Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostimen työpaineen rajoittaminen

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    Ohjaustehostimen työpaineen rajoittaminen

    Eli tuo M20B25 9/87- ohjaustehostimenpumppu työntää maksimissaan 110bar ulos. Nyt käytössä on 130 bar työntävä pumppu ja tuo 110 barin kanssa tottunut toimimaan hammastanko.

    Perjantaina pamahti öljyt hammastangosta toisen kerran pihalle. Ekalla kerralla ajattelin, että se on vanhuutta ja sattumaa ja vaihdoin stefat. Nyt 1500km myöhemmin pamahti taas.

    Ei tule mieleen muuta vikaa kun tuo 20 barin liiallinen paine.

    Mikä olisi hyvä paineenrajoitin? Rajoitin tulee pumpun ja hammastangon väliin josta se sitten työntää ylimääräisen nesteen paluulinjaan ja siitä takaisin purkkiin. Rajoittimen pitäisi olla pieni koska tilaa ei ole liikaa.

    Searchillä löytyi jotain Ballen vanhoja pähkäilyjä. Rajoittimen ei tarvitse olla säädettävä. Vaan riittää että sen saa säädettyä vaikka jousella sataan baariin.

    Tiedän joitain rajoittimia, mutta oisko jollain kokemuksia?
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    #2
    Tarvitset oikeastaan paineenalentimen koska paineenrajoitinta ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön sen erilaisen toimintatavan takia. Jos laitat sen, niin seurauksena on nopeasti lämpiävät öljyt. Sen paineen alentava vaikutus perustuu kuristukseen jonka takia se lämmittää öljyjä. Paineenalentimella on eri toimintatapa.

    Paineenrajoitinta käytetään ns. varoventtiilinä hydraulisissa järjestelmissä. Se on sillä varalla heti pumpun jälkeen jos esim. säätimeen tulee vikaa ja järjestelmän paine nousee. Varo laskee painetta tankkiin eikä päästä nousemaan sitä normaalia ylemmäs. Muussa tapauksessa joko lohko tai pumpun pesä halkeaa liiaksi nousseen paineen takia.

    Paineenalentimella saadaan johonkin osaan järjestelmää normaalia pienempi paine. Muualla voi sitten olla korkeampi.

    Toinen vaihtoehto on käyttää kuristinta mutta sillä saat vielä kuumemmat öljyt. Näitä kuitenkin käytetään mm. maataloudessa mutta käyttö on tosiaan vain hetkittäistä ja harvoin.

    Voin katsoa huomenna töistä paria esimerkkiä ja laittaa niistä vaikka kuvat niin näet minkä kokoisia ne on tyypillisesti.,

    Entäs jos tiputat painetta ihan pumpulta? Siellä on jonkinlainen alkeellinen säädin jolla saadaan luvatut paineet ulos. Se voi olla ihan yksinkertainen jousikuormitteinen lautanen tai kuula. Muutat sitä löysemmälle ja saat jo suoraan pumpulta alemman paineen.

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      Originally posted by TheLoial
      Entäs jos tiputat painetta ihan pumpulta? Siellä on jonkinlainen alkeellinen säädin jolla saadaan luvatut paineet ulos. Se voi olla ihan yksinkertainen jousikuormitteinen lautanen tai kuula. Muutat sitä löysemmälle ja saat jo suoraan pumpulta alemman paineen.
      Hmm....en ole asiaa edes ajatellut. Onko tuollaisessa pumpussa varmasti joku säätö? Eli jos on niin siellä on jousi joka antaa periksi @ 130bar ja silloin öljyt kusee pumpusta ohi? Jousi pitäisi siis vaihtaa heiveröisempään malliin.
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #4
        Pakkohan siellä jossain on olla Jos otan tuosta hyllystä hammaspyörä tai geroottoripumpun ja pistän sen akselin päähän ja imun säiliöön, niin toisesta reiästä tulee norsun kusen kokoinen noro öljyä. Paine nousee joko lohkolla (esim traktorissa) tai joissain pumpuissa on kiinteä säädin kyljessä (kuten vaikka metsäkone). Eikä sitten nussita pilkkua, tuo on vaan tosi yksinkertainen esimerkki. Paine syntyy kun virtausta kuristetaan...

        Comment

        • TheLoial
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1109
          • Helsinki

          #5
          Tuossa on just sellainen kuva, esim omassa e28:ssa on juuri tuollainen siipipumppu. Otahan siitä pumppu auki niin ihmetellään ihan porukalla.
          Last edited by TheLoial; 25-01-2007, 23:04.

          Comment

          • Doni
            Moderator
            • Sep 2004
            • 2842
            • Kyrsälä

            #6
            Originally posted by TheLoial
            Tuossa on just sellainen kuva, esim omassa e28:ssa on juuri tuollainen siipipumppu:
            Tuollaisia kait ne kaikki ovat. Ainakin M20 ja M50 koneissa. Olen tuollaisen M20 koneen pumpun purkanut, mutta en nyt muista onko siinä tuollaista jousi systeemiä. Pumppu jonka paine pitäisi rajoittaa on M60 koneesta. Huomennahan se selviää kun kurkkaa mitä pumppu sisältää.
            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

            Comment

            • superb
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2827

              #7
              mulla on myytävänä 110 barin ZF:n pumppu, purettu -85 520ia:sta (M20).

              Comment

              Working...
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎