G01 kolina etupäässä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1874
    • N/A

    #1

    G01 kolina etupäässä

    X3 kolisee nimismiehen kiharoissa. Auto menee kuin juna tiellä, ei vetele eikä kolahtele yksittäisissä kuopissa yms.

    Tuota kolinaa on nyt ihmetellyt useampikin paja, ja autoon on vaihdettu reaktiotangot kahdestikin, sekä koiranluut, mutta ei apua.

    Nyt huomasin, että molemmat etuvetarit liikkuvat pituussuunnassaan hiukan ja kolahtavat molemmissa liikeradan päissä. Onko normaalia että sieltä kuuluu napsahdus? Nämäkö ne kolisevat vai mistähän ääni mahtaa tulla?

    kyseessä siis ’21 X3 xdrive30e (G01)
    Nyt:
    BMW X3 xDrive30e (g01)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    BMW 320i (e30)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
  • 314da
    Bimmer Fanatic
    • May 2015
    • 377
    • J

    #2
    Originally posted by bmw323it View Post
    X3 kolisee nimismiehen kiharoissa. Auto menee kuin juna tiellä, ei vetele eikä kolahtele yksittäisissä kuopissa yms.

    Tuota kolinaa on nyt ihmetellyt useampikin paja, ja autoon on vaihdettu reaktiotangot kahdestikin, sekä koiranluut, mutta ei apua.

    Nyt huomasin, että molemmat etuvetarit liikkuvat pituussuunnassaan hiukan ja kolahtavat molemmissa liikeradan päissä. Onko normaalia että sieltä kuuluu napsahdus? Nämäkö ne kolisevat vai mistähän ääni mahtaa tulla?

    kyseessä siis ’21 X3 xdrive30e (G01)
    Alatukivarren pallonivelissä oli ainakin jossain vuosimalleissa viallisia yksilöitä. Ei tunnu väljää mutta kolisee/napsuu, minulla oli -18 loppuvuodesta valmistunut auto mihin vaihtoivat takuuseen tuon takia molemmat alatukivarret.

    Comment

    • vekkuli
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1338
      • Liminka

      #3
      Iskarin yläpäitä on tullut näihin vaihdeltua ja kolinat ovat loppuneet.
      E93 ///M3
      E60 530dA aka M5
      F11 525dA Xdrive
      Tesla model 3 LR MY22

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 648
        • Espoon haja-asutus

        #4
        Ei juuri G01:stä kokemusta, mutta vastaava rakenne etuvetareissa näissä on kaikissa (mitä nyt pyörän päässä vanhemmissa on akselissa uritukset ja uudemmissa se hammastus).

        Sisäpää on kiinni vetopyörästössä vain sellaisella c-clip -lukkorenkaalla ja siinä on käytännössä aina pikkuruinen välys, kun ei sitä muuten varmaan edes saisi paikalleen tai irti sieltä. Sisäpään nivelhän on rakenteeltaan sellainen, että sen ideakin on liukua ulos ja sisään siinä "maljassa". Ulkopäässä sen sijaan ei uudessa nivelessä juurikaan ole välystä (siis akselin suunnassa edestakaisin). Vanhemmiten siihen ulkopäähän tuntuu aina tulee välystä ihan millikaupalla, mutta ulkoisesti käsin kokeilemalla on aika lailla mahdotonta sanoa, milloin se sitten on ongelma. Käytännössä ääntely kertoo, milloin se on ongelma, kun ei nuo oikein rupea mitään tärisemäänkään (, kuten joissain etuvetoisissa). Juuri yhden tuollaisen vaihdoin, kun sopivissa tilanteissa kopisi ja useamman kuukauden sai vielä ajaa vikaa ulos, että sai edes selvitettyä, kummalta puolelta ääni tuli. Mutta ei niitä käsin kokeilemalla akseli paikallaan pysty oikeasti luotettavasti diagnosoimaan, kun ei niihin oikein saa minkäänlaisia voimia verrattuna siihen, mitä ajossa tulee.

        Mutta siis oma kokemus on, että nuo ääntelyt tulee sitten ennemmin liikkeellelähdöissä tai muuten vedonvaihteluissa tai toki joskus ulompi nivel rupeaa naputtamaan käännöksissä. Jos taas tien epätasaisuuksissa, niin etsisin ennemmin vikaa pyöräntuennan puolelta (iskarin yläpäät, pallonivelet).

        E
        Last edited by ErkkiE; 07-08-2025, 11:48.

        Comment

        Working...
        X