Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alustan osien asennus ja niiden kiristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pasi_K
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 686
    • Tyrnävä

    Alustan osien asennus ja niiden kiristäminen

    Tuli mieleen että alustan puslia, tukivarsia jne. vaihtaessa mitkä osat tulee kiristää vasta auton ollessa omalla painollaan maata vasten tai muuta tehdä kuin että iskeä paikoilleen?
    Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

    Tsekkaa myytävät osat tästä
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Joskus olen nähnyt ohjeen että iskarin yläpää pitäisi kiristää vasta kun auto on pyörillään mutta enpä ole huomanut löystyneen. Kotimekaanikko vetää kuitenkin sen verran ylikiristystä kun rannemomentti on käytössä että vähänpä on vaaraa löysälle jäämisestä.
    Originally posted by Pasi_K View Post
    ..muuta tehdä kuin että iskeä paikoilleen?
    Pitää tehdä ohjauskulmien tarkastus ja säätö , mikäli on vaihdettu irrotetuista poikkeavia osia tai irrotettu osia joissa on säätö.
    Originally posted by M40 Power View Post
    Kyllähän normaali kumihela pitäis aina kiristää vasta sitten, kun auto on pyörillään. Muuten se jää ns. "pänniin"/autosta saattaa tulla aika outo ajettava...
    Pystytkö selventämään , vaikka jollain esimerkillä?
    Last edited by petrolhead; 03-10-2009, 08:49.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • M40 Power
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 584
      • Turun seutu

      #3
      Kyllähän normaali kumihela pitäis aina kiristää vasta sitten, kun auto on pyörillään. Muuten se jää ns. "pänniin"/autosta saattaa tulla aika outo ajettava...
      EX: E30, E34, E36, E36 compact

      Nyk. -99 320D

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #4
        Originally posted by Pasi_K View Post
        Tuli mieleen että alustan puslia, tukivarsia jne. vaihtaessa mitkä osat tulee kiristää vasta auton ollessa omalla painollaan maata vasten tai muuta tehdä kuin että iskeä paikoilleen?
        Kaikki tukivarsien (ja iskunvaimentimien) kumihelat joissa ei ole erillistä laakerointia. Jos hela kiristetään niin että pyörät roikkuvat tulee helaan tukivartta käännettäessä (autoa laskettaessa) jatkuva jännitys joka huonontaa ajo-ominaisuuksia ja rikkoo kumihelan. Normaali joustoliikkeesät aiheutuva hetkellinen jännitys ei ole ongelma.

        (OT: Tietysti myös auton pitkäaikainen seisottaminen pyörät ilmassa aiheuttaa ylimääräistä rasitusta oikein kiristetyille heloille joten pidempään, esim talvisäilytykseen ei autoa tulisi nostaa pukeille ainakaan kokonaan, vaan osa painosta tulisi olla auton omien jousien kannateltavana.)

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎