Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jousipuristimet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne1974
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 405
    • Kuopio

    Jousipuristimet

    En oikein keksinyt muutakaan paikkaa kysellä ja ongelmahan tämäkin on, joten... Pitäis vaihtaa e39 tourinkiin etujouset. Onnistuuko ns. tarvike puristimilla? Ja olisiko kuopion seudulla kenelläkään lainata/vuokrata kunnollisia jousipuristimia?

    -Janne-
    -Janne-

    F10 535iX sedan -11
    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
    ex. E39 528i touring -99
    ex. E36 325ia coupe -93
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14446
    • Oulu

    #2
    Itselläni on biltemasta ostetut jousipuristimet ja kahteen autoon olen jo niillä jouset/iskarit vaihtanu. Ei oo ongelmaa kun katsoo, että hampaat on kunnolla jousen ympärillä.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • _Pietu_
      BTCF Member
      • Oct 2005
      • 3660
      • Kuopio / Maaninka

      #3
      Originally posted by janne1974 View Post
      En oikein keksinyt muutakaan paikkaa kysellä ja ongelmahan tämäkin on, joten... Pitäis vaihtaa e39 tourinkiin etujouset. Onnistuuko ns. tarvike puristimilla? Ja olisiko kuopion seudulla kenelläkään lainata/vuokrata kunnollisia jousipuristimia?

      -Janne-
      Jos nuo nyt ihan normijouset on kuin tossa e36:ssakin niin motonetista haetuilla 14,90€ tms. puristimilla onnistui ihan helposti
      BMW F25 xDrive 20d
      ex BMW e91 320dA
      ex BMW e36 325i
      - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
      Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

      Comment

      • kuukankorpi
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 634

        #4
        Onnistuu ihan hyvin,kun vaan antaa sen ylälautasen olla paikoillaan kun puristaa kasaan.Vähän vaikea selittää,mutta huomaat sen kyllä pian.

        Comment

        • Kuula-
          Newbiemmer
          • Jul 2008
          • 11

          #5
          Hmm, itsekin tuota pähkäilen tässä... Sunnuntaina vaihdettiin iskari toiselle puolelle, kun siinä meni yllättävän pitkään. Oli jousipuristimet, taisi olla mallia biltema, mutta ongelmana olikin se että kun jousia puristaa paljon kasaan, niin vastaan tulevat puristimen kierretangot - ne ottavat sinne lokasuojan yläosaan, niin että jos puristimia pitää "loppuun" asti paikallaan ei sitä iskarin yläpäätä saa kiinniasti sinne ylös vaan kierretangot alkavat ensin puskea peltiin...

          Autona siis e36. Oli muuten pakko tehdä sillä tavalla, että ensin iskarin alapää jollain ilveellä kiinni, ja sitten tunkkaamalla yläpää nimittäin iskaria ei saanu tulemaan niin paljon siitä jousipaketista läpi että sen yläpään olis ensin laittanu kiinni vaikka oli jousipuristimet :o

          Vielä olisi toinen puoli urakkana, kun vaan jaksaisi taas hommata lainaan jousipuristimet ja motivaatiota.. Ja motivaatiotahan on vähän pakko löytyä kohta puoleen kun 28. päivä on uus katsastus :P

          Comment

          • aaronp
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2005
            • 908
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by Kuula- View Post
            Hmm, itsekin tuota pähkäilen tässä... Sunnuntaina vaihdettiin iskari toiselle puolelle, kun siinä meni yllättävän pitkään. Oli jousipuristimet, taisi olla mallia biltema, mutta ongelmana olikin se että kun jousia puristaa paljon kasaan, niin vastaan tulevat puristimen kierretangot - ne ottavat sinne lokasuojan yläosaan, niin että jos puristimia pitää "loppuun" asti paikallaan ei sitä iskarin yläpäätä saa kiinniasti sinne ylös vaan kierretangot alkavat ensin puskea peltiin...

            Autona siis e36. Oli muuten pakko tehdä sillä tavalla, että ensin iskarin alapää jollain ilveellä kiinni, ja sitten tunkkaamalla yläpää nimittäin iskaria ei saanu tulemaan niin paljon siitä jousipaketista läpi että sen yläpään olis ensin laittanu kiinni vaikka oli jousipuristimet :o

            Vielä olisi toinen puoli urakkana, kun vaan jaksaisi taas hommata lainaan jousipuristimet ja motivaatiota.. Ja motivaatiotahan on vähän pakko löytyä kohta puoleen kun 28. päivä on uus katsastus :P

            Nappaa se tolppa syliin sieltä ensin ja tee homma penkissä, jos siis etupäästä on kyse, sanoisin kyllä että on kiristimien kiristäjässä/asettajassa vikaa jos ei niitä saa sen vertaa kiristettyä että saisi yläpään kiinni.

            Takapäässä voit kääntää ne puristimet "ylösalaisin" ja vääntää vaikka räikkälenkillä tai jos mahtuu niin räikälle ne kireälle, hitusen hidasta toki verrattuna pyssyyn mut saatpahan vaihdettua.
            Last edited by aaronp; 12-08-2008, 17:42.

            Comment

            • Salakka
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 359
              • Lappeenranta, PARAS OLLA !

              #7
              Puristimet

              Hyvin saa !

              Kymmenet vaihtanut ihan normipuristimilla... Kyllä menee...

              Chevy Vanissa meinas tullakin tenkkapoo ja
              haettiinkin sitten enempi HD mallit !!!
              SoftRoader

              EX:iä USEITA niin bemareita kuin naisiakin...

              Comment

              • kovaluu1
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 299
                • seinäjoki

                #8
                Itse vaihdoin eteen madallusjouset(e36) ja siinä ainakin sai tolpan käteen/takaisin HELPOSTI ilman mitään puristimia. Puristimia tarvi vasta kun se oli jo ruuvipenkis kiinni.

                Comment

                • Kuula-
                  Newbiemmer
                  • Jul 2008
                  • 11

                  #9
                  Originally posted by aaronp View Post
                  Nappaa se tolppa syliin sieltä ensin ja tee homma penkissä, jos siis etupäästä on kyse, sanoisin kyllä että on kiristimien kiristäjässä/asettajassa vikaa jos ei niitä saa sen vertaa kiristettyä että saisi yläpään kiinni.

                  Takapäässä voit kääntää ne puristimet "ylösalaisin" ja vääntää vaikka räikkälenkillä tai jos mahtuu niin räikälle ne kireälle, hitusen hidasta toki verrattuna pyssyyn mut saatpahan vaihdettua.
                  Uusissa iskareissa ei saanut tolppaa tarpeeksi ylös että sen olisi saanut valmiiksi siitä ylälautasen reijästä läpi, kun iskarin veti uloimpaan asentoon se veti taas itsensä hitusen sisäänpäin jolloin pituus ei riittänyt enää.. ja sitten jos jousen puristaa äärimmilleen, tosiaan puristimien kierretangot ovat korkeammalla kuin iskarin yläpää, jolloin se on aika vaikeaa tietenkin saada sitten konehuoneen puolelle se yläpää... Noh, pitää nyt sitten katsoa tässä viikolla uudemman kerran kunhan saa ne puristimet.

                  En nyt muista oliko sitten niinkin, että kun tietenkään ylimmän ja alimman kierteen kohdalta ei voi puristaa koska muuten puristimet jää lautasten ja jousen väliin, ja "pykälän lähemmistä" kierteistä puristamalla ei vaan tarpeeksi saanut jousta kasaan... No, pitää koittaa viksumpana sitten ensi kerralla...

                  Comment

                  • Kuula-
                    Newbiemmer
                    • Jul 2008
                    • 11

                    #10
                    No voihan vittu... Nyt kuvat katsomalla alko selvitä se oikee tekniikka...

                    Comment

                    • aaronp
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 908
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Kuula- View Post
                      No voihan vittu... Nyt kuvat katsomalla alko selvitä se oikee tekniikka...
                      No niin

                      Comment

                      • janne1974
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 405
                        • Kuopio

                        #12
                        Joo.. Tosiaan onnistui ihan normipuristimilla. Ja nopeesti onnistuikin n. 40 min/puoli. Kysyin merkkihuollosta miten kauan kestää vaihto niin sanoivat että n. 3 tuntia pitää varata. HITTO!.. Jos mulla olisi ollut samat vehkeet kuin merkkihuollossa, niin oisin vaihtanu molemmillepuolille ½ tunnissa. (Ite tein pihamaalla tunkin varassa)
                        -Janne-

                        F10 535iX sedan -11
                        ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                        ex. E39 528i touring -99
                        ex. E36 325ia coupe -93

                        Comment

                        • Kuula-
                          Newbiemmer
                          • Jul 2008
                          • 11

                          #13
                          Semmonen juttu vielä, että kun auto johon vaihtelen iskareita on -92 sedan 316i, niin tuolla faqissa olevassa oppaassa taitaa olla vanhemman malliset iskarit? Kuitenkin, kai tuossakin se yläpää lähtee ihan samalla tavalla, että kun irroittaa kolme pulttia konehuoneen puolelta niin iskari lähtee kaikkine paskoineen mutta pysyy vielä paketti kasassa?

                          Toisella puolella jousen alapään ja iskarin väliin jäävä kumi jäi hiukan väärään kohtaan epähuomiossa, ts. kun se on "muodossa" niin siinä kumissakin on se porrastus iskarin päätä varten. Nyt tämä porrastus on hieman väärässä kohdassa, mutta kumi oli todella lötköä, eli kun iskari painautui kumia vasten niin eroa entiseen ei huomannut, se muotoutui muodon mukaan (ja kumia kädessä pitäessä porrastus ei ollut mitenkään huomattava, sillä "porras" oli vain n. puolet iskarin vastaavan metalliportaan kohoumasta)... Onko paketti syytä vielä purkaa ja asettaa kumi oikeaan kohtaan?

                          Comment

                          • Harri G
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 9041
                            • Iisalmi

                            #14
                            Originally posted by Kuula- View Post
                            Semmonen juttu vielä, että kun auto johon vaihtelen iskareita on -92 sedan 316i, niin tuolla faqissa olevassa oppaassa taitaa olla vanhemman malliset iskarit? Kuitenkin, kai tuossakin se yläpää lähtee ihan samalla tavalla, että kun irroittaa kolme pulttia konehuoneen puolelta niin iskari lähtee kaikkine paskoineen mutta pysyy vielä paketti kasassa?

                            Toisella puolella jousen alapään ja iskarin väliin jäävä kumi jäi hiukan väärään kohtaan epähuomiossa, ts. kun se on "muodossa" niin siinä kumissakin on se porrastus iskarin päätä varten. Nyt tämä porrastus on hieman väärässä kohdassa, mutta kumi oli todella lötköä, eli kun iskari painautui kumia vasten niin eroa entiseen ei huomannut, se muotoutui muodon mukaan (ja kumia kädessä pitäessä porrastus ei ollut mitenkään huomattava, sillä "porras" oli vain n. puolet iskarin vastaavan metalliportaan kohoumasta)... Onko paketti syytä vielä purkaa ja asettaa kumi oikeaan kohtaan?

                            No E36:sta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta eiköhän se mene niin, että kolmen pultin jälkeen tolppa-iskari-jousi-kombinaatio pysyy yhtenä pakettina kun otetaan pois.

                            Minun mielipide tuohon kumi-asiaan on, että jos kumia on siellä välissä, niin ei kannata purkaa. Vastaisuuden varalle: nuo jousen ylä-ja alakumit kannattaa hakea marmoritiskiltä uudet, eri kiva on laittaa kun menee jämptisti.
                            E39 ja E91

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎