Pyörän pultit, faktaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    Pyörän pultit, faktaa?

    Puhetta on ollut siitä että peltivanteiden pultit ei käy aluille, toisten mielestä käy... Tietenkin kyse saman kokoisista pulteista. Onko tähän nyt jotain loppupäätelmää olemassa että miksi peltivanteiden pultit ei kävisi aluille tai toisinpäin?

    Tuollä näyttäis olevan toisten vanteiden pulteille eri osanumerot kuin toisille, vaikka pulttien koko on sama:


    Eli nyt olisi tarkoitus pultata orggis "peltivanteen näköisten" alumiinivanteiden pulteilla (wheel bolt yellow) "oikeat" alumiinivanteet style 33 paikalleen, joille pulttien pitäisi realoem.com:n mukaan olla wheel bolt black. Onkohan tässä nyt mitään riskiä jos nuo "yellow" pultit laittaa vaikka muka pitäis olla "black"? Vanteita ja pultteja en ole vielä verrannut hyppysissäni keskenään joten jos siinä on joku fysikaalinen mahdottomuus niin siitä en tiedä... (joo ja tässä minun tapauksessahan itseas. on kyseessä alujen pulttaus alujen pulteilla.)

    Rock
    Last edited by Kentsu; 16-01-2006, 03:20. Reason: typoo
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
  • huoppa81
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 638
    • Villähde, Finland

    #2
    Jos on orggis BMW alut niin sillon alkuperäiset pultit käy ja toisin päin.
    Garage:

    E21 323i -79
    E21 323i -82
    E30 325i Cabriolet -91
    E30 316i -89
    E39 520i -01
    Kadett C 1,2 -76

    Lynx Rave RE 600 -08

    Comment

    • Northstar
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 745
      • Järvenpää

      #3
      Originally posted by Kentsu
      Puhetta on ollut siitä että peltivanteiden pultit ei käy aluille, toisten mielestä käy... Tietenkin kyse saman kokoisista pulteista. Onko tähän nyt jotain loppupäätelmää olemassa että miksi peltivanteiden pultit ei kävisi aluille tai toisinpäin?
      En kyllä itse ole mistään kuullut/lukenut muuta syytä kuin jos pultin/mutterin kulma on vääränlainen mikä ottaa vanteeseen, niin se alkaa syömään vannetta (pultti taikka mutterihan ei ole vanteissa tasainen vaan jollain "kartiolla", onko se sama kuin vanteen kartio? Tämän takia yleensä vanteissa tulee automerkistä/mallista riippuen yleensä mukana juuri siihen vanteeseen pultit taikka mutterit). Mutta jos ne on samat niin sitten ei pitäisi olla mitään vaikutusta, käyttää peltivanteen kiinnitteitä. Tosin joissakin muttereissa (ei siis koske Bemaria) on vielä kauluskin mukana ja tämmöistähän ei voi käyttää peltivanteessa oikein mielekkäästi. Se myös pitää/kannattaa tarkistaa, että pultit ovat riittävän pitkät aluvanteille.
      sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

      Comment

      • Hevimies
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1456
        • Savonlinna

        #4
        Jos et ole 100% varma pulttien sopivuudesta niin en tosiaankaan suosittele kiertämään kiinni. Ei nimittäin olisi ensimmäiset aluvanteet jotka pilataan väärillä pulteilla.

        Comment

        • Jebu
          Bimmer Rookie
          • Apr 2005
          • 145
          • Joutsa/JKL

          #5
          Pultteja on kartiolla ja sitten semmosella pyöreellä reunalla ainenkin. Laita se pultti siihen vanteeseen ja heilutat sitä pulttia se pitää olla tiukasti siinä vanteessa ei saa lonksua. Jos näin niin ei muuta kun kiinni vaan..

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10109
            • KVLA

            #6
            Vaikka pituus olisikin sama,niin pultti voi erillaisesta kartiosta johtuen painua syvempään.Tällöin on vaarana,että pultin pää ottaa kiinni johonkin.Esim. käsijarrun vempaimiin.
            Ja erillaisella kartiolla saatat tössiä vanteiden kartiot paskaksi.
            Myö alumiinivanteiden eri valmistajien pulteissa on eroja.

            Automerkin peltivanteiden alkuperäiset pultit käy usein sekä peltivanteisiin että "alkuperäisiin aluvanteisiin".Tarvike sellaisiin ne ei sitten ehkä sovikkaan.
            Last edited by Heguli 31; 15-01-2006, 21:29.

            Comment

            • Robi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 7606
              • Vantaa

              #7
              BMW: keltaiset ja mustat pultit ovat vain ulkonäöllisesti erilaisia. Eli mustat pultit on yleensä aluissa ja silloin musta lukkopultti ei erotu sieltä niin helposti. Mitat ja kartiot sekä aine vahvuudet ovat kaikissa samat...toiset on vaan maalattu mustaksi.

              Eli summa summaarum...voit laittaa vanteesi niillä pulteilla millä aioitkin laittaa ne.
              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
              Tiedustelut priva tai 0452210069

              Current
              E61 530d
              E39 530d
              E39 520iA
              E46 330xd
              E28 528i

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by Robi
                BMW: keltaiset ja mustat pultit ovat vain ulkonäöllisesti erilaisia. Eli mustat pultit on yleensä aluissa ja silloin musta lukkopultti ei erotu sieltä niin helposti. Mitat ja kartiot sekä aine vahvuudet ovat kaikissa samat...toiset on vaan maalattu mustaksi.

                Eli summa summaarum...voit laittaa vanteesi niillä pulteilla millä aioitkin laittaa ne.
                Vai sellasta... Nuo "peltialujen" pultit nääs sattuu mulla olemaan väriltänsä mustat, liekö vaihdettu joskus tai sitten tehtaan alut vaihdettu "peltialuihin". Nythän tää arvoitus ratkesi juu.. Tuolta osaluettelosta kun nyt kattelee niin sellaisiin vanteisiin tarjotaan "yellow" pultteja missä pultit jäävät piiloon, eli tulee pölärit tai sitten sellanen keskiö joka peittää pultit.
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • Robi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 7606
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Kentsu
                  Vai sellasta... Nuo "peltialujen" pultit nääs sattuu mulla olemaan väriltänsä mustat, liekö vaihdettu joskus tai sitten tehtaan alut vaihdettu "peltialuihin". Nythän tää arvoitus ratkesi juu.. Tuolta osaluettelosta kun nyt kattelee niin sellaisiin vanteisiin tarjotaan "yellow" pultteja missä pultit jäävät piiloon, eli tulee pölärit tai sitten sellanen keskiö joka peittää pultit.
                  Näin se taitaa mennä...silloin kun pultit on näkösällä niin ne on mustat ja silloin kun ne on piilossa on ne keltaiset.
                  Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                  Tiedustelut priva tai 0452210069

                  Current
                  E61 530d
                  E39 530d
                  E39 520iA
                  E46 330xd
                  E28 528i

                  Comment

                  • bmw harrastelija
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 759
                    • -

                    #10
                    Kerran ku väärän pultin kiristää, on vanne pilalla. kannattaa varsinki katsoa tarkkaan ku käytettyjä ostaa...
                    thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                    Alex von Falkenhausen

                    Comment

                    • urria
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 223
                      • Lohja

                      #11
                      lainaan nyt tätä threadia, niin ei tartte alottaa uutta, ku asia on kuitenkin aika sama. Eli mulla on tossa e30:ssä noi alkuperäset aluvanteet, niin käykö niitten pultit sitten tavalliselle peltivanteelle? Vai tartteeko ostaa peltivanteisiin omat pultit?
                      E46 323Ci -99

                      Comment

                      • riispa
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2010
                        • 35
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Käyköhän vakio pultit O.Z racingin hunajakennovanteille ?
                        Audi A4 1.8TQ
                        ex BMW E34 520i -89

                        Comment

                        Working...
                        X