Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sallitut rengaskoot, STRO-normisto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KariM
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 199
    • Pirkanmaa

    #16
    Kantavuusluokitus

    Kuinka uuden rengaskoon muutoskatsastuksessa suhtaudutaan renkaan kantavuusluokituksen alenemiseen?

    Erään kulkuneuvon rekisteriotteeseen rengaskoon yhteyteen merkitty alkuperäinen kantavuusluokitus on 94. Toisaalta samasta otteesta löytyy akselimassat 1000, 1080kg, josta voidaan laskea että painavammassa päädyssä yhdelle renkaalle tulee maksimissaan 540kg kuorma. Tälle riittää kuormitustunnus (=Li) 87.

    Vaaditaanko konttorilla vähintään tuo alkuperäinen 94, vai suoritetaanko sielläkin tuo ym. laskutehtävä ja tarkistetaan taulukosta? Tavoitellussa rengaskoossa Li 94 kaventaa valikoimaa erittäin pahasti.

    Kuormitustunnustaulukko löytyy esim. tuolta: http://personal.inet.fi/koti/janne.k...n/renkaat.html

    Comment

    • metake
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 331
      • Janakkala

      #17
      Originally posted by KariM View Post
      Kuinka uuden rengaskoon muutoskatsastuksessa suhtaudutaan renkaan kantavuusluokituksen alenemiseen?

      Erään kulkuneuvon rekisteriotteeseen rengaskoon yhteyteen merkitty alkuperäinen kantavuusluokitus on 94. Toisaalta samasta otteesta löytyy akselimassat 1000, 1080kg, josta voidaan laskea että painavammassa päädyssä yhdelle renkaalle tulee maksimissaan 540kg kuorma. Tälle riittää kuormitustunnus (=Li) 87.
      Jos ei ihan viimeaikoina ole käytäntö muuttunut, niin akselipainon mukaan mennään, ja renkaiden pitää sen verran kantaa. Itse katsastin pakettiauton jossa on rekisteriotteessa merkintä C-renkaasta, mutta sitä ei tarvittu kunhan renkaan kantavuus oli riittävä. Kannattaa kuitenkin varmistaa asia katsastuskonttorilta ettei tule ikävää yllätystä.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎