Announcement

Collapse
No announcement yet.

ylätukivarret päittäin auraussäätö uusiksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bember
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 479
    • Kirkkonummi

    ylätukivarret päittäin auraussäätö uusiksi?

    Kävin tänään paikallisella vaihdattamassa uudet ylätukivarret E32:seen ja aurauksen säädöt päälle. No, kun homma oli tehty niin kurvasin täysin oikealle verstaalta pois ja kuulin että oikealta kuului laahaavaa ääntä. Siinä sitten todettiin että olivat asentaneet oikean ylätukivarren vasemmalle ja vice versa. Vaihtoivat ne sitten päittäin, mutta eivät säätäneet aurausta uudelleen, sanoivat että "reijät eivät muutu" joten auraus ei muutu. Menikö oikein???
    Voisin teoriassa uskoa tuohon jos molemmissa varsissa on säätö millilleen sama, mutta eiköhän 16 vuotta rasitetussa autossani käytännössä ole jo syntynyt jonkinlaista kieroutta palkkeihin/rakenteisiin, niin ettei nuo varsien säädöt voi olla samat molemmin puolin?
  • Karvanaamari
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 168
    • Kyrkslätt

    #2
    PIkkasen ohi menee mutta kerrotko vaikka privaan että missä vaihdatit? Itsekkin K:nummella asustelen niin olisi kiva tietää.
    E39 523i -96 Aspensilber Metallic
    Suzuki GSX 750F

    Comment

    • Rubu
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 809
      • Kuopio

      #3
      Aina kun alustan osia käytetään irti niin pitää suuntaus tehdä.

      Ainut missä ei pitäisi muuttua kun käyttää pallonivelen kartiostaan irti mutta sekään ole niin taattua.

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Eipä juuri muutu pyöränkulmat reaktiotankojen vaihdon jälkeen. Ennemmin olisin huolissaan siitä kiristivätkö nuo "ammattilaiset" puslanpään sillion kun auton paino oli pyörien päällä, tuskin... Puslaremontti odotettavissa n.½-1v. päästä jos kiristivät renkaat ilmassa.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by Leka View Post
          Eipä juuri muutu pyöränkulmat reaktiotankojen vaihdon jälkeen. Ennemmin olisin huolissaan siitä kiristivätkö nuo "ammattilaiset" puslanpään sillion kun auton paino oli pyörien päällä, tuskin... Puslaremontti odotettavissa n.½-1v. päästä jos kiristivät renkaat ilmassa.
          Katselen joka päivä asiakaiden pilalle menneitä renkaita kun "Paja-Pate" on ollut sitä mieltä että ei ne mihinkään muutu...

          Joskus ei muutu mutta sitten kun muuttuu tuloksena on paskaksi menneet renkaat.
          Asiahan on jokaisen oma valinta...
          Last edited by Rubu; 29-10-2009, 20:04.

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by Rubu View Post
            Katselen joka päivä asiakaiden pilalle menneitä renkaita kun "Paja-Pate" on ollut sitä mieltä että ei ne mihinkään muutu...

            Joskus ei muutu mutta sitten kun muuttuu tuloksena on paskaksi menneet renkaat.
            Asiahan on jokaisen oma valinta...
            Arviolta 10 E32/E34 pelkästään reaktiotankojen vaihdon jälkeen on pyöränkulmat tarkastettu joka vehkeestä ja yhdessäkään ei ole ollut kuin marginaalisia eroja jotka kuitenkin ovat tehtaan speksien rajoissa. E32/E34:ssa ei tarvitse pelkästään reaktiotankojen vaihdon takia purkaa mitään semmoista jonka takia pyöränkulmat muuttuisivat dramaattisesti.

            Reaktiotankojen vaihdon voi tehdä joko oikein tai väärin ja tuntuma on että nyrkkipajat tekevät sen täysin päin helvettiä, vrt. topikin aloittajan tapaus.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • bember
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 479
              • Kirkkonummi

              #7
              "PIkkasen ohi menee "
              -nyt kyllä hävettää, ajattelin ihan eri tankoa kuin mistä oli puhe,eihän tuossa ylätukivarressa ole mitään säätöä -sorry.
              Lekan vihje oli hyvä ja olinkin sen lukenut jostain aiemmin, muttei muistunut tänään mieleen. Jos ovat kiristäneet pyörät ilmassa, niin puslat eivät ole leporasituksessa muulloin kun auton ollessa ilmalennossa. Täytyy käydä huomenna selvittämässä ja nyt kun tajusin tuon säätämättömyyden, niin en myöskään näe syytä aurauksen checkaamiseen.

              Comment

              • Rubu
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 809
                • Kuopio

                #8
                Se että siinä osassa ei ole säätöä ei tarkoita sitä etteikö auraus tai muut arvot voisi muuttua.

                Kuten tässä ja monessa muussakin tapauksessa jokainen saa tehdä autolleen mitä haluaa...

                Comment

                • bember
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 479
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  "Eipä juuri muutu pyöränkulmat reaktiotankojen vaihdon jälkeen. Ennemmin olisin huolissaan siitä kiristivätkö nuo "ammattilaiset" puslanpään sillion kun auton paino oli pyörien päällä, tuskin... Puslaremontti odotettavissa n.½-1v. päästä jos kiristivät renkaat ilmassa."

                  Olivat kuulema jättäneet etupään 300kg:n varaan kiristäessään nuo puslat - onko tuo jokin ohjesääntö?
                  Entä ratin säätö, kun on tuuman vinossa, niin säädetäänkö alhaalta vai ratti irroittamalla?

                  p.s. olivat sitten jättäneet yhden spacerin pois systeemistä talvipyörien vaihdon yhteydessä(samalla kertaa) ja huomasin sen mökkimatkalla, kun näytti auto takaapäin toispuoliselta, 15mm:n spaceri oli jäänyt kiinni kesä-rengas-vanteeseen! No ihmettelivät että miten se on mahdollista-sitä minäkin. Sen päälle lopuks vielä venttiilin hattu kyseisestä pyörästä jäi pois.(ainut huomautus katsastuksessa eilen).
                  Lopputulema - vie ratin oikaisu ja uusi auraussäätö toisen firman tehtäväksi - meidän piikkiin!
                  Jatkossa oletettavasti "persona non grata" (mulkku) , niinkuin espoon Laakkosella kun käräytin heidät ehjän osan vaihtamisesta!
                  Last edited by bember; 21-11-2009, 01:34.

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #10
                    Originally posted by bember View Post
                    Olivat kuulema jättäneet etupään 300kg:n varaan kiristäessään nuo puslat - onko tuo jokin ohjesääntö?
                    Ohjesääntö tehtaan korjaamokäsikirjan mukaan on "car loaded down to normal position", eli tässä täytyy olla vielä lisäpainot mukana joiden paikat ja painot löytyy haulla.

                    Mikä ihmeen 300kg ja millä :think Vaihda pajaa/asentajaa...
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • Playpig
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 889
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by Leka View Post
                      Ohjesääntö tehtaan korjaamokäsikirjan mukaan on "car loaded down to normal position", eli tässä täytyy olla vielä lisäpainot mukana joiden paikat ja painot löytyy haulla.

                      Mikä ihmeen 300kg ja millä :think Vaihda pajaa/asentajaa...
                      Vaihdoin tänään kaikki etupään tukivarret puslineen ja kumineen. Mitä mun pitää nyt tehdä uudelleen kun kiristin kaikki mutterit ja pultit auton renkaiden ollessa ilmassa. Menikö jotain vituiksi kun ajoin homman jälkeen noin 50km?

                      Auto menee maanantaina 4 pyöräsuuntaukseen. Ratti on hieman vinossa vasemmalle.
                      Nyt: E39 530DA Touring -98

                      ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Originally posted by Playpig View Post
                        Vaihdoin tänään kaikki etupään tukivarret puslineen ja kumineen. Mitä mun pitää nyt tehdä uudelleen kun kiristin kaikki mutterit ja pultit auton renkaiden ollessa ilmassa. Menikö jotain vituiksi kun ajoin homman jälkeen noin 50km?
                        Alatukivarsien ja reaktiotankojen puslien läpiruuvien kiristys on tehty väärin, eli puslat rikkoutuvat aika lyhyellä aikavälillä johtuen niihin kohdistuvasta väärästä jännityksestä, 50km ei riitä vielä tuhoamaan niitä. Etupää ilmaan ja riittävän korkeat ynnä TUKEVAT kalikat alle (n. trukkilavan korkeus riittää jollei omista autonosturia ja sopivia pukkeja joille auto lasketaan), tukivarsien ja reaktiotankojen puslien KAIKKI mutterit löysälle. Tuon jälkeen kaikkien neljän läpiruuvin muttereiden kiristys (momenttiin jotka löytyvät FAQ:sta )

                        Tämän jälkeen pyöränkulmien tarkastukseen ja säätöön.
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • Playpig
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 889
                          • Iisalmi

                          #13
                          Originally posted by Leka View Post
                          Alatukivarsien ja reaktiotankojen puslien läpiruuvien kiristys on tehty väärin, eli puslat rikkoutuvat aika lyhyellä aikavälillä johtuen niihin kohdistuvasta väärästä jännityksestä, 50km ei riitä vielä tuhoamaan niitä. Etupää ilmaan ja riittävän korkeat ynnä TUKEVAT kalikat alle (n. trukkilavan korkeus riittää jollei omista autonosturia ja sopivia pukkeja joille auto lasketaan), tukivarsien ja reaktiotankojen puslien KAIKKI mutterit löysälle. Tuon jälkeen kaikkien neljän läpiruuvin muttereiden kiristys (momenttiin jotka löytyvät FAQ:sta )

                          Tämän jälkeen pyöränkulmien tarkastukseen ja säätöön.

                          Toivottavasti ei ole hajonneet. EN kyllä aja metriäkään ennenkuin nuo saan tehtyä. Eli auton pitää siis levätä pyörillään etupää ylhäällä?

                          EDIT: En siis tarvitse irrottaa nuit kokonaan pois enää?
                          Last edited by Playpig; 21-11-2009, 23:25.
                          Nyt: E39 530DA Touring -98

                          ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #14
                            Originally posted by Playpig View Post
                            Toivottavasti ei ole hajonneet. EN kyllä aja metriäkään ennenkuin nuo saan tehtyä. Eli auton pitää siis levätä pyörillään etupää ylhäällä?
                            Sama väärä jännitys niissä puslissa on koko ajan vaikka et aja metriäkään... Ei sillä ole väliä kuinka ylhäällä auto on paino pyörillään läpiruuvien kiristyksen aikana, vaan sillä että itse mahdut alle muttereita vääntelemään

                            HighEnd miehet tietysti voivat alkaa väittelemään siitä onko ko. operaatio oikein tehdä jommalla kummalla navalla, päiväntasaajalla vai sillä välillä, koska maan vetovoima vaihtelee, mutta luotetaan me tavalliset kuolevaiset siihen ettei sillä ole väliä...
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • RMB
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 222
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Ei 50km hajota vielä eli vahinkoa ei ole ehtinyt tapahtumaan.

                              Sen etupään ei tarvitse olla ylhäällä mitenkään jos vain mahdut auto maassa ne pultit/mutterit löysäämään ja kiristimään.

                              Harvoin kyllä mahtuu joten siksi pitäisi jonkunlaista koroketta saada alle. Nelipilari siltanosturillahan se olisi helpoin tehdä, rasvamonttukin on hyvä, mutta jos näihin ei mahdollisuutta niin jonkun tollasen lava systeemin joutuu tekeen.
                              http://tomracing.suntuubi.com/

                              http://www.youtube.com/user/tomracingbmw

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎