Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laadukas ohjaustehostimen pumppu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Elätti
    Bimmer Rookie
    • Nov 2009
    • 159
    • Great Kuopio Area

    Laadukas ohjaustehostimen pumppu?

    Tässä ohjaustehostimen letkujen ja öljynvaihdon yhteydessä alkoi ohjaustehostin vinkumaan kuin sähkösaha. Ilmeisesti käytetty jotain lisäainetta millä pumppu on saatu hiljaiseksi. Ilmattu on koko järjestelmä, joten ilma ei ole se mikä äänen aiheuttaa.

    Pumppu menee siis vaihtoon, mutta millainen tilalle? Ajokkina E46, ja pumppu on siis LF-30. LUK:n pumppuja ei saa enää mistään, joten on mentävä kilpailevien valmistajien apajille. Onko fiksumpaa ostaa remanufactured alkuperäinen joltain valmistajalta vai ihan pränikkä pumppu? Onko jokin merkki ehdottomasti sellainen mitä kannattaa välttää?
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5265
    • Pirkkala

    #2
    Eikö muka meteli lopu kun käynnistät auton viiden minuutin välein 30sek. Ajaksi useita kertoja?
    pumput metelöi aina öljynvaihdon yhteydessä koska pientä ilmakuplaa kulkee painerajan läpi...
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Elätti
      Bimmer Rookie
      • Nov 2009
      • 159
      • Great Kuopio Area

      #3
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Eikö muka meteli lopu kun käynnistät auton viiden minuutin välein 30sek. Ajaksi useita kertoja?
      pumput metelöi aina öljynvaihdon yhteydessä koska pientä ilmakuplaa kulkee painerajan läpi...
      Ei loppunut metelöinti tuolla tapaa. jostain Ameriikan sivuilta luin että joillakin pumpun vinkuna on rauhoittunut coolerille menevän letkun vaihdolla (irtoaa siis letkun sisäpinta ja alkaa kuristaa). Jonkun verran tuntuu klappia olevan kun pyörittää hihnapyörästä. On niin pitkä aika ku viimeksi käpistellyt ohjaustehostinta etten muista onko noissa yleensä väljän tunnetta.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5265
        • Pirkkala

        #4
        Katsoppa että letkut jotka laitoit on oikeanlaiset. Painelinjassa on usein kuristus ja sen näkee päältä kun siinä on semmonen metallipanta siinä missä kuristusholkki on.

        Ihmetyttää vaan miten se pumppu muka itsestään hajosi remontin aikana
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • aae30
          BTCF Member
          • May 2010
          • 2706
          • .fi

          #5
          Originally posted by Elätti View Post
          Tässä ohjaustehostimen letkujen ja öljynvaihdon yhteydessä alkoi ohjaustehostin vinkumaan kuin sähkösaha. Ilmeisesti käytetty jotain lisäainetta millä pumppu on saatu hiljaiseksi. Ilmattu on koko järjestelmä, joten ilma ei ole se mikä äänen aiheuttaa.

          Pumppu menee siis vaihtoon, mutta millainen tilalle? Ajokkina E46, ja pumppu on siis LF-30. LUK:n pumppuja ei saa enää mistään, joten on mentävä kilpailevien valmistajien apajille. Onko fiksumpaa ostaa remanufactured alkuperäinen joltain valmistajalta vai ihan pränikkä pumppu? Onko jokin merkki ehdottomasti sellainen mitä kannattaa välttää?
          jos nyt tuurilla oikeaan malliin osuin, niin aeromotorsilta löytyisi ainakin hyvältä(?) valmistajalta pumppu:


          toisaalta mielipide perustuu ässämoottorin pumppuun, jota en ole itse edes vielä vaihtanut,
          mutta niistä en ole tuolta valmistajalta toistaiseksi mitään huonoa lukenut, +eivätkä vaadi edes panttia.
          noita on mennyt nyt paljon maailmalle halvalla ku ilmeisesti autodoc vähän polkenut niidenkin hintoja.

          edit: taisipa olla jopa ainoa pumppu aerolla, jolle jopa tuotetiedoissakin listattu 2vuoden takuu...
          edit2: oli jollain jopa 3v.
          Last edited by aae30; 03-08-2024, 21:15.
          Sorry I'm Not Sorry
          E34 540iA 93 sedan
          E34 540iA 93 sedan
          E39 530iA 00 touring

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1728
            • vihti

            #6
            Hommasin aikoinaan m52 kylkeen alvadilta vaan jonkun tehostimen pumpun, hinta muistaakseni reippaan satasen toimituksineen ja sillä ajanu +60tkm ja on kunnossa edelleen. RVS geelin laitoin tehostinöljyn sekaan pari vuotta sitten ja se hieman kevensi ohjausta matalalla moottorin kierrosluvulla

            e: tuohon tehostimen ilmaukseen vielä että pitäisi moottori pysähdyksissä keula kevennettynä käännellä ohjausta laidasta laitaan ja lisätä tehostimeen öljyä niin kauan kun menee ja sitten vasta moottori käyntiin, muuten on riskinä että uusikaan pumppu ei ole kovin pitkäikäinen jos pääsee heti kuivana pyörimään
            Last edited by naikou; 03-08-2024, 22:54.
            E39 523i Turbo

            Comment

            • Elätti
              Bimmer Rookie
              • Nov 2009
              • 159
              • Great Kuopio Area

              #7
              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Katsoppa että letkut jotka laitoit on oikeanlaiset. Painelinjassa on usein kuristus ja sen näkee päältä kun siinä on semmonen metallipanta siinä missä kuristusholkki on.

              Ihmetyttää vaan miten se pumppu muka itsestään hajosi remontin aikana
              Vaihdoin siis vain letkut tehostimen öljysäiliölle, eli pelkät paineettomat vaihdettu.

              Oma epäilys on että entisissä öljyissä ollut niin tukeva lisäaineistus. Mut kokeilen vielä kerran ilmata järjestelmän.

              Comment

              • Elätti
                Bimmer Rookie
                • Nov 2009
                • 159
                • Great Kuopio Area

                #8
                Originally posted by aae30 View Post

                jos nyt tuurilla oikeaan malliin osuin, niin aeromotorsilta löytyisi ainakin hyvältä(?) valmistajalta pumppu:


                toisaalta mielipide perustuu ässämoottorin pumppuun, jota en ole itse edes vielä vaihtanut,
                mutta niistä en ole tuolta valmistajalta toistaiseksi mitään huonoa lukenut, +eivätkä vaadi edes panttia.
                noita on mennyt nyt paljon maailmalle halvalla ku ilmeisesti autodoc vähän polkenut niidenkin hintoja.

                edit: taisipa olla jopa ainoa pumppu aerolla, jolle jopa tuotetiedoissakin listattu 2vuoden takuu...
                edit2: oli jollain jopa 3v.
                Hmm, osanumeron perusteella ei oo passeli pumppu, vaikka päällepäin onkin aivan samannäköinen

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎