Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miten helposti alusta mätänee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Riippuu TÄYSIN tapauksesta. Uusissa kotelorakenteissa on erilaisia muovipinnoitettuja diagonaaleja jolloin esim.helmakotelo voi koostua jopa kuudesta eri kylmämuokatusta suurlujuuksisesta rikittömästä kerrosrakenteesta joka on sinkattu, pohjamaalattu hitsattavin pohjamaalein ja lakkapinnoitettu.
    Tällainen rakenne löytyy jokaisesta nykyautosta joka on saavuttanut nykyisistä kolaritesteistä viisi tähteä. Helmakotelorakenne vastaa vääntöjäykkydeltää n jo lähelle ratakiskoa.... Rakenteen elinkaari on vähintään x2 auton elinkaari, joka tarkoittaa n.30-40-vuoden täydellistä korroosiosuojaa niin että rakenteen lujuus ei koko elinkaaren aikana muutu kuin korkeintaan muutaman prosentin. Rakenne on suunniteltu itsessään tuulettuvaksi joka takaa sen että kondenssio tms.kosteus ei jää muhimaan rakenteisiin. Nyt jos/kun rakenne tumpataan täyteen pikitisleitä jotka pehmittävät ja liuottavat pintalakat+pohjamaalit ja taatusti tukkivat rakenteen tuuletusjärkestelmän, ollaan 100% varmuudella vaikeuksissa ennen auton kokonaiselinkaaren päätöstä. Siis jos kyse on vm.-75 Opel Asconan helmakotelosta, on jonkinlainen suojauskäsittely pakollinen jotta edes käytännön elinkaari saadaan läpikäytyä. Jos taas kyse on -03 e46:n helmakotelosta, saadaan ko.rakenne tasan varmasti "suojauskäsittelyllä" altistettua suuremmille vaurioille kuin että luotetaan tehtaan inssien suunnitteluun/takuisiin.
    Eli siinä vaiheessa kun se sinkkiämpäri mökin kaivolla tai sinkattu peräkärry vaatii maaöljytisleeseen sekoitetun pien päällensä säilyäkseen ruostumatta,
    voidaan sinkatut autokoritkin tuhria näillä "suojalimoilla".

    Comment

    • kolkaksviis
      Bimmer Rookie
      • Apr 2006
      • 161

      #17
      Originally posted by jvakeva
      hemi puhuu asiaa. sinkitys "kasvaa" aina uudelleen jos siihen naarmu tulee..

      ja alkuperäiseen aiheeseen, ota etusisälokarit pois.

      etujalkatilojen nurkat ovat 90% mädät.

      näin on ainakin kaikissa bemareissa mitä mulla on ollut.
      Mun autossa on joku fiksu saksassa avannut molemmin puolin helmapellin edestä sitä sisälokarin muovia.Sellaisen huomaamattoman läppäreijän 1-2cm siihen tehnyt.Ehkä juuri tämän takia?Omassa e36 ei ole ruostetta/alkua kuin takaluukun sisäsaumassa pientä alkua mm ovien saumat priimaa ja pohja todella hyvä

      Comment

      • Tyggis
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 415

        #18
        Kuinka uusissa autoissa yleisesti ottaen on jo kehittyneemmät helmakotelorakenteet? Arvon nyt kannattaako 97 saksan farkku viedä korroosiosuojakäsittelyyn. Autossa ei pahemmin ruostetta ole, kun takakonttikin on jo operoitu. Tuntuis muuten tollaset E36:set olevan aika alttiita kukkimaan...

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          e36 on rakenteiltaan vielä tätä 70-80-luvun tekniikkaa, mutta jo kuitenkin varsinkin 93-jälkeen sen verran hyvin suojattu+ohutsinkki, että mm.minulle saisi aika paljon maksaa että oman -97 kiesini kävisin suttauttamassa. Samalla menetetään mahdollisuus orggissuojausten vuosittaisiin tarkistuksiin jolloin tämän pikikerroksen alla voi muhia todellinen aikapommi. Myös e36 ei pidä lisäksi siitä että kotelorakenteiden/ovien/luukkujen tuuletusjärjestelmät tukitaan jolloin mahdollisuus vakavempiin vaurioihin on olemassa. Toisaalta jos/kun e36:n alusta pietään, on pultit, vakaajat ym.suojaamattomat rakenteet muutaman vuoden kuluttua täydellisesti jumissa/ruosteessa pikikerroksen alla, plus että kaikesta huoltotyöstä tulee pikkuisen hankalampaa ja ikävämpää.
          e36:n kotelosuojausten kohdalla kuitenkin kukin uskonsa mukaan. Itse en 93-uudempaa, enkä vanhempiakaan kuin korkeintaan kotelosuojaisi.

          Comment

          • Tyggis
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 415

            #20
            onko kenelläkään uudenmaan korihuollosta kokemuksia http://www.korihuolto.fi/ ? Kovasti he tuolla suosittelevat käsittelyä, mutta tiedä sitten onko vain myyntipuheita.

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15256
              • Ajamisen Iloa

              #21
              Eli kannattaako viedä -97 täysin ruosteeton yhtään talvea näkemätön E36 kotelosuojattavaksi?
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Tyggis: Suosittilisitko asiakkaalle uusia kenkiä jos olisit kenkäkauppias? Tai uutta öljypoltinta jos olisit poltinkauppias? Eli tässä kohtaa pitää nykyisin tehdä ihan uskonsa mukaan mikäli kyse on niin vanhasta autosta jossa ei nykyisiä koritakuita ole vielä olemassa. Uudempiin koritakuullisiin ns.uuden koritekniikan kieseihin ei missään tapauksessa.
                Remotion: Korkeintaan kotelosuojaus jos ihan välttämättä haluaa oman omatuntonsa suhteen tehdä...mutta missään tapauksessa pohjiin ei mitään.

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15256
                  • Ajamisen Iloa

                  #23
                  joo, no toi mun auto tulee näkee pesulaa talvisinkin vähintään kerran viikossa, että mä veikkaan ettei sitten kannata laittaa koteloihinkaan. vai ruostuuko silloin helpommin jos pesee vanhat suolat pois usein ja antaa tilaa uusille, vai kannattaako muhituttaa joulukuisia suoloja vielä kesäkuussa...???
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • Janzki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 4947
                    • Lohja

                    #24
                    Originally posted by remotion
                    joo, no toi mun auto tulee näkee pesulaa talvisinkin vähintään kerran viikossa, että mä veikkaan ettei sitten kannata laittaa koteloihinkaan. vai ruostuuko silloin helpommin jos pesee vanhat suolat pois usein ja antaa tilaa uusille, vai kannattaako muhituttaa joulukuisia suoloja vielä kesäkuussa...???
                    Älä aja talvella..ainakaan ämmällä
                    Talvi-autot erikseen
                    tai sit kävellään kuten itse välillä
                    Sähköposti.
                    IG: janzki_

                    Comment

                    • Susi
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 473
                      • Kuopio, Suomi

                      #25
                      Originally posted by remotion
                      Eli kannattaako viedä -97 täysin ruosteeton yhtään talvea näkemätön E36 kotelosuojattavaksi?
                      Mina en omaa edellista (E36 touring vm97) suojattanut, kun Saksasta sen kevaalla 2004 hain. Ei ollut silloin autossa ruostetta missaan ja kun auton myin pois syyskuussa 2005, ei autossa ollut vielakaan ruostetta missaan.
                      Jos tulee tuollainen samanikainen E36 viela hankittua, niin ainakaan mina en sita massauta.

                      Comment

                      • Wolfheart
                        Newbiemmer
                        • May 2006
                        • 18

                        #26
                        Kiitti vaan vastauksista. Ihan kiinnostavaa luettavaa.

                        Comment

                        • BMWJuge
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2004
                          • 534
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Itse suosittelen ainakin tuota kotelosuojausta, alustan massaukseen en ota kantaa kun sen haitoista/hyödyistä en sen enempää tiedä. Mut olen nähnyt suojatun ja suojaamattoman helmakotelon erot ja sen perusteella itse uskalsin huoletta öljytä kotelot (tai teettää).
                          Eletään vaan vaikka piruuttaan

                          Comment

                          • -Jarno-
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1140
                            • Salo

                            #28
                            Originally posted by easy_ac
                            t?n??n ihan itketti kun n?in yhden valkean e36, takaluukun alareuna aivan ruosteessa ja kukki kunnolla kokomatkalta, jokaisen oven alareunat umpiruosteessa, kaikki kaaret ruosteessa ja reiki?, ihmettelen miten on mahdollista , muuten jos tuo muovipinnoite menee rikki niin mill? sit? k?rsii paikkailla, ite tunkkailin autoo ni joka kumil?tk?n l?helt? sain puhki sen pinnoitteen ja p??lle pistin paukkupullosta jotai alustamassaa.
                            Offtopic : Salossa muutaman kerran n?hny vastaavassa kunnossa olevan e36 m3:sen.. On aika j?rkytt?v? n?ky.
                            ________
                            Lovely Wendie99
                            Last edited by -Jarno-; 10-04-2011, 07:31.

                            Comment

                            • BMWJuge
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 534
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by Hemi
                              Tyggis: Suosittilisitko asiakkaalle uusia kenkiä jos olisit kenkäkauppias? Tai uutta öljypoltinta jos olisit poltinkauppias? Eli tässä kohtaa pitää nykyisin tehdä ihan uskonsa mukaan mikäli kyse on niin vanhasta autosta jossa ei nykyisiä koritakuita ole vielä olemassa. Uudempiin koritakuullisiin ns.uuden koritekniikan kieseihin ei missään tapauksessa.
                              Remotion: Korkeintaan kotelosuojaus jos ihan välttämättä haluaa oman omatuntonsa suhteen tehdä...mutta missään tapauksessa pohjiin ei mitään.
                              Edellisessä viestissä sanoin että pohjan massaukseen en ota kantaa mut muutin mieleni Tuli tässä takaumana mieleen tapaus kun faijan kanssa käytiin katsastuttamassa silloista -00 mallista Nissan Almeraa. Katsastussetä tutki siinä pohjaa aikansa ja sieltä täältä löytyi huolestuttavan näköisiä peukalonpään kokoisia ruostekohtia. Voisin väittää että siinä oli muutama hyvinki potentiaalinen ajan kuluessa läpiruostuva kohta. Tietysti tässä on puhe japsiautosta missä ei välttämättä noin uudessakaan mallissa ole täyssinkitty kori, ja alustamassaus olisi voinut olla paikallaan.
                              HEMILLE: Suhtaudut melko kriittisesti alustamassaukseen, ja tunnut asiasta varmasti meikäläistä enemmän tietävän mut en usko että siitä NIIN paljon haittaakaan auton pohjalle voi olla, ja nykyajan massat ovat varmasti sen verran pitkälle kehitettyjä että kaikki peltiä syövyttävät tekijät on karsittu.
                              Näin simppelisti ajateltuna että jos auton pohja on hyvä ja siihen teettää hyvässä maineessa olevalla firmalla tasaisen/ohuen kerroksen kovettuvaa massaa niin ei kai siitä voi suurta haittaakaan olla, päinvastoin. kaippa sen mahd. huonot vaikutukset olisi jo todettu, ja tietääkseni massaus on vielä nykyään melko suosittua eli ainakin joku on ollut tyytyväinen massaukseensa. Ja tähän kotelosuojaukseen liittyen vielä että tuskinpa siinä mitkään "tuuletuskanavat" tukkiutuvat sillä koteloissa käytettävä suoja-aine on yleensä juoksevaa öljyä, ei mitään kiinteää kökköä. Kirjoitit Hemi paljon asiaa mut muutamaan seikkaan piti tarttua että hyvä keskustelu voi jatkua.
                              Eletään vaan vaikka piruuttaan

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Almerassa on kyllä ihan sinkkikori kuten muissakin nykyautoissa. Sinkin vahvuus vaihtelee, mutta kuitenkin. Nyky"japsit" ovat yhtä ruostumattomia kuin mikä tahansa muukin merkki/malli noin pääsääntöisesti.
                                Se miksi tästä jauhan johtuu siitä että kuitenkin käytännössä päivittäin revin, poraan, leikkaan, hitsaan,jne.jne näitä uudempia ja hieman vanhempiakin korirakenteita uudelleen päivänvaloon. Eli näen käytännössä mitä tuo "suojaus" eri rakenteisiin vaikuttaa ja mitä "suojaamattomuus" jättää tekemättä. Voisin toimittaa tuhansia ja taas tuhansia kuvia miltä nykyautojen rakenteet/kotelot näyttävät sisäpuolelta ja jolloin toki joku muukin voisi tajuta kuinka absurdilta tuo sinkatun/muovitetun pellin päälle "suttaaminen" tuntuu.
                                Se että nykyiset koritakuut ovat mitä ovat, pitäisi riittää JOKAISELLE kuluttajalle ilman että pitää itse lähteä edes spekuloimaan sillä mitä hyötyä ja mahdollista haittaa tästä voi auton kokonaiselinkaaren aikana syntyä.
                                Itse olen täysin vakuuttunut sitä että nykyisten korirakenteiden suojaustaso ei ainakaan nouse näistä "suojauskäsittelyistä" mitkä joka tapauksessa käytännössä antavat koritakuun raueta. Pointti on siis siinä että Pentti Peruskuluttaja kuvittelee tietävänsä ostamansa auton korroosiosuojasta jotain enemmän kuin hänen autonsa suunnittelemat insinöörit.
                                Toki tämäkin suojaustaikauskokin vähenee sitä mukaan kun autonsa suojauttamaan tottuneet suuret ikäpolvet lopettavat autoilun ja tieto "suojausten" mahdollisista riskeistä tavoittaa lehdistön ja sitä kautta kuluttajat.
                                Tuohon kotelosuoja-aineeseen vielä sen verran että on totta että se on ruiskutettaessa viskositeetiltaan lähellä vettä, mutta kun katsoo koteloon jossa vuosia pikeentynyt ja kärpäspaperiksi muuttunut tahma on kerännyt rakenteiden poisto/hengitysaukkoihin reippaasti kaikkea hilsettä joka on lopulta tukkinut kanavat. Erityisesti monissa ovissa lilluu sentti tolkulla vettä juuri tästä syystä. Kysehän tässä on samasta asiasta kuin nykyisessä talotekniikassa...eli niin kauan kun kaikki toimii muovikuplan sisällä...kaikki toimii, mutta kun jokin paikka pettää, on vauriot huomattavat. Se että nykyisissä rakenteissa ei yksinkertaisesti ole otettu huomioon sitä että rakenteisiin sotketaan jotain sinne kuulumatonta, tulee takuuvarmasti vielä monelle "suojatun" auton omistajalle ikävänä yllätyksenä kun sisusta on homeessa ja saumakitit/muovitukset alkavat liuota saumoista irti. Samalla kun näistä mennään maahantuojalle valittamaan on peli pelattu vaikka takuun raukeamisesta ei olisi ollutkaan puhetta autoa "lisäsuojattaessa". Tehdas vetää vastuunsa joka tapauksessa vedoten "suojauksen" epäonnistumiseen.
                                Miksi siis ottaa riski ja vieläpä maksaa siitä?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎