvaprässillä kyllä lähtee...mullakin murtui koko jarrusatula

                              ...ja kaikki jotka sillä paineilmalla ampuu sen männän irti niin muistakaa ettette jätä näppejänne sinne väliin, tekee vähän pipiä
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎