Riippuu TÄYSIN tapauksesta. Uusissa kotelorakenteissa on erilaisia muovipinnoitettuja diagonaaleja jolloin esim.helmakotelo voi koostua jopa kuudesta eri kylmämuokatusta suurlujuuksisesta rikittömästä kerrosrakenteesta joka on sinkattu, pohjamaalattu hitsattavin pohjamaalein ja lakkapinnoitettu.
Tällainen rakenne löytyy jokaisesta nykyautosta joka on saavuttanut nykyisistä kolaritesteistä viisi tähteä. Helmakotelorakenne vastaa vääntöjäykkydeltää n jo lähelle ratakiskoa.... Rakenteen elinkaari on vähintään x2 auton elinkaari, joka tarkoittaa n.30-40-vuoden täydellistä korroosiosuojaa niin että rakenteen lujuus ei koko elinkaaren aikana muutu kuin korkeintaan muutaman prosentin. Rakenne on suunniteltu itsessään tuulettuvaksi joka takaa sen että kondenssio tms.kosteus ei jää muhimaan rakenteisiin. Nyt jos/kun rakenne tumpataan täyteen pikitisleitä jotka pehmittävät ja liuottavat pintalakat+pohjamaalit ja taatusti tukkivat rakenteen tuuletusjärkestelmän, ollaan 100% varmuudella vaikeuksissa ennen auton kokonaiselinkaaren päätöstä. Siis jos kyse on vm.-75 Opel Asconan helmakotelosta, on jonkinlainen suojauskäsittely pakollinen jotta edes käytännön elinkaari saadaan läpikäytyä. Jos taas kyse on -03 e46:n helmakotelosta, saadaan ko.rakenne tasan varmasti "suojauskäsittelyllä" altistettua suuremmille vaurioille kuin että luotetaan tehtaan inssien suunnitteluun/takuisiin.
Eli siinä vaiheessa kun se sinkkiämpäri mökin kaivolla tai sinkattu peräkärry vaatii maaöljytisleeseen sekoitetun pien päällensä säilyäkseen ruostumatta,
voidaan sinkatut autokoritkin tuhria näillä "suojalimoilla".
Tällainen rakenne löytyy jokaisesta nykyautosta joka on saavuttanut nykyisistä kolaritesteistä viisi tähteä. Helmakotelorakenne vastaa vääntöjäykkydeltää n jo lähelle ratakiskoa.... Rakenteen elinkaari on vähintään x2 auton elinkaari, joka tarkoittaa n.30-40-vuoden täydellistä korroosiosuojaa niin että rakenteen lujuus ei koko elinkaaren aikana muutu kuin korkeintaan muutaman prosentin. Rakenne on suunniteltu itsessään tuulettuvaksi joka takaa sen että kondenssio tms.kosteus ei jää muhimaan rakenteisiin. Nyt jos/kun rakenne tumpataan täyteen pikitisleitä jotka pehmittävät ja liuottavat pintalakat+pohjamaalit ja taatusti tukkivat rakenteen tuuletusjärkestelmän, ollaan 100% varmuudella vaikeuksissa ennen auton kokonaiselinkaaren päätöstä. Siis jos kyse on vm.-75 Opel Asconan helmakotelosta, on jonkinlainen suojauskäsittely pakollinen jotta edes käytännön elinkaari saadaan läpikäytyä. Jos taas kyse on -03 e46:n helmakotelosta, saadaan ko.rakenne tasan varmasti "suojauskäsittelyllä" altistettua suuremmille vaurioille kuin että luotetaan tehtaan inssien suunnitteluun/takuisiin.
Eli siinä vaiheessa kun se sinkkiämpäri mökin kaivolla tai sinkattu peräkärry vaatii maaöljytisleeseen sekoitetun pien päällensä säilyäkseen ruostumatta,
voidaan sinkatut autokoritkin tuhria näillä "suojalimoilla".
Comment