Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koni sport säädöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • full
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1214
    • Tampere

    Koni sport säädöt

    Olis pienoinen kysymys johon tarttisin hieman neuvoa

    eli tuli tuollaset koni sport iskarit hommattua (keltaset) ja minkään näkösiä ohjeita ei löydy joten tarttisin hieman neuvoa kuinka noita jäykkyyksiä säädetään.

    etuiskareissahan on nuo potikat yläpäässä mutta mites tuo takapää? kiitoksia neuvoista jo etukäteen.
    BMW M535iA -86
    Volvo V90 -18
  • HellFire
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 280
    • Turku

    #2
    Originally posted by full
    Olis pienoinen kysymys johon tarttisin hieman neuvoa

    eli tuli tuollaset koni sport iskarit hommattua (keltaset) ja minkään näkösiä ohjeita ei löydy joten tarttisin hieman neuvoa kuinka noita jäykkyyksiä säädetään.

    etuiskareissahan on nuo potikat yläpäässä mutta mites tuo takapää? kiitoksia neuvoista jo etukäteen.
    Olisko se ollut niin, että ei voi säätää autossa paikallaan, vaan ruuvipenkissä pyöritellään. Ohjeita löytyy vaikka täältä
    I wanted a faster horse.

    Comment

    • sirius18
      Bimmer Rookie
      • Dec 2002
      • 137

      #3
      Originally posted by HellFire
      Olisko se ollut niin, että ei voi säätää autossa paikallaan, vaan ruuvipenkissä pyöritellään. Ohjeita löytyy vaikka täältä
      Itsekin laitoin alle parisen viikkoa sitten Konit, eikös takapäätä voisi periaatteessa säätää vaan nostamalla persauksen ylös, ottamalla toisen pultin irti ja sitten pyöräyttämällä, niin ettei tarvitse koko iskaria irroittaa?

      Comment

      • karppi
        Bimmer Rookie
        • Mar 2003
        • 132

        #4
        Mulla ainakin takana sellaiset säädettävät keltaiset konit missä pitää varsi painaa pohjaan ja pohjassa ollessa vasta pyöräyttää

        Comment

        • full
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 1214
          • Tampere

          #5
          kiitoksia ohjeista. nytpähän tietää säätää taakse yhtä jäykät kun eteen tai ehkä jäykemmätkin
          BMW M535iA -86
          Volvo V90 -18

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #6
            Alustan säädöt yleensä

            Lainaanpa threadia vähän kun en viitti uuttakaan aloittaa (toivottavasti ei haittaa).

            Minua kiinnostaisi lukea tietoa auton alustan säätämisestä yleensä. Oletetaan, että alusta on täysin säädettävissä joka suuntaan. Mitä eri (edessä ja takana) pyöränkulmien muutokset vaikuttavat ajettavuuteen ja käytökseen? Miten erilaiset sisään- ja ulosvaimennusten säädöt iskunvaimentajissa (edessä ja takana) vaikuttavat ajettavuuteen? Miten jousien jäykkyys ja progressiivisuus vaikuttavat ajettavuuteen? Entä yhditettynä iskareiden ominaisuuksien kanssa? Miten auton alustan korkeus vaikuttaa ajettavuuteen? Miten etu- ja takapään säädöt vaikuttavat toisiinsa?

            Onko olemassa sellaisia nyrkkisääntöjä, joiden perusteella voi lähteä korjaamaan ei toivottua käytöstä esim. rata- tai ralliajossa? Jos jollain ois tähän asiaan heittää jotain hyviä linkkejä, mistä voisi ainakin asioiden perusteet lukea (ehkä opetellakin). En ole aloittamassa moottoriurheilua, mutta olen joskus miettinyt, kuinka paljon säädettävien alustojen ostajat oikeasti hakevat niitä säätöjä kohdalleen. Ja eihän ne ole joka tielle ja olosuhteelle samat...

            Maastopyörän jousituksen säädöstä tiedän paljonkin, ja ehkä yhtäläisyyksiä autopuolellekin löytyy. Maastopyörän keulassa mulla on säädöt joustomatkalle, sisäänpäinvaimennukselle, esijännitykselle (ilmalla), joustomatkan alkupään herkkyydelle (ilmalla) ja paluuvaimennukselle. Keulasta löytyy myös lukitus, jossa ns. blowoff valve eli lukituksen ohitus (lukitusventtiilin aukeamisherkkyyttä voi säätää)...
            Last edited by Ha2; 31-01-2006, 13:23.
            E61 525d LCI

            Comment

            • MakeK
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 65
              • Itä-Suomi

              #7
              Olen ollut säätämässä usean rata -ja ralliauton alustaa, joten osaan kai tähän jotakin kertoa. Säätöhän tapahtuu aina käyttötarkoituksen mukaan eli siis esim. kisakäytössä auto säädetään jokaiselle radalle erikseen. Pistän tähän nyt muutamia asioita mitä nyt äkkiseltään mieleen tulee.

              Jos auto on etupainoinen, auto pyrkii aliohjautumaan mutkissa. Jos taas auto on takapainoinen, pyrkii yliohjautumaan.

              Jousista/jousien vaihdosta:

              - Jos etupäätä jäykennetään, auto on hieman aliohjaava mutkissa, mutta pitoa saadaan paremmaksi etenkin mutkista ulos tultaessa. Epätasaisella pito huononee, mutta keula painuu vähemmän jarrutuksissa.

              - Jos etupäätä pehmennetään, auto on hieman yliohjaava mutkissa ja pito huononee mutkista ulos tultaessa. Epätasaisella parempi pito.

              - Jos takapäätä jäykennetään -> yliohjaa mutkissa. Pito on huonompi etenkin tultaessa mutkista ulos.

              - Jos takapäätä pehmennetään -> aliohjaa mutkissa. Pito on parempi tultaessa mutkista ulos.

              Yleisesti jousien vaihto jäykempiin helpottaa auton hallittavuutta ja vastaavasti pehmennys vaikeuttaa.

              Iskareista:

              Yleensä iskareissa on Bump- eli sisäänjouston säätö ja rebound- eli ulosjouston säätö.

              Ensin Bumpista:
              - Jos jäykistetään edessä, aliohjautuu epätasaisissa mutkissa ja vastaavasti jos jäykistetään takaa, yliohjautuu epätasaisissa mutkissa.

              - Jos molemmista päistä jäykistetään, auto on hankala hallita epätasaisella.

              -Jos pehmennetään edestä, yliohjautuu epätasaisissa mutkissa. Jos taas pehmennetään takaa, aliohjaa epätasaisissa mutkissa, mutta pito on paranee epätasaisella.

              Sitten Reboundista:
              - Jos jäykistetään edestä, aliohjaa mutkan alku -ja loppuvaiheessa. Jos taas jäykistetään takaa, yliohjautuu mutkan alku -ja loppuvaiheessa.

              - Jos molempia jäykistetään, auto on helpommin hallittava. Jos taas molempia pehmennetään, hallinta hankaloittuu ja jousien merkitys korostuu mutkissa.

              - Jos pehmennetään edestä, yliohjautuu mutkan alku -ja loppuvaiheessa. Jos taas pehmennetään takaa, aliohjaa mutkan alku -ja loppuvaiheessa.

              Näitten lisäksi alustaa pystytään säätämään mm. kallistuksenvakaajilla ja ajokorkeuden muutoksilla.

              Comment

              • Ha2
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1786
                • Oulu

                #8
                Kiitän MakeK! Tällasta perustietoa just halusinki. Vielä tietenkin kiinnostaa myös pyöränkulmien säätämämisen vaikutukset.
                E61 525d LCI

                Comment

                • Gonzalez
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2632
                  • Seinäjoki

                  #9
                  SUURI KIITOS MakeK:LLE TÄSTÄ!!
                  530d GT F07 2010
                  325i E30 Cabriolet 1987

                  Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                  Comment

                  • Maza
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 4319
                    • Kannus/Kokkola

                    #10
                    Syventävä kurssi alustageometriaan löytyy osoitteesta: www.e30m3performance.com.

                    Nuo kannattaa kahlata ajatuksen kanssa läpi niin ymmärtää hieman alustan toimintaa. Perusasiat tosin kannattaa etsiä jostain muualta.

                    Comment

                    • MakeK
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2005
                      • 65
                      • Itä-Suomi

                      #11
                      Noihin pyöränkulmien säätöihin ei ehkä ole samanlaisia "nyrkkisääntöjä" kuin jousille ja iskareille. Kulmien säätö riippuu pitkälti käyttötarkoituksesta. Ratakisoissa kulmat säädetään radan profiilin mukaan. Jos esim. radassa on paljon jyrkkiä mutkia ja kaikki "tärkeimmät mutkat" kääntyvät vaikkapa oikealle niin silloin on mahdollista laittaa eteen oikealle haritusta enemmän kuin vasemmalle. Kokonaisauraus jää siis myös negatiiviseksi. Joskus on jopa mahdollista siirtää koko hammastankoa jompaankumpaan laitaan, jolloin "sisäpuolen" pyörä saadaan kääntymään suhteessa enemmän kuin jos hammastanko olisi keskellä. Tällä haetaan sitä että auto tavallaan "haukkaa" mutkaan sisälle. Myös Camberit säädetään usein erisuuruisiksi puolien välillä, riippuen siis myöskin radan profiilista.

                      Myös kuljettajan ajotapa vaikuttaa etenkin rallipeleissä paljon. Tämän olen huomannut kun olen säätänyt kahta lähes samanlaista Mitsu EVOa. Toinen näistä kuljettajista tykkää esim. että takana on paljon aurausta ja edessä paljon haritusta, kun taas toinen tykkää ajella niin että auraukset on lähes nollassa niin edessä kuin takana.

                      Comment

                      • Ha2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1786
                        • Oulu

                        #12
                        Kiitos taas MakeK.
                        E61 525d LCI

                        Comment

                        • puppetmaster
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2003
                          • 74
                          • Tampere

                          #13
                          Esko Mauno: Virittäjän käsikirja 2: alusta.

                          Tuo kannattaa vaikkapa kirjastosta kipaista lainaan, ei hullumpi opus. Käsittää myös renkaat.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎