Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrusatula, mutta mistä autosta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • unknown
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 40
    • -

    Jarrusatula, mutta mistä autosta?

    Terve BMW-harrastajat

    Seuraavanlainen ongelma on; Minulla on Jarrusatula, mutta en tiedä mistä autosta se on:





    Satula on siis ATE:n ja valmistettu 70-80-luvun taitteessa.
    Voiko kyseessä olla E12? 2,8l tai 2.5l, entä muita?
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by unknown View Post
    Voiko kyseessä olla E12? 2,8l tai 2.5l, entä muita?
    Ihan mutuna, niin e12 on aika hyvä arvaus tai ehkä e23.
    Olli.

    Comment

    • unknown
      Bimmer Rookie
      • Feb 2009
      • 40
      • -

      #3
      Löytyykö noihin nykyajan valmistajilta mitään parempaa kokonaisuutta eli satulaa?

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by unknown View Post
        Löytyykö noihin nykyajan valmistajilta mitään parempaa kokonaisuutta eli satulaa?
        IMO peruskorjaa nuo, uskoisin olevan pätevät. Tarviketoimittajilta saa uusia sisuksia, jos on tarpeen.
        Olli.

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1835
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by unknown View Post
          Löytyykö noihin nykyajan valmistajilta mitään parempaa kokonaisuutta eli satulaa?
          Jos sinä et tiedä mistä autosta tuo satula on, niin mites meinasit uutta satulaa tilata? Ja mihin tuon laitat, jos auto puuttuu? Rakennat auton jarrusatulan ympärille?

          Ettei satula ole BMW moottoripyörästä?
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • unknown
            Bimmer Rookie
            • Feb 2009
            • 40
            • -

            #6
            Originally posted by Havis View Post
            Jos sinä et tiedä mistä autosta tuo satula on, niin mites meinasit uutta satulaa tilata?
            No juuri tästä syystä kysyinkin, että mistä autosta satula on.

            Originally posted by Havis View Post
            Ja mihin tuon laitat, jos auto puuttuu? Rakennat auton jarrusatulan ympärille?
            ... Ja täältähän se tuli:


            Vähän toisesta kulmasta:


            Ja koko auto:

            Comment

            • jaiwe
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 328
              • virrat

              #7
              Onko toi takajarrusatula? TUOLTA kun kattelee noita vanhempien BMW:iden jarruosien numeroita, niin näyttäis tuo jarrupala olevan etujarrupala. Ei löytynyt tuolla numerolla mitään, mutta numerosarjan alku viittaisi etujarrupalaan.
              750 Oxfordgrun

              __

              Comment

              • unknown
                Bimmer Rookie
                • Feb 2009
                • 40
                • -

                #8
                Originally posted by jaiwe View Post
                Onko toi takajarrusatula? TUOLTA kun kattelee noita vanhempien BMW:iden jarruosien numeroita, niin näyttäis tuo jarrupala olevan etujarrupala. Ei löytynyt tuolla numerolla mitään, mutta numerosarjan alku viittaisi etujarrupalaan.
                Ehkä pieni selvennys on tarpeen.

                Kun puhutaan käsintehdyistä autoista on selvää että esimerkiksi Lamborghini ei itse tee jarrusatuloita jos niitä on maailmalla tarjolla useita erillaisia malleja.
                Eli Lamborghini tekee autoja ei välttämättä osia.
                Jos esimerkiksi löbro tekee hyviä vetoakseleita niin ei Lamborghini kannata itse ryhtyä niitä tekemään.
                Taas esimerkiksi öljykorkki on valualumiilia ja Lamborghini tekemä, kuin myös on vaihdelaatikko.

                Kyse on kustannuksista, siksi BMW:n jarrut ovat olleet ihan passelit hinnallisesti ja teholtaan myös Lamborghiniin eli parasta mitä on siihen aikaan ollut tarjolla, satulan valmistanut ATE ja ilmeisesti BMW:n jaarupalat ovat olleet ensiasennuksena, mistä voi päätellä että BMW ei itse tee jarrupaloja vaan on teettänyt ne ATE:lla.

                Kiitos hyvästä linkistä!

                (Edit) Levyn koko on muuten:
                Edessä: 300 x 32 mm
                Takana: 282 mm x 22 mm
                Last edited by unknown; 17-02-2009, 18:38.

                Comment

                • Nipsu
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 202
                  • Tampere

                  #9
                  No huhuh! Nyt on vehkeet kohdillaan!

                  Tuollaisesta linkistä löytyy samoja juttuja kun realoem:stä, tosin kun klikkailee osanumeroja, niin antaa autot joista kyseinen osa löytyy ja lisäksi vielä bmw:n vanhan osanumeron, vink vink.
                  Tuossa olisi kovasti samannäköiset satulat, tosin noihin kuviin nyt ei ihan sokeasti voi luottaa.


                  ...mutta osanumerot ei vaan täsmää tuohon sun jarrupalaan, ei sitten uusi eikä vanha numero. Niin, osanumerot on vaihtunut jossain kohtaa aikojen saatossa, että harrastajilla olisi vähän haastetta


                  P.S. Mulla oli pentuna (tai no, vähän nuorempana) julistekalenteri "Dream machines 1992" ja siinä oli just samanlainen ja vielä samalla värityksellä oleva Lambo.
                  Last edited by Nipsu; 17-02-2009, 12:32.

                  Comment

                  • Nipsu
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 202
                    • Tampere

                    #10
                    Jäipähän häiritsemään...

                    Tulipa tutkailtua tuota EBC:n katalogia ja vertailtua Countachin ja e12 535 jarrutietoja. Tällaiset löytyi:

                    e12 vm.79-81:
                    http://www.ebcbrakesdirect.com/car/p...5+(E12)+(79-81)

                    Countach vm.74-81:
                    http://www.ebcbrakesdirect.com/car/p...ear=4.0+(74-81)

                    Sitten tuli selattua Sporttiauton sivuja josta löytyi selityksiä noille EBC:n numeroille:
                    Originally posted by Sporttiauto
                    Miten EBC osanumerot muodostuvat ja mitä ne kertovat?



                    Jarrupalojen osanumerot ovat muotoa:
                    Ultimax: DPxxxx
                    Greenstuff: DP2xxxx
                    Redstuff: DP3xxxxC

                    Yellowstuff: DP4xxxx

                    Bluestuff: DP5xxxx



                    Näin muodostat palasarjan osanumeron:

                    Eli esimerkiksi, jos autosi Ultimax palan numero on DP291 - vastaava Greenstuff pala on DP2291, Redstuff DP3291, Yellowstuff DP4291 ja Bluestuff DP5291. Huomaa kuitenkin, että kaikkia paloja ei ole saatavana kaikkina malleina. Redstuff osanumeron perässä on C-kirjain osoittamassa keraamista versiota, Redstuff palojen hinta on sama C:llä tai ilman.
                    Näyttäisi siis siltä, että EBC myy Countachiin ja e12:een myydään molempiin 105:sta palaa. Lamboon tosin vain Redstuffina ja Yellowstuffina ja BMW:hen orkkislaatuna ja Greenstuffina luettelon mukaan. En nyt tällä pohjalla uskalla luvata, että ne e12 535:n satulat ovat.

                    EDIT: Jokin tuossa katalogissa mättää. EBC:n mukaan Lamboon käy saman malliset palat eteen kuin e12 eteen ja samanmalliset taakse kuin e12 taakse. Ja nuo sun kuvan satulat on kyllä BMW:n etusatulat. Jos BMW:n merkkiliikkeestä löytyisi apua tuolla sun varaosanumerolla?
                    Last edited by Nipsu; 17-02-2009, 13:04.

                    Comment

                    • Tuiske
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1441
                      • Lempäälä

                      #11
                      Ainakin e12 etujarrulevy on huomattavasti ohuempi, palat voivat toki olla samat mutta satulat tuskin on. Tuolla valokuvassa näkyvällä bmw-osanumerolla ei ainakaan löydy vanhoistakaan varaosanumeroista mitään.

                      Mutta itse auto näyttää olevan aivan mahtava. Autohistorian kirkkaimpia legendoja minun silmissäni

                      Edit.. villi veikkaus että sama satula kuin E28 M5:ssa. http://bmwfans.info/original/E28/Lim...4/ill-34_0051/ Levyn paksuudessa ei ole eroa kuin 2mm.
                      Last edited by Tuiske; 17-02-2009, 12:59.
                      Corvette C4 LT4 TURBO
                      Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                      Comment

                      • jani73
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 4320
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Tuiske View Post

                        Edit.. villi veikkaus että sama satula kuin E28 M5:ssa. http://bmwfans.info/original/E28/Lim...4/ill-34_0051/ Levyn paksuudessa ei ole eroa kuin 2mm.
                        M5 alettiin valmistaa 10/1984, mutta jo 9/1983 alkaen valmistetussa M635CSi:ssä (E24) oli 30mm paksut levyt. Muissa tuota aiemmin tehdyissä bemuissa näyttäisi olevan korkeintaan 25mm levyä.

                        Comment

                        • Nipsu
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 202
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Tuiske View Post
                          Ainakin e12 etujarrulevy on huomattavasti ohuempi, palat voivat toki olla samat mutta satulat tuskin on. Tuolla valokuvassa näkyvällä bmw-osanumerolla ei ainakaan löydy vanhoistakaan varaosanumeroista mitään.

                          Mutta itse auto näyttää olevan aivan mahtava. Autohistorian kirkkaimpia legendoja minun silmissäni

                          Edit.. villi veikkaus että sama satula kuin E28 M5:ssa. http://bmwfans.info/original/E28/Lim...4/ill-34_0051/ Levyn paksuudessa ei ole eroa kuin 2mm.
                          Tuon levyn paksuuden perusteella kuulostaa kyllä järkevämmältä kuin e12 535, mutta e28 M5 tuli markkinoille vasta loppuvuodesta 1984. Topicin alussa oli maininta, että satula on 70-80 lukujen taitteesta. Tosin sama satula kuin e28 M5:ssä näyttää olevan myös m635csi:ssä, jota on saanut jo lokakuussa 1983. Ny menikin vaikeaksi.

                          Edit. Jani ehti ensin

                          Comment

                          • unknown
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2009
                            • 40
                            • -

                            #14
                            Etusatulat on muuten samasta muotista mutta 1cm leveämmät ja niiden kyljessä on numero: 158R
                            Ero noissa satuloissa on siis niiden leveydessä, vaikka kuva antaa ymmärtää niiden olevan samanlaisia.

                            Palat on kaikki samanlaisia ja niiden koko on tällä hetkellä 90 x 71 x 17.5mm. Mikä taas ei sovi EBC:n taulukon mukaan...
                            Mitään reikää ei paloissa tarvitsisi olla, eikä kulumisen anturia, pitää selata noita paloja...

                            Vähän taitaa olla kokoelma eli kerätty erillaisia tarjolla olleita osia yhteen, vähän paksumpaa palaa ja levyä.

                            En kyllä tiedä miksi EBC myy vain Green stuffia BMW:hen ja Redstuffia Lamborghiniin? Redstuff on se mitä ajattelin käyttää.
                            Last edited by unknown; 17-02-2009, 15:00.

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #15
                              Originally posted by unknown View Post

                              Ja koko auto:
                              Onko toi Räyskälästä? Tuliko ajettua kovaakin?
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎