Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pallonivelet jumissa!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wille83
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 98
    • Tampere

    Pallonivelet jumissa!!

    Kokeilin searchillä löytää vastausta kyseiseen ongelmaan mutta en löytänyt...

    Elikkäs yritin vaihtaa etupään etutukivarret ja raidetangot uusiin. Ongelmaksi muodostui etutukivarren ja raidetankojen pallonivelien irrotus. Eivät prkl lähde irti millään, ihan kuin olisivat prässätty väkisin kiinni.

    Yritin vasaralla saada palloniveliä irti ja sainkin yhden irti parilla napauksella irti. Loput kolme eivät suostu liikkumaan millään ilveellä. Hain biltemasta pallonivelen irrotustyökalun eikä mitään auttanut.

    Kun vasaralla lyö pallonivelen yläpäähän (nivelen irrottamiseksi) kuullostaa siltä kuin löisi yhtenäistä metallin palaa.

    Onko kellään mitään kikkoja / hyviä ideoita millä saan nuo loputkin pallonivelet irti? ja miten voivat olla noin kovassa ettei irrotustyökalullakaan lähde irti?

    ps. sori jos selvitys kuullostaa epäselvältä...

    Kiitoksia auttajille etukäteen!
  • grandpa-look
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 531
    • Vaasa/Seinäjoki

    #2
    Jos mahdollista niin anna kosaanilla tai vastaavalla lämpöä siihen liitoksen ympärille ja sitten mahdollisimman painava vasara/leka.. ei mitään pientä naputtelua vaan kerralla voimakas isku. Voi tuntua että olis samaa kappaletta, mutta kyllä ne irti lähtee
    Nyt: E39 530d 2002 m-sport
    ex: E32 730, E36 325 coupe, E34 525, E30 316

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8262
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      itellä oli seiskassa raidetangonpäät todella tiukassa.. irti lähti siten että mutteri auki-> nostettiin tunkilla raidetangon päästä niin että koko keulan paino oli sen varas ja sen jälkeen lyötiin 5kg vasaralla napaa alaspäin 5-10 kertaa kunnes napsahti auki
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • MasaTDS
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1606
        • Tampere

        #4
        onko irrotustyökalusi sellainen,että siinä on pultti alla joka painaa sorkalla niveltä nivelen mutterin päähän,jos on sellanen,niin väännä pultista niin lujalle kun saat ja sitten pajalekalla siihen nivelen päähän painavaan palikkaan niin vois irrota,sillai ainakin oon yleensä saanu auki,mutta usein menee nivel samalla vaihtokuntoon.Niillä haarukkamallisilla avaajilla ei aina aukea
        E24 635csi
        M-B W140
        Citroen c4 coupe
        H-D sportster chopper

        Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
        Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
        Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
        www.mpanet.fi

        Comment

        • torant
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2002
          • 213

          #5
          Tukivarsi irti ja prässillä painaa pois. Ite vaihdoin siten.

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14426
            • Oulu

            #6
            Itsellä on myös bilteman ulosvetäjä. Se malli jossa pultti painaa niveltä alaspäin. Itsellä nuo on paukahellut irti, kun on vaan raakasti vääntänyt kireällä. E34:ssa oli kanssa raidetangot pirun tiukassa, mutta lähti, kun väänti ulosvetäjän vaan raakasti tiukkaan ja napautti kylkeen.

            Ilman että niveleen saa jännitystä, niin saa kyllä hakata tuomiopäivään asti. Näin ainakin omat kokemukset.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7


              Now carefully lower the car a couple of centimeters, so you're applying a lot of upward pressure to the control arm. Take a hammer and give some serious, powerfull wacks with a hammer onto the lower strut assembly/ball joint carrier (between the 2 ball joints there is just enough space). Sometimes a few wacks on the 22 mm nut will also help. It will come loose. Definately. Again, perform only this procedure if you know exactly what you are doing.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • DTR
                BTCF Member
                • Feb 2007
                • 387
                • Vantaa

                #8
                Itellä oli sen verran hyvä tuuri, että raidetangon sisemmät päät lähtivät molemmilta puolilta irti suht "nätisti". Seuraavaksi otin tukivarsien sisäpäät irti ja tiputin koko raidetanko-ala/ylätukivarsipaketin pois. Tämän jälkeen oli hyvä irroitella osia ajan kanssa kunnon menetelmillä (prässi, kuumennus jne.) Muilta osin tuo olikin sitten varsin v-mäinen projekti...
                Mini Cooper S JCW -06
                Ex. E91 330i ///M -11 -bluewater metallic-
                Ex. E87 130i ///M -06 -japanrot-
                Ex. E39 528i ///M -00
                Ex. E34 535i -91

                Comment

                • junnu.l
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2005
                  • 72
                  • Tammisaari

                  #9
                  Kuten tuossa Lekan ohjeessakin jo sanottiin niin yleensä kyllä lähtee kun leipoo kunnolla siihen lenkkin. Pikku naputtelut voi unohtaa, siihen saa kyllä lyödä niin kovin kuin pystyy.
                  525 tdA touring -96
                  Harley Davidson Pan Shovel -63

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Yksi sana: Murtohaarukka.

                    Comment

                    • Valkman
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 712
                      • Helsinki

                      #11
                      Niin ja pienemmälläkin lekalla lähtee, kun lyö kääntövarteen, eikä itse raidetangon päähän/kierreosaan.

                      Comment

                      • uti
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 195

                        #12
                        Irrotus

                        Vähän lämpöä ja murtohaarukka, aina on irronnut. Eikä ole yks ja kaks kpl joita on irroteltu. Tietysti voi ensin kokeilla kevyempiä kikkoja. Lämmitystä siihen lenkkiin ja antaa hetken tasaantua jonka jälkeen murtohaarukka kunnolla väliin ja pajavasaralla perään. Pienempiä vasaroita on turha käyttää, rasittuu käsi suotta.

                        Comment

                        • Wille83
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 98
                          • Tampere

                          #13
                          OK... kiitoksia kaikille avusta!

                          Täytyy tuossa viikonloppuna yrittää antaa kunnolla lämpöä ja lyödä apinan raivolla nivelet irti...

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            ...toinen sana: Kevyt napaus, tai kaksi siihen lenkkiin ja 100% varmuudella irtoaa...

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #15
                              Originally posted by Muurahainen View Post
                              Yksi sana: Murtohaarukka.
                              Useimmiten ulosvetäjät ovat olleet murtohaarukkaa tehokkaampia. (eivätkä riko niveltä/suojakumia jos sillä nyt on merkitystä). Olen myös aina laittanut painavan rätin irroitettavien osien ympärille etteivät irrotessaan hyppele minne sattuu.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎