Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottorinohjaus vapari-koneessa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • raimo1
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 296
    • Kouvola,ksnk

    Moottorinohjaus vapari-koneessa?

    Moottorina toimii vapari m20b25.
    En vielä tiedä laitanko pelkän lastun vai vaihdanko moottorinohjauksen kokonaan.

    Haluaisin kuulla kumpi on kannattavampi jos ajatellaan tehoja, eli kuinka paljon parempi kunnon moottorinohjaus on kuin hyvä lastu?
    En ajattele niinkään hintaeroja. Yksinkertaisesti kumpi vaihtoehto on parempi.
    E30 m20b27hyrrä

    The first eighteen years of your life are like a free trial, and after that it's pay to play
  • os951
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 447
    • Kerava

    #2
    Jos kone on muuten vakio, niin ei ole kannattavaa vaihtaa koko moottorinohjausjärjestelmää. Hyvä lastu (autoon tehty) ajaa hyvin asiansa. Näissä "high tech" järjestelmissä on yleensä se "ongelma", että sellaisen asennettuaan alkaa myös harrastamaan sitä. Aina on jotain muutettavaa ja parannettavaa säädöissä.

    Periaatteessa Motronic tarjoaa aivan samat mahdollisuudet. Eli hankkii Eprom emulaattorin ja tarvittavan Motronic softan editorin voi myös vanhempaa Motronicia säätää reaaliaikaisesti. Kun on valmis, niin siirtää vain uuden binääritiedoston lastulle. Kun käyttää vielä uudempia Eepromeja vanhemman Epromin sijasta, ei lastuakaan tarvitse tyhjentää minuuttitolkulla UV-valo virityksillä, vaan homma toimii alle sekunnin Eprom/Eeprom ohjelmointilaitteella, jonka jälkeen uuden koodin voi pukata sisään.Tässä esim. Porsche Motroniciin tarkoitettu systeemi http://www.maxhpkit.com/
    Porsche hyödyntää periaatteessa saman kaltaista Motronicia kuin vanhemmat BMW:tkin.
    Uudemmissa OBD II systeemit omaavissa autoissa homma on vielä helpompaa kun softan päivitys onnistuu OBD liittimen kautta.

    Comment

    • zJark
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 740
      • Ylöjärvi

      #3
      Tuo imm on niin perseestä että siitä kannattaa ensiksi hankkiutua eroon.
      Eli unohda pelkät lastut koska niillä et tee käytännössä mitään. Vaihtoehdoiksi siis jää esim. maf kitti tai sitten kokonaan uutta ohjausta. Mitään järjetöntä tehonlisää ei tarvi odottaa mutta muuttuu koneen luonto kertaheitolla. Ja kyllä se käytännön suorituskyvyssä näkyy.
      MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
      +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

      Comment

      • os951
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 447
        • Kerava

        #4
        Miten suosittelet Fläpperi ilmamäärä mittauksella varustetun Motronic järjestelmän siirtämisen MAF:lla toimivaksi? MAF anturista tuleva jännite on kuitenkin aivan eri luokkaa kuin Fläpperi mittarilla. Lisäksi Motronicille on väännetty rautalangasta se fakta, että mittari on Fläpperi eikä MAF. Piggy Back tyyppiset purkit eivät pysty tekemään muuta kuin konvertoimaan MAF anturin signaalin sunnilleen samalle jännitteelle kuin alkuperäinen fläpperi antaa.Eli ei toimi täysin virheettömästi.

        Comment

        • zJark
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 740
          • Ylöjärvi

          #5


          Siinä helpoin vaihtoehto. Sisältää softan purkkiin.
          MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
          +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

          Comment

          • os951
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 447
            • Kerava

            #6
            The product you have attempted to access either does not exist, is sold out, or has been discontinued.
            Since this system has no external controller, (i.e. Piggyback) the only way to make the system work is to carefully remap the ECU Map Tables in order to calibrate the stock ECU to our new MAF sensor


            Tuota Miller ei saanut toimimaan, eli pelkkä uudelleenmappaus ei riitä!


            Muistaakseni tuo Millerin systeemi poistui markkinoilta jo reilu vuosi sitten, juuri noiden ongelmien vuoksi joista mainitsin. Jotta MAF saadaan toimimaan kunnolla alunperin fläpperi tyyppisellä ilmamäärämittauksella varustetussa Motronicissa, tarvitaan Motronicissa aika paljon uudelleen konfausta sekä raudassa että softassa. Porsche puolella esim. Vitesse Racing on tämän toteuttanut. Motronic boxissa Epromin sockettiin kytketäänkin erillinen pieni piirilevy, jossa varsinaisen lastun lisäksi muutama promi, joihin on koodattu koko ilmamäärämittaus uusiksi; eli Motronicille kerrotaan siellä, että mittaustapa on MAF ei fläpperi. Tuota systeemiä voidaan sitten vielä hienosäätää Perfect Powerin SMT6 purkilla. Ko. purkki toki mahdollistaa itsekkin joko MAF tai MAP ilmamäärämittauksen, mutta käytännössä systeemi ei osaa täysin emuloida fläpperiä, joten pieniä ongelmia saattaa (=tulee) tietyillä kierroslukualueilla / kuormalla.

            BMW puolella (lähinnä M3 mallit) on toteutetu ainakin tuo Alpha-N systeemi, joka on sinänsä mielenkiintoinen ratkaisu, koska siinä ei ole fläpperiä/MAPpia/MAFfia lainkaan, vaan erilinen piggy pack purkki laskee tarvittavan tiedon vain TPS anturilta saatavan tiedon perusteella.
            Last edited by os951; 15-10-2008, 13:33.

            Comment

            • raimo1
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 296
              • Kouvola,ksnk

              #7
              [quote=os951;1366714]Jos kone on muuten vakio, niin ei ole kannattavaa vaihtaa koko moottorinohjausjärjestelmää. Hyvä lastu (autoon tehty) ajaa hyvin asiansa. Näissä "high tech" järjestelmissä on yleensä se "ongelma", että sellaisen asennettuaan alkaa myös harrastamaan sitä. Aina on jotain muutettavaa ja parannettavaa säädöissä.

              Kone ei ole muuten vakio. Eli siihen on vaihettu nokka-akseli, vapaavirtaussuodatin, peltisatsi, kansi varmaan menee johonkin työstettäväksi. Suuttimista en vielä tiedä.
              E30 m20b27hyrrä

              The first eighteen years of your life are like a free trial, and after that it's pay to play

              Comment

              • os951
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 447
                • Kerava

                #8
                Jos sinulla on jo tehtyjä muutoksia ja suunnittelet myös mahdollisia uusia lisämuutoksia, niin sinun tapauksessasi lienee parasta vaihtaa koko moottorinohjausjärjestelmä. Motronicilla joudut aina polttamaan uuden lastun jokaisen muutoksen jälkeen, uudella moottorinohajusjärjestelmällä voit tehdä muutokset helpommalla vaivalla, kunhan olet ensin saanut sen uuden moottorinohjausjärjestelmän toimimaan kunnolla. Harvemmin ne ovat "asenna ja unohda" tyyppisiä.
                Alkuperäisessä kysymysasettelussa olisi ehkä kannattanut mainita jo tehdyistä muutoksista...

                Comment

                • raimo1
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 296
                  • Kouvola,ksnk

                  #9
                  jos tarkkoja ollaan niin moottorille ei ole tehty vielä mitään. aloitan luultavasti talvella osien vaihdon. Eli kunnon moottorinohjaus ois parempi vaihtoehto? kun koneeseen tulee muutakin viritys palikkaa..
                  E30 m20b27hyrrä

                  The first eighteen years of your life are like a free trial, and after that it's pay to play

                  Comment

                  • ZoMbiE
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 2583
                    • Lohja, Virkkala

                    #10
                    Riippuen kuinka monta tonnia meinaat upottaa koneeseen, niin uusi moottorinohjaus on parempi. Mutta jos meinaat vain nokan vaihtaa ja kannen teettää, niin suosittelen, että käytät motronicin uudelleen ohjelmoinnissa, tulee PALJON halvemmaksi kuin uusia koko ohjaus. Ja toimii heti oikein tyhjäkäynnit ym...

                    Toki jos on aikeissa kenties ahtaa ja tehdä koko kone täydellisesti uusiksi, niin silloin moottorinohjaus myös vaihtoon, että pystyy säätämään helpommin.

                    Comment

                    • raimo1
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 296
                      • Kouvola,ksnk

                      #11
                      Meinaan ahtaa jossain vaihees ku löytyy vähän enemmän massii. Ekaan laitan vaparina, jonkin verran varmaan.
                      E30 m20b27hyrrä

                      The first eighteen years of your life are like a free trial, and after that it's pay to play

                      Comment

                      • Vauhtivaunu
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 2714
                        • P-Karjala

                        #12
                        Ei ohjelmoitavan moottorinohjausjärjestelmän tänä päivänä tarvitse tuhansia euroja maksaa ollakseen hyvä. Megasquirt on todennäköisesti varsin riittävä laite tässäkin projektissa. Siinä kun on ominaisuuksia enemmän kuin mitä useimmat autonvirittäjät edes älyää käyttää.
                        sigpic


                        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                        Comment

                        • O-Peksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 2775
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                          Ei ohjelmoitavan moottorinohjausjärjestelmän tänä päivänä tarvitse tuhansia euroja maksaa ollakseen hyvä. Megasquirt on todennäköisesti varsin riittävä laite tässäkin projektissa. Siinä kun on ominaisuuksia enemmän kuin mitä useimmat autonvirittäjät edes älyää käyttää.
                          Niinpä. Mut on melkein turhaa puhua megan puolesta täällä, kun aina joku tulee dissaamaan sen ja löytää jonkun niin "tarpeellisen" ominaisuuden, joka siitä puuttuu... Mut tällä hetkellä tossa omassa, toistaiseksi vaparissa, katuautossa on megalla pärjännyt loistavasti. Ja vaikka ahdin tulisikin, en ruiskua alkaisi vaihtamaan ensimmäisenä.
                          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎