Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden/renkaiden muutoskatsastus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5152
    • Kouvola, Savisto

    #31
    Mulla oli muutoskatsastettu kooksi eteen 215/40-17" ja taakse 245/35-17"
    Pyysin katsastuksessa muutoskatsastamaan silloin alla olleet 215/45-17" (joka nurkassa) mutta eivät suostuneet, sanoivat että eihän noi nyt paljoa heitä noista muutoskatsastetuista

    Ajattelin että olkoot, sysään ne poliisit sitten niiden kimppuun jos rupeavat jossain välissä kitisemään
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      #32
      Originally posted by Pekuz View Post
      Juuri näin on!

      Itse tinkasin tästä tietoa katsastusasemalta ja tutkittiin auton tiedot ja soittivat vielä akeen ja kysyivät meneekö todella näin, vastaus kyllä.

      Ja tämän on varmistanut kaksi katsastusmiestä ja ake...
      näinhän se on.


      kohtaa vaihtoehtoiset renkaat ei enää ole joten se nyt hämää hieman
      tarkoitat ilmeisesti kokoja jotka on merkitty lisätietoihin kohtaan renkaat:/muut renkaat:

      eli kun koot on merkytty kohtaan "renkaat/vaihtoehtoiset" on siinä samat muuttumis säädökset kuin renkaissa jotka ovat kohdassa tyyppi hyväksytyt renkaat, eikö

      mutta mitä silloin tarkoittaa kohta katsastuksessa hyväksytyt renkaat ja milloin sinne tulee merkintä?
      (kun tyyppikoodilla ei löydy vastaavaa kokoa esim e36:ssa r19
      niin se lisätään tähän?)

      luulen niin että kun tuossa emännän e36:ssa on 185/65/15 merkitty otteeseen
      ja katsastaessa alla on ollut 205/50/16 niin on katsuri omin nokkinensa (eli ilman muutoskatsastusta yms.) lisännyt sen tuohon katsast.hyväk.renkaisiin kun ne sattui olemaan alla
      kun kuitenkin siihen saisi laittaa esim. 215 kumin
      tässä tapauksessahan se on ihan täysin turha tieto mutta onko siihen ollut joku järkevä syy/edellytys kirjata?


      asiani oli kuitenkin valaista tietämättömiä että esim. e36:seen ei kannata muutoskatsastaa alle aksl:1 255 r18 aksl:2 275 r18 kokoja
      turhaan
      moni on ne varmasti jo ehtinyt muutoskatsastamaan otteeseensa, näin ei kuitenkaan tarvitse toimia.

      teknisten tietojen muutos/lisäys maksaa tallä hetkellä ~0-15€ (konttorista riippuen) eikä autoa tarvitse käyttää konttorilla

      kun taas muutoskatsastus maksaa alk.25€
      Last edited by Tonton; 27-04-2009, 23:26.
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • jsa014
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1651
        • Turun Pallivaha

        #33
        Periaatteenahan renkaiden muutoskatsastus on hyvä asia, sillä valvotaan ettei tuunari Tuomo tunge Taunuksen alle Fergusonin paripyöriä ja aiheuta vaaratilannetta kun eturengas ei mahdu kääntymään tai takapyörä ottaa kiinni ja perä lähtee lapasesta mäkisellä tiellä.

        Mutta. Siihen loppuukin AKE:n fiksuus tässä(kin) asiassa.

        Esimerkkitapaus.

        Heppu ostaa E39:iin 18" vanteet ja niihin renkaat. Rengasliikkeessä hän saa asianmukaisesti eteen 8" vanteen ET:llä 13 ja taakse 9" vanteen ET:llä 22, joihin kieteistaan 235/40 ja 265/35 renkaat. Kaikki hyvin, mutta koska E39 on tuontiauto, ja rekisteröintikatsastuksessa AKE:n tietosysteemi ei tietenkään tuo sieltä Suomi E39:n tiedoissa olevat 235/45R17 vaihtoehto orkkiskokoa, on hepun otteessa orkkiskokona 225/60R15.

        No. heppu täsmällisenä sällinä menee muutoskatsastukseen (ajan varaten tietenkin jos vaikka miliisi iskee matkalla konttorille). Siellä innokas katsastusmies tutkii että pyöriihän ne hienosti ja kirjaa katsastuksessa hyväksytyksi kooksi eteen 235/40R18 ja taakse 265/35R18. Tähän asti kaikki ok.

        Sitten kumien kuluttua, heppu tuumii että laitanpas 225/40R18 ja 255/35R18 kun saan ne tarjouksesta kumikorjaamo&korjaamo Kinnulalta. Mutta, sehän on laiton ja katsastamaton paketti, vaikka taatusti mahtuu katsastettuja joka suuntaan pienempänä. Heppu ei tätä tiedä, vaan ajattelee että kai nyt pienemmät saa laittaa. Sitten tulee kolari (hepusta riippumaton). Poliisi tarkkana toteaa että onpas katsastamaton rengastus, heppu todetaan syylliseksi, vakuutus ei korvaa ja heppu maksaa.

        Sen sijaan, vaihtoehtona uusille kumeille, heppu ostaa serkultaan E36 vanteet renkaineen. Koko on tuttu 235/40R18 ja 265/35R18. Heppu huomaa että tuohan lukee jo otteessa, ja iloisena laittaa vanteet alle. Sitten ensimmäisessä mutkassa kääntäessä eturengas ottaa kaareen kiinni isosta ET:stä johtuen, etupää lukkoon ja -81 Micra törmää perään. Äiti ja kolme lasta kuolee/loukkaantuu.

        Miliisi tulee paikalle, toteaa että hepullahan on lailliset renkaat, ja syyllinen on Micra joka ajoi liian lähellä.

        Kärjistettyä, mutta totta. Eli ainoa asia joka ihan oikeasti vaikuttaa turvallisuuteen, eli ET on kokonaan unohdettu.
        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

        Comment

        • Tonton
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 9101
          • Raisio

          #34
          Originally posted by jsa014 View Post
          Periaatteenahan renkaiden muutoskatsastus on hyvä asia, sillä valvotaan ettei tuunari Tuomo tunge Taunuksen alle Fergusonin paripyöriä ja aiheuta vaaratilannetta kun eturengas ei mahdu kääntymään tai takapyörä ottaa kiinni ja perä lähtee lapasesta mäkisellä tiellä.

          Mutta. Siihen loppuukin AKE:n fiksuus tässä(kin) asiassa.

          Esimerkkitapaus.

          Heppu ostaa E39:iin 18" vanteet ja niihin renkaat. Rengasliikkeessä hän saa asianmukaisesti eteen 8" vanteen ET:llä 13 ja taakse 9" vanteen ET:llä 22, joihin kieteistaan 235/40 ja 265/35 renkaat. Kaikki hyvin, mutta koska E39 on tuontiauto, ja rekisteröintikatsastuksessa AKE:n tietosysteemi ei tietenkään tuo sieltä Suomi E39:n tiedoissa olevat 235/45R17 vaihtoehto orkkiskokoa, on hepun otteessa orkkiskokona 225/60R15.

          No. heppu täsmällisenä sällinä menee muutoskatsastukseen (ajan varaten tietenkin jos vaikka miliisi iskee matkalla konttorille). Siellä innokas katsastusmies tutkii että pyöriihän ne hienosti ja kirjaa katsastuksessa hyväksytyksi kooksi eteen 235/40R18 ja taakse 265/35R18. Tähän asti kaikki ok.

          Sitten kumien kuluttua, heppu tuumii että laitanpas 225/40R18 ja 255/35R18 kun saan ne tarjouksesta kumikorjaamo&korjaamo Kinnulalta. Mutta, sehän on laiton ja katsastamaton paketti, vaikka taatusti mahtuu katsastettuja joka suuntaan pienempänä. Heppu ei tätä tiedä, vaan ajattelee että kai nyt pienemmät saa laittaa. Sitten tulee kolari (hepusta riippumaton). Poliisi tarkkana toteaa että onpas katsastamaton rengastus, heppu todetaan syylliseksi, vakuutus ei korvaa ja heppu maksaa.

          Sen sijaan, vaihtoehtona uusille kumeille, heppu ostaa serkultaan E36 vanteet renkaineen. Koko on tuttu 235/40R18 ja 265/35R18. Heppu huomaa että tuohan lukee jo otteessa, ja iloisena laittaa vanteet alle. Sitten ensimmäisessä mutkassa kääntäessä eturengas ottaa kaareen kiinni isosta ET:stä johtuen, etupää lukkoon ja -81 Micra törmää perään. Äiti ja kolme lasta kuolee/loukkaantuu.

          Miliisi tulee paikalle, toteaa että hepullahan on lailliset renkaat, ja syyllinen on Micra joka ajoi liian lähellä.

          Kärjistettyä, mutta totta. Eli ainoa asia joka ihan oikeasti vaikuttaa turvallisuuteen, eli ET on kokonaan unohdettu.
          totta lähes joka sana PAITSI että ET:tä ei ole unohdettu

          mikäli nyt tässä esimerkki autossani e36:ssa käytettävien 17" vanteiden et on suurempi kuin 41 niin ake vaatii kääntymisen rajoittimet jotta se ei sinne sisälokariin rapsi
          itse asiassa tämä löytyy realoemista ja bmwfans sivustolta mikäli haluat tutkia. tässä esimerkki vanne: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...wheel_styl_19/
          sama koskee varmasti e39:äkin niin kuin uskoisin koskevan muitakin merkkejä
          Last edited by Tonton; 27-04-2009, 23:47.
          sigpic
          M-B Vito -22
          Transit Custom -18
          Yamaha vx ho cruiser -22
          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
          [email protected]

          Comment

          • jsa014
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1651
            • Turun Pallivaha

            #35
            Originally posted by Tonton View Post
            totta lähes joka sana PAITSI että ET:tä ei ole unohdettu

            mikäli nyt tässä esimerkki autossani e36:ssa käytettävien vanteiden et on suurempi kuin 41 niin ake vaatii kääntymisen rajoittimet jotta se ei sinne sisälokariin rapsi
            itse asiassa tämä löytyy realoemista ja bmwfans sivustolta mikäli haluat tutkia.
            sama koskee varmasti e39:äkin niin kuin uskoisin koskevan muitakin merkkejä


            Missä tuo ET on mainittu/katsastuksessa tutkittu? Kun ei mulla koskaan ole setä ET-lukuja tutkinut. Tosin kylläpä se poskellaan oleva ET siinä esille tulee muutenkin.
            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

            Comment

            • Tonton
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 9101
              • Raisio

              #36
              Originally posted by jsa014 View Post


              Missä tuo ET on mainittu/katsastuksessa tutkittu? Kun ei mulla koskaan ole setä ET-lukuja tutkinut. Tosin kylläpä se poskellaan oleva ET siinä esille tulee muutenkin.
              tyyppikoodilla kun yritti hakea niitä rengasvaihtoehtoja sieltä koneelta niin siellä oli huomautus asiasta.

              kyllähän ne sitten muutoskatsastuksessa kuuluis tollaset kattoa/testata samoin kuin kaareen raapimiset pienellä et:llä
              ootko esim. kiinnittänyt huomiota kun muutoskatsastuksessa kääntää renkaat äärilaitoihin?
              ja jäähän niillä välillä isompiakin asioita huomaamatta

              sitten taas esim. e36:ssa 16 vanne+alkuperäinen halkasia + 26mm niin mistä tahansa et:stä huolimatta sitä ei saa ottamaan kiinni sisäreunaan siksi ei ole huomautuksia asiasta.
              (ja jotta vältettäisiin näsä viisastelu mistä tahansa suunnasta niin saahan sen tolppaan ottamaan kiinni kun on riittävän iso et, mutta kuka näin tekee tai kenellä on?)
              sigpic
              M-B Vito -22
              Transit Custom -18
              Yamaha vx ho cruiser -22
              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
              [email protected]

              Comment

              • jsa014
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 1651
                • Turun Pallivaha

                #37
                Mutta rekisteriotteessa joka on se miliisin katsoma pahvi, ei ole mitään mainintaa sallituista ET:istä. Samoin AKEn koneella ei ole mainintaa ET:stä joka on ollut autossa silloin kun se katsastettiin.

                Eikä nuo ET:n rajat ole edes yksiselitteiset. Esim E39 takapää. 275 renkaalla sopiva ET on 20-25. Jotta päästään 235 renkaalla samoihin äärimittoihin, on ET:n oltava 45 (sisäreuna 275 ET25:n tasalla) tai ET 0 (ulkoreuna 275 ET20 tasalla). Eli siis tämän mukaan E39:n ET:n vaihteluväli 0-45 Ja taatusti se 275 kummallakaan ääripäällä ei sovi.

                Eli kyllä muutoskatsastuksessa pitäisi koneelle syöttää alla oleva rengastus ja vanteen ET, ja sitten AKE:n tietokanta automaattisesti ajaisi listan sallittuja kombinaatioita otteeseen.

                Esim

                Katsastuksessa hyväksytys rengastukset

                235/45R17 ET X-Y
                255/40R17 ET X-Y
                265/35R18 ET X-Y
                275/30R19 ET X-Y

                Todella helppoa nykyaikana, ja turhaa sitä paperia on säästää, lista voi olla vaikka sivun pituinen. Tosin tälla tavoin AKEn tulot tippuisivat, kun ei tarvitse joka millin muutosta käydä leimaamassa.

                Kaikista hölmöintähän tässä on se, että jos tuossa E39:n otteessa on 15" orkkiskokona ainoastaan, ja menen BMW-kauppaan, ostan originaalit E39:n 17" vanteet ja laitan niille sen 235/45 renkaan joka on mainittu ohjekirjassa ja kuskin ovenkarmissa, joudun siltikin käydä sen muutoskatsastamassa

                Eli se väsähtänyt katsastusinssi on parempi arvioimaan rengastuksen sopivuutta kuin auton suunnittelijat.
                316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                Comment

                • aaronp
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 908
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by Tonton View Post
                  ...

                  kun taas muutoskatsastus maksaa alk.25€
                  Tampereella on muutoskats. 40-45€, mikä on varsin kohtuutonta.

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #39
                    Originally posted by jsa014 View Post
                    Kaikista hölmöintähän tässä on se, että jos tuossa E39:n otteessa on 15" orkkiskokona ainoastaan, ja menen BMW-kauppaan, ostan originaalit E39:n 17" vanteet ja laitan niille sen 235/45 renkaan joka on mainittu ohjekirjassa ja kuskin ovenkarmissa, joudun siltikin käydä sen muutoskatsastamassa

                    Eli se väsähtänyt katsastusinssi on parempi arvioimaan rengastuksen sopivuutta kuin auton suunnittelijat.
                    Tarviko tuon nyt tosiaan sit muutoskatsastaa? Kun kuitenkin e39 mallisarjaan on tuollaiset hyväksytty. Riittääkö pelkkä teknisten tietojen lisäys?
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • jsa014
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 1651
                      • Turun Pallivaha

                      #40
                      Originally posted by Thuppu View Post
                      Tarviko tuon nyt tosiaan sit muutoskatsastaa? Kun kuitenkin e39 mallisarjaan on tuollaiset hyväksytty. Riittääkö pelkkä teknisten tietojen lisäys?
                      Joo, tässä tapauksessa riittää pelkkä päivitys. Mutta esim ex E34 540:n kanssa ei onnistunut. Koska siinä oli jostain syystä Saksan otteessa vain 15" orkkiskokona, ja koska 540 ei ole uutena Suomeen tyyppitetty, ei AKEn tietokanta tunne sen tietoja. 525 löytyy ja sen orkkiskokona on siellä 235/45R17. Mutta kun auto ei ole 525 niin eihän nyt sitä voi käyttää.
                      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                      Comment

                      • Carbonfiber
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 5226
                        • Hki 43

                        #41
                        Mulla oli sama juttu ton rengaskoon kanssa e34:sessa. Taakse oli otteeseen merkitty 255/40-18 ja sit seuraavalle leimalle mennessä siel oli 235/40-18 niin ei mennyt läpi vaan piti muutoskatsastaa. Ryöstöhinta noissa muutoskatsastuksissa vielä, kun ite jouduin hommiin, ku muutoskatsastin noit 255:sia. Inssi pyys mua painelee autoa kontin päältä ja se ite katto, että mahtuuks rengas kaareen.
                        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                        Z3 Roadster 2.8 '98
                        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                        Comment

                        • bember
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 479
                          • Kirkkonummi

                          #42
                          Mikähän on se logiikka, että tärkeänä pidetään vanteen halkaisijaa eikä renkaan? Siis rengashan se ottaa kiinni, jos ottaa, eikä vanne.
                          Sitten kysyisin tietäjiltä että onko sillä merkitystä kun mulla löytyy kopio saksan katsastustodistuksesta missä on merkitty erikseen hyväksytyksi eteen 235/45-17 ja taakse 255/40-17, (kyseessä E32 ja rekkarissa lukee vain 205/65-15) niin eikö sen eu-ylivallan myötä pitäisi riittää laillistamaan kyseiset koot ilman muutoskatsastusta suomessa?
                          Sattuuko kukaan tietämään mahtuuko E32:seen 225/55-17 renkaat?

                          Comment

                          • Purtsi123
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2008
                            • 1011
                            • Kuopio

                            #43
                            Mitenkäs kun mulla on tällanen tilanne? Normaalit renkaat on 195/65R15, vaihtoehtoiseks rengaskooksi on muutoskatsastettu 245/40R18. No nyt mulla on sitten renkaina 225/45R17.

                            Eikai nyt jumalauta noitaki pitäs muutoskatsastaa vielä erikseen, kun kumminki isommillaki pyörillä on menny läpi?

                            Edit: Aha, no lukeehan tuolla aiemmin kun katsoo tarkemmin. Voi vittu mitä pilkun n*ssintaa. Ja kun edellisen auton kerran muutoskatsastin normi katsastuksen yhteydessä niin vaivaset 130€ ottivat. Ja jos nuo aiemmat postaukset on varmaa tietoo, niin e36:seen ei olisi edes tarvinnut muutoskatsastaa 215/45R17 renkaita. Muttakun poliisi sedät pysäytti ja käski kuukauden sisällä muutoskatsastaa, niin kyllähän sitä ihminen uskoo.

                            Edittiä vielä: No vielä kun tarkemmin luki niin jos siis lukee, että vaihtoehtoiset rengaskoot 245/40R18 rekisteriotteen lisätiedoissa, niin sillonhan noitakaan 225/45R17 ei tarvitsisi katsastaa.
                            Last edited by Purtsi123; 28-04-2009, 12:56.
                            E61 525xda -08

                            Comment

                            • Tonton
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 9101
                              • Raisio

                              #44
                              Originally posted by jsa014 View Post
                              Joo, tässä tapauksessa riittää pelkkä päivitys. Mutta esim ex E34 540:n kanssa ei onnistunut. Koska siinä oli jostain syystä Saksan otteessa vain 15" orkkiskokona, ja koska 540 ei ole uutena Suomeen tyyppitetty, ei AKEn tietokanta tunne sen tietoja. 525 löytyy ja sen orkkiskokona on siellä 235/45R17. Mutta kun auto ei ole 525 niin eihän nyt sitä voi käyttää.
                              siis olisithan voinut tässäkin tapauksessa tehdä niinkuin minä.
                              eli kun ei tyyppikoodia ole niin olisit hommannut alustanumeron kanssa sen varustelistan jossa näkyy 235/45r17esim. realoemista ja hyväksyttänyt sen (leimannut) merkkiliikkeessä/bmw suomella
                              Last edited by Tonton; 28-04-2009, 16:07.
                              sigpic
                              M-B Vito -22
                              Transit Custom -18
                              Yamaha vx ho cruiser -22
                              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                              [email protected]

                              Comment

                              • Pilsneri
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2008
                                • 71
                                • Alavus

                                #45
                                Mitenkäs mun tapauksessa, kun edellinen omistaja oli muutoskatsastunut niinkin hullun koon kuin 225/35/17 eteen ja 245/35/17 taakse.

                                Mistään en tuon kokoisia renkaita nyt löytänyt niin tilasin 225/45/17 eteen ja taakse.

                                Onko tuo nyt sitten muutoskatsastettava vai ei?
                                Autona E36 touring.
                                E46 318i Touring '03
                                Ex: E36 328I M-Sport '97
                                Ex: E36 318Is '92
                                Toisen sukupolven Bemaristi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎