Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maltillisempi rengaskoko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by jms-btcf View Post
    Muistatko mitä osia vaihdoit takapään tuentaan - vai kaikki?
    Taisi tulla kaikki vaihdettua, tuolla on juttua ja kokemuksia (alkaen viestistä #8) miten eri osat vaikutti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=74991
    E39 528iA

    Comment

    • Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

      #17
      Noniin, nyt vaihdettiin reaktiotangon helat niin parani OLEELLISESTI vetely. Ihan 100% talvirenkaiden suuntavakauteen ei päästy mutta nyt ei todellakaan olla kaukana mitä tossa nyt testasin. Moni uusi auto (esim mazda 6 mps) kapeammillakin renkailla vetelee pahemmin...

      Eli väittäisin että juurikaan paremmaksi tuota ei näillä keväisillä teillä + 235 halpiskiinalaisilla voi saada.
      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

      Comment

      • himonussija
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 392
        • Finland

        #18
        Minulla on nyt kolmet eri 17" renkaat olleet E39:ssä alla ja voin sanoa että niissä on eroa kuin yöllä ja päivällä. Ensin oli erittäin kantikkaat Mabor-merkkiset 235/45-17 renkaat ja niillä E39 oli oikea uratutka. Oikein imaisi itsensä uriin jos lähelle sattui. Vaihdoin ne saman kokoisiin Nankang NS2:iin niin vetely hävisi lähes kokonaan. Nankang on profiililtaan hyvin pyöreäreunainen.

        Talvikumeina minulla on 225/45-17 Nokian Hakkapeliitta 4:set ja niillä ei kyllä urista ole oikein mitään tietoa. Talvikumit on toki sen verran pehmeät että myötäilevät tien epätasaisuuksia. Tietysti useiden senttien syvyiset urat tuntuvat, mutta niin ne tuntuu kaikissa autoissa.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Paskoo puhutte.

          Alusta kunnossa ja kulmat oikein, niin vetelee 235/45-17 renkailla. 205/65-15 kitkoilla ei vedellyt yhtään. Joillain teillä menee nätisti, mutta kun urat on reilut niin vetelee, siinä ei rengasmerkin vaihto auta. Kumia vaan on liian vähän vanteen ympärillä.

          Samoin kaikki epätasaisuudet tuntuu ja rengas melu on kauhea leveällä renkaalla, vierintä vastuksesta puhumattakaan.

          Itse ajattelin kokeilla 225/50-17, jos edes aavistuksen kyyti pehmenisi.
          Ai, ihan tosiaanko "puhutaan paskoo"...suorastaan bs:ää siis?
          Eli, mitähän ne alustakulmat ovat olleet(erityisesti camberarvot?) jos ne kerran on ollut kunnossa? Onko säädetty 205/65-15" vakioprofiilin kumeille vai onko oikeasti säädettu matalemman profiilin rengastukselle?
          Entä....minkähän merkkiset+malliset kumit on alla ollut?
          e39:n saa kulkemaan leveällä 19"-rengastuksella täysin....siis: TÄYSIN urille tunteettomasti kunhan kolme reunaehtoa täyttyy.
          Eli alusta välyksetön, oikeat=ko.rengastukselle säädetyt alustakulmat(=camberit), sekä sen tyyppinen rengas jossa rakenteellisesti on vetelytaipumus minimoitu(renkaan olkakulma ei tätä luuloista huolimatta kerro).

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #20
            Originally posted by Hemi View Post
            Eli, mitähän ne alustakulmat ovat olleet(erityisesti camberarvot?) jos ne kerran on ollut kunnossa? Onko säädetty 205/65-15" vakioprofiilin kumeille vai onko oikeasti säädettu matalemman profiilin rengastukselle?


            e39:n saa kulkemaan leveällä 19"-rengastuksella täysin....siis: TÄYSIN urille tunteettomasti kunhan kolme reunaehtoa täyttyy.
            Meinaatko oikeasti, että pyöräkulmat pitäisi säätää syksyin keväin uudelleen erirenkaille?

            Kenellä on e39 19" renkailla niin tulenpa koeajamaan? Vaikea uskoa, että ihan tunteeton urille...

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Meinaatko oikeasti, että pyöräkulmat pitäisi säätää syksyin keväin uudelleen erirenkaille?

              Kenellä on e39 19" renkailla niin tulenpa koeajamaan? Vaikea uskoa, että ihan tunteeton urille...
              Siis jos vannekoko vaihtuu yli 2"-tuumaa, niin ehkä pitäisi. Tosin näillä matalien renkaiden arvoilla pärjää kyllä ihan mainiosti juuri talvella, koska sellaisia pito-olosuhteita+ajonopeuksia ei muutenkaan ole olemassa että näitä kesäcambereita tarvittaisiin. Kyseiset camberarvothan ovat asetettu 205/65-15" tai 225/50-16":ia korkealla/elastisella renkaan kyljellä varustettuja speksirenkaita varten, jolloin yli 17" vannekoolla kulmat ovat jo enemmän tai vähemmän pielessä. Tarkoitushan on pitää renkaan kulutuspinta 100%:sti tietyissä sivuttaiskiihtyvyyksissä tien pinnassa kiinni, jolloin korkeakylkiset 15" ja 16" kokoluokat tarvitesevat aivan eri suuruiset camberarvot(renkaan pystykallistumat) kuin tiiliskiveä kylkirakenteeltaan muistuttavat 18" ja 19" kokoluokat. Näillä 18" ja 19" kokoluokilla, 15" ja 16" kokoluokkien cambereilla renkaan kulutuspinnasta ei saa riittävää pintapainetta tien pintaan kuin pahimmillaan alle puolet renkaan leveydestä. Samalla 60-70% akselipainoista lepää pelkästään renkaan sisärungon kantamana, jolloin se toimii ajettaessa pitkittäisurissa viritetyn jousen tavoin. Eli rengas ikäänkuin ampuu autoa uraa alaspäin. Alustakulmien pielessäolon havaitsee selvimmin ohitustilanteessa mikäli auto vaihtaa "vääntösuuntaa" tien kallistuksen mukaan, harjakohdan ollessa stabiili(sisäkanteilla sama paine jolloin menee hetken suoraan).
              Sitä voi kuitenkin uskoa ihan mitä tahansa, mutta se EI OLE mikään uskon asia, että e39:n saa kulkemaan TÄYSIN tuntematta uria 19" rengastuksella.
              ....ihan ilmaiseksi ei jokaiselle epäilijälle viitsi todistella, mutta olisitko valmis lyömään asiasta vetoa että esim.e39 tuntee helpostikkin urat jopa 15":n "testivoittajilla", mutta ei lainkaan 19" Kumhoilla?

              Comment

              • Zoui
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 6350
                • Tampere

                #22
                Originally posted by Hemi View Post
                Sitä voi kuitenkin uskoa ihan mitä tahansa, mutta se EI OLE mikään uskon asia, että e39:n saa kulkemaan TÄYSIN tuntematta uria 19" rengastuksella.
                Voin allekirjoittaa tuon kyllä, oikealla renkaalla homma toimii.

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Kenellä on e39 19" renkailla niin tulenpa koeajamaan? Vaikea uskoa, että ihan tunteeton urille...
                Koeajolle pääsee myös 19" kiekolla, jos tampereelle päin eksyy, jos kehtaa kun autolla on ajettu jo 340tkm.
                Elämä on pihakivestä.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #23
                  Lisäksi on myös hyvä muistaa että ehjä alusta tarkoittaa muutakin kuin välyksettömiä palloniveliä. Löystyneet puslat ei näy väännellessä, semmoista teräsmiestä ei olekaan joka tukivarresta vääntämällä erottaisi onko eroa alkuperäiseen puslaan. Käteen se pitää saada.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #24
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Kyseiset camberarvothan ovat asetettu 205/65-15" tai 225/50-16":ia korkealla/elastisella renkaan kyljellä varustettuja speksirenkaita varten, jolloin yli 17" vannekoolla kulmat ovat jo enemmän tai vähemmän pielessä.
                    Jaahans, mitäs nuo camber arvot pitäisi olla 17" renkailla? Juuri ne pyöräkulmat säädettiin kun uudet puslat ja nivelet laitettiin, pitäisikö hurauttaa rengasliikkeeseen säädättämään taas.

                    Comment

                    • Juhutti
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 633
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Jaahans, mitäs nuo camber arvot pitäisi olla 17" renkailla? Juuri ne pyöräkulmat säädettiin kun uudet puslat ja nivelet laitettiin, pitäisikö hurauttaa rengasliikkeeseen säädättämään taas.
                      Mites kun alustasarjan asennuksen jälkeen laitettiin ja säädettiin kulmat 15" kaposilla nastarenkailla niin kannattaisko kulmat käydä säätämässä kesärenkaille jotka on 225/40/18 ? Vetelee kyllä ainakin ihan pirusti, on kyllä jo vuosia vanhat Marangonit alla vaikka laillista pintaa onkin useita millejä vielä. Mahtaako kumin "vanheneminen" vaikuttaa uraherkkyyteen?
                      Skoda.

                      ex.
                      e63 645ci
                      e38 730iA
                      e36 325i

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Jaahans, mitäs nuo camber arvot pitäisi olla 17" renkailla? Juuri ne pyöräkulmat säädettiin kun uudet puslat ja nivelet laitettiin, pitäisikö hurauttaa rengasliikkeeseen säädättämään taas.
                        Ongelma vain on siinä että "rengasliikkeessä" ne eivät tiedä minkälaiset kulmat alle pitäisi laittaa. Siellä riittää se että ollaan kaikissa mitta-arvoissa vihreällä, eli toleranssialueiden sisällä. Nämä tehtaan toleranssialueet ovat kuitenkin niin laajat, että ne ovat alimmillaan täysin sopimattomat yli 18":n rengastuksille.
                        Eli se että ...."kulmat tarkistettiin ja kaikki on kunnossa"...ei vielä suinkaan tarkoita sitä että ne olisivat oikeat juuri alla olevalle rengastukselle.
                        Tähän kun lisätään vielä se että ko.speksi toleranssialueessa ei ole huomioitu lainkaan enään yli 18" kokoluokan renkaita, ajetaan Suomessakin pääsääntöisesti käytännössä täydellisen sopimattomilla alustakulmilla ylikokorengastuksin ja ihmetellään ylikokorenkain että ..."kun vetelee"....
                        Kyse kuitenkin on todellakin siitä että alle valitaan vetelemätön rengastyyppi/malli, laitetaan kulmat kuntoon juuri TÄLLE rengastukselle ja pidetään huoli alustan välyksettömyydestä.
                        LUPAAN että esim.omassa e39:ssä jossa alla on juuri nyt 235+245/35-19" Kumhot, ei tunne uria lainkaan. Nyt en tarkoita että vetely olisi vähäistä, vaan todellakaan ko.autoa ajaessa ei tunne minkäänlaista vetelyä täysin ajoalustasta riippumatta. mm.Ohitukset voi missä tahansa tehdä yhdellä pikkusormella rattia kevyesti painamalla ja auto kulkee nopeudessa kuin nopeudessa kuin kiskoilla. Ok, tällä Suomiautolla on ajettu vasta 120tkm ja alustakulmat on todellakin haettu kohdolleen millin tarkasti hieman kokeilemalla, mutta vähemmälläkin saa e39:stä kyllä käytännössä täysin vetelemättämän 17"-18"-19" rengastuksella edellä mainituin reunaehdoin.
                        Jos pelkää sitä että omistamasta e39:sta sielu karkaa välittömästi kun kulmat säädetään ylikokorengastukselle sopivaksi, on parempi kyllä pyöräyttää alle 15":n Nokian Q-kitkat ja ajella sitten näillä "vetelemättä" kesät/talvet.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #27
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Ongelma vain on siinä että "rengasliikkeessä" ne eivät tiedä minkälaiset kulmat alle pitäisi laittaa. Siellä riittää se että ollaan kaikissa mitta-arvoissa vihreällä, eli toleranssialueiden sisällä. Nämä tehtaan toleranssialueet ovat kuitenkin niin laajat, että ne ovat alimmillaan täysin sopimattomat yli 18":n rengastuksille.
                          Eli se että ...."kulmat tarkistettiin ja kaikki on kunnossa"...ei vielä suinkaan tarkoita sitä että ne olisivat oikeat juuri alla olevalle rengastukselle.
                          Tähän kun lisätään vielä se että ko.speksi toleranssialueessa ei ole huomioitu lainkaan enään yli 18" kokoluokan renkaita, ajetaan Suomessakin pääsääntöisesti käytännössä täydellisen sopimattomilla alustakulmilla ylikokorengastuksin ja ihmetellään ylikokorenkain että ..."kun vetelee"....
                          Kyse kuitenkin on todellakin siitä että alle valitaan vetelemätön rengastyyppi/malli, laitetaan kulmat kuntoon juuri TÄLLE rengastukselle ja pidetään huoli alustan välyksettömyydestä.
                          LUPAAN että esim.omassa e39:ssä jossa alla on juuri nyt 235+245/35-19" Kumhot, ei tunne uria lainkaan. Nyt en tarkoita että vetely olisi vähäistä, vaan todellakaan ko.autoa ajaessa ei tunne minkäänlaista vetelyä täysin ajoalustasta riippumatta. mm.Ohitukset voi missä tahansa tehdä yhdellä pikkusormella rattia kevyesti painamalla ja auto kulkee nopeudessa kuin nopeudessa kuin kiskoilla. Ok, tällä Suomiautolla on ajettu vasta 120tkm ja alustakulmat on todellakin haettu kohdolleen millin tarkasti hieman kokeilemalla, mutta vähemmälläkin saa e39:stä kyllä käytännössä täysin vetelemättämän 17"-18"-19" rengastuksella edellä mainituin reunaehdoin.
                          Jos pelkää sitä että omistamasta e39:sta sielu karkaa välittömästi kun kulmat säädetään ylikokorengastukselle sopivaksi, on parempi kyllä pyöräyttää alle 15":n Nokian Q-kitkat ja ajella sitten näillä "vetelemättä" kesät/talvet.
                          Eli tavallinen autoilija joka ei auton alustageometriasta mitään tajua, joutuu tyytymään pieniin vanteisiin tai vetelyyn koska alan ammattilaiset ei osaa alustaa oikein säätää?

                          Tehtaan arvoilla auto siis on uraherkkä yli 18" vanteilla, eli siis auto on suunniteltu pienemmille pyörille?

                          Eli toisin sanoen, en voi siis tuolle vetelylle tehdä muuta kuin vaihtaa pienempiin vanteisiin tai sitten vaan kärsiä. Sielunkarkaamisesta en mitään tiedä, kuulostaa henkimaailman jutuilta.

                          Comment

                          • mixul
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2004
                            • 65

                            #28
                            missäs pyörän kulmia esim. helsingin seudulla kannatais käydä näyttämässä? nm. 20 vetelee vietävästi!
                            -BMW e38 740ia-

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Eli tavallinen autoilija joka ei auton alustageometriasta mitään tajua, joutuu tyytymään pieniin vanteisiin tai vetelyyn koska alan ammattilaiset ei osaa alustaa oikein säätää?

                              Tehtaan arvoilla auto siis on uraherkkä yli 18" vanteilla, eli siis auto on suunniteltu pienemmille pyörille?

                              Eli toisin sanoen, en voi siis tuolle vetelylle tehdä muuta kuin vaihtaa pienempiin vanteisiin tai sitten vaan kärsiä. Sielunkarkaamisesta en mitään tiedä, kuulostaa henkimaailman jutuilta.
                              Ne "ammattilaiset" säätää alustan ihan sellaisiin arvoihin/sellaisella logiikalla kuin se tavallinenkin autoilija haluaa.

                              Siis miten "tehtaan arvoilla"? Tehdas on antanut niin suuret toleranssit arvoihin että se mahdollistaa kevyestikkin tuon 18" kokoluokan käyttämisen ns."oikeilla arvoilla". Tehdas vain on alustan asetukset/arvot laittanut sille rengastukselle jolla auto on tehtaalta eteenpäin lähtenyt. Ei ole olemassa mitään yleisarvoja joilla kaikki vannekoot=rengasprofiilit toimisivat täydellisesti, vaan jos alle halutaan laittaa jotain ensiasennusrenkaasta poikkeavaa, on myös alustakulmat asetettava tehtaalla asetetusta arvoista poikkeaviksi.

                              Miten niin on "kärsittävä"? On turha kiukutella jos neliskanttinen palikka ei sovi pyöreään reikään. Sitähän varten BMW on valmistusteknisesti kuitenkin kalliit säädöt, ja joista kuluttaja on lopulta näiden säätöjen olemassaolosta maksanut, autoon rakentanut että niitä sitten tarvittaessa myös säädetään.
                              Se että tämä voi kuulostaa Pentti Perusautoilijasta "henkimaailman hommilta",
                              johtuu vain siitä että nämä yli 18":n rengas/vannetuotteet ei oikeastaan ole tarkoitettukaan Pentti Perusautoilijalle, vaan näiden tuotteiden optimaalinen käyttö vaatii hieman muutakin kuin haitaritunkin ja rengasavaimen käytön hallinnan.

                              Ilman muuta suosittelen nimim: "BMW MASTER":lle pitäytymistä 15":n perusrengaskokoluokissa jotta vältyttäisiin tuolta niin ikävältä ja jopa selkeästi ajonhallinnalliseen turvallisuuteen vaikuttavalta vetelyltä.
                              Last edited by Hemi; 17-04-2008, 17:47.

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8972
                                • Kellokoski

                                #30
                                Voisiko tänne sitten laittaa niitä oikeita arvoja johon alusta tulisi säätää isolle ja leveille renkaille. Kun eivät kerran joka liikkeessä osaa niihin säätää.
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎