Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden leveyksistä ja CG-painot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DONNERWETTER
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1666
    • Turku, Finland

    Vanteiden leveyksistä ja CG-painot

    Voi veljet, että tästä tulee turha kysymys, mutta täytyypä tarkistaa. Olin nimittäin siinä uskossa, että vanteeni olisivat 8,5-10x18", mutta toisin kävi



    Sekä etuvanteet ja takavanteet istuvat nimittäin koteloihin sisäpuolelle, tai ovat siis ainakin loksun reunan kanssa tasassa. Lisäksi 225/40 edessä ja 255/35 takana istuvat vanteille ihan mukavasti, eivätkä näytä pahasti päälle venytetyiltä. Takana 20 mm spacer, josta otettiin taannoin 10 mm pois oman makuni mukaan. Oma silmäni ei tykkää liiaksi venytetyistä renkaista, eikä ulos kaarista puskevista vanteista.

    Nyt olen kuitenkin laittanut talven kunniaksi kaikki vanteet palasiksi ja meneillään on refurbaus-projekti, jossa ei kuluja tai työtunteja säästellä (kuvia tulee projektit osioon ensi viikolla) ja nyt vanteet ovat paljastaneet mittasuhteensa ja painonsa.

    Eli etuvanteen leveys reunasta reunaan on 9.5" (~240 mm) ja takavanteen 11" (~275 mm), vaikka etuvanteen keskiössä (irrotettava) on stanssattu taustapuolelle puolaan 8.5". Takavanteessa on stanssattu keskiöön Jx18" ET 20??? Jopa valmistaja muisteli vanteiden olleen 10.5" tai 10" takana, koska hän tunsi auton ex-omistajan.

    Vanteiden tarkka punnitus antoi seuraavat massat.

    (massat ilman torw-pultteja ja muttereita sekä keskiöt ilman pintakäsittelyä)

    Etukehät sisä/ulko 6.1 kg (+/-0.05 kg)

    Takakehät sisä/ulko 7.5 kg

    Kaikki keskiöt 5.0 kg/kpl eli vanteet 11.1 kg resp. 12.5 kg (+pultit ja maalit)

    Siis ovat kevyet jos vanteet mitataan todellakin ihan ulkoreunasta ulkoreunaan leveyden suhteen? Olen vain kuvitellut, että 11" ei oikein istuisi ko. autoon ja että 255/35 ei istuisi kunnolla 11" vanteelle, mutta olen kai ollut sitten väärässä :think

    Renkaat noilla vanteilla ovat toimineet vallan mainiosta rataa myöden ja ko. rengaskoolla renkaiden halkaisijatkin ovat todella passelit, joten taidan pitää ko. rengaskoon, vaikka 265 ja jopa 285 on ko. korissa yleinen maailmalla. 10 mm voisi toki kasvattaa renkaan leveyttä joka kulmassa, mutta jos minulle tulee yhtään enempää halkaisijaa eturenkaaseen, niin pitäisi jo vähentää casteria, koska renkaat on todella edessä ja melkein nuolevat jo sisälokasuojan etuosaa.

    Kommentteja mitoista, painoista tai mitoituksesta?
    Porsche 911/996 GT3 Mk II
    Porsche 911/997 Turbo MK I
    BMW M Coupe DS Motorsport
    BMW F20 120iM -16
    ____________________________
    Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
    Ex. BMW E30 318i -88

    "Er ist kein wollte gern, er ist gern"
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4319
    • Kannus/Kokkola

    #2
    Siis ovat kevyet jos vanteet mitataan todellakin ihan ulkoreunasta ulkoreunaan leveyden suhteen?
    Vanteen leveys mitataan renkaan "tiivistyspintojen" väliltä. Luultavasti vanteesi ovat 8,5/10" (tai 10,5").
    Last edited by Maza; 17-02-2008, 17:58.

    Comment

    • DONNERWETTER
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1666
      • Turku, Finland

      #3
      Originally posted by Maza View Post
      Vanteen leveys mitataan renkaan "tiivistyspintojen" väliltä. Luultavasti vanteesi ovat 8,5/10" (tai 10,5").
      Täytyypä mitata uudelleen sisämitta. Vain takavanteiden sisäkehissä oli nimittäin stanssattu 6.25x18". Muualla ei ollut mitään viitteitä kehissä.
      Porsche 911/996 GT3 Mk II
      Porsche 911/997 Turbo MK I
      BMW M Coupe DS Motorsport
      BMW F20 120iM -16
      ____________________________
      Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
      Ex. BMW E30 318i -88

      "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

      Comment

      • Exorcist
        Wax on - Wax off
        • Dec 2004
        • 1806
        • Riihimäki

        #4
        Ihan puhtaasti pelkkien kuvien perusteella näyttää 10":lle tuon kumin kanssa.
        11":na olisi jo todella venytetty tuo kumi.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16421
          • Asikkala

          #5
          Niin, kyllä ensin pitäisi tietää mistä mitataan ennenkuin rupeaa hommaa tekemään.

          Comment

          • DONNERWETTER
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1666
            • Turku, Finland

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            Niin, kyllä ensin pitäisi tietää mistä mitataan ennenkuin rupeaa hommaa tekemään.
            Kiitos vinkistä. Sain vain mittaukseen vinkit juuri tämän foorumin kautta. Mitäköhän lisäarvoa tuo viestisi tähänkin tuo?

            Minkä hemmetin takia muuten täytyisi tietää mistä mitataan ennen kuin alkaa refurbaamaan vanteita. Ilmeisesti Asikkalalainen tapa kun leikitään peltivanteilla ja vaihdetaan...

            Last edited by DONNERWETTER; 18-02-2008, 00:24.
            Porsche 911/996 GT3 Mk II
            Porsche 911/997 Turbo MK I
            BMW M Coupe DS Motorsport
            BMW F20 120iM -16
            ____________________________
            Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
            Ex. BMW E30 318i -88

            "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

            Comment

            • Janza182
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4987
              • 013

              #7
              Tämmöinen kuukle antoi ja tällainen käsitys mulla mittaamisesta:

              Comment

              • biglimited
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2006
                • 1519
                • Turku

                #8
                Originally posted by DONNERWETTER View Post
                Täytyypä mitata uudelleen sisämitta. Vain takavanteiden sisäkehissä oli nimittäin stanssattu 6.25x18". Muualla ei ollut mitään viitteitä kehissä.
                Hmmm :think sisäkehä erikseen stanssattu... BBS keskiöhän on sen 0,5" ainakin RS malleissa, eli sulla olis siis 3,25" ulkokehät takana. Itse antaisin myös äänen 10" sillä 11" levittää 255:sta jo todella härskisti!

                Itse Autosihan on aikamoinen märkäunikohde... Mustaa, kultaaa ja murinaaaa-AAAHHH
                Last edited by biglimited; 18-02-2008, 02:00.
                Deutchland uber alles!

                Comment

                • DONNERWETTER
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1666
                  • Turku, Finland

                  #9
                  Dodii! Kiitos Janza ja Bigl...

                  Mitattuja totuuksia Janzan opein (kehissä muuten nuo reunalipat ihan suhteettoman leveät):

                  Etuvanne 8.52x18" (mitoituskohta hieman abstrakti)
                  Takavanne 9.96x18"

                  Eli ei epäilystäkään oikeista mitoista.

                  Vanteen halkaisija 17.96" ja ulkokehän halkaisija 19.68". Rengasliikkeessä (hyvässä) sanoivatkin jo syksyllä, että tiukkaan istuvat renkaat päällä. Kiinni sulamistakin oli toki hieman tapahtunut

                  Painot edelleen samat, eli jotain osasin :think

                  Bigl...:

                  Mulla ei keskiö vaikuta ollenkaan leveyteen, koska Cargraphic-vanteissa sisäkehä ja ulkokehä kiinni toisissaan ja keskiö tulee etupuolelta asennettuna siihen päälle ja mutterit taakse.
                  Porsche 911/996 GT3 Mk II
                  Porsche 911/997 Turbo MK I
                  BMW M Coupe DS Motorsport
                  BMW F20 120iM -16
                  ____________________________
                  Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
                  Ex. BMW E30 318i -88

                  "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16421
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by DONNERWETTER View Post
                    Minkä hemmetin takia muuten täytyisi tietää mistä mitataan ennen kuin alkaa refurbaamaan vanteita.

                    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=67164
                    Tottakai jos jotakin mitataan niin pitää tietää mistä mitta otetaan, eihän akseliväliäkään mitata puskurista puskuriin.

                    Comment

                    • DONNERWETTER
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 1666
                      • Turku, Finland

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Tottakai jos jotakin mitataan niin pitää tietää mistä mitta otetaan, eihän akseliväliäkään mitata puskurista puskuriin.
                      Do it do it

                      Ihanko totta. Sitä tietoahan täältä lähdettiin hakemaan. Tsemmpiä vaan tuolle ylempänä lainaamalleni linkkisi projektille. M sport alusta ja vähän alumiinipuslaa. Sorvaa titaanista niin tulee vielä tukevampi
                      Porsche 911/996 GT3 Mk II
                      Porsche 911/997 Turbo MK I
                      BMW M Coupe DS Motorsport
                      BMW F20 120iM -16
                      ____________________________
                      Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
                      Ex. BMW E30 318i -88

                      "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16421
                        • Asikkala

                        #12
                        On kylläkin ihan esimerkki tuo akselivälihomma...
                        Ei tullut -50 mm. alustaa, tuli h&r -40... eteen siis ja taakse g&m -jotain, auto keula hieman perää alempana ja vanteet 8x17, talvella ne peltiset... No joo, se niistä, eipähän ne näy kun on pölärit edessä

                        Comment

                        • Rale
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 1482
                          • Porvoo

                          #13
                          tietoa projektista?

                          Nyt olen kuitenkin laittanut talven kunniaksi kaikki vanteet palasiksi ja meneillään on refurbaus-projekti, jossa ei kuluja tai työtunteja säästellä (kuvia tulee projektit osioon ensi viikolla) ja nyt vanteet ovat paljastaneet mittasuhteensa ja painonsa

                          Onkos tästä projektikertomus valmis? On tuttua näköä näissä vanteissa varsinkin tuon kultaisen keskiosan tiimoilta. Mielenkiinnolla odotan.

                          Comment

                          • DONNERWETTER
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 1666
                            • Turku, Finland

                            #14
                            Originally posted by Rale View Post
                            Onkos tästä projektikertomus valmis? On tuttua näköä näissä vanteissa varsinkin tuon kultaisen keskiosan tiimoilta. Mielenkiinnolla odotan.
                            Ei ole valmis. Keskiöt pohjamaalissa hiontaa vaille valmiit ja lopullinen väri ei ole edes vielä päätetty. Kehät, pultit ja mutterit on kunnossa.

                            Toisaalta M7 kauluksellisien mutterien hankinnassa ongelmaa. Pitäisi olla vielä mielellään kynsillä varustetut ja A2-A4. Toisaalta pintakäsitelty 8.8 käy myös jos ei A2-A4 löydy. Paikallisesta kiinnitysvälineputiikista ei ko. tuotteita saa. (M6 ja M8 löytyy toki hyllystä)

                            Päivitystä ja kuvia laitetaan johonkin kun on jotain näytettävää
                            Porsche 911/996 GT3 Mk II
                            Porsche 911/997 Turbo MK I
                            BMW M Coupe DS Motorsport
                            BMW F20 120iM -16
                            ____________________________
                            Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
                            Ex. BMW E30 318i -88

                            "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎