Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaksiosaisten vanteiden purku + putsaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    Kaksiosaisten vanteiden purku + putsaus

    Elikkä kun kesä alkaa lähestymään niin olis tarkotus saada aluvanteet putsattua ja kondikseen.

    Vanteet on kaksiosaiset, ilmeisesti keskiö lähtee irti. Mistä saa bbs:n ruuvit avaavan avaimen? Miten kokoaminen hoituu kivuttomammin? pitääkö ruuvit uusia?

    Kaikki kokemukset putsauksesta yms tervetulleita!
  • Bääm
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 401
    • Pori

    #2
    Eikös jossain ollu et niitä ei kannattas purkaa... Mutta jos silti purkaa niin kattosin että menee just samaan kohtaan takasin...
    330d -03 M57N

    Comment

    • sirkus
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 2195
      • kaustinen

      #3
      Kaverin 3 osaset bbs:t tos joku aika sitte purkasin niin niissä ainakin oli 12kulmaiset putlit/mutterit eli niihin sopii normi 12kulmainen hylsy tai esim lenkki. Koot olivat pultissa 8mm ja mutterissa 10mm. Ite otin nuo osiksi ja putsasin maalinpoistoaineella ja kiillotin kehät ja kaveri maalas ite keskustat. Kasatessa laitettiin moottorisilikooni väliin ja pultteihin lukitetta jota niissä oli alunperinkin.
      Chrysler 300c crd touring 2010
      Daily driver
      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
      Man cave on wheels
      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
      Built not bought
      V8, only juice&milk come in 2 litres

      Kawasaki zzr1100 fighter


      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        #4
        Originally posted by sirkus
        Kaverin 3 osaset bbs:t tos joku aika sitte purkasin niin niissä ainakin oli 12kulmaiset putlit/mutterit eli niihin sopii normi 12kulmainen hylsy tai esim lenkki. Koot olivat pultissa 8mm ja mutterissa 10mm. Ite otin nuo osiksi ja putsasin maalinpoistoaineella ja kiillotin kehät ja kaveri maalas ite keskustat. Kasatessa laitettiin moottorisilikooni väliin ja pultteihin lukitetta jota niissä oli alunperinkin.
        Pitäs tehä sama homma...

        Comment

        • RiiQuu
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1367

          #5
          Originally posted by Bääm
          Eikös jossain ollu et niitä ei kannattas purkaa... Mutta jos silti purkaa niin kattosin että menee just samaan kohtaan takasin...
          Kyllähän ne nimenomaan on tehty purettaviksi. Eikä ole väliä miten osat tulee takaisin. Kaikki kiinnityspinnat joutuu hiomaan jokatapauksessa tasaiseksi vanhasta liimasta ja tiivistää uudelleen. Kierteille ruuvilukitetta. Momentit ja kiristysjärjestys olisi sitten kiva tietää..

          Noissa 2-osaisissa kuten kaikissa muissakin alkuperäisliima on aika tiukalla, mutta pitää kyllä aueta (tarvittaessa lämpöä samalla liitoskohtaan.)
          "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
          - - -
          E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
          Cäbi©

          E36 M3 Coupé 1996
          G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

          Comment

          • sände
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 412
            • Oulu

            #6
            Jossakin purettavissa vanteissa on liima välissä joten voi joutua vähän lämmitämään tms että lähtee osat erilleen vaikka pultit olisikin auki

            Comment

            • mr.b
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 169
              • pietarsaari

              #7
              7x32 vedetään vain 22Nm, muuten sattaa vannekehä kärsiä pultin kohdalla. niitä on kuitenkin 32kpl (esim BBS RS) joten kyllä pysyy kasassa!
              muistakaa loctite
              Last edited by mr.b; 18-03-2006, 20:04.
              BMW 320iA Touring -95
              Porsche 944 -86
              Buell xb9r -03
              Marin san rafael ~89
              Jalat -70

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #8
                2 os vanteet

                Jos vanteet on 2 osaiset bbs:n valmistamat alkuperäiset bmw:n vanteet, niin niissä pulteilla on kiinni vain keskiö (niin kuin yleensäkin 2 os. vanteissa, harvoissa itse vanneosa halkeaa..), toisin sanoen vanteen voi purkaa vaikka rengas olisi päällä ja ilmat sisällä. Koska varsinainen vannekehä ei ole purettava.
                Esimerkkitapauksessa (bbs:n bmw alkuperäiset) avaat vain vanteen takapuolella olevat 10mm mutterit (muistaakseni 35kpl) ja sen jälkeen hyvällä lyöntituurnalla lyöt pultit irti booreistaan.
                Itse kyllä merkkasin vanteen keskiöön venttiilin paikan ihan varmuuden vuoksi.
                Samoin merkkasin myös keskiöt ja vanteet keskenään kun kerran paloittelin ne kaikki kerralla.
                Niin ja mitään liimaa/tiivistettä siellä ei ole välissä koska liitos ei ole tekemisissä renkaan ilman kanssa. Myöskään muttereissa ei ole lukitetta, vaan mutterit on "litistettyjä" ja lukittuvat myös uudelleenkiristettynä.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • RiiQuu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 1367

                  #9
                  Originally posted by jannmann
                  Jos vanteet on 2 osaiset bbs:n valmistamat alkuperäiset bmw:n vanteet, niin niissä pulteilla on kiinni vain keskiö (niin kuin yleensäkin 2 os. vanteissa, harvoissa itse vanneosa halkeaa..), toisin sanoen vanteen voi purkaa vaikka rengas olisi päällä ja ilmat sisällä. Koska varsinainen vannekehä ei ole purettava.
                  Nämä BMW:n 17" (BBS) RC vanteet on tosiaan ns. special case. Ne 'ruuvitkin' on aika erikoiset. Sitten taas esim. BBS RM 2-os. ovat tiivistettävää mallia, eli vanteen ulkokehä irtoaa muusta vanteesta (ja siis keskiöstä) halkaisten sen ja on vaihdettavaa mallia.
                  "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
                  - - -
                  E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
                  Cäbi©

                  E36 M3 Coupé 1996
                  G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

                  Comment

                  • Koolj_bmw4life
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2002
                    • 711
                    • Salo,SUOMI

                    #10
                    3.os Artec vanteissa momentti on 18nm

                    Comment

                    • RiiQuu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 1367

                      #11
                      Miten noita yleensäkään kannattaa kiristää? Siis puhutaan nyt ihan normaaleista purettavista, (esim. RS) missä siis ruuvit kierteillä. Ristiin tietenkin ja asteissa mutta täsmennystä.. Missä järjestyksessä ruuvit/mutterit j.n.e. jälkikiristys..
                      "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
                      - - -
                      E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
                      Cäbi©

                      E36 M3 Coupé 1996
                      G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

                      Comment

                      • mr.b
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2004
                        • 169
                        • pietarsaari

                        #12
                        ristiin rastiin vaan, ja momenti tarkastus pari kertaa. ei tarvi pelätä että vanteet hajoaa vauhdissa, onhan siinä 30+ pulttia jotka pitäisi irrota ensin ja luulis huomaavan jos esim rengas on tyhjä tai sihisee (tämä siis koskee 3os vanteita)
                        BMW 320iA Touring -95
                        Porsche 944 -86
                        Buell xb9r -03
                        Marin san rafael ~89
                        Jalat -70

                        Comment

                        • KeKe325i
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2003
                          • 161
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Tietääkö kukaan mihin momenttiin pitää kiristää RH zw1 cup kaksosaisten vanteitten ulkokehä, ku tällä hetkellä irrallansa.
                          My car is like my girl, If You touch you DIE!

                          Myydään vanteita!
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=113190

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎