Announcement

Collapse
No announcement yet.

Iskarikyselyä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toNmbbA
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2009
    • 2329
    • Espoo

    Iskarikyselyä!

    poispois
    Last edited by toNmbbA; 29-05-2009, 20:16.
    Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
    Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by toNmbbA View Post
    Hey.! Sellaista ajattelin kysellä et käyköhän e30 325 iskarit (51mm) --> e36 320? jos ei mitä eroavaisuuksia niissä on et onko mitenkään mahdollista saada käymään vai kannattaako unohtaa kokonaan? :think vai onko muita malleja mistä voisi saada käymään esim e34, e39, e28?

    Ja siis etuiskareitahan ollaan sovittamassa....
    Unohda kaikki yllämainitut.
    Olli.

    Comment

    • toNmbbA
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2009
      • 2329
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Rocla View Post
      Unohda kaikki yllämainitut.
      Niin vähän arvelinkin. joo eli tän vois nyt sit poistaa
      Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
      Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

      Comment

      • toNmbbA
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2009
        • 2329
        • Espoo

        #4
        e36 iskarit?

        .........
        Last edited by toNmbbA; 29-05-2009, 20:16.
        Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
        Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

        Comment

        • Pekuz
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 687
          • Pirkanmaa

          #5
          katoppa... http://www.realoem.com/bmw/
          ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

          Comment

          • kalyytik
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 77
            • Espoo

            #6
            Miksi ohjeiden mukaan irroitetaan koko Guide support?

            Kun takaiskarit vaihtaa, niin miksi ohjeissa irroitetaan aina tuo Guide support (mutterit 14 ja osat 8-10)
            http://www.realoem.com/bmw/showparts...86&hg=33&fg=45
            eikä vain yksinkertaisesti mutteri 11? Miksi ei vain irroita tuota yhtä mutteria ja tiputa iskaria alas?

            Kyseessä e36 touring
            2005 530d(A) touring
            ex: 1998 325tds touring

            Comment

            • jopeh
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 694
              • Tampere

              #7
              Originally posted by kalyytik View Post
              Kun takaiskarit vaihtaa, niin miksi ohjeissa irroitetaan aina tuo Guide support (mutterit 14 ja osat 8-10)
              http://www.realoem.com/bmw/showparts...86&hg=33&fg=45
              eikä vain yksinkertaisesti mutteri 11? Miksi ei vain irroita tuota yhtä mutteria ja tiputa iskaria alas?

              Kyseessä e36 touring
              Sitä mutteria ei saa auki ilman, että pitää iskarin varresta kiinni. Usko pois, kaikkein helpointa on irroittaa ne kaksi mutteria, jotka pitävät yläpään joustinkumin kiinni korissa.
              "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

              Comment

              • kalyytik
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 77
                • Espoo

                #8
                Takaiskarit vaihdettu

                Originally posted by jopeh View Post
                Sitä mutteria ei saa auki ilman, että pitää iskarin varresta kiinni. Usko pois, kaikkein helpointa on irroittaa ne kaksi mutteria, jotka pitävät yläpään joustinkumin kiinni korissa.
                Noniin tulihan ne vaihdettua. Otin vielä muutaman kuvan, jos joku on kiinnostunut http://picasaweb.google.fi/kalle.lyy...AbsorbersRear#. Vielä tuli mieleen, että teoriassa ehkä iskarin männän vartta olis pystynyt pitämään paikallaan siitä yläpään lovesta. Toisen iskarin osalla laitoin vaan ruuvipenkkiin, mutta toisen osalta pidin vaan siitä lovesta kiinni jakarilla. Kumpikin toimi ihan ok.

                Semmonen vinkki vielä, että sen kumisuojuksen (osa 12, http://www.realoem.com/bmw/diagrams/o/t/1.png) saa takaisin paikoilleen "helposti" kun kääntää sen ensin nurinpäin ja "rullaa" sen kumin sitten puslan päälle.
                2005 530d(A) touring
                ex: 1998 325tds touring

                Comment

                • kalyytik
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 77
                  • Espoo

                  #9
                  Onko tuo etuiskarin välys asiaankuuluva?

                  1998 325tds:ään tuli uudet Sachsin iskarit alle. Ammattiasentaja laittoi alle asiantuntevassa liikkeessä. Osat ostin Fixukselta ja tarkistin osien yhteensopivuuden myös Sachsin online-katalogista. Nyt etupäässä kolisee silloin, kun jommalta kummalta pyörältä lähtee kuorma pois. Eli jos ajaa ylöspäin nousevaan töyssyy, niin ei kolahda, mutta jos ajaa putoavaan töyssyyn (kuoppaan), niin kolahtaa. Sama tapahtuu kummallakin puolella ja tämä alkoi iskarinvaihdon jälkeen. Otin pyörän pois ja vilkaisin iskarin männänvartta yläreunasta. Onko tuo välys asiaankuuluva tuossa kuvassa? http://picasaweb.google.fi/kalle.lyy...73355047388674. Vai onko jotain osia jäänyt välistä tai eikö varren mutteria ole vedetty loppuun saakka kiinni?
                  2005 530d(A) touring
                  ex: 1998 325tds touring

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10
                    Kokeile kiristää se mutteri kiinni. Ei pitäis olla välystä tuossa.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Harri G
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 9041
                      • Iisalmi

                      #11
                      Mutteri ei kyllä enää kierry kun tuo välys on poissa. Jos puristelis vaikka jousia puristimilla ja kokeilis kiristää mutteria.
                      E39 ja E91

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #12
                        ei mittään
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • kalyytik
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 77
                          • Espoo

                          #13
                          Pulttipyssyä?

                          Originally posted by JJT View Post
                          Kokeile kiristää se mutteri kiinni. Ei pitäis olla välystä tuossa.
                          Kun ajaa pienestä töyssystä, niin se iskarin männänvarren yläpää liikkuu puoli senttiä ylös ja alas koriin nähden. Tuntuu tosiaan siltä, että männänvarsia ei vaan ole kiinnitetty kunnolla.

                          Kyseinen bemariliike sanoi, että voivat kyllä ajaa pulttipyssyllä mutterit kireemmälle, mutta eivät usko sen auttavan. Pitää kuulemma vaihtaa muita osia. Tuosta vaan tuli se mieleen, että onkohan ne alunperinkin kiristäny sen mutterin vain pulttipyssyllä ajamalla. Mun ymmärtääkseni se pitäisi kiristää niin, että pitää siitä kuusiopäästä kiinni jollain työkalulla ja sit se mutteri avaimella 64Nm:iin. Nyt se on vaan paljon vaikeempaa kun ne iskarit on jo siellä alla. Oliskohan jotain semmosta lenkkiavainta olemassa jossa olis niin paljon off-settiä, että sillä pääsis kiristään ja samalla pitämään kiinni varresta siitä keskeltä...
                          2005 530d(A) touring
                          ex: 1998 325tds touring

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            #14
                            Originally posted by kalyytik View Post
                            Kun ajaa pienestä töyssystä, niin se iskarin männänvarren yläpää liikkuu puoli senttiä ylös ja alas koriin nähden. Tuntuu tosiaan siltä, että männänvarsia ei vaan ole kiinnitetty kunnolla.

                            Kyseinen bemariliike sanoi, että voivat kyllä ajaa pulttipyssyllä mutterit kireemmälle, mutta eivät usko sen auttavan. Pitää kuulemma vaihtaa muita osia. Tuosta vaan tuli se mieleen, että onkohan ne alunperinkin kiristäny sen mutterin vain pulttipyssyllä ajamalla. Mun ymmärtääkseni se pitäisi kiristää niin, että pitää siitä kuusiopäästä kiinni jollain työkalulla ja sit se mutteri avaimella 64Nm:iin. Nyt se on vaan paljon vaikeempaa kun ne iskarit on jo siellä alla. Oliskohan jotain semmosta lenkkiavainta olemassa jossa olis niin paljon off-settiä, että sillä pääsis kiristään ja samalla pitämään kiinni varresta siitä keskeltä...
                            Onhan siihen omat avaimensa, mut varmasti saa koneellakin pysymään.
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • jopeh
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2003
                              • 694
                              • Tampere

                              #15
                              Kyllä sen pulttipyssyllä saa kireälle.

                              Biltemalta löytyy työkalusarja iskarin kiristämiseen. Taitaa maksaa joku 9€ ja siihen kuuluu 17 ja 19mm pitkät hylsyt ja sekä niiden sisään laitettavat työkalut, joilla saa iskarin pidettyä kiinni.
                              "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎