Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostimen öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jykä
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 123
    • Pohojanmaa

    Ohjaustehostimen öljynvaihto

    Ohjeita ohjaustehostimen öljynvaihtoon tarvittaisiin. Miten helpoiten tyhjentää järjestelmä? Paluuletku vaan irti ja käännellä pyöriä vai?
    Öljylaatu? Näyttää olevan myynnissä paria erilaista alkuperäistäkin öljyä, vihreää ja keltaista. Kumpaahan pitäisi lykätä -97 328:iin? Nykyisistä öljyistä väriä ei pysty tunnistamaan, on sen verran paskaista tavaraa.
    Järjestelmän täyttämiseen löysin ohjeet haynesista...
    Ex:325i,328i,523i,528iA,525dA
    Current: F11 520d M-sport
  • mika68
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1966
    • ......

    #2
    Tuskin sitä koko järjestelmää tarvii tyhjentää?
    Itse olen imenyt pelkän säiliön tyhjäksi isolla ruiskulla.
    Lähtee ainakin suurinosa ja on helppoa.
    Voi suorittaa vaikka puku päällä.
    Ja öljyn tyyppi löytyy esim. Laakkoselta...

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Just noin, osta apteekista helevetin iso ruisku, 50ml tai 100ml (tai isompi jos on). Sitten sopiva letkunpätkä sen päähän ja alat imutella. Kaikki pois mitä sillä saa.

      Sitten uudet kamat sisään, vähintään yhtä paljon kuin otit pois.

      Litkut kannattaa varmistaa diileriltä, BMW:n pumput on kranttuja öljyn suhteen (ainakin vanhemmat), pitää olla justiinsa eikä melkein oikeaa tyyppiä.

      t: Timo

      Comment

      • jykä
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 123
        • Pohojanmaa

        #4
        Tuo edellä mainittu tapahan olisi tietysti helpoin tapa. Muuten varmasti tekisin noin mutta nykyisistä öljyistä kun ei ole mitään tietoa niin huonolla tuurilla sotkee kahta erilaista öljyä sekaisin joka ei taas ole hyvä asia. Öljytilavuus on kuitenkin 1,5l ja se täyttöpönttö reilusti alle litran niin vanhaa öljyä jää kuitenkin järjestelmään aika paljon :?

        Vielä siis kuunnellaan vinkkejä koko systeemin tyhjentämiseen...
        Ex:325i,328i,523i,528iA,525dA
        Current: F11 520d M-sport

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          "Normaalitapa" on se, että tyhjennät kaikki mitä saat, toki kannattaa mitata paljonko ulos saa.

          Sitten uudet litkut sisään ja kierrättää niitä hetken. Sitten toistetaan operaatio.

          Jos saat ulos esim. 1 litran => 33% litkuista on edelleen vanhoja. Kun toistat toimenpiteen, sinnehän jää (esimerkin mukaan) 0.5L tavaraa, josta 33% on "vanhaa" eli 0.167 L. Kun laitat sisään uutta öljyä 1 litran => uutta öljyä on 1L + 0.333L eli 1.333L. Eli uutta öljyä on 88.9% tavarasta, vanhaa 11.1%. Sen ei luulisi haittaavan.

          Jos toistaa kolmannen kerran, uutta öljyä on yli 96%.

          Toki menetelmässä menee tavaraa hukkaan, mutta pääsee kenties pienimmällä vaivalla. Se neste ei kuitenkaan niin älyttömissä hinnoissa ole.

          Tällä tavoin monet vaihtavat automaattilaatikon öljyt, sillä putkistoon, jäähdyttimeen ja turbiiniin jää 2 kertaa enemmän tavaraa kuin sieltä saa pois. Pois saa kenties 3-4 litraa, kokonaistilavuus lienee yli 10 litraa.

          t: Timo

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎