Announcement

Collapse
No announcement yet.

etuiskarin pää pyrkii ulkomaailmaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2510
    • Länsirannikko

    #16
    Originally posted by ArcDucK View Post
    tuossahan on kunnon pahkura.? vasara+ alasin sillä se siloaa, huomaamaton paikkamaalaus taasen on hiukan vaikeampaa. :think
    Kun pelti on venynyt, se pitäisi kutistaa takaisin muotoonsa, joka ei onnistu ihan perinteisellä vasaralla alasinta vasten takomalla. Muuten lähtee vetelemään ja kohta on puolet konepellistä rypyssä.

    Ite hommaisin jostain purkuautosta vaihtopellin, kun maalaushommiksi menee joka tapauksessa niin ei maksa vaivaa, enkä ainakaan itse lähtisi hirveästi konepeltiä paklailemaan. Koittaa kannattaa tietysti, se on ilmaista.
    Last edited by r.w.; 29-07-2009, 14:10.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • ArcDucK
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 97
      • espoo, kivenlahti

      #17
      menee jo ohi hiukan. mutta se olikin hiukan jo läppä tuo alasin ja vasara. niinkuin arvelinkin että venynyttä ei oikein saa sileeksi vain hakkaamalla.!

      vittumainen tollanen konepeltikin kun on näkyvällä paikalla ja hitsin silee niin siinä näkyy kyl heti pienikin muhkura. :S

      Elämä on.

      Comment

      • rakkine
        Bimmer Rookie
        • Jul 2009
        • 44
        • e-p

        #18
        Eihän siitä oikomisesta tulisi hevon v...a, eikä konepeittoa paljoa pakkeloida. Joko uusiksi pelti, -tai mietin- josko lävistäisi kohdalleen kunnon reiän ja laittaisi siihen ihan näkyvän tulpan tms. Ja vaikka toiselle puolelle samanlainen että näyttäisi tarkoituksella laitetulta. En tiedä, tai sitten olkoon vaan noin.
        Vanhat romut ovat halvempia korjata kuin uudet.

        Saab 99 -81, Chevy 4X4 -82, Sumbeam Avenger -77, Dodge Dart -67, Mazda 626dsl -86, Pajero dsl -87, VW LT-86, VW Golf dsl -81, BMW 320 -87, Saab 900 -90, Saab 900 -88, Pajero dsl -88, Rellu 9 -88, Saab 9000 -90, Saab 9000 -94, BMW 535iA -90, Megane -01, Vento -95, 530dA -02, Golf IV -01, Avensis -12.

        Comment

        • metake
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 331
          • Janakkala

          #19
          E34:sta (?) tuntemattomana sanoisin että äkkiseltään näyttäis että sieltä puuttuu tuo linkissä näkyvässä kuvassa oleva osa nr. 3. Yleensä noissa yläpäissä on alapuolella jokin "prikka" joka estää iskarin yläpään tulemasta kokonaan läpi jos kumi pettää.



          Edit: Ja kun tuo osa 3 puuttuu, niin paino kohdistuu kokonaan tuohon kumissa olevaan holkkiin kun taas tuo osa 3 pohjaa kumiin ja kantaa auton painoa kun kumi joustaa riittävästi. Eli ei mikään ihme jos yläpää korkkaa kun paino kohdistuu ihan väärään kohtaan.
          Last edited by metake; 30-07-2009, 00:47.

          Comment

          • rakkine
            Bimmer Rookie
            • Jul 2009
            • 44
            • e-p

            #20
            No jotain tällaista itsekin mietin, että jotain täytyy puuttua tai olla väärässä järjestyksessä.
            Vanhat romut ovat halvempia korjata kuin uudet.

            Saab 99 -81, Chevy 4X4 -82, Sumbeam Avenger -77, Dodge Dart -67, Mazda 626dsl -86, Pajero dsl -87, VW LT-86, VW Golf dsl -81, BMW 320 -87, Saab 900 -90, Saab 900 -88, Pajero dsl -88, Rellu 9 -88, Saab 9000 -90, Saab 9000 -94, BMW 535iA -90, Megane -01, Vento -95, 530dA -02, Golf IV -01, Avensis -12.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16422
              • Asikkala

              #21
              Originally posted by metake View Post
              E34:sta (?) tuntemattomana sanoisin että äkkiseltään näyttäis että sieltä puuttuu tuo linkissä näkyvässä kuvassa oleva osa nr. 3. Yleensä noissa yläpäissä on alapuolella jokin "prikka" joka estää iskarin yläpään tulemasta kokonaan läpi jos kumi pettää.



              Edit: Ja kun tuo osa 3 puuttuu, niin paino kohdistuu kokonaan tuohon kumissa olevaan holkkiin kun taas tuo osa 3 pohjaa kumiin ja kantaa auton painoa kun kumi joustaa riittävästi. Eli ei mikään ihme jos yläpää korkkaa kun paino kohdistuu ihan väärään kohtaan.
              Yleensä se "prikka" on ylempi jousilautanen jonka reijästä iskarin varsi tulee läpi kuten esim. e30 ja 36 ? Eli tuo #3 on jokin suoja ? En myöskään tunne e34:n ylälaakerin rakennetta tarkkaan mutta tavan perssonihan se on ??

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #22
                Ei helvetti.. totaalirepeäminen noille kuvan nimille "mitä nyt taas" & "no just" ehkä oon hiukan väsynyt.. Sori..
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • rakkine
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2009
                  • 44
                  • e-p

                  #23
                  Originally posted by metake View Post
                  E34:sta (?) tuntemattomana sanoisin että äkkiseltään näyttäis että sieltä puuttuu tuo linkissä näkyvässä kuvassa oleva osa nr. 3. Yleensä noissa yläpäissä on alapuolella jokin "prikka" joka estää iskarin yläpään tulemasta kokonaan läpi jos kumi pettää.



                  Edit: Ja kun tuo osa 3 puuttuu, niin paino kohdistuu kokonaan tuohon kumissa olevaan holkkiin kun taas tuo osa 3 pohjaa kumiin ja kantaa auton painoa kun kumi joustaa riittävästi. Eli ei mikään ihme jos yläpää korkkaa kun paino kohdistuu ihan väärään kohtaan.
                  Osa nro 3 tosiaan puuttuu. Voi jumalauta sano joulupukki kun lahjat loppu. Saas nähdä puuttuuko toiseltakin puolelta.

                  Edit: toisella puolella näyttää olevan.

                  Edit2: Täydennetään nyt vielä siltä varalta, että joku muu joskus tuskailee saman asian kanssa ja ehkä voi täältä löytää apua.

                  Osan nro 3 ainoa funktio on olla topparina tukilaakerin pettäessä, ettei iskarin pää tosiaan pääse junttaamaan konepeltiä lommolle. Keulan paino siis on tukilaakerien kumien varassa ja madalletulla eli jäykemmällä alustalla nuo kaiken jo kokeneet kumit ovat varmaan aika lujilla. Ne kannattaa siis uusia, kun teinijousia alkaa tolppiin sovittamaan. Jälkeenpäinkään ylätukilaakerien vaihto ei ole paha rasti; jarrusatula pois, abs:n tai mikä lie johto irti, koiranluu toisesta päästään irti ja kolmella pultilla tolppa alapäästä sekä kolmella yläpäästä irti. Toisella vaihtokerralla aikaa tuhraantui 50 minuuttia pyörän mutterin avaamisesta sen kiristämiseen.

                  Minä en uutta prikkaa mistään osan nro 3 tilalle löytänyt, jotain tein sellaisen sopivasta latasta.
                  Ylätukilaakerien hinta paikallisessa liikkeessä oli 99€/kpl, otin sieltä siksi, että toimitus oli nopea ja palautuksen helppous siinä tapauksessa että olisi tullut vääränlaiset.

                  Seuraavaa vikaa odotellessa.
                  Last edited by rakkine; 03-08-2009, 23:01.
                  Vanhat romut ovat halvempia korjata kuin uudet.

                  Saab 99 -81, Chevy 4X4 -82, Sumbeam Avenger -77, Dodge Dart -67, Mazda 626dsl -86, Pajero dsl -87, VW LT-86, VW Golf dsl -81, BMW 320 -87, Saab 900 -90, Saab 900 -88, Pajero dsl -88, Rellu 9 -88, Saab 9000 -90, Saab 9000 -94, BMW 535iA -90, Megane -01, Vento -95, 530dA -02, Golf IV -01, Avensis -12.

                  Comment

                  • metake
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 331
                    • Janakkala

                    #24
                    Originally posted by rakkine View Post
                    Jälkeenpäinkään ylätukilaakerien vaihto ei ole paha rasti; jarrusatula pois, abs:n tai mikä lie johto irti, koiranluu toisesta päästään irti ja kolmella pultilla tolppa alapäästä sekä kolmella yläpäästä irti. Toisella vaihtokerralla aikaa tuhraantui 50 minuuttia pyörän mutterin avaamisesta sen kiristämiseen.
                    Tähän vielä nopeampi Pirkka-niksi:
                    - nosta tunkilla alapallonivelestä pyörä ilmaan (siten että jousi painuu mahdollisimman paljon kasaan)
                    - kiristä jousi pikalukollisilla kuormaliinoilla siten että se pysyy kasassa
                    - laita auton alle pukki siten, että voit laskea tunkkia (ja tukivartta alaspäin)
                    - avaa yläpään keskimutteri (se joka pitää tolpan kasassa)
                    - avaa ylhäältä yläpään koriin kiinnitysmutterit/pultit
                    - laske tunkkia alaspäin jolloin koko tolppa laskee
                    - ota vanha yläpää pois ja laita uusi tilalle
                    - kasaa käänteisessä järjestyksessä

                    Comment

                    • rakkine
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2009
                      • 44
                      • e-p

                      #25
                      Varmasti näin menee vielä vikkelämmin. Minä en osannut moista ajatellakaan, kun hanttarin puolelta oli pakko ottaa koko tolppa lattialle, joten toimin samoin toisellakin puolella.
                      Tällaisia ohjeita sivustolla tarvitaan, kiitos.
                      Vanhat romut ovat halvempia korjata kuin uudet.

                      Saab 99 -81, Chevy 4X4 -82, Sumbeam Avenger -77, Dodge Dart -67, Mazda 626dsl -86, Pajero dsl -87, VW LT-86, VW Golf dsl -81, BMW 320 -87, Saab 900 -90, Saab 900 -88, Pajero dsl -88, Rellu 9 -88, Saab 9000 -90, Saab 9000 -94, BMW 535iA -90, Megane -01, Vento -95, 530dA -02, Golf IV -01, Avensis -12.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎