Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kylmää, lämmintä ja uretaanipuslia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 594
    • Uusimaa

    Kylmää, lämmintä ja uretaanipuslia

    E61 alusta. Etupää on laitettu lähes kokonaan uusiksi noin 100tkm, ehkä 5 vuotta sitten. Nyt kun tuli lämpimämpää ehkä 10c niin kyllä tuntui auto lullalta eli löysältä. Seuraavaksi tuli pieni takatalvi, lämpötila nollassa, alusta on taas hyvä ja toimii.

    Tämän olen ennenkin huomannut, tukivarsien kumipuslat on talvella jämäkämmät ja kesällä löysemmät. Nyt kun tukivarsien puslille tulee lisää ikää niin alusta antaa lämpimällä ilmalla enemmän periksi kuin aiemmin. Ja nyt alusta antaa aivan liikaa periksi. En usko että puslia on vielä edes vielä hajalla.

    Mites uretaanipuslat? Onko alusta kivireki vai jämäkkä, hajoaako muut osat mutta ei uretaanipuslat? Miltä ajo tuntuu? Nyt pitäisi taas vaihtaa palikoita johonkin... Uretaanipuslia en ole vielä koskaan kokeillut. Vai onko jotain muita vaihtoehtoja?
  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1271
    • Kajjjaani

    #2
    Eihän niitä ympäriinsä kaikkia tarvitse vaihtaa. F10 jo pelkästään etureaktiotankoihin uretaanit vaihtamalla ohjaus muuttui paljon reagoivammaksi ja tarkemmaksi. Lisä-ääntä tmv. negatiivisia asioita en ole huomannut.
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

    Comment

    • Rattiukko
      BTCF Member
      • Nov 2022
      • 594
      • Uusimaa

      #3
      Laitoin etureaktiotankoihin uretaanipuslaa ja etupäästä tuli mallia jämäkkä. Ehkä vähän liiankin jämäkkä, varsinkin jäykkärunkoisten renkaiden kanssa. Normaalien pehmeiden renkaiden kanssa uretaanit ei tuntuneet niin kovilta kuoppaisella tiellä. Puslat oli Powerflexin mustaa, onko se nyt sitten 90 jotain yksikköä jäykkyys, racing tyyliset, ei kaikista kovimmat. Olisin laittanut pehmeämpää mutta ei taida olla saatavilla. Tasaisella tiellä on kyllä loistava ajaa, tykkään. Toivottavasti ei tarvi niitä enää vaihdella. Jarrututinat hävisi myös. Vanhat puslat oli loppu vaikka ei ne olleet millään tavalla revenneet tai vaurioituneet. Kallistuksenvakaajien puslat on myös violettia 80 Powerflex uretaania, ne toimii loistavasti.
      Last edited by Rattiukko; 20-08-2024, 02:30.

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3826
        • Finnland

        #4
        E39 touringissa (Alpina) ainakin keulalla reaktiotankojen uretaanipuslat menivät huomaamatta kun renkaana oli 18". Kun vaihtoi alle 19" niin melkoisen jyrinän alkoivat tehdä koriin, vaikka kumit vakiokokoa. Powerflex, infoa tarkemmin en muista.
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎