Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottorinohjausjärjestelmien paremmuusjärjestys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    Moottorinohjausjärjestelmien paremmuusjärjestys

    Kun on täälläkin ollut puhetta moottorinohjausohjelmien toimivuudesta ja toimimattomuudesta, niin onko olemassa mitään konsensusta niiden paremmuusjärjestyksestä?

    Jos ajatellaan vaikkapa ensimmäisen rata-auton laittamista, niin kannattaako satsata heti kunnon moottorinohjaukseen kun sellaisen tarve tulee?

    Mitäs kaikkia niitä onkaan:

    - MoTec
    - Hestec
    - Autronic
    - Haltech
    - Tatech

    Megasquirt taitaa olla vähän omassa luokkassaan johtuen siitä, että se rakennussarjana myytävä.

    Autronicia tuntuvat kehuvan sen "helppokäyttöisyydestä" johtuen?

    Motec taitaa olla sitten ohjausjärjestelmien kuningas?

    Mitänkäs vaikeaa säätäminen on tee-se-itse miehen kannalta?
  • pepemon
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 244
    • Rauma

    #2
    Originally posted by Keimo View Post
    Kun on täälläkin ollut puhetta moottorinohjausohjelmien toimivuudesta ja toimimattomuudesta, niin onko olemassa mitään konsensusta niiden paremmuusjärjestyksestä?

    - MoTec
    - Hestec
    - Autronic
    - Haltech
    - Tatech
    Henkilökohtaiset mieltymykset järjestyksessä:

    - MoTec
    - Autronic
    - Haltech
    - Hestec
    - Megasquirt
    - MRTech
    - Tatech

    DTA:sta ei ole selvyyttä kun ei ole kokemusta moisesta.

    Comment

    • Tzeimi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 2068
      • Banshee - Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Keimo View Post
      Jos ajatellaan vaikkapa ensimmäisen rata-auton laittamista, niin kannattaako satsata heti kunnon moottorinohjaukseen kun sellaisen tarve tulee?
      Kannattaa. Säätöjä riittää joka tilanteeseen ja tiedonkeruu on pop diagnosoitaessa syntyneitä ongelmia.

      Kokemukset rajoittuu Hestec:iin, ei pahan hankala käyttää. Haltecin hiplaamista seurannut sivusta ja vaikuttaa suht helpolta senkin käyttö, ehkä helpompi kuin hestec. Autronic:issa on mielenkiintoista se Autotune, mikä varmasti helpottaa asioita?
      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
      & 02 tulpo saniteetti dyno




      Älä väkisin, ota isompi vasara.
      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

      Comment

      • saki
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 247

        #4
        Harraste ratapeliin ehottomasti megasquirt.. mikäli budjetilla on joku rooli harrastuksessa... varsinkin jos aikoo asentaa ja säädellä itse.

        omat kokemukset ainakin oli pelkästään positiivisia! Säätö on helppoa.. onnistuu ajon aikana.. löytyy myös "autotune" ominaisuus.. sytkäksi esim EDIS tai boschin hukkakipinä kamat. n.300e:n laitteisto ja n.100e lisää jos ostaa valmiiksi koottuna.

        suurimmat heikkoudet lienee alkuperäisessä liittimessä.. se pitää tehdä jollain fiksummalla tavalla.. sekä häiriö alttius jollain sytkäjärjestelmillä -> EDIS on ainakin siihen suhteeseen mainio systeemi että mitään jännite piikkejä ei pääse megalle.. toimii helposti ja hyvin..


        säästyneellä 1000-2000e:llä voit satsata parempaan alustaan... renkaisiin.. ahtimeen etc...

        Toisaalta taas jos rakentaa jotain kilpa-autoa, mihin ladotaan jo muutenkin kymmeniä tuhansia euroja, lienee turha tuossa kohtaa hakea säästöä vaan kiikuttaa sen Motecin asennukseen ja säädättää jossain osaavalla pajalla.. sitten vaan ajelee..

        Mutta tosiaan.. kaikkien asennus lienee yhtä hankalaa/ helppoa.. megaa tuskin oikein missään viripajassa asennellaan, mutta toisaalta itse tekemellä tietää parhaiten miten se on tehty -> ongelma tilanteissa apu on lähellä..megaan saa sovitettua myös aika hyvin alkup. anturit ym. muissa joutuu usein vaihtamaan kaikki... toisaalta se on ihan hyvä lähtökohta säädöille että anturit on uudet ja herkät..

        Megan etuihin kuuluu myös se että siihen löytyy valtavan hyvin netti tukea niin suomesta kuin muualta. Boksia ei tarvitse lähettää minnekkään muutettavaksi jos tulee mielenkiintoisia päivityksiä tai saa jostain komponentista savut ulos.

        Eli jos itse asentaa ja itse haluaa säädellä/askarrella niin tuskin ainakaan hestecit, tatecit ym perus kamat antaa yhtään sen enempää.. säätäjästä kiinni enempi ja tuntuu noissakin olevan hirvittävästi vikoja hintaansa nähden.. autronic ja motec on ehkä jumalaisempia mutta toisaalta en usko että oma pelini olisi yhtään sen kiukkuisemmin rykinyt oli sisällä sitten mikä boksi vain.. säätöjen resoluutio ainakin turbolaitteelle riitti aivan hienosti.. Hyvät tiedonkeruu ominaisuudet löytyy myös..
        BMW i3 REX

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎