Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hammastangon siirtäminen keskilinjasta sivuun - - - ongelmia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    Hammastangon siirtäminen keskilinjasta sivuun - - - ongelmia?

    Mitä tapahtuu jos siirtää hammastankoa 5-10mm keskilinjasta sivuun?

    Itse en keksi mitään muuta kun että toisesta raidetangosta tulee 10-20mm pidempi kun toisesta. Tämä johtaa tietysti siihen, kun etupää joustaa saman verran kummaltakin puolelta, niin haritus/auraus on hiukan eri.

    Muuta?
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by Doni View Post
    Mitä tapahtuu jos siirtää hammastankoa 5-10mm keskilinjasta sivuun?

    Itse en keksi mitään muuta kun että toisesta raidetangosta tulee 10-20mm pidempi kun toisesta. Tämä johtaa tietysti siihen, kun etupää joustaa saman verran kummaltakin puolelta, niin haritus/auraus on hiukan eri.

    Muuta?
    Sisempien nivelten nivelpisteet muuttu epäkeskeiseksi, toisen raidetangon kulma tulee erillaiseksi, jos kuvitellaan että "nousua" on saman verran lyhemmällä matkalla.

    Käytännössä en osaa sanoa, e30 puheenollen yleensä väitetään että juuri suuri kulma aiheuttaa bump steeriä, nyt ei riitä aivo miettimään mitä tapahtuu jos ohjauvaihde ei olekkaan keskellä.

    Aiempiin keskusteluihin viitaten, ajattelin yksi ilta tuossa juuri ennen nukahtamista, että jos muuttaa raidetangon ulkopäät uniballeiksi, niin sopivan väliholkin avulla voisi säätää ulomman raidepään korkeutta olkavarteen nähden...
    Olli.

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      Originally posted by Rocla View Post
      Sisempien nivelten nivelpisteet muuttu epäkeskeiseksi, toisen raidetangon kulma tulee erillaiseksi, jos kuvitellaan että "nousua" on saman verran lyhemmällä matkalla.

      Käytännössä en osaa sanoa, e30 puheenollen yleensä väitetään että juuri suuri kulma aiheuttaa bump steeriä, nyt ei riitä aivo miettimään mitä tapahtuu jos ohjauvaihde ei olekkaan keskellä.

      Aiempiin keskusteluihin viitaten, ajattelin yksi ilta tuossa juuri ennen nukahtamista, että jos muuttaa raidetangon ulkopäät uniballeiksi, niin sopivan väliholkin avulla voisi säätää ulomman raidepään korkeutta olkavarteen nähden...
      Se raidetanko joka jää lyhyemmäksi, niin sen kulma on jyrkempi. Se on selvä, että kulmat muuttuu, mutta huomaakohan käytännössä mitään eroa.

      Sitten vähän aiheen vierestä:
      Radetangot on aina päin mäntyy madalletussa E30:ssä. Ja mulla ne oli viime kesänä enemmän kun pielessä. Mulla tuossa E30:ssä E36 olka-akselit ja ei se ainakaan auta yhtään tohon ohjaus asiaan.

      Uniball on myös mulla vahvasti mielessä. Ja tätä pitääkin tutkia kun ensiksi saa hammastangon oikeeseen kohtaan. Mulla 17" vanteet ja noiden vanteiden kanssa ei voi hirveästi raidetangonpäätä laskea. Jokainen milli on tietysti kohti parempaa ohjausta.
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • m50 turbo
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 454

        #4
        Originally posted by Doni View Post
        Mitä tapahtuu jos siirtää hammastankoa 5-10mm keskilinjasta sivuun?

        Itse en keksi mitään muuta kun että toisesta raidetangosta tulee 10-20mm pidempi kun toisesta. Tämä johtaa tietysti siihen, kun etupää joustaa saman verran kummaltakin puolelta, niin haritus/auraus on hiukan eri.

        Muuta?
        mitä meinaat rakentaa?
        http://www.teammadmax.com

        Comment

        • Tzeimi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 2067
          • Banshee - Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Doni View Post
          Itse en keksi mitään muuta kun että toisesta raidetangosta tulee 10-20mm pidempi kun toisesta. Tämä johtaa tietysti siihen, kun etupää joustaa saman verran kummaltakin puolelta, niin haritus/auraus on hiukan eri.

          Muuta?
          Eikö tuossa ole jo tarpeeksi? Kaikissa jousituksen asennoissa (vaikka jätetään kallistelut pois) on pyörissä keskenään eri määrä aurausta. Luultavasti haasteellinen ajettava nopeuksilla. Itse tekisin kaiken muun, jotta hammastanko säilyy keskellä autoa.
          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
          & 02 tulpo saniteetti dyno




          Älä väkisin, ota isompi vasara.
          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎