Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jousien lyhennys uunissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • z3
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 273
    • Tre

    Jousien lyhennys uunissa

    Tässä kaverin kanssa on kinaa, että miten jousen ominaisuudet muuttuvat jos niitä puristaa hieman kasaan ja laittaa uuniin päästöön ja sitten ilmassa jäähdytys.

    Jousihan siis lyhenee tuolla konstilla pysyvästi, mutta mites muut ominaisuudet? Voiko napsahtaa auton alla esm. helposti poikki? :juo
    - Parin Bemarin kokemuksella -
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Re: Jousien lyhennys uunissa

    Originally posted by z3
    Tässä kaverin kanssa on kinaa, että miten jousen ominaisuudet muuttuvat jos niitä puristaa hieman kasaan ja laittaa uuniin päästöön ja sitten ilmassa jäähdytys.

    Jousihan siis lyhenee tuolla konstilla pysyvästi, mutta mites muut ominaisuudet? Voiko napsahtaa auton alla esm. helposti poikki? :juo
    Tuo jäähdytysvaihehan on se ratkaisevin, liian nopeasti jäähtyy niin jää jännityksiä jousen sisään ja saattaa napsahtaa aika nopeastikin katki. Toinen ongelmahan tossa on, miten saa kummankin puolen jousia lyhennettyä juuri saman verran. Jää helposti toinen pidemmäksi, kun esijännitysvoima ynnä lämpötila saattaa vaihdella.

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11700
      • Kouvola

      #3
      osta ihan suosiolla uudet jouset!

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #4
        Kuulostaa köyhän ja tyhmän epätoivoiselta kikkailulta tuo uuniproseduuri.

        Comment

        • TuomasTee
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 529
          • Kotka

          #5
          Ei ne viralliset madallusjouset niin paljoa maksa, että kannattais tehdä noin epävarmoja virityksiä.
          BMW F15 X5 M50d -14

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Olen lukenut kuumentamalla lyhentämisen olevan epätarkkaa puuhaa, ts. saada haluttu lyhenemä ja vielä oik/vas saman mittaisiksi. Jäykkyyttä ei tule lisää joten hyöty = :?:
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Janza182
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4988
              • 013

              #7
              Itsellä ollu yhdessä autossa tommoset uunijouset ja ei todellakaan mitkään hyvät ollu (siihen aikaan ei löytyny kuin -60mm sarjoja ja piti vielä maanläheisemmäks päästä :wink: )

              Comment

              • f1zz
                GTi:stä tuttu
                • Sep 2003
                • 1469
                • Veikkola

                #8
                ite lämmitin pillillä keltaseksi ja taivutin hieman.. Tosin tähän syynä oli se että laitoin bmw:n jouset vw:seen.. OVAT VIELÄKIN AJOSSA!

                Comment

                • Masinol
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 988
                  • "Turku"

                  #9
                  Varmaan suurempia madalluksia tehtäessä tolla tyylillä ongelmaksi tulee just toi että jäykkyyttä ei tule yhtään lisää... Eli lyö pohjaan ja alusta pysyy yhtä "löysänä" kuin ennenkin.
                  Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                  Comment

                  • 518i 86
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2004
                    • 126

                    #10
                    Toinen hyvä vaihtoehto on vetää rälläkällä pois pari kierrosta

                    Comment

                    • Hanza
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1931
                      • Juvan Shell. Requiescat in pace

                      #11
                      Voit sanoa hyvästi jousen progressiivisuudelle, jos tuon kikan teet :lol:
                      Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                      t: luft waffel

                      "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                      Comment

                      • energy
                        BTCF Member
                        • May 2003
                        • 1697
                        • Haukipudas, Oulu

                        #12
                        Originally posted by 518i 86
                        Toinen hyvä vaihtoehto on vetää rälläkällä pois pari kierrosta
                        Ja sitten ihmetellään kun ensimmäisessä kuopassa jousi tulee konepellistä läpi :roll:
                        :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
                        :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
                        :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

                        Comment

                        • Suutari
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 3064
                          • Suomi

                          #13
                          Rälläköinti vanhan köyhän kansan hyvä tapa ja vieläpä laillinenkin nykyään jos ei pääse jousi heilumaan joustintuessa. Eihän tosi äijjät ajakkaan progressiivisilla jousilla
                          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                          -Official BTCF-Sauna Team-
                          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                          -Team BTCF Top Alcohol-
                          -Team Pimp My Bride-
                          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                          Comment

                          • mukko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 5965
                            • Uleåborg

                            #14
                            ............
                            Last edited by mukko; 30-10-2007, 17:28.
                            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                            Save the World, Fuck The Fuel Economy
                            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                            Comment

                            • jvakeva
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 2433
                              • Kouvola

                              #15
                              kaksjakonen juttu... yhellä kaverilla oli b ascona, joka oli reilulla rälläkkä madalluksella yllättävän hyvä auto ajaa.. :roll: että ei nyt välttämättä tarvi yleistää, mutta olihan se oma "homma" vaihtaa katsastukseen vakiojouset taakse..

                              ja tottakai se alusta jäykistyy, kun iskari on pohjemmassa.. :roll:
                              B10 V8 # 108
                              saab r560 8X4

                              Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎