Announcement

Collapse
No announcement yet.

abs valon nollauksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dws
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 85

    abs valon nollauksesta

    Käytin testerissä kun on jo tovin aikaa palanu tuo absivalo ja ilmotti kuskin puolen takarenkaan olevan syypää. No käytin sitte anturia irti ja putsasin sen. Oli melkosesti kuraa siinä päällä. Pitääkö käydä liikkeessä nollauttamassa tuo valo kun se edelleenkin palaa vai johtuuko palaminen vaan siitä, ettei tuo kura ollutkaan se häiriön syy. Akunkenkien irtiottokaan ei tepsiny...
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7456
    • Oulu

    #2
    Ainakaan E39:ssä ei tartte mitään nollailla, eli jos vika korjautuu niin valo kyllä sammuu kun käyttää virrat avaimesta pois.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Kurre
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 384
      • Veteli

      #3
      Ei minunkaan käsittääkseni tarvi nollauksia missään vaiheessa ABS-viat (E36) (tai ainakaan nämä yleisimmät).

      Onko hammaskehä myös varmasti kunnossa ettei sen takia oikuttele?
      Tai sitten on vain anturi paskana.
      Sen tarkistamiseen tarvittaisiin oskilloskooppi jos halutaan olla edes lähellä satavarmaa asiasta..
      normi yleismittareilla ei voine olla. (paitsi jos mittarista ei nyt mitään saa ulos niin sitten ehkä..):think
      sigpic
      Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
      ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

      Comment

      • -JMV-
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 840
        • Etelä-Pirkanmaa

        #4
        Kyllä valo sieltä häviää, kun vika on korjattu, eli ei tarvitse erikseen käydä nollauttamasa.

        Kannattaa mitata jokainen anturi, niin selviää ainakin, että onko antureissa vika.
        Last edited by -JMV-; 01-10-2006, 14:52.
        F82 harraste

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Anturi on rikki jos ei puhdistamalla parantunut. Ei tarvitse nollata vikaa erikseen, riittää tässä tapauksessa anturin vaihto ehjään.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • tasa4
            Bimmer Rookie
            • Jun 2005
            • 35
            • Nummela

            #6
            Originally posted by dws View Post
            Käytin testerissä kun on jo tovin aikaa palanu tuo absivalo ja ilmotti kuskin puolen takarenkaan olevan syypää. No käytin sitte anturia irti ja putsasin sen. Oli melkosesti kuraa siinä päällä. Pitääkö käydä liikkeessä nollauttamassa tuo valo kun se edelleenkin palaa vai johtuuko palaminen vaan siitä, ettei tuo kura ollutkaan se häiriön syy. Akunkenkien irtiottokaan ei tepsiny...
            vähän OT mutta en viittinyt tehdä uuta juttua tästä!
            eli missä kävit testerissä ja paljon maksoi?
            E36 325 Coupe

            Comment

            • asvirkku
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 514
              • Bern

              #7
              Originally posted by tasa4 View Post
              vähän OT mutta en viittinyt tehdä uuta juttua tästä!
              eli missä kävit testerissä ja paljon maksoi?
              Ainakin e36 anturit voi testata helposti itse jos on yleismittari. Tämä silloin kun ABS valo jää palamaan vaikkei ole ajanut metriäkään.

              Ohessa 2 kuvaa, toisessa näkyy etsittävä ABS modulin pistoke (apparin jalkatila). Ei tarvi nypätä kun hanskalokeron alta suojapahvi pois.
              Toisessa on anturien järjestys, kun vertaa tota mun skissiä ja pistoketta niin kyllä siitä tajuaa "mikä kulma on mikä". Eli pin 27+45 on oikea taka, siitä seuraava pari "ylöspäin" 28+46 vasen taka jne, anturien pinnit on ainoot 8 järkevästi vierekkäin siinä liittimessä.

              Yleismittari 20kOhm asentoon, toimiva anturi antaa about 10.1kOhm (muistaakseni) ja rikkinäinen 0 tai jotain muuta, voi olla varsin lähelläkin oikeaa arvoa. Ajotietokone käsittääkseni mittaa vain onko vastus oikea kun ABS valo syttyy vaikkei auto liikukaan.

              Jos kaikki anturit antaa tarkalleen saman vastuksen, ja ABS valo syttyy vasta kun auto on liikkeessä niin silloin mielestäni voi päätellä että hammaskehä on likainen tai rikki, eli silloin tämä oskiloskooppi-tason ongelma.

              Toi on helpoin paikka mitata kun ei tarvi irrotella pyöriä ja lisäksi anturien omat liittimet on tosi veemäisen muotoset mittailun kannalta. 5 min homma.

              Ja kuten aiemmin mainittu, uusi anturi paikallen niin valo sammuu. Ellei oo joku muu ABS-osa rikki myös.

              Tän vois laittaa jopa FAQ:hun, aiemmin siellä ei ainakaan ollut tällaisia kuvia?

              T Antti
              Attached Files
              Last edited by asvirkku; 01-10-2006, 23:30.
              e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

              Comment

              • Smack
                BTCF Member
                • May 2005
                • 320
                • Oulu

                #8
                Originally posted by tasa4 View Post
                vähän OT mutta en viittinyt tehdä uuta juttua tästä!
                eli missä kävit testerissä ja paljon maksoi?
                Itelläni makso Oulun Wetterillä vikakoodien luku 54eur. Siinä saatto olla parikin lukua samassa kun ne testasi myös anturin vaihdon jälkeen, kun ei vielä toiminut ...

                Comment

                • dws
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2004
                  • 85

                  #9
                  Hemmetti itsellä tuo pistoke on ihan erinnäkönen ku tuossa kuvassa oleva. Jäi nyt arvot mittaamatta...no ei se mit'n, kerkesin jo tilata uuden absianturin ku ei ne niin mansikoita kuitenkaan maksa. Uskotaan ja luotetaan siis, että vika on rikkinäinen anturi. Pian tuo nähdään...

                  tasa4: Torpin autotalossa Torniossa vikakoodien luku 20 euroa.

                  Comment

                  • dws
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2004
                    • 85

                    #10
                    Kuittaantu valo kun vaihdoin uuden anturin.

                    Comment

                    • Jupi85
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 177

                      #11
                      TERVE!

                      Jatkan tähän topicciin, kun uuden tekeminen on niin julmaa.


                      Koitin searchilla ettii, mut ei tuottanu tulosta mun tapauksessa.

                      Auto on BMW E36 328i cabriolet, otettu käyttöön 12/95.



                      Käytin auton katsastuksessa ja tuli hylätty, koska ABS valo ei toimi, menin laakkoselle, jossa luin vikamuistit, vasen taka anturi herja, vaihdoin uuteen, luin uusiks, EI vikoja!


                      ABS valo ei toimi edelleenkään, mittaristo irti ja huomasin, että lamppu puuttuu.

                      Vaihdoin uuden lampun ja nyt palaa KOKOajan ABS valo, ei auttanu edes mittariston ja abs uudelleen koodaus.


                      Vikoja ei ole muistissa, joten pääteltiin, että mittaristo on väärä (100 varma tieto, että mittaristo on joskus vaihdettu autoon) ja uudella mittaristolla, jossa toimii ABS, pitäisi ABS valon toimia.


                      Eli jos jollakin Vantaan alueella on mittaristoa lainaa koekäyttöön, voin pihassasi vaihtaa ja kokeilla (hyvitän tästä sit)

                      Tai jos joku voisi myydä mittariston minulle, sekin voisi kiinnostaa.

                      Yks mikä kävi mielessä on, että tekisin aika releen tai vastaavan, joka sammuttaa valon 2sek virtojen kytkemisen jälkeen, koska ABS toimii MOITTEETTOMASTI.



                      Eli siis lyhyesti:

                      Jos jollakin on lainaa testattavaks mittaristoa pääkaupunkiseudulla, niin kiinnostus kova, hyvitän sen jotenkin.

                      Tai jos joku voisi myydä autooni sopivan mittariston, sillä ehdolla, että voin koittaa sitä, että se toimii ja hinta on kohdallaan, niin sekin kiinnostaa!!

                      Mitä nyt tekisin?

                      Kuukausi aikaa uusinta katsastukseen ja asialla on kiire, kiitos!!

                      Comment

                      • Janzki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 4947
                        • Lohja

                        #12
                        Originally posted by Jupi85 View Post
                        TERVE!

                        Jatkan tähän topicciin, kun uuden tekeminen on niin julmaa.


                        Koitin searchilla ettii, mut ei tuottanu tulosta mun tapauksessa.

                        Auto on BMW E36 328i cabriolet, otettu käyttöön 12/95.



                        Käytin auton katsastuksessa ja tuli hylätty, koska ABS valo ei toimi, menin laakkoselle, jossa luin vikamuistit, vasen taka anturi herja, vaihdoin uuteen, luin uusiks, EI vikoja!


                        ABS valo ei toimi edelleenkään, mittaristo irti ja huomasin, että lamppu puuttuu.

                        Vaihdoin uuden lampun ja nyt palaa KOKOajan ABS valo, ei auttanu edes mittariston ja abs uudelleen koodaus.


                        Vikoja ei ole muistissa, joten pääteltiin, että mittaristo on väärä (100 varma tieto, että mittaristo on joskus vaihdettu autoon) ja uudella mittaristolla, jossa toimii ABS, pitäisi ABS valon toimia.


                        Eli jos jollakin Vantaan alueella on mittaristoa lainaa koekäyttöön, voin pihassasi vaihtaa ja kokeilla (hyvitän tästä sit)

                        Tai jos joku voisi myydä mittariston minulle, sekin voisi kiinnostaa.

                        Yks mikä kävi mielessä on, että tekisin aika releen tai vastaavan, joka sammuttaa valon 2sek virtojen kytkemisen jälkeen, koska ABS toimii MOITTEETTOMASTI.



                        Eli siis lyhyesti:

                        Jos jollakin on lainaa testattavaks mittaristoa pääkaupunkiseudulla, niin kiinnostus kova, hyvitän sen jotenkin.

                        Tai jos joku voisi myydä autooni sopivan mittariston, sillä ehdolla, että voin koittaa sitä, että se toimii ja hinta on kohdallaan, niin sekin kiinnostaa!!

                        Mitä nyt tekisin?

                        Kuukausi aikaa uusinta katsastukseen ja asialla on kiire, kiitos!!
                        Hmm..Ettei itse abs-pumppu olisi viallinen? Sammuuko valo ollenkaan missää vaiheessa vai palaako kokoajan?
                        Lähtisin tässä tapauksessa veikkailemaan joko sitä pumppua tai sitten ohjauspoksia..
                        Kokeiles huviksee yöksi ottaa akunkenkä irti jos siellä jostain syystä on joku ihan ihme vika päällä.
                        Btw. Kun laitat virrat päälle painaen jarrua, nykähtääkö poljin missää vaiheessa alaspäin? Jos nyksähtää niin silloin systeemin pitäisi kyllä pelata, eli pumppu luultavasti ehjä jolloin katse kääntyy siihen poksiin.
                        Sähköposti.
                        IG: janzki_

                        Comment

                        • Jupi85
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 177

                          #13
                          Originally posted by Janzki View Post
                          Hmm..Ettei itse abs-pumppu olisi viallinen? Sammuuko valo ollenkaan missää vaiheessa vai palaako kokoajan?
                          Lähtisin tässä tapauksessa veikkailemaan joko sitä pumppua tai sitten ohjauspoksia..
                          Kokeiles huviksee yöksi ottaa akunkenkä irti jos siellä jostain syystä on joku ihan ihme vika päällä.
                          Btw. Kun laitat virrat päälle painaen jarrua, nykähtääkö poljin missää vaiheessa alaspäin? Jos nyksähtää niin silloin systeemin pitäisi kyllä pelata, eli pumppu luultavasti ehjä jolloin katse kääntyy siihen poksiin.

                          ABS pumpun testasin laakkosen testerillä ja hörinää kyllä piti.

                          Ei sammu missään vaiheessa, syttyy kun virrat laittaa ja palaa niin kauan, että virrat sammuttaa. Oli mittariston takaa lamppu irti varmaan juuri tuon ongelman takia.

                          Otan akunkengän irti huomenna päiväksi ja kokeilen myös tuota jarrun painamista.

                          Laakkosen pojat epäili mittaristoa, koska tuohon on vaihdettu mittaristo ja ne tietävät pari tapausta missä korjaantu mittariston vaihdolla, mutta harmi, että nuo mittaristotkaan ei kasva puussa ja minulla ei nyt ole mitään autoa ajokunnossa.. :/

                          Kiitos vaivannäöstäsi

                          Valitettavasti en myös pääse sinne miittiin..

                          Comment

                          • tero_v
                            BTCF Member
                            • Sep 2006
                            • 972
                            • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                            #14
                            Originally posted by asvirkku View Post
                            Ainakin e36 anturit voi testata helposti itse jos on yleismittari. Tämä silloin kun ABS valo jää palamaan vaikkei ole ajanut metriäkään.

                            Ohessa 2 kuvaa, toisessa näkyy etsittävä ABS modulin pistoke (apparin jalkatila). Ei tarvi nypätä kun hanskalokeron alta suojapahvi pois.
                            Toisessa on anturien järjestys, kun vertaa tota mun skissiä ja pistoketta niin kyllä siitä tajuaa "mikä kulma on mikä". Eli pin 27+45 on oikea taka, siitä seuraava pari "ylöspäin" 28+46 vasen taka jne, anturien pinnit on ainoot 8 järkevästi vierekkäin siinä liittimessä.

                            Yleismittari 20kOhm asentoon, toimiva anturi antaa about 10.1kOhm (muistaakseni) ja rikkinäinen 0 tai jotain muuta, voi olla varsin lähelläkin oikeaa arvoa. Ajotietokone käsittääkseni mittaa vain onko vastus oikea kun ABS valo syttyy vaikkei auto liikukaan.

                            Jos kaikki anturit antaa tarkalleen saman vastuksen, ja ABS valo syttyy vasta kun auto on liikkeessä niin silloin mielestäni voi päätellä että hammaskehä on likainen tai rikki, eli silloin tämä oskiloskooppi-tason ongelma.

                            Toi on helpoin paikka mitata kun ei tarvi irrotella pyöriä ja lisäksi anturien omat liittimet on tosi veemäisen muotoset mittailun kannalta. 5 min homma.

                            Ja kuten aiemmin mainittu, uusi anturi paikallen niin valo sammuu. Ellei oo joku muu ABS-osa rikki myös.

                            Tän vois laittaa jopa FAQ:hun, aiemmin siellä ei ainakaan ollut tällaisia kuvia?

                            T Antti


                            meneekö ne pinnit noin??? jos menee niin oikea etu tuntus olevan pimeänä....
                            E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                            650hp/850nm 1.8bar
                            1/4m 11.48s/208km/h
                            100-150km/h 2.01s
                            100-200km/h 6.99s


                            EX jatkeet:
                            e39 528 M-Sport -99
                            e36 318is "M-sport" -92

                            Comment

                            • chip-
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 32
                              • Iisalmi

                              #15
                              Omassa autossa kanssa abs vikaa ja ei löytynyt juuri tuollaista liitintä niin mittasin suoraan antureista. Takana oli kaksi piikkiset ja niistä tuli se 10ko, mutta edessä oli 3-piikkisiä enkä niistä saanut mistään välistä vastusta.
                              En kyllä jaksa uskoa että kumpikin olisi rikki kun alkoi hiljalleen palaa muutaman kuukauden sisällä joka kerta vaan enempi tuo valo. Alkuun paloi harvoin ja hävisi kun sammutti auton mutta nyt mennyt semmoiseksi ettei häviä ollenkaan. En jaksa uskoa että kumpikin anturi olisi hiljalleen mennyt.

                              Ideoita mitä koittaa?

                              Eli autohan E36 323 -96

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎