Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miten helposti alusta mätänee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wolfheart
    Newbiemmer
    • May 2006
    • 18

    Miten helposti alusta mätänee?

    Terve! Osaako kukaan teistä harrastajista sanoa miten bemarien alustat kestävät ruostumista? Olen miettinyt vuoden 91+ 316,318,320 tms. hankkimista, mutta tuo alustan ruostuminen vähän mietityttää. Itselläni on nyt 91 Peugeot, joka on kestänyt yllättävän hyvin. Olen kuullut, että Peugeotit ovat tässä suhteessa hyviä. Mites bemarien laita? Kiitti vaan jo etukäteen vastauksista.
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #2
    Itellä on -92 coupe e36:nen. Ei ruostetta havaittavissa missään, tietty jarrulaikkoja ja noita ei oteta laskuihin mukaan. Mutta pohjassa, lokareissa jne. en ole huomannut vaikka tarkkaankin olen syynännyt.

    Noissahan on se muovipinnoite vai mikä nyt tarkemmalta nimeltä onkaan pohjassa. Ja tietty plussana omassa se että suomen suolasia teitä ei ole nähnyt kuin parisen viikkoa. Toki on noita tullut nähtyä oikeen kunnon ruostepommejakin, mutta ovat pääasiassa olleet "AITOJA SUOMIAUTOJA"
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • easy_ac
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 452
      • Tampere

      #3
      tänään ihan itketti kun näin yhden valkean e36, takaluukun alareuna aivan ruosteessa ja kukki kunnolla kokomatkalta, jokaisen oven alareunat umpiruosteessa, kaikki kaaret ruosteessa ja reikiä, ihmettelen miten on mahdollista , muuten jos tuo muovipinnoite menee rikki niin millä sitä kärsii paikkailla, ite tunkkailin autoo ni joka kumilätkän läheltä sain puhki sen pinnoitteen ja päälle pistin paukkupullosta jotai alustamassaa.

      Comment

      • tsbmw
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 1495
        • Ilvola

        #4
        Heelmat ja ...

        Kaverit ihmettelee ettei se ruostu...

        Kyllä mutta hitaasti. E28 / 84 Ruostetta etuovien alapintojen peltipokkauksissa, etuluukun peltipokkauksen etureunassa, helmoissa, takalokasuojien etunurkat, takalokasuojien reunat, uusittu + massaus (Suomi auto kulut useina vuosina yht n. 400€).

        E28 / 83 Ruostetta kuskinpuolen helmapellissä ja takalokasuojien ulkoreunoissa, uusittu + massaus, kulut 150€.

        Eli jos yli 20v on tommoset max niin ei tää paha pommipohja oo...
        Ranskalaiset oli ennen jotain.., mutta nyt ne väittää peltien paksuntuneen (Citikat) ja sinkityksen tehonneen (Besoot).
        Last edited by tsbmw; 19-05-2006, 22:49.
        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
        - E28 528i, 528i+, M5

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          887/88-uudempien PSA konsernin tuotteiden ruostumattomuus ei todellakaan perustu peltien paksuuteen vaan upposinkittyyn korirakenteeseen, hitsattaviin pohjamaaleihin+PU lakkapinnoitteisiin sekä erilaisiin todella vahvoihin muovipinnoitteisiin. Bemarilla vastaavan tasoiset systeemit tuli vasta e39:iin joissa niissäkin ovien/luukkujen saumakiteissä/sinkkauksissa on laatuvaihteluja. Vehempikin kuitenkin riittää ja jo 93-uudemmat e36:set ovat jo hyvin korroosiorasitusta kestäviä autoja. Pohjathan näissä ei ole pääsääntöisesti ikinä mädäntyneet...paitsi ehkä Ruotsiautoissa.

          Comment

          • AcS325
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 227
            • Road to Jalalabad

            #6
            Firman naapurissa on sellanen "yksityinen" massari firma, on tullu juteltua jonkun verran näistä ruoste jutuista. Sanos et joissain uusissa autoissa on jopa liian paksu sinkitys että kun osuu kivi tai jokin niin tulee sinkkiin reikä ja siitä lähtee vesi leviämään pikku hiljaa kapillaari ilmiön avulla ja irroittaa sinkin pellistä... on aika myöhäistä korjata sen jälkeen.
            "koita uudelleen kyllä se lähtee"

            Comment

            • tepi_
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2185
              • TKu

              #7
              Ostin oman -92:sen E36:sen oisko ollu nyt maaliskuussa,en sillon löytänyt autosta kuin pientä alkavaa ruostetta takakaarista,sitten sillä ajeltiin vielä suolakylvyssä jonkun aikaa,kunnes kevät tuli,viime aikoina on ruvennu paljon voimakkaammin kukkimaan noi kaaret ja myös ovien alareunat

              Ja yksi "yllätys" minkä huomasin menneellä viikolla oli kun takakonttia järjestelin,takavalojen ympärillä kontin puolella jo pitkällä olevaa ruostevauriota ja myös kontin puolella takalasin ympäristössä samanmoista..kyllä laitto tommonen harmittamaan.. ja on varmaan aika vittumaista ja HALPAA mennä noita korjauttamaan...

              Tämä vaan vinkkinä jos on joku menossa e36:sta katsomaan...

              Comment

              • Jusaus
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1124
                • Kajaani

                #8
                -----
                Last edited by Jusaus; 20-05-2006, 11:18.
                Nyk: GSX1300R -00
                Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                ---------------------------------------------
                -Official member of BTCF-Sauna Team-
                ---------------------------------------------

                Comment

                • NHB
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 1120

                  #9
                  Originally posted by AcS325
                  Firman naapurissa on sellanen "yksityinen" massari firma, on tullu juteltua jonkun verran näistä ruoste jutuista. Sanos et joissain uusissa autoissa on jopa liian paksu sinkitys että kun osuu kivi tai jokin niin tulee sinkkiin reikä ja siitä lähtee vesi leviämään pikku hiljaa kapillaari ilmiön avulla ja irroittaa sinkin pellistä... on aika myöhäistä korjata sen jälkeen.
                  Onpahan taas aika legendaarista settiä.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by AcS325
                    Firman naapurissa on sellanen "yksityinen" massari firma, on tullu juteltua jonkun verran näistä ruoste jutuista. Sanos et joissain uusissa autoissa on jopa liian paksu sinkitys että kun osuu kivi tai jokin niin tulee sinkkiin reikä ja siitä lähtee vesi leviämään pikku hiljaa kapillaari ilmiön avulla ja irroittaa sinkin pellistä... on aika myöhäistä korjata sen jälkeen.
                    Lupaan...siis:LUPAAN että tuossa jutussa ei ole kärpäsen läjän vertaa totuutta ja jos tosiaan näin on todettu juuri alustasuojausfirmassa, kertoo se TODELLA paljon siitä minkälaisella "ammattitaidolla" näitä uusia autoja autoja sutataan.
                    Tämän saman urbaanilegendan jostain "kapillaari-ilmiöistä" ja "reijistä sinkkiin" kuulen toki minäkin tasaisin väliajoin ja nykyään se ei edes enään huvita vaan lähinnä pelottaa kuinka typeriin/absurdeihin asioihin ihmiset oikeasti uskovat.
                    Jo peruskoulusta pitäisi kyllä jäädä Fysiikan/Kemian tunnilta edes sen verran muistiin tajutakseen että koko asetelma jonkin veden irroittamasta sinkistä tai kiven tekemän kolon ruostuminen täyssinkatussa rakenteessa on mahdoton. Ne ketkä fysiikka/kemiantunnit nukkui, näkevät sinkatun rakenteen toiminnan käytännössä kun tarkastelee 30-vuotta vanhaa sinkattua kaivoämpäriä joka on kolissut satoja kertoja betonisiin kaivonrenkaisiin...ja silti minkäänlaista läpiruosteesta ei ole puhettakaan....
                    tai kun tarkastelee 20-vuotta vanhaa täyssinkittyä peräkärryä jota on kolhittu/raapittu/hakattu ja jota on ilman minkäänlaisia lisämuovituksia tai pinnoitteita vedetty "perse paljaana" suolasumussa pitkin Suomen pääteitä...tai kun tarkastelee kymmenien vuosien ikäisiä suolavedessä maanneita enemmän tai vähemmän raappiintuneita/kolhiintuneita valtamerilaivoja jotka eivät ole edes ympärisinkattuja vaan sinkki on pultattuna laivan sisäkylkiin harkkoina...
                    Eli: Kyse on kemiallisesta reaktiosta, eikä siitä että sinkki itsessään toimisi suojapinnoitteena. Sinkattu korirakenne ei ruostu puhki edes aluelta joista on kämmenen kokoinen alue hiottu puhtaaksi, vaan alue oksidoituu("pintaruostuu", jonka jälkeen syöpyminen pysähtyy siihen. Sinkin "alle" ei myöskään voi mennä mitään koska se on elektrolyysin avulla sitoutunut pintaan atomitasolla=kiinni perusaineessa ilman rajapintaa. Sinkki koriterästä epäjalompana siis on se joka väistyy ja niin kauan kun sinkkiä edes jonkin verran korikehikossa on jäljellä ei läpiruostumistakaan tapahdu. Tämä on se syy miksi autotehtaiden on niin helppo antaa kymmenien vuosien PUHKIRUOSTUMATTOMUUS takuita korirakenteilleen.
                    Last edited by Hemi; 20-05-2006, 12:16.

                    Comment

                    • jvakeva
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2433
                      • Kouvola

                      #11
                      hemi puhuu asiaa. sinkitys "kasvaa" aina uudelleen jos siihen naarmu tulee..

                      ja alkuperäiseen aiheeseen, ota etusisälokarit pois.

                      etujalkatilojen nurkat ovat 90% mädät.

                      näin on ainakin kaikissa bemareissa mitä mulla on ollut.
                      B10 V8 # 108
                      saab r560 8X4

                      Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                      Comment

                      • easy_ac
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 452
                        • Tampere

                        #12
                        Itsellä ruostetta ottanut oveen kiveniskemästä, tai kivi yms osunut maalipinta puhki ja siellä näkyy ruoste täplä, sitten mulla oli saksantuoti pommissa nuo jotkut teippaukset ovien yläreunoissa ---> vesipussi ---> takaovien yläreunat ruostuneet sisäpuolelta siitä korikittisaumankohdalta.

                        Comment

                        • antti79
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 2499
                          • Littoinen

                          #13
                          Originally posted by AcS325
                          Firman naapurissa on sellanen "yksityinen" massari firma, on tullu juteltua jonkun verran näistä ruoste jutuista. Sanos et joissain uusissa autoissa on jopa liian paksu sinkitys että kun osuu kivi tai jokin niin tulee sinkkiin reikä ja siitä lähtee vesi leviämään pikku hiljaa kapillaari ilmiön avulla ja irroittaa sinkin pellistä... on aika myöhäistä korjata sen jälkeen.
                          Hohhoijaa, toivottavasti et ole omaa autoasi käyttänyt tällä "ammattilaisella"! Aika paksua juttua, mutta näinhän se on että näitä legendoja kerrotaan totuuksina näiden alan "ammattilaisten" keskuudessa niin kauan kun autot ruostuu ja/tai niitä käytetään massattavana vanhaan tapaan.
                          Last edited by antti79; 20-05-2006, 21:34.
                          sigpic
                          Originally Posted by jari kihlman
                          "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            ...ja pitääkin kertoa että vielä muutama vuosi saadaan firmaa kitkuteltua eteenpäin jotta kaverit+naapurit ei joudu velkarahalla ostetun alustasuojafirman konkurssin maksumiehiksi. Yhtä katoavaa kansanperinnettä kuin kyläsepät, mutta aina toki löytyy muutama taikauskoinen joka todella uskoo näihin "legendoihin" ja käy suorittamassa 500-1000€:n kannatusmaksun tahriessaan muovipinnoitetun autonsa pohjan. Skepksiksellä alkaisi tällä saralla olla ihan yhtä paljon työsarkaa kuin erilaisten uskomuslääkintöjen/parannusten suhteen. Eli jos se sinkkiämpäri alkaa kaivossa tai sinkitty peräkärry auton perässä mätänemään, niin sitähän ei millään maaöljytisleeseen sekoitetulla piellä pysäytetä. Nämä jutut kun kuuluu 70-80-luvulle jolloin auton korit valmistettiin rikkipitoisesta pinnoittamattomasta paskapellistä.
                            Last edited by Hemi; 21-05-2006, 02:55.

                            Comment

                            • DiisseliKiisseli
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 550
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by Hemi
                              ...ja pitääkin kertoa että vielä muutama vuosi saadaan firmaa kitkuteltua eteenpäin jotta kaverit+naapurit ei joudu velkarahalla ostetun alustasuojafirman konkurssin maksumiehiksi. Yhtä katoavaa kansanperinnettä kuin kyläsepät, mutta aina toki löytyy muutama taikauskoinen joka todella uskoo näihin "legendoihin" ja käy suorittamassa 500-1000€:n kannatusmaksun tahriessaan muovipinnoitetun autonsa pohjan. Skepksiksellä alkaisi tällä saralla olla ihan yhtä paljon työsarkaa kuin erilaisten uskomuslääkintöjen/parannusten suhteen.
                              No joo, ehkä se alustasuojaus ei aina ole se paras vaihtoehto mutta eikö kuitenkin tuo kotelosuojaus ja muu ruostesuojaus ole ihan järkevää? Vai kuinka Hemi!?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎