Announcement

Collapse
No announcement yet.

M SYSTEM II -vanne 9x17 et kysymys..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • m a k e
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 60

    M SYSTEM II -vanne 9x17 et kysymys..

    Terve,

    Tietääkö kukaan näkeekö ko. vanteesta et luvun, eli lukeeko se vanteessa jossain. En pääse pällistelemään vararenkaastani..

    Huomenissa menossa katsomaan ko. vanteita ja haluaisin tietää, miten saan selville vanteen et luvun. Alla olevasta linkistä näkee, että näitä vanteita on kolmella eri et:eellä. Mielelläni ostaisin vanteet, jotka ovat tällä 22mm et:eellä.



    Jos käy esmes niin, että vanne on 26mm et:eellä, niin tuleeko siitä mitään ongelmaa e34:seen sovituksessa. Mutta tosissaan olisi kiva tietää vanteiden olevan nämä femmaan tarkoitetut, koska noita seiskaan tai kasiin tarkoitettuja en halua..

    Tämän et:een voi varmasti mitata helposti, mutta vaikuttaako/vaikeuttaako tähän mittaamiseen se, että rengas on vanteen päällä..? Pydeekö joku maalaisjärjellä selvittämään miten tuo mittaus tapahtuu?

    Tuon linkin artikkelissa oli myös puhetta replikoista. Miten varmistan vanteiden aitouden..

    Kiitos kovasti avusta taas jo valmiiksi.
    E34 M5 -90 Diamantschwarz
    Ex.
    E34 M5 -90 Alpinweiß II
  • tepabmw
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 834
    • LAITAMAA

    #2
    tuon keskilätkän alta löytyy et numero...

    muista katsoa myös että heittotähdet ovat 2+2 elikä peilikuvat toisistaan...

    kyllä tuon et-luvun saa mitattua,vaikka rengas paikoillaan...

    -Tepa-
    -Tepan Paja-
    Veikkola city
    0405203098
    Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

    Comment

    • m a k e
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 60

      #3
      Jeps.. Kiitos!
      E34 M5 -90 Diamantschwarz
      Ex.
      E34 M5 -90 Alpinweiß II

      Comment

      • Tzeimi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 2067
        • Banshee - Jyväskylä

        #4
        Ja jos et-luvusta ei tahdo saada selvää niin valmistenumero erottuu yleensä hyvin. Et 22 9":ssä pitää olla 222 6707 tai 222 7744.
        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
        & 02 tulpo saniteetti dyno




        Älä väkisin, ota isompi vasara.
        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

        Comment

        • Freak
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2539
          • .

          #5
          Originally posted by m a k e View Post
          Jos käy esmes niin, että vanne on 26mm et:eellä, niin tuleeko siitä mitään ongelmaa e34:seen sovituksessa.
          Ei tule. Kaverilla oli aikoinaan E34 520i:ssä seiskan 9" M System II -vanteet eikä mitään ongelmaa.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • m a k e
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 60

            #6
            Originally posted by Freak View Post
            Ei tule. Kaverilla oli aikoinaan E34 520i:ssä seiskan 9" M System II -vanteet eikä mitään ongelmaa.
            Vanteissa oli juuri tämä 26mm offset. Haikein mielin poistuin paikalta ja vanteet jäivät ostamatta. Hitusen kyllä harmittaa, ne olivat mielestäni hyvässä kunnossa, niin kumit kuin renkaatkin. Olivathan nämäkin olleet E34:sen alla, mutta jotenkin kylmäs napata ne. Perse. Muutenkin joku pakkomielle laittaa tuohon pelkästään femmaan kuuluvat vanteet eikä niitä mitkä siihen ei "tavallaan" kuulu. Tuolta linkin takaa löytyvästä artikkelista löytyy seuraava lause "The rim is specific to each BMW model (E34, E31, etc.) and is usually not interchangeable due to offset clearances."

            Olikohan tuo sitten jonkin sortin kämmi jättää vanteet ostamatta vain tuon offset issuen takia. Pystyykö joku vannomaan ettei ongelmia tule tulevaisuudessa tuon offsetin takia, ottaen huomioon sen, että tuohon sigun autoon on tulossa alustapäivitys. Bilstein/Eibach.. Niin ja miten tuo offset näkyy käytännössä, vanne on ilmeisesti hitusen sisemässä näissä verrattuna tuohon 22mm offsettiin.

            (onkohan tää jauhaminen edes oikeassa osiossa?)
            E34 M5 -90 Diamantschwarz
            Ex.
            E34 M5 -90 Alpinweiß II

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1559
              • Helsinki

              #7
              22mm vs 26mm on vain 4mm ero sisäänpäin eli erittäin todennäköisesti mahtuu oikein hyvin, ehkä jopa sallii aavistuksen leveämmät kumit kun vakiokoko. Kun muutos on vielä sisäänpäin niin tuskin tuolla olisi edes vaikutusta ajo-ominaisuuksiin. Yleensä kun alle laitetaan levittävät vanteet niin auto alkaa vetelemään eli näiden voisi olettaa parantavan suuntavakavuutta. Jarrusatuloiden sopiminen vanteiden sisään voi kyllä olla mahdollinen ongelma mutta tuohan on helppo kokeilla kun heittää vanteen kiinni ja pyörittää pari kierrosta.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • Harri G
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 9042
                • Iisalmi

                #8
                Originally posted by m a k e View Post
                Niin ja miten tuo offset näkyy käytännössä, vanne on ilmeisesti hitusen sisemässä näissä verrattuna tuohon 22mm offsettiin.
                Ei siinä ongelmia tule. Käytännössä silmällä tuota eroa on vaikea havaita, 4mm sinne tai tänne. Tuskinpa tuo minnekään tolppiin hankaa yms.
                E39 ja E91

                Comment

                • m a k e
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 60

                  #9
                  Kiitos tiedoistanne! Käyn tänään skoraamassa ne vanteet. Hitusen kyllä jää kaivamaan silti tuo et-luku, mut minkäs teet. No voisihan ne jättää hakematta mutta kun tahtoo 'heittotähdet' ja tolla leveemmällä vanteella.

                  Täytyy laittaa tänne raporttia jos noiden kanssa ilmaantuu ongelmia.

                  pax.
                  E34 M5 -90 Diamantschwarz
                  Ex.
                  E34 M5 -90 Alpinweiß II

                  Comment

                  • m a k e
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 60

                    #10
                    The m'fcking saga continues..

                    No kävin sitten hakemassa nämä vanteet (ja ajoin kameratolppaan 87km/h 60km/h alueella ajatuksissani). Täällä oltiin sitä mieltä, että ongelmia vanteen offsetista ei tule.. No ei niitä varsinaisesti vielä ole.. Seuraavan kyssärin jälkeen niitä saattaa olla.

                    Eli tuon linkin http://www.realoem.com/bmw/showparts...21&hg=33&fg=30 osan 1 väliin jäi noin 4mm rako. Tuntuu minusta aika pieneltä. Tuleeko tästä ongelmaa. Speisserillähän tuosta selviäisi, mutta yhden speisserihelvetin jo kokeneena en siihen leikkiin viitsisi lähteä.

                    Laitan tässä vielä muutaman kuvan likaisesta ämmästä ja takavanteesta. Mitä mieltä raati on.. jääkö tuo näädästi liian sisään. Ohessa myös kuva edellisestä ämmästä, niin kyllähän tuosta huomaa sen, että aika sisällä tuo et20mm 8" levee rengaskin on. Mutta tuossa nykyisestä miinasta takaapäin otetusta kuvasta ei huomaa rengasta melkein laisinkaan ja rengas on kuiteskin 265 leveä. wicked.

                    Välillä sitä kelaa, että onpa tämä elämä näiden ämmien kanssa vaikeeta, mutta loppupeleissä jos mun ongelma on joku neljän millin heitto jossain vanteen offsetissä, ni kaippa tässä ihan hyvin menee. Mene ja tiedä.

                    Kertokaa toki mielipiteitä tuosta renkaan mallauksesta ja eritoten siitä, tuleeko tosta neljän millin rakosesta ongelmaa.

                    Kiitoksia taasen tosipaljon etukäteen. Lupaan tukkia turpani lähiaikoina... vannon.
                    Last edited by m a k e; 12-04-2008, 00:22.
                    E34 M5 -90 Diamantschwarz
                    Ex.
                    E34 M5 -90 Alpinweiß II

                    Comment

                    • Harri G
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 9042
                      • Iisalmi

                      #11
                      En mä näe neljän millin raossa mitään ongelmaa. Rako kun rako. Aiemmin kun puhelit, että jäi hyvät vanteet ostamatta tuon ET:n takia, niin luulin että tarkoitit sitä etteivät vanteet mahdu pyörimään tms. Nyt käsitin että ongelmaksi muodostuu se, ettei vanteet tule tarpeeksi ulos. Se on taas vähän eri juttu. Jos se sinusta tuntuu siltä, ettei vanteet tule tarpeeksi ulos, niin se tuntuisi myös ET 22 vanteilla. Pistä sormiesi väliin 4mm ja mieti onko tuolla vaikutusta yhtään mihinkään, IMO ei. Ja mielipiteeni tueksi vielä kuva sillä ET 22:lla:



                      Originally posted by m a k e View Post
                      Välillä sitä kelaa, että onpa tämä elämä näiden ämmien kanssa vaikeeta, mutta loppupeleissä jos mun ongelma on joku neljän millin heitto jossain vanteen offsetissä, ni kaippa tässä ihan hyvin menee. Mene ja tiedä..
                      Niinpä, käytännössä ongelmasi ovat hyvin hyvin pieniä.
                      E39 ja E91

                      Comment

                      • mutis
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2007
                        • 76
                        • Åbo Kickel

                        #12
                        Originally posted by m a k e View Post
                        The m'fcking saga continues..
                        -Harmittavasti hieman turhan sisälle jäävät renkaat.
                        -Omiin kokemuksiin perustuen (aivan toisella automerkillä ja -tyypillä kylläkin) 4 millin rako piisaa mainiosti. Kumin ja iskaritolpan välillä oli minulla juuri katseen mentävä rako, monta vuotta ajettiin ilman ongelmia. Mihin se rengas siitä liikkuisi.
                        E34 525

                        Comment

                        • m a k e
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 60

                          #13
                          Originally posted by Harri G View Post
                          En mä näe neljän millin raossa mitään ongelmaa. Rako kun rako. Aiemmin kun puhelit, että jäi hyvät vanteet ostamatta tuon ET:n takia, niin luulin että tarkoitit sitä etteivät vanteet mahdu pyörimään tms. Nyt käsitin että ongelmaksi muodostuu se, ettei vanteet tule tarpeeksi ulos. Se on taas vähän eri juttu. Jos se sinusta tuntuu siltä, ettei vanteet tule tarpeeksi ulos, niin se tuntuisi myös ET 22 vanteilla. Pistä sormiesi väliin 4mm ja mieti onko tuolla vaikutusta yhtään mihinkään, IMO ei. Ja mielipiteeni tueksi vielä kuva sillä ET 22:lla:


                          Niinpä, käytännössä ongelmasi ovat hyvin hyvin pieniä.
                          Eli tuon neljän millin rako ei siis teetä ongelmaa. Thank god. Mainitsit, että rako kun rako (kuulostipa sairaala, btw) Eli jos tuon minun linkittämäni osan (mikä se osa on muuten nimeltään ) väliin jäisi vaikkapa millin rako, niin ei hätää, vais..? Suhteellisen sairas helpotus kuulla, että tuo n. 4 millin rako siis piisaa. Kumi ei pääse 'elämään' tai muuta vastaavaa ja sitten hinkaamaan välillä ja siinä samalla puhkeamaan parin huntin vauhdissa.

                          Ja tuo vanteen ulos tulo.. ei se ongelma ole. Käsitit ongelman aivan oikein, että vanteet jäivät juuri tuon hankaus/kiinniottamis issuen takia ostamatta. En todellakaan miettinyt sitä, miten ulos vanne tulee. Mainittakkoon nyt kuitenkin vielä, että pieni pettymys silti tuo miten sisälle vanne jää. Ja ei se neljä milliä varmasti merkkaa yhtään mitään, siis siinä vanteen ulostulossa. Jotenkin sitä rengasta katsellessa rupesin vainoharheilemaan, että se tosissaan jää liian sisään ja samalla takaraivossa jyskytti se helvetin n. 4mm rako. On se pienestä kiinni, kiitos sinulle Harri että jaksat vastailla näinkin aktiivisesti näihin minun 'ongelmiin'
                          E34 M5 -90 Diamantschwarz
                          Ex.
                          E34 M5 -90 Alpinweiß II

                          Comment

                          • Harri G
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 9042
                            • Iisalmi

                            #14
                            Originally posted by m a k e View Post
                            Eli tuon neljän millin rako ei siis teetä ongelmaa. Thank god. Mainitsit, että rako kun rako (kuulostipa sairaala, btw) Eli jos tuon minun linkittämäni osan (mikä se osa on muuten nimeltään ) väliin jäisi vaikkapa millin rako, niin ei hätää, vais..? Suhteellisen sairas helpotus kuulla, että tuo n. 4 millin rako siis piisaa. Kumi ei pääse 'elämään' tai muuta vastaavaa ja sitten hinkaamaan välillä ja siinä samalla puhkeamaan parin huntin vauhdissa.
                            Eipä se elä minnekkään. Ja eikai tuo osa liiku renkaaseen nähden sisään/ulospäin. Rako kun rako = Annetaan foorumin Goatse-jaoston hoitaa ne hommat
                            E39 ja E91

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎