Announcement

Collapse
No announcement yet.

Millä saada jarrujen vinkuminen loppumaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kale83
    Bimmer Rookie
    • Jun 2003
    • 57
    • Hämeenlinna

    #16
    Originally posted by nbo View Post
    Mulle anto motonetin myyjä sellasen neuvon että laita kuparitahnaa männän ja palan väliin voodoota vai mitä mutta näin tein:think
    Tällä tavalla saadaan hieman samanlainen vaikutus kuin noilla kitinänvaimennustarroilla. Siellä ei ole ihan täysin metalli metallia vasten vaan on vähän sitä tahnaa välissä vaimentamassa (tietenkin ainoastaan satulan ja palan välissä, tarkkana ettei mene levylle ). Monesti tullut levitettyä myös "rasvaksi" niille pinnoilla mitä pitkin pala liukuu satulassa lähemmäksi levyä palan kuluessa.



    Eli summa summarum: jarrut auki (eli palat pois) ja huolella teräsharjalla satuloista suurimmat paskat irti varoen männän ja liukutappien tiivisteitä ja jarrukliinerillä huuhtelee vielä lopuksi. Riippuen satulan mallista vähän ränkkää satulaa liukutappiensa varassa edestakaisin että on herkkänä, jos jumittaa niin liukutapit auki ja uudet rasvat, tarvittaessa uusii liukutappien tiivisteet. Satulan mäntä kannattaa painaa/kiertää täysin sisään että palat on helpompi asentaa ja että tulee sitäkin herkistettyä, kannattaa tosin tarkistaa että jarrunestesäiliö ei ole kovin täynnä ettei tulvi yli.

    Sitten johonkin suoraan levyyn santapaperin palanen kiinni/ympäri ja vähän hieroo palaa sitä vasten että pinta karhenee, sitten vielä levyt molemmin puolin huuhtoo tuolla jarrukliinerillä (esm. CRC:n Brake Cleaner) eikä se pahaa tee että siihen palaankin vähän sumuttaa että ne jarrupölyt liukenee siitäkin.

    Kokoaa jarrut käyttäen kuparitahnaa (esm. Copaslip, 4e/tuubi motonetissä) tosiaan kaikille pinnoille kevyesti missä pala kohtaa satulan. Ennen ajoon lähtöä tulee auto sammuksissa polkea jarrua niin kauan että siihen tulee tuntuma, eli satulan mäntä painaa palan levyä vasten taas. Auto käyntiin ja vielä pari polkaisua sittenkin. Ja sitten eikun kovaa ajoa

    Nämä ohjeet ovat aika yleispätevät automalliin kuin automalliin, itse en ole yhdenkään bemarin jarruja vielä edes avannut

    Monestihan saattaa käydä niinkin että jarrut laahaavat, yleensä johtuen ryytyneistä liukutapeista jolloinka palat ottavat koko aika liikaa kiinni levyyn ja lasittuvat -> vinkuvat jarrut.
    BMW E36 318iS '93
    Audi TT 3.2 quattro '07
    Audi A6 2.7 biturbo quattro '02
    Peugeot 306 S16 2.0 16v '94
    Peugeot 605 SV24 3.0 24v V6 '91
    VW Caravelle T3 1.9 TD '87

    Comment

    • Kilpuri
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 831
      • Tampere

      #17
      Originally posted by siksta View Post
      Samaa paskaa ne on tota merkkiä lukuunottamatta kaikki.
      Väärin, väärin ja taas väärin!

      Paloissa olevia kitkamateriaaleja on erittäin monia ja moniin eri käyttötarkoituksiin. Tarvikepaloissakin on huomattavia eroja kitkakertoimissa ja sitäkautta kulutuskestävyydessä. Tarvikepaloissa on vain se huonompi puoli, että ei ikinään voi olla ihan varma mitä saa, ja vaatii koikeilua ja taas kokeilua jos meinaa tarvikkeista löytää haluamansa ominaisuuden, ja silti voi käydä niin ettei sitä silti ikinään löydä. Motonetistäkin saa milloin minkäkin merkkisiä paloja, eli ei voi sanoa että Motonet-palat olisi sitä tai tätä, kun ne tuppaa kerta toisensa jälkeen olevan erimerkkisiä.

      Merkkipaloissa (esim. Ferodo ja EBC) taasen homma on astetta helpompaa kun autoonsa voi valita mieleisen seoksen. Esim. Ferodon DS2500 on katukäyttöön soveltuva seos, mikä on kuitenkin kehitetty rata-ajoon jne...
      Now: 525xd -09
      Ex: 330d -07
      Ex: 328i -96

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #18
        Originally posted by siksta View Post
        Enkä todellakaan lähde alkuperäsiä ostamaan. Eihän niissä maksa kun se pieni bemarin logo. Samaa paskaa ne on tota merkkiä lukuunottamatta kaikki.
        Juridihan noissa alkuperäispaloissa näyttää lukevan. Tiedä sitten saako jostain tarvikkeenakin, siis ilman BMW:n logoja. Tähän mennessä olen aina käyttänyt Original Teile-jarrupaloja, eikä ole ollut ongelmia vinkumisen kanssa. Jos jotain normaaliajon ominaisuutta pitää moittia, niin mielestäni voisivat pölytä hieman vähemmän. Edellisessä autossa kun oli jotkut kovat vinkuvat tarvikepalat kun sen ostin, mutta eivätpä ainakaan pahemmin pölisseet - pysyi vanteet siistinä.

        Comment

        • teukkamaister
          Bimmer Rookie
          • Nov 2006
          • 138

          #19
          Mikäs noissa bilteman paloissa on muka sitten niin huonoa? itellä on bilteman palat edessä ja mitään vikaa en ole löytäny. hinta oli muistaakseni 15e sarja ja toimivat kyllä juuri siinä mihin ne on suunniteltukin -> kun jarrua painaa niin auto pysähtyy, ja vieläpä nopeaa. Vaikka nuo palat kuluisivatkin nopeammin kuin jotkin 100e palat, niin tuohon 100 euroon noita paloja saa lähes 7 sarjaa... tosin noissa paloissa ei ollut valmiina niitä kitinän vaimentimia, niin jouduin ostamaan sitä kitinänvaimennusmattoa -> muutama hassu euro lisäkustannuksia. Itelle nuo ainakin kelpaa.

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            #20
            Originally posted by teukkamaister View Post
            Mikäs noissa bilteman paloissa on muka sitten niin huonoa? itellä on bilteman palat edessä ja mitään vikaa en ole löytäny. hinta oli muistaakseni 15e sarja ja toimivat kyllä juuri siinä mihin ne on suunniteltukin -> kun jarrua painaa niin auto pysähtyy, ja vieläpä nopeaa. Vaikka nuo palat kuluisivatkin nopeammin kuin jotkin 100e palat, niin tuohon 100 euroon noita paloja saa lähes 7 sarjaa... tosin noissa paloissa ei ollut valmiina niitä kitinän vaimentimia, niin jouduin ostamaan sitä kitinänvaimennusmattoa -> muutama hassu euro lisäkustannuksia. Itelle nuo ainakin kelpaa.
            itse ainakin olen kuullut että nuista bilteman paloista on lohjennut palasia irti ja jopa koko kulutus pintojakin irronnut, siks en itse ainakan osta bilteman paloja, bilteman jarru levyt autostani toki löytyy...
            ja sit tohon hinta hommaan, tarvike liikkeestä saa lucaksen palat n.20 euron hintaan, ovat kohtuu laadukkaat ja niissä on jo valmiiksi liimatut kitinän vaimennus levyt, joten ei nuita bilteman paloja kannate "halpuuden" takia ostaa...

            juu ja eihän tietenkään kaikissa paloissa ole samanlainen materiaali, on pehmeetä ja kovaa seosta ja käyttö ikäkin sen myötä vaihtelee. laiton itselle e30:een jotkut sifferit tai muut vastaavat palat jotka vinkuivat vaikka mitä teki. kahta viikkoa pidempään niiden kans ei kehdannut ajaa. hain lucasin palat jotka myyjänkin mielestä ovat pehmeämpää tavaraa ja vinkuminen loppui heti
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎