Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tärinää ratissa jarruttaessa kovassa vauhdissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hevimies
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1456
    • Savonlinna

    #31
    Sitäpaitis meikä on tässä topicissa remppaillut koko ajan E34:sta. :oops: Mutta ainakaan siinä ei alatukivarsien puslien asennolla ole mitään väliä, toisin kuin ylätukivarsissa. Varmaan E36:ssa eri juttu joten savo lopettaa tässä asiassa "neuvomisen" ja siirtyy häpeillen ansiotyön pariin.

    EDIT: Mutta sen verran vielä että isot hylsyt on noitten puslien laittamisessa todella hyvät, olipa auto sitten mikä tahansa.

    Comment

    • Restive
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 64
      • Kuopio

      #32
      Samasta viasta kärsii myös meikäläinen, auto viime syyskuussa ostettu E46:nen, siis miltei uusi - ei luulisi vielä jarruissa olevan mitään brakaa?Renkaat Toyo Proxes 225/45-17, vanteina Exip / Intra Verity 8.0x17. Tiedä sitten mikä on noiden vanteiden osuus tärinään, ei välttämättä ole mitkään "kaikkein" laadukkaimmat vanteet ja uudet autothan tuntuvat olevan aika tarkkoja nykyään vanteiden suhteen (ainakin kokemusta Mercedeksestä)?

      Mulla vika on todennäköisesti noissa renkaissa, ne on aivan per***stä Suomen teitä ajatellen... saa nyt nähdä pistääkö syksyllä vakiot 205/55-16:set alle niin passaa ajella vähän mukavemmin pitempääkin matkaa.
      BMW E46 320d

      Comment

      • antti79
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 2499
        • Littoinen

        #33
        Originally posted by Restive
        Samasta viasta kärsii myös meikäläinen, auto viime syyskuussa ostettu E46:nen, siis miltei uusi - ei luulisi vielä jarruissa olevan mitään brakaa?Renkaat Toyo Proxes 225/45-17, vanteina Exip / Intra Verity 8.0x17. Tiedä sitten mikä on noiden vanteiden osuus tärinään, ei välttämättä ole mitkään "kaikkein" laadukkaimmat vanteet ja uudet autothan tuntuvat olevan aika tarkkoja nykyään vanteiden suhteen (ainakin kokemusta Mercedeksestä)?

        Mulla vika on todennäköisesti noissa renkaissa, ne on aivan per***stä Suomen teitä ajatellen... saa nyt nähdä pistääkö syksyllä vakiot 205/55-16:set alle niin passaa ajella vähän mukavemmin pitempääkin matkaa.
        Sun tapauksessa kyllä varmaan vikana on just noi renkaat/vanteet. Ei luulisi että uudenkarheassa pelissä olis puslat väljät. Ja jos puslissa on jotain vikaa niin onhan siinä takuu.
        sigpic
        Originally Posted by jari kihlman
        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

        Comment

        • j328
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 310
          • Vantaa

          #34
          Originally posted by Calypsocoupe
          Originally posted by Hevimies
          Jos on nosturi, prässi ja paineilmatyökalut niin helppo nakki. :wink: Vaihda samalla eteen myös alatukivarren puslat, mulla ne vaikutti enemmän tärinään. .
          En tiedä mitä muut ovat tekemässä, mutta mä olen ainakin kokoajan ollut vaihtamassa noita alatukivarren kumisia takapuslia. Onhan siellä joustintuen yläpäässä se kumiin valetut laakerikin, mutta ei sen sijainti minusta ole alatukivarressa päinkään :wink:

          Sen puslan vaihto on kyllä suht simppeli juttu.

          1. Puslan kiinnike irti rungosta
          2. Pusla sahalla rikki kahteen osaan
          3. Tarkastellaan puslan asentomerkkejä kiinnikkeeseen nähden (toivottavasti se on viimeksi asennettu oikein...)
          4. Puslan rippeet ulosvetäjällä tukivarresta
          5. Sahaillaan puslan metalliosa rikki (varottava ettei kiinnikkeeseen tule jälkiä), kaippa sen voi prässätäkkin pois?
          6. Putsis putsis
          7. Prässätään pusla asentomerkit huomioiden ja vaikka sitä fairia käyttäen kiinnikkeeseen
          8. Kumipuslan asennuksesta tukivarteen mulla ei ole kokemusta, itellä on polyuretaaniset. Ilmeisesti pitää rakentaa joku sisäänpainaja vaikka parista lenkkiavaimesta ja kahdesta kierretangon pätkästä tjsp.
          9. Kiinnitetään kiinnike runkoon
          10. Ollaan varovaisia siellä ulkona :wink:

          Minähän se viimeksi kyselin tuota ohjetta...

          Tein melkein noiden ohjeiden mukaan, mutta muutamassa kohdassa sävelsin vähän omiani eli:

          1. Samanlailla, tukivarsi tulee sopivasti alaspäin jolloin ulosvetäjällä on helppo ottaa alkuperäinen pusla pois
          2. Otin ulosvetäjällä koko puslan pois kerralla
          3.
          4.
          5. Sahasin myös metalli reunan halki ja lisäksi naputtelin puslan rungon kasaan ja sitten lähti ruuvarilla ja vasaralla naputtelemalla irti.
          6.
          7. Laitoin uretaanipuslan: saa helposti prässättyä melkein loppuun asti ruuvipenkissä, lopun saa vasaralla varovasti naputellen tai ulosvetäjää käyttäen.
          8. Sama homma ei tietoa kumisen (alkuperäisen) paikalle laitosta. Uretaanipuslan saa helposti paikalle, en tainnut muita työkaluja käyttää kuin vasaraa.
          9. Ensimmäisen puolen kiinnikken laitoin paikoille väkivalloin ja toisen kohdalla huomasin pohjassa pienen loven jota vasten kiinikkeen sai helposti kammettua ruuvarilla paikoilleen.

          Ei ollut mikään vaikea homma! Aikaa meni noin puolitoista tuntia ensimmäisen puslan vaihdossa ja toisessa tunti. Ulosvetäjän ostin biltemasta n.20€. Puslat ostin US-Partsista muistaakseni 54€ (powerflex).

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎