Announcement

Collapse
No announcement yet.

Typpeä renkaisiin..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hankmo
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 174
    • Kaakko

    Typpeä renkaisiin..

    Oli paikallisessa lehdessä rengasliikkeen ilmoitus, jossa tarjottiin renkaiden täyttöä typellä 5€/kpl. Etuina kuulema 3 kertaa parempi pitämään oikean paineen ja pienempi vierintävastus tms. --> vähentynyt polttoaineen kulutus.

    Onko tollasessa oikeesti mitään järkeä? Vaikuttaa vaan siltä, et hifillä otetaan tyhmien ihmisten rahat pois kuljeksimasta.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16421
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by hankmo View Post
    Oli paikallisessa lehdessä rengasliikkeen ilmoitus, jossa tarjottiin renkaiden täyttöä typellä 5€/kpl. Etuina kuulema 3 kertaa parempi pitämään oikean paineen ja pienempi vierintävastus tms. --> vähentynyt polttoaineen kulutus.

    Onko tollasessa oikeesti mitään järkeä? Vaikuttaa vaan siltä, et hifillä otetaan tyhmien ihmisten rahat pois kuljeksimasta.
    Typpi ei laajene lämmetessään yhtä paljon kuin ilma jos laajenee yleensä yhtään, onko 5 €/rengas sen arvoista... ??

    Comment

    • persenaama
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 178

      #3
      Originally posted by hankmo View Post
      Oli paikallisessa lehdessä rengasliikkeen ilmoitus, jossa tarjottiin renkaiden täyttöä typellä 5€/kpl. Etuina kuulema 3 kertaa parempi pitämään oikean paineen ja pienempi vierintävastus tms. --> vähentynyt polttoaineen kulutus.

      Onko tollasessa oikeesti mitään järkeä? Vaikuttaa vaan siltä, et hifillä otetaan tyhmien ihmisten rahat pois kuljeksimasta.
      wikipedia kertoo että ilmakehässä on 78% typpeä.. eli aikamoiselta kusetukselta haiskahtaa.

      Comment

      • Pekuz
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 687
        • Pirkanmaa

        #4
        Joskus tuli luettua tuosta hiukan isompikin juttu mutta ei osunut nyt silmiin.
        Mutta kuitenkin, tuo typpitäyttö on tarkoitettu pääasiassa raskaallekalustolle. KLIK
        ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

        Comment

        • hankmo
          Bimmer Rookie
          • Jul 2005
          • 174
          • Kaakko

          #5
          Eli hintaansa nähden tuo vaikuttais ihan turhalta hommalta. Mikäs siinä sitten, jos ilmaseks sais, kuten uuden rengassarjan ostajille näky olevan.

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2978
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by hankmo View Post
            Oli paikallisessa lehdessä rengasliikkeen ilmoitus, jossa tarjottiin renkaiden täyttöä typellä 5€/kpl. Etuina kuulema 3 kertaa parempi pitämään oikean paineen ja pienempi vierintävastus tms. --> vähentynyt polttoaineen kulutus.

            Onko tollasessa oikeesti mitään järkeä? Vaikuttaa vaan siltä, et hifillä otetaan tyhmien ihmisten rahat pois kuljeksimasta.
            Oli villityksenä Saksassa joku kolme vuotta sitten. Silloin maksoi muistaakseni reilun euron hujakoilla/rengas. 5 on kyllä aika suolainen hinta.
            Hyöty, joopa
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • Pekuz
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 687
              • Pirkanmaa

              #7
              Eikös saksassa tehdä vielä niin, että jos on typpitäytetyt renkaat niin venttiilit on vihreät? Vai olenko kuvitellut väärin... Ainakin toisinaan saksantuonti autoissa näkee noita vihreitä hattuja.
              ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

              Comment

              • Masahi
                Bimmer Rookie
                • Mar 2008
                • 46
                • Siilinjärvi

                #8
                typpitäyttö

                Se polttoaineen kulutuksen säästö yms. tulee sitä kautta kun typen molekyylikoko on suurempi kuin ilman muiden osasten esim. hapen, joten se ei pääse häviämään renkaan kumiaineksen läpi, kuten normaalilla paineilmalla täytettäessä. Mikäli tarkistaa rengaspaineensa säännöllisesti on kyllä varmaan aika turha tuo typpitäyttö normaali HA renkaissa.

                Comment

                • Pitkiss
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 163
                  • Vantaa

                  #9
                  Tuossa pieni tietoisku.

                  http://www.aga.fi/international/web/...gain_renkaiden

                  Olen huomannut rengasliikkeissä mainostettavan asiasta. Itseä ei nappaa tuollainen.. vielä vähemmän tuolla hinnalla.
                  e36 323i M-Sport -96
                  sigpic

                  Comment

                  • x-men
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2007
                    • 162
                    • .....

                    #10
                    Originally posted by Pekuz View Post
                    Eikös saksassa tehdä vielä niin, että jos on typpitäytetyt renkaat niin venttiilit on vihreät? Vai olenko kuvitellut väärin... Ainakin toisinaan saksantuonti autoissa näkee noita vihreitä hattuja.
                    Sama se on suomessakin tietääkseni.. vihreät hatut pistävät jos käy typettämässä renkaansa..
                    E34 535 -91

                    ex.
                    E28 520 -84

                    Comment

                    • Raaseri
                      Bimmer Rookie
                      • May 2007
                      • 118
                      • Helsinki

                      #11
                      Kadulle melko turhaa touhua - Suomessa.

                      MP ratakilpureissa melko yleistäkin, ainakin Suomen ulkopuolella täyttää typellä. Normaalisti ilmalla täytetty rengas kun lämmetessään muuttaa painetta melko rajusti. Parhaat mittaukset itsellä on +20 täytetty rengas 1,9bar -> +77 pintalämmöillä radalta tullessa 2,7bar.

                      Auton renkaiden lämpötiloista ei mitään omaa kokemusta. Mutta Saksassa bahnilla +50 asfaltin lämmöt melko nopeasti saavuttavissa. Siihen kun täräyttelee +200 menemään, voisin kuvitella että +70 on saavutettavissa normiajolla. Joku 275/30-19 omaa jo mukavasti ilmatilaa, ja 2,6-2,8bar lähtöpaineet +20 asteesta varmaan lisää painetta kumissa jo melko paljon. Ja ainakin kulutukseen 1 barin paineen kasvaminen vaikuttaa kivasti...

                      Yhtä kaikki, tavan autossa Suomen lämpötiloilla ja nopeuksilla melko turhaa. Matalat isot tassut + nopea auto ja kesäinen bahnivetely, ei ehkä niinkään.
                      En oo ollu siellä päinkään!

                      Comment

                      • Italowestern
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2008
                        • 507
                        • Vantaa

                        #12
                        radalle heliumia

                        Typpi toimii hyvin kuten edellä mainittu, stabiloi rengaspaineen lämpötilariippumattomaksi eli radalle varsinkin hyvä asia. Radalle tiettyyn käyttöön voi laittaa myös heliumia, esim. kiihdytysajoon. Se keventää rengasta, joten plussaa siitä. Miinusta taas siitä, että se häipyy renkaasta nopeammin kuin ilma joten ei käy katuajoon, jollei muista täydentää päivittäin. Typpi taas on hyvä myös jokapäiväiseen ajoon. Lisäksi se estää kondenssiveden muodostumisen renkaan sisällä.

                        ..Renkaissa olevat naulat ja ruuvit ei ruostu..
                        sigpic
                        ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                        Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                        Comment

                        • ariv
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2008
                          • 427
                          • IISALMI

                          #13
                          5 euroa/rengas, tulee aika suolainen kilohinta typelle.
                          E38M57

                          Comment

                          • Kape30
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 509
                            • Nokia

                            #14
                            Originally posted by ariv View Post
                            5 euroa/rengas, tulee aika suolainen kilohinta typelle.
                            Vannettukussa näyttäis olevan 9.95€ kierros. En silti kyl usko et on hintansa väärti...

                            E30 M50b28 -90 Cirrusblau
                            E39 520d Touring -00 Sienarot II
                            MB Sprinter
                            Lynx Rave Re 600 -15
                            Suzuki GSX-R1100 -95

                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1842
                              • Lappeenranta, Finland

                              #15
                              Originally posted by Masahi View Post
                              Se polttoaineen kulutuksen säästö yms. tulee sitä kautta kun typen molekyylikoko on suurempi kuin ilman muiden osasten esim. hapen, joten se ei pääse häviämään renkaan kumiaineksen läpi, kuten normaalilla paineilmalla täytettäessä. Mikäli tarkistaa rengaspaineensa säännöllisesti on kyllä varmaan aika turha tuo typpitäyttö normaali HA renkaissa.
                              Jatketaas ajatusleikkiä... Jos renkaasta aina hitusen tihkuu happea ulos kumin läpi ja täyttää vajeen paineilmalla, niin eikös siinä ajastaan renkaan typpipitoisuus nouse ihan itsekseen :think. Anyway, aikalailla vedätyksen maku katukäytössä.

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎