Announcement

Collapse
No announcement yet.

Madalluksen vaikutus alustan säätöihin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Killinen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 30

    Madalluksen vaikutus alustan säätöihin?

    Auto -92 e36 318iS coupe.

    Pistin autoon korkeussäädettävän alustan ja menin nelipyöräsuuntaukseen, niin sanoivat että ei voi säätää koska camerit/aurauskulmat eivät vastaa alkuperäisiä.

    Osaako joku selittää mihin suuntaan noita arvoja pitäisi säätää kun autoa madalletaan/ohjearvoja eri madalluksilla.

    PS alla GTS:n sarja (halpa), katsastuksussa iskarit näytti <40% parin kuukauden käytön jälkeen. En ole koskaan nähnyt noin paskoja uusia iskareita. Onko normaalia halvemmilla sarjoilla?
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    jaa luulin aina että autoja viedään 4-pyöräsuuntaukseen sen takia että alustaremonttien tai alustasarjojen asennuksen jälkeen jotta ne camberit ja casterit saadaan säädettyä ohjearvoihin tai mahdollisimman lähelle niitä..

    tuo kuulostaa lähinnä siltä että on kieltäydytty työstä tollai kierrellen
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Vehkis
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1441
      • Turku

      #3
      Se katsastuskonttorien käyttämä iskaritesti nyt näyttäää ihan mitä sattuu,ei siihen voi luottaa,varsinkaan jos autoa on madallettu.
      Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
      ex E39 535iA -97
      sekä x määrä riisikippoja


      Kesäautona toimii vw kupla -65

      Comment

      • MGT
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2007
        • 360
        • Mynämäki-

        #4
        siellä pitäisi olla koneella tehtaan ilmottamat ohjearvot joihin ne koittavat säätää kulmat vaikka olisi kummoinen alusta taikka arvot pielessä.. Ja nuo iskarin arvot näyttävät testissä huonommilta jos on matalaprofiiliset kummit, matala ja jäykkä alusta.
        Last edited by MGT; 19-10-2008, 19:23.

        Comment

        • fastandfurious
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1731
          • Tampesteri

          #5
          Mee seuraavaan paikkaan!
          ---------------------------------------------------
          E91 325d M-Sport
          ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
          E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16450
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by Killinen View Post
            Auto -92 e36 318iS coupe.

            sanoivat että ei voi säätää koska camerit/aurauskulmat eivät vastaa alkuperäisiä.
            Juuri tuossa tilanteessahan pitäisi säätää, tosin e36:ssa kun ei vakiona ole edessä kuin aurauksen säätö niin sen takia on jäänyt säätämättä. Ei missään paikassa varmaankaan aleta säätömahdollisuuksia tekemään vaan ne pitää tehdä etukäteen ja siten sanoa/näyttää kädestä pitäen ko. paikat.

            Comment

            • Harri G
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 9041
              • Iisalmi

              #7
              Käsittääkseni konttorilla ei ole tarkkoja ohjearvoja iskareille, koska testin tuloksiin tosiaan vaikuttaa jousien jäykkyys ym. Kaiketi iskareita arvioidaan keskenään, eli jos joku arvo poikkeaa selkeästi toisesta, voi tulla sanomista.
              E39 ja E91

              Comment

              • e36coupe
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 720
                • Nokia

                #8
                Originally posted by Killinen View Post
                Auto -92 e36 318iS coupe.

                Pistin autoon korkeussäädettävän alustan ja menin nelipyöräsuuntaukseen, niin sanoivat että ei voi säätää koska camerit/aurauskulmat eivät vastaa alkuperäisiä.

                Osaako joku selittää mihin suuntaan noita arvoja pitäisi säätää kun autoa madalletaan/ohjearvoja eri madalluksilla.

                PS alla GTS:n sarja (halpa), katsastuksussa iskarit näytti <40% parin kuukauden käytön jälkeen. En ole koskaan nähnyt noin paskoja uusia iskareita. Onko normaalia halvemmilla sarjoilla?

                Tuntuupi madalettujen bemareiden ominaisuudelta tuo, että ei saa campereita ihan kohdilleen. Siel on ainakin takana epäkeskopultti, jolla säädetään.... Mutta useinhan ne renkaat kääntyy hiukan vinoon sillaite, että yläosa kallistuu autoonpäin. Tämähän johtaa siihen, että rengas saa lisää pitoa! Mutkissa paranee siis pito...

                Ei muuta kun kovaa ajoa!!

                Ps. itsella Kw variante3 säädettävä alustasarja ja ei ne säädöt ihan tehdaslukemissa ole mullakaan!
                Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                Työn alla: E21 320/6
                Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                Comment

                • jonne
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 248
                  • Rusko

                  #9
                  kyllä siinä testissä järkeä on

                  Originally posted by Vehkis View Post
                  Se katsastuskonttorien käyttämä iskaritesti nyt näyttäää ihan mitä sattuu,ei siihen voi luottaa,varsinkaan jos autoa on madallettu.
                  Katsastuskonttorin testeri näyttää ihan oikein. Se kertoo miten hyvin tai huonosti auton KOKO pyöränripustus jousineen ja iskareineen seuraa tien epätasaisuuksia, esim. viemärinkannen ylityksessä mutkassa. Alhainen lukema antaa viitteen siitä, että auto ei pysy kaarteessa tiellä, jos sattuu eteen epätasaisuuksia.

                  Näin ne autot pilataan alustasarjoilla.
                  Ei tässä sen kummemmasta ole kyse.
                  Mutta se ulkonäköhän oli tärkeintä......
                  Ja kauppa käy.

                  On hyvin tyypillistä, että auto vakioalustallaan antaa esim. 60...80 lukemat(Eusama), mutta varustettuna 35..40-sarjan renkailla ja jäykillä madallusjousilla, putoaa lukemat 30...40 tienoille.
                  Tämä sopii rata-autolle jonka ei pidä kallistella eikä epätasaisuudet ole ongelmana.
                  Mutta mitä helvettiä tällaiset vehkeet yleisillä teillä tekevät?


                  EuSAMA-menetelmä mittaa pyöränkuormaa tietä vasten. Tulos ilmaistaan prosentteina staattisen tilanteen pyöränkuormasta.

                  Testiä pitää osata tulkita oikein ja ottaa huomioon välykset alustassa, iskarien kiinnityksissä ja mahdollinen alhainen rengaspaine.
                  Oleellista on, ettei ero samalla akselilla ole suuri.
                  Testitulokset paljastavat paljon sellaiselle joka tekee runsaasti testejä ja omaa autokohtaista kokemusta ja alustatietämystä.

                  Tuloksia ei voi eikä pidä verrata eri automerkkien kesken.


                  Mikä laulaen tulee, se tulee.

                  BMW E39 M5, vm. 2002

                  Comment

                  • NokiLeka
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2341
                    • Eurajoki

                    #10
                    Originally posted by jonne View Post
                    On hyvin tyypillistä, että auto vakioalustallaan antaa esim. 60...80 lukemat(Eusama), mutta varustettuna 35..40-sarjan renkailla ja jäykillä madallusjousilla, putoaa lukemat 30...40 tienoille.
                    Tämä sopii rata-autolle jonka ei pidä kallistella eikä epätasaisuudet ole ongelmana.
                    Mutta mitä helvettiä tällaiset vehkeet yleisillä teillä tekevät?
                    No minulla on heti tuohon poikkeustapaus, katsastin juuri viime viikolla tuon touringin: alla on 55/25mm alusta, edessä H&R:n jouset ja Sachsin kaasut ja takana H&R:n valmistuttamat öljyt sekä M-sport jouset. Rengastus 225/40 & 245/35-18" ja puslat vaihdettu uretaanisiin. Etuiskarit vuoden vanhat ja prosentit 77 & 75, takaiskarit kaksi vuotta vanhat ja prosentit 66 & 64. Eli aika hyvin menee tuonne vakioalustan lukemiin, mitä nyt takapään saisi parempiin lukemiin paremmilla iskareilla.

                    Mutta alkuperäiseen aiheeseen, niin ne camber-säädöt pitää tehdä omin kätösin. Searchillä löytyy hyvät tee-se-itse ohjeet noiden säätöjen viilaamiseen.

                    Ja tuohon pidon lisääntymiseen väärän camberin takia, niin ei se paljon lohduta kun renkaat pitää uusia kaksi kertaa kesässä ja suoraan ei meinaa mennä pirullakaan. Kun nyt käyttöautoa ajatellaan, niin mahdollisimman lähelle tehtaan asetuksia kun päästään niin parempi.

                    Ongelma vaan tuppaa olemaan ainakin omalla kohdalla se, että liike joka kulmia säätää, niin ei ole kiinnostunut tekemään säätöä asiakkaan toiveiden mukaan vaan se tehdään sen mukaan, että kone näyttää vihreää. Toisin sanoen siellä on pyörät samalla akselilla toleranssien eri päissä ja se toleranssi kun on aika laaja, niin lopputulos ei oikein hivele ajotuntuman puolesta.
                    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎