Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alumiinivanteiden maalaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lötkö
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 644
    • Keskisuomi

    Alumiinivanteiden maalaus

    Tuossa olis kesä vanteet nyt ehostettavana eli uusi maali pitäs saada päälle,meinaa olla niin surkeassa kunnossa,lakka lohkeillut ja naarmuja vaikka muille jakaa.

    Eli kysymys kuuluu,miten teen pohjatyön ennen maalausta vanteille ja millä karkeuksilla vannetta lähetään hiomaan? Vai käytetäänkö ensi jotain maalin/lakan poisto ainetta?

    Millä maalilla ne sitten kannattaa maalata ja mitä lakkaa kannattaa laittaa ettei kovin heti alkais taas lohkeilemaan ja ettei naarmuuntuis kovin helpolla? Väri olis toi tuommonen saman tyylinen kun nytkin,vannehopea vai mikä tuo nyt onkaan,sävyllä ei ole kuitenkaan juurikaan väliä.

    Itse ois tarkotus ruiskun kanssa heilua ja laiteaan nyt vielä että vanteina tuommoset 17" Azev A Replica:t.
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

    #2
    Originally posted by Lötkö View Post
    Tuossa olis kesä vanteet nyt ehostettavana eli uusi maali pitäs saada päälle,meinaa olla niin surkeassa kunnossa,lakka lohkeillut ja naarmuja vaikka muille jakaa.

    Eli kysymys kuuluu,miten teen pohjatyön ennen maalausta vanteille ja millä karkeuksilla vannetta lähetään hiomaan? Vai käytetäänkö ensi jotain maalin/lakan poisto ainetta?

    Millä maalilla ne sitten kannattaa maalata ja mitä lakkaa kannattaa laittaa ettei kovin heti alkais taas lohkeilemaan ja ettei naarmuuntuis kovin helpolla? Väri olis toi tuommonen saman tyylinen kun nytkin,vannehopea vai mikä tuo nyt onkaan,sävyllä ei ole kuitenkaan juurikaan väliä.

    Itse ois tarkotus ruiskun kanssa heilua ja laiteaan nyt vielä että vanteina tuommoset 17" Azev A Replica:t.
    Eli jos aiot vain maalata, niin maalinpoistoa ei tarvitse. Silikoninpoisto ja pesu, jonka jälkeen huolellinen karhennus. Virheitä jos löytyy, niin suosiolla hiontaväriä pintaan. Ruiskulla kunnon automaalit, kunnon lakkakerroksella pysyy ja kestää normaalisti. Kartoista käyt tutkimassa mielyttävimmän sävyn.
    Jos hiontaväriä, niin esim. 120:sellä karhennus, hiontaväri ja vanha lakka minimissään 400:sella.
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter

    Comment

    • Lötkö
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 644
      • Keskisuomi

      #3
      Originally posted by Rockford View Post
      Eli jos aiot vain maalata, niin maalinpoistoa ei tarvitse. Silikoninpoisto ja pesu, jonka jälkeen huolellinen karhennus. Virheitä jos löytyy, niin suosiolla hiontaväriä pintaan. Ruiskulla kunnon automaalit, kunnon lakkakerroksella pysyy ja kestää normaalisti. Kartoista käyt tutkimassa mielyttävimmän sävyn.
      Jos hiontaväriä, niin esim. 120:sellä karhennus, hiontaväri ja vanha lakka minimissään 400:sella.
      Eli tarviiko käyttää hiontaväriä jos ei ole syviä naarmuja? Nimittäin niitä ei ole,lakka pinnassa on vaan naarmua ja osasta kohtaa lohjennut kokonaan pois. Jääkö nuo lohjenneet kohdat näkymään jos tekee vaan karhennuksen ja vetäsee maalin ja lakan pintaan?

      Minkähän verran sitä maalia tarviis sitten ostaa että riittää neljään vanteeseen? Ja missähän hinnoissa nuo maalit liikkuu?

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        #4
        Originally posted by Lötkö View Post
        Eli tarviiko käyttää hiontaväriä jos ei ole syviä naarmuja? Nimittäin niitä ei ole,lakka pinnassa on vaan naarmua ja osasta kohtaa lohjennut kokonaan pois. Jääkö nuo lohjenneet kohdat näkymään jos tekee vaan karhennuksen ja vetäsee maalin ja lakan pintaan?

        Minkähän verran sitä maalia tarviis sitten ostaa että riittää neljään vanteeseen? Ja missähän hinnoissa nuo maalit liikkuu?
        Vaikea sanoa, kun en ole nähnyt vanteita, mutta saattanevat mennä ihan hiomalla. Tosin jos vanhan pinnan hiot ns. puhki asti, niin kannattaa vetää suosiolla kunnon kerros hiontaväriä. Muuten tahtoo tulla jäljet näkyviin jonkun ajan päästä. Hiontavärin jälkeen laatu hivelee aika lailla virheetöntä.
        Maalimäärä riippuu hieman vetäjästä ja vanteista, mutta litra luultavasti on hyvä määrä. Jokatapauksessa mieluummin enemmän, kuin vähemmän ja yllättävän paljon noihinkin sitä väriä saa kulumaan.
        Ostin tuossa viimeksi äskettäin Daihatsun isokiteistä helmiäismustaa, niin ~70€/litra massaa. Mattalakka 78€/litra, mutta mattalakka on huomattavasti kalliimpaa, mitä normaali. Kovettimet ja ohentimet tinkaat kaupanpäälle
        Hiontavärit esim. Debeerin paketti: Litra väriä, kovetin, ohennin taisi olla jotain 60-80€ -väliltä, en muista enään tarkkaan. Nämähän on tietysti liikekohtaisia juttuja.
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • hemppa87
          Bimmer Rookie
          • Feb 2006
          • 58
          • sievi

          #5
          Originally posted by Lötkö View Post
          Eli tarviiko käyttää hiontaväriä jos ei ole syviä naarmuja? Nimittäin niitä ei ole,lakka pinnassa on vaan naarmua ja osasta kohtaa lohjennut kokonaan pois. Jääkö nuo lohjenneet kohdat näkymään jos tekee vaan karhennuksen ja vetäsee maalin ja lakan pintaan?

          Minkähän verran sitä maalia tarviis sitten ostaa että riittää neljään vanteeseen? Ja missähän hinnoissa nuo maalit liikkuu?
          eli itse pintamaalihan ei peitä naarmuja juuri ollenkaan mutta jos pikkunaarmut ei itseäs haittaa niin pinta karheaks ja maali päälle. puolella litralla maalaa jo melkosen paljon ja hinnat kunnon automaaleilla kovettajan ja ohenteen kans on n. 60e/litra ja siit ylöspäin + lakka
          Mb c200cdi '09
          330xd '01
          318is '89

          ex:
          -530da '98
          -Mb c220d '94
          -Mb 190 2.0d '91
          -324td `88
          -320i `85
          -320i `84

          Comment

          • masi300
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 262
            • Pori

            #6
            Ei sitä pohjamaalia(hiontaväriä) tarvi siihe ruiskutella jos saat ne naarmut hiottua pois. sen pohjamaalin tarkoitus on vain peittää ne naarmujen urat, jonka jälkeen hiotaan hyväksi. Pieninkin kolo kyllä sitten näkyy valmiissa maalipinnassa. Ja mitä paremmat pohjat sitä parempi lopputulos.

            Itte joskus maalasin sarjan 17" vanteita, nyt en kyllä muista kuinka paljon maalia meni(olisinko ostanut 3desiä ).
            - Muutamia riisejä
            - Muutamia saksalaisia
            - Ex E36 325im -92 coupe saksanpommi
            - Ex E30 320i -84

            Comment

            • Lötkö
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 644
              • Keskisuomi

              #7
              Joo,onko sen hiontavärin tarkoitus siis peittää ne virheet,jos lakka on jostain kohasta lohjennut niin että maali paistaa?

              Kysynpä tähän samaan topic:iin sitten tuosta kiillotuksesta kun sekin oli mielessä. Jos haluan kiillottaa vanteet kokonaan,niin siihen ensin pesu,sitten maalinpoisto ja lopuksi hionta eri karkeuksilla? Mistä karkeudesta hyvä aloittaa ja siitä karkeudet etiäpäin? Mites niiden viimeistely? Siihen ei kai sitten lakkaa laiteta?

              edit:ekaan kysymykseen tulikin jo vastaus..

              Comment

              • Rockford
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 8028
                • Pinsiö

                #8
                Originally posted by Lötkö View Post
                Joo,onko sen hiontavärin tarkoitus siis peittää ne virheet,jos lakka on jostain kohasta lohjennut niin että maali paistaa?

                Kysynpä tähän samaan topic:iin sitten tuosta kiillotuksesta kun sekin oli mielessä. Jos haluan kiillottaa vanteet kokonaan,niin siihen ensin pesu,sitten maalinpoisto ja lopuksi hionta eri karkeuksilla? Mistä karkeudesta hyvä aloittaa ja siitä karkeudet etiäpäin? Mites niiden viimeistely? Siihen ei kai sitten lakkaa laiteta?
                Eli hiontaväri peittää allensa kaikki virheet yms. ja varmistaa elämättömän pinnan jatkossa. Jos siis hioo esim. vanhaa maalipintaa liikaa ja pinta menee ns. puhki, niin viimeistään vuoden päästä on laikkuja imeytynyt läpi, jos et vedä hiontaväriä. Minusta halpa vakuutus hyvästä pohjasta.
                Kiilloitus riippuu paljolti pinnan kunnosta, mutta maalinpoisto ja 120:sestä eteenpäin aina 2000:seen asti, kiilloitustahnat, hiontavahat ja kunnon vaha vielä perään, niin on aika hyvällä mallilla. Lakka himmentää jonkun verran kiiltoa, joten jättäisin lakkaamatta. Pitää sitten huolehtia jatkossa säännöllisestä vahauksesta, muuten hapettuu.
                -Dodge Charger -73
                -Mercedes-Benz GLK
                -VW Transporter

                Comment

                • masi300
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 262
                  • Pori

                  #9
                  saat noista vanteista paljon tyylikkäämmät jos kiilotat, mun näkemys asiasta on että niihin ei laiteta lakkaa. Joku osaa kertoa paremmin noista kiilotuksen vaiheista. Ja hyvää maalipintaa ei tee yksikään ensikertalainen
                  - Muutamia riisejä
                  - Muutamia saksalaisia
                  - Ex E36 325im -92 coupe saksanpommi
                  - Ex E30 320i -84

                  Comment

                  • Lötkö
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 644
                    • Keskisuomi

                    #10
                    Taidan kyllä kallistua sitten tuohon kiillotukseen,nimittäin ekaa kertaa maalailisin ja ei viitsit kalliista maaleista maksaa turhaan jos tuleekin ihan paskat omasta töpeksinnästä.

                    Mutta,jumalauta että on kyllä kädet rakkuloilla ennen ku oon saanu nuo kaikki hinkattua

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by masi300 View Post
                      Ei sitä pohjamaalia(hiontaväriä) tarvi siihe ruiskutella jos saat ne naarmut hiottua pois. sen pohjamaalin tarkoitus on vain peittää ne naarmujen urat, jonka jälkeen hiotaan hyväksi. Pieninkin kolo kyllä sitten näkyy valmiissa maalipinnassa. Ja mitä paremmat pohjat sitä parempi lopputulos.

                      Itte joskus maalasin sarjan 17" vanteita, nyt en kyllä muista kuinka paljon maalia meni(olisinko ostanut 3desiä ).
                      Tottakai tarvitsee hiontavärin mikäli alle jää pintalakan läpi olevia vaurioita.
                      Eli vaikka hioisitkin naarmut/lohkeamat tasaan, niin viimeistään puolen vuoden kuluttua kaikki vaurioiden rajapinnat ym.on kopioituneena uuden värin pinnassa. Toki usein homma on jo pilalla uudelleenmaalausvaiheessa kun rajat kiehii/kipristelee jo vedettäessä massaa. Eli VAATII AINA 2-K hiontavärin mikäli lakka on hiottu puhki ja aivan erityisesti silloin mikäli valkoiseen tinnerillä kostutettuun rättiin jää vähänkään väriä hiottuja pintoja sillä pyyhittäessä.
                      Joka tapauksessa mikäli lopputuloksesta halutaan virheetön ja niin että se on virheetön vielä vuosia, on 2-K hiontapohja välttämätön.

                      1:1 ohennettua=rusikuvalmista massaa(=väriä) kuluu x4 vanteeseen n.1 1/3-3dl hieman mallista riippuen. Eli 2-desiä raakaa riittää kyllä mainiosti.
                      Last edited by Hemi; 14-03-2007, 21:20.

                      Comment

                      • jusper32
                        Newbiemmer
                        • Sep 2011
                        • 1
                        • Finland

                        #12
                        hei,

                        Mites porukka on noiden lakan poiston osalta hoitanut? Kun vanteen ulkoreunalla, renkaan alla oleva lakkaa lähtee pois?

                        Oletteko poistaneet kaikki vai jättäneet lakat sinne, eihän sillä sinänsä merkitystä siellä ole vai onko?

                        Comment

                        • GARFFi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 5546
                          • Kankaanpää

                          #13
                          Originally posted by jusper32 View Post
                          hei,

                          Mites porukka on noiden lakan poiston osalta hoitanut? Kun vanteen ulkoreunalla, renkaan alla oleva lakkaa lähtee pois?

                          Oletteko poistaneet kaikki vai jättäneet lakat sinne, eihän sillä sinänsä merkitystä siellä ole vai onko?
                          Näkyykö se ulospäin? Mieti nyt vähän. Ja ei, en todellakaan oo poistanu.

                          EDIT: Ja Nitromorssilla lähtee.
                          MB E220 CDI -10
                          Ex.VW T5.1 -11
                          Ex. Ford Transit Custom -14
                          Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                          Ex. VW Golf+ -06
                          Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                          Ex. Honda CBR900RR -96
                          Ex. E36 325i Coupé -94
                          Ex. LADA 2105 1200S -89
                          Ex. LADA 2107 1300S -87
                          Ex. E36 320i -91

                          Comment

                          • Ab3
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2012
                            • 76
                            • Joensuu

                            #14
                            Kysytäämpä täällä. Kävin ostamassa alumiinivanteille maalit, ja samalla kun myyjä suositteli maaleja, ja sekoitteli kaikki purkkeihin, niin unohdin jo missä järjestyksessä. Eli on Primer, hiomaväri ja epoxy filler eli filleri?

                            Apuja kiitos.

                            Comment

                            • tonkka alpina b3 3.3
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2012
                              • 103
                              • espoo

                              #15
                              Tossa omasta pikku ehostuksesta kuvia. Kyseessä talvinakit.

                              lähtökohta:http://imageshack.us/f/706/img0542zb.jpg/

                              pohjamaalit päällä:http://imageshack.us/photo/my-images/833/img0600li.jpg/

                              ja maalattuna:http://imageshack.us/photo/my-images/692/img0601nx.jpg/

                              unohtu ottaa kuvia kun oli lakka päällä mut ei se siitä muuttunu kun kiiltävämmäksi. Toistaiseksi on pysynyt maalit päällä
                              Last edited by tonkka alpina b3 3.3; 15-02-2013, 22:19.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎