Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aluvanteiden pystyheitosta

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juggis
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 197
    • Espoo

Aluvanteiden pystyheitosta

Tämä saattaa vaikuttaa typerältä kysymykseltä jonkun korvaan, mutta kysellään nyt kuitenkin...

Eli mulla on esiintynyt sellaista mystistä tärinää 110-120km/h~ -nopeudessa ja kaikki koiranluut, tärkeimmät puslat jne. on vaihdettu Powerflexeiksi sun muuta. Tuo värinä ei ole mitenkään erityisen häiritsevä ollut, joten olen jättänyt sen huomioimatta sen enempää. Jarrutuksissa sun muissa ei tärise yhtään, ainoastaan noissa nopeuksissa.

Nyt kuitenkin pyöräytin vanteille uuden rengassatsin päälle ja tasapainoituksessa tuli ilmi, että ainakin yhdessä vanteessa on varsin paha pystyheitto (jos en väärin muista niin lukemat olivat 85 / 10). Suositteli, että vannekaupoille olisi parempi lähteä ja näin ajattelinkin. Jäi vain hämäämään se, että tuossa juuri tuli ilmi miten eräällä oli ollut niin paha pystyheitto vanteessa, että hänet oli maantiellä pysäytetty; "Hei sulla irtoaa kohta rengas! Väpättää niin pahasti.", mutta ratissa ei kuitenkaan kuulemma paljon mitään tuntunut. Eli johtuuko tuo värinä minun tapauksessani mitä luultavammin tuosta pystyheitosta?

Mielipidettä vaan täällä kysyn, koska voi harmittaa jonkin verran jos ostan uuden vannesetin ja tuo värinä ei kuitenkaan katoa mihinkään. Toki pystyheitto on pystyheitto ja rikkoo autoa pikkuhiljaa, vaikka ei niin pahasti ratissa tuntuisikaan.
    F10 535d xdrive msport
    Ex. e91 325xiA
    Ex. e36 328i Coupé
  • Vee-eit
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 709
    • Turku

Laita vaikka varapyörä sen soikean tilalle ja käy kokeilemassa, sillähän se selviää.
    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

Comment

• Tomba87
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 4029
      • Imatra

Kannattaisiko mieluummin käyttää oikaistavana se vanne kuin ostaa kokonaan uusi sarja?
      Luukku auki ja risut kyytiin

Comment

• Juggis
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 197
        • Espoo

Juu tuo oikaiseminen kävi mielessä, mutta olen muutenkin miettinyt uusia vanteita niin menisi siinä samassa, joskin olin luopunut siitä ajatuksesta jo.

Saattaa olla muissakin vanteissa jotain heittoa, mutta tuossa yhdessä nyt ainakin. Ihan vaan senkin takia mietin kokonaan uutta sarjaa, kun parissa on edellisen omistajan jäljiltä muutama ärsyttävä rupi ja sitten "itse aiheutettua" kun tuttava laittoi kumit vanteille eikä se oikein mennyt putkeen.

Olisko vinkkiä vaikka Vantaa-Espoo-Helsinki -akselilta jostain paikasta joka oikaisee noita vanteita ja millaisissa hinnoissa pyöritään?

EDIT: Niin joo tuohon korjaamiseen vielä liittyen, mitään suoraan silmällä havaittavaa painaumaa ei vanteessa ole. Kun renkaan pistää tasapainotuslaitteeseen pyörimään niin silloin se hieman erottuu.
        Last edited by Juggis; 16-08-2009, 13:54.
        F10 535d xdrive msport
        Ex. e91 325xiA
        Ex. e36 328i Coupé

Comment

• DKPowers
          Newbiemmer
          • Aug 2009
          • 28
          • Lahti

Nosta auto ylös ja pyöritä renkaita käsin samalla katsoen että "heiluuko" se.

Comment

• petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

Katoppa sellanen pulju kuin Amrif. Itse olen puljusta kuullut pelkkää hyvää , ei tosin omakoht kokemusta. Oikaisevat siis vanteita , löytyy Järvenpäästä.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

Comment

• Juggis
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 197
              • Espoo

Originally posted by petrolhead View Post
              Katoppa sellanen pulju kuin Amrif. Itse olen puljusta kuullut pelkkää hyvää , ei tosin omakoht kokemusta. Oikaisevat siis vanteita , löytyy Järvenpäästä.
              Jooh, tuota ko. putiikkia olen miettinytkin. Ongelma on vain siinä, että pitäisi saada jotkut kiekot bimmeriin alle sitten siksi aikaa kun jättää vanteet sinne (ei varmaan saa samantien takaisin alle vanteita?) ja ei ole kuin nastarenkaat. Ei viitsisi niillä näin kesäaikaan hirveästi ajella. Joutuis odottelemaan talven tuloa sitten, toisaalta tuo tärinä on niin vaimea, että moni ei sitä edes huomaisikaan... :think

Jostain vanhasta toikista luin, että Autotekissä ovat ainakin noita tasapainotuksen yhteydessä joskus oikoneet. Käyn siinä ensin kysymässä ja mietin sitten mitä tapahtuu.
              Last edited by Juggis; 16-08-2009, 16:44.
              F10 535d xdrive msport
              Ex. e91 325xiA
              Ex. e36 328i Coupé

Comment

Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍