Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrurumpu ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carbonfiber
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 5226
    • Hki 43

    Jarrurumpu ongelma

    Kyse ei nyt ole bemarista vaan talvi-/huoltoautona toimivasta Dodge Caravanista vuosimallia 88.

    Jarrut hävis ja katoin nesteet niin olivat loppu. Tänään sitten perehdyin asiaan ja jokin vuotaa takarummussa. Koko rumpu ihan kostee jarrunesteestä. Putki näytti olevan ehjä ja päätin tarkistaa ilmausnipan kireyden. Avasin nipan, joka lähti ihan kevyesti. Kiinni se ei enää sitten mennykkään eli jengat paskana rummun puolelta ja varmaan siitä nipasta tai sen juuresta puskenut pikku hiljaa nesteitä ulos.

    Eli kysymys kuuluu mitä tolle voi tehdä? Koko rumpu vaihtoon? Voiko tolle jotain väliaikaisratkaisua tehdä esim. tukkia ko. jarrun tai hitsata sitä nippaa siihen? Mielellään ajaisin auton Vaasasta stadiin hovimekaanikolle, jos se jollain hengenvaarattomalla tavalla onnistuis.
    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
    Z3 Roadster 2.8 '98
    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by Carbonfiber View Post
    Kyse ei nyt ole bemarista vaan talvi-/huoltoautona toimivasta Dodge Caravanista vuosimallia 88.

    Jarrut hävis ja katoin nesteet niin olivat loppu. Tänään sitten perehdyin asiaan ja jokin vuotaa takarummussa. Koko rumpu ihan kostee jarrunesteestä. Putki näytti olevan ehjä ja päätin tarkistaa ilmausnipan kireyden. Avasin nipan, joka lähti ihan kevyesti. Kiinni se ei enää sitten mennykkään eli jengat paskana rummun puolelta ja varmaan siitä nipasta tai sen juuresta puskenut pikku hiljaa nesteitä ulos.

    Eli kysymys kuuluu mitä tolle voi tehdä? Koko rumpu vaihtoon? Voiko tolle jotain väliaikaisratkaisua tehdä esim. tukkia ko. jarrun tai hitsata sitä nippaa siihen? Mielellään ajaisin auton Vaasasta stadiin hovimekaanikolle, jos se jollain hengenvaarattomalla tavalla onnistuis.
    Jarrusylinterin vaihto. Maksaa varmaan alle 30euroa uusi sylinteri.
    Vaihto onkin sitten jo eri homma hinnaltaan luultavasti.

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6603
      • Lappeenranta

      #3
      ei ole paha homma vaihtaa sitä sylinteriä itsekkään, ja ei tosiaan ole kallis osa
      M550d

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by Carbonfiber View Post
        Kyse ei nyt ole bemarista vaan talvi-/huoltoautona toimivasta Dodge Caravanista vuosimallia 88.

        Jarrut hävis ja katoin nesteet niin olivat loppu. Tänään sitten perehdyin asiaan ja jokin vuotaa takarummussa. Koko rumpu ihan kostee jarrunesteestä. Putki näytti olevan ehjä ja päätin tarkistaa ilmausnipan kireyden. Avasin nipan, joka lähti ihan kevyesti. Kiinni se ei enää sitten mennykkään eli jengat paskana rummun puolelta ja varmaan siitä nipasta tai sen juuresta puskenut pikku hiljaa nesteitä ulos.

        Eli kysymys kuuluu mitä tolle voi tehdä? Koko rumpu vaihtoon? Voiko tolle jotain väliaikaisratkaisua tehdä esim. tukkia ko. jarrun tai hitsata sitä nippaa siihen? Mielellään ajaisin auton Vaasasta stadiin hovimekaanikolle, jos se jollain hengenvaarattomalla tavalla onnistuis.
        Väliaikaisesti voit tulpata esim jakoblokista tai pääsylinteristä lähdön ja ilmata muut piirit, jolloin saat edes johonkin pyörään jarrut ja voit siirtää ajoneuvoa ajamalla.
        Olli.

        Comment

        • Carbonfiber
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 5226
          • Hki 43

          #5
          Originally posted by Rocla View Post
          Väliaikaisesti voit tulpata esim jakoblokista tai pääsylinteristä lähdön ja ilmata muut piirit, jolloin saat edes johonkin pyörään jarrut ja voit siirtää ajoneuvoa ajamalla.
          Mikähän ois paras tapa tohon tulppaamiseen? Jos ei oo paha homma vaihtaa tota sylinteriä niin voishan sitäkin kokeilla, kun on kuitenkin työkalui mukana.

          Onko nois jotain standardi-kokoja noille sylkille vai pitääkö vaasasta ruveta metsästämään oikeanlaista sylinteriä just tohon automalliin?

          E: Niin ja pitääkö/voiko ilmata vielä muualtakin kuin navoista? Nesteet päässeet melko loppuun.
          Last edited by Carbonfiber; 02-11-2008, 14:51.
          Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
          Z3 Roadster 2.8 '98
          isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
          ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
          Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
          Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

          Comment

          • jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4328
            • Turku

            #6
            Originally posted by Carbonfiber View Post
            Onko nois jotain standardi-kokoja noille sylkille vai pitääkö vaasasta ruveta metsästämään oikeanlaista sylinteriä just tohon automalliin?

            E: Niin ja pitääkö/voiko ilmata vielä muualtakin kuin navoista? Nesteet päässeet melko loppuun.
            Tuskin noihin jarruihin mitään aivan standardi-osia ole saatavilla? Tietty jossain Chrysler Voyagerissa saattaisi olla samanlaisia osia, jotka menee päittäin ja hieman helpottaa osien etsimistä, mutta kannattaa varmistaa etukäteen/ottaa malli mukaan.

            Ilmaus niistä navoista jotka aiot ottaa käyttöön, eli jos tulppaat pääsylinteristä jonkin lähdön, niin kyseisen piirin jarruja ei tarvitse ilmata.

            Vaasasta nyt on hieman matkaa stadiin, joten hyvä siinä olisi jotkin jarrut olla. Itse ajoin vuonna papu ja nuijasota reilu 30km pelkällä käsijarrulla, mikä meni ihan hyvin, mutta sai siinä hemmetin skarppina olla ja ennakoida kunnolla.

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by Carbonfiber View Post
              Mikähän ois paras tapa tohon tulppaamiseen? Jos ei oo paha homma vaihtaa tota sylinteriä niin voishan sitäkin kokeilla, kun on kuitenkin työkalui mukana.
              Pultti, sopivan löytäminen saattaa olla työlästä, jos auton mitat ovat tuumaisia. Pultti kiristetään varosvasti "tunnustellen" pohjaa, ettei sylinterissä oleva kartioliitos vaurioidu, eli ei väännetä tiukkaan ja toivotaan että tiivistyy sen verran että pitää nestettä.
              Olli.

              Comment

              • Carbonfiber
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 5226
                • Hki 43

                #8
                Huhhuh rupee hermot menemään. Onko mitään kikka kolmosta ton takajarrupiirin sulkemiseen? Vedin lukkopihdeillä ton toisen takarenkaan jarruletkun sulki, mutta silti tihkuu nestettä, kun ei saa tarpeeks puristettua. Mun pitäis auto saada täältä Vaasasta tosiaan stadiin ens viikon perjantaina ja lähellä olevat autohuollot tuntuu olevan parilla viikolla eteen päin varattuja.

                E: Niin ja osaako kukaan varmasti sanoa, että onhan tossa kaksi jarrupiiriä? Kaksi säiliötä on, mutta kun toiseen laittaa nestettä lisääntyy se myös toisessa. Kattelin jostain netistä, että primary ja secondary cup. Kaks lähtöä tossa pääsylkässä kuitenkin näyttäis olevan.
                Last edited by Carbonfiber; 06-11-2008, 15:12.
                Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                Z3 Roadster 2.8 '98
                isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎