Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kevyempien renkaiden vaikutus jarrutukseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jussi.M
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 85

    Kevyempien renkaiden vaikutus jarrutukseen?

    Aloin tossa miettimään, minkälaista vaikutusta kevyemmät pyörät tekee jarrutukselle? Ei pelkälle jarrutusmatkalle vaan itse jarrutukseen. Omia kokemuksia saa antaa. Fysiikan lakeja mietin vain, siten että painavampi pyörä kovassa vauhissa omaa paljon energiaa=jarrut jarruttaa pyörää ja muuntaa energiaa lämmöksi, mutta kevyempi pyörä omaa vähemmän potentiaalienergiaa niin lukkiutuuko kevyempi pyörä helpommin jarrutuksessa kuin painavampi pyörä?

    Vai vaikuttaako lukkiutumiseen enemmän pyörien kitka?
    :think:think:think
    ---------------------------------------------
    BMW 316i Compact 1994 "Pörssimopo"
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11684
    • Kouvola

    #2
    Maalaisjärjellä ajateltuna samankokoisten renkaiden painoerot ovat niin pienet, että vaikea kuvitella renkaiden painon olevan olennaisena muuttujana jarrutuksessa. Renkaissa kuviointi, kumiseos, renkaan runkorakenne ja tietysti rengaspaine on olennaisimmat tekijät. Loppu riippuu autosta ja auton käyttäytymiselle/ominaisuuksille pyritään löytämään vastaavan käytöksinen rengas.

    Voin tietysti olla ihan totaalisen väärässä

    Comment

    • bember
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 479
      • Kirkkonummi

      #3
      ei renkaat vaan pyörät (renkaat+vanteet)

      Vanteissa vasta eroa onkin ja niiden painossa. Mun orggis 15"vanteet + renkaat painaa noin 18kg ja sen mukaan vissiin optimoitu jarrulevyn koko sun muut, eli toimii moitteetta, mutta kun yhden kesän kokeilin 18" pyöriä (replica vanteet)joiden paino oli n.21kg niin ei jarrujen teho enää riittänyt. Kovasta vauhsista kun jarrutti kovaa niin tuntui ettei olisi puoliakaan jarrutehosta jäljellä, ABSien rynkytystä en tainnut kokea ollenkaan sinä kesänä.

      Comment

      • aragon
        Bimmer Rookie
        • Feb 2008
        • 54
        • Lohja

        #4
        liike-energia

        eikös se kuitenkin ole liike-energia mikä ratkaisee. eli kulkineen kokonaismassa (auto, renkaat, vanteet) + liikkeen nopeus on se energian määrä mikä jarrujen tulis kuolettaa. tietysti raskaammalla vanne/rengaspaketilla on enemmän "hyrrävoimaa" mutta tuokin liike ilman akseliin sitomista menisi keskipakoisvoiman lain mukaan suoraan eteenpäin. eli mun mielestä kaikki massa ja liikkeen nopeus muodostaa sen mitä jarruttamalla vastustetaan= liike-energia muuttuu lämmöksi.
        ARAGON
        E61 530d M
        E39 523i

        Comment

        • Jussi.M
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 85

          #5
          tuota "hyrrävoimaa" mä tässä juuri ajattelin, että jollain erittäin kevyellä 4-5kg painavalla vanteella vois tota voimaa pienentää paljon...

          Bember: mielenkiintosta että tosiaan absi ei ollu naputellu ollenkaan tuollon, mikä tukis tota mun alkuperästä päätelmää... Ei meillä ketään fysiikan prohvessoria olis täällä?
          ---------------------------------------------
          BMW 316i Compact 1994 "Pörssimopo"

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #6
            Originally posted by bember View Post
            Vanteissa vasta eroa onkin ja niiden painossa. Mun orggis 15"vanteet + renkaat painaa noin 18kg ja sen mukaan vissiin optimoitu jarrulevyn koko sun muut, eli toimii moitteetta, mutta kun yhden kesän kokeilin 18" pyöriä (replica vanteet)joiden paino oli n.21kg niin ei jarrujen teho enää riittänyt. Kovasta vauhsista kun jarrutti kovaa niin tuntui ettei olisi puoliakaan jarrutehosta jäljellä, ABSien rynkytystä en tainnut kokea ollenkaan sinä kesänä.
            Ja nyt väität että 3kg lisää massaa vanne/rengas pakettiin vei autosta jarrut?

            Toki jos renkaan halkaisija on suurentunut naurettavan paljon alkuperäisestä, esim. 590mm vs. 680mm vaikuttaa se hivenen jarrujen toimintaan kun vipuvarsi kasvaa, mutta silloinkin mistään autosta missä on hyväkuntoiset toimivat jarrut ne ei häviä. Kuitenkin auton kokonaismassa on suurin tekijä jarrujen toiminnan kannalta.

            Tossa sun naurettavalla teorialla kaikista perus kipoista joissa cd levyn kokoiset jarrut ja 14-15" peltivanteet alla tulee kaikille tielläliikkujille hengenvaarallisia laitteita kun niihin asennetaan esim. 17-18" vanteet ja renkaat. Koska ne painavat aina vähintään sen 3kg/kpl. enemmän kuin alkuperäiset painaa.

            Olisko voinu olla niin, että sun jarrut oli paskassa kunnossa ja ne 15" renkaat oli pidoltaan huonot ja ABS nypytti sen takia. Sitten 18" kumeissa oli parempi pito ja paskat jarrut ei enää jaksanu "lukita" pyöriä??
            Aprilia RSV4

            Comment

            • Jochen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1229
              • Valkeakoski & Trondheim

              #7
              Pyörivien massojen pienennys antaa tuplajättipotin.

              Jos renkaat ja vanteet vaihtuu kokonaisuutena vaikka 20 kg kevyempiin niin se vaikuttaa kahta kautta:

              1. Auto on kokonaisuutena 20 kg kevyempi eli auton suunnan mukaista varastoitunutta liike-energiaa on vähemmän

              2. Autossa on myös 20 kg vähemmän pyörivää massa joka vähentää myös niin varastoitunutta liike-energiaa

              Eli kun saat pyörivää massaa pois sen vaikutus on aina suurempi kuin pelkkä kappaleen massan mukainen painonpudotus. Mitä kovempaa se pyörivä massa pyörii sen suurempi vaikutus. Vauhtipyörä on äärimmäisin esimerkki koska se pyörii aina moottorin kierrosnopeudella.

              Toinen aspekti on sitten se jos jarruttaa epätasaisella pinnalla. Painavampi rengas/vanne ei pysty seuraamaan tien pintaa yhtä hyvin ja jarrutustehoa hukataan.

              Aina kannattaa lisätä autoon keveyttä

              No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
              Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
              Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
              Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
              Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
              Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

              Comment

              • jussi_r
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1655
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by Jochen View Post
                Eli kun saat pyörivää massaa pois sen vaikutus on aina suurempi kuin pelkkä kappaleen massan mukainen painonpudotus. Mitä kovempaa se pyörivä massa pyörii sen suurempi vaikutus.
                Pyörivissä massoissa vielä erityisen pahasta on navasta kaukana oleva paino.

                Oikeastihan autossa kannattaa olla suunnilleen niin pienet vanteet kuin mitä jarrujen päälle menee, tai ainakin niinpäin että kaikki tila vanteen sisällä käytetään jarrujen koon kasvattamiseen. Tuolloin saadaan edes jotain hyötyä sen isomman ja painavamman vanteen vastapainoksi.
                M3 Cabrio Individual
                530d GT xDrive
                GL420 CDI
                ZX-12R

                Comment

                • aragon
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2008
                  • 54
                  • Lohja

                  #9
                  eniten vaikutusta

                  koko laitoksen painolla/nopeudella on kuten jo mainittiinkin. mitkä tahansa nykyauton kunnossa olevat jarrut ja renkailla riittävästi kitkaa niin pitäis pysähtyä riittävän ripeästi, ainakin normaali ajossa ja jos ei vauhtia aivan helvetisti ole. luulisin et vanteen/renkaan koko ja massa vaikuttaa aika marginaalisesti jos ed. mainitut asiat on kunnossa.:think kilpa-ajot on sit asia erikseen eikä niissä peruskulkineen vermeillä tee mitään...

                  paremmin tietävät korjatkoon
                  ARAGON
                  E61 530d M
                  E39 523i

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by Jussi.M View Post
                    ............ kevyempi pyörä omaa vähemmän potentiaalienergiaa niin lukkiutuuko kevyempi pyörä helpommin jarrutuksessa kuin painavampi pyörä?
                    Liike-energiaa , ei potentiaalienergiaa.
                    Jos ajattelet sitä että kevyemmällä pyörällä on pienempi inertia ja napsahtaa siksi lukkoon herkemmin , pitää paikkansa. Mutta : edellämainitun ilmiön (enemmän kuin-) kumoaa se että kevyempi pyörä ; kaiken muun säilyessä ennallaan ; säilyttää kontaktin tienpinnan kanssa paremmin ja pysyy siksi pidon puolella tehokkaammin.
                    Vai vaikuttaako lukkiutumiseen enemmän pyörien kitka?
                    :think:think:think
                    Kokonaispito.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Luntti
                      2Wheel Driver
                      • Jul 2003
                      • 5021
                      • Yka

                      #11
                      Entäs toisinpäin.
                      Miten paljon vaikuttaa esim. kiihtyvyyteen jos vanteiden yhteispaino putoaa 10kg?
                      Tai paljonko vaikuttaa tehoihin? Siis tehohäviöön voimansiirron suhteen.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Originally posted by Luntti View Post
                        Entäs toisinpäin.
                        Miten paljon vaikuttaa esim. kiihtyvyyteen jos vanteiden yhteispaino putoaa 10kg?
                        Tai paljonko vaikuttaa tehoihin? Siis tehohäviöön voimansiirron suhteen.
                        Enimmillään (siis tilanteessa jossa massa olisi kaikki vanteen ulkokehällä) vaikutus olisi sama kuin 20 kg:lla auton kyydissä olevalla painolla. Kuorma-autossa tietysti huomaa vähemmän vaikutusta kuin VW Polossa.

                        Originally posted by jannmann View Post
                        Toki jos renkaan halkaisija on suurentunut naurettavan paljon alkuperäisestä, esim. 590mm vs. 680mm vaikuttaa se hivenen jarrujen toimintaan kun vipuvarsi kasvaa, mutta silloinkin mistään autosta missä on hyväkuntoiset toimivat jarrut ne ei häviä.
                        Mutta kun kehänopeus pysyy samana. Toisin esitetty : 12" ja 20" samanpainoisten vanteiden varastoima energia 100km/h:ssa on sama jos painojakaumat ( esimerkinomaisesti kaikki massa ulkokehällä , 10 kg) on samat.
                        Last edited by petrolhead; 21-12-2009, 18:53.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Luntti
                          2Wheel Driver
                          • Jul 2003
                          • 5021
                          • Yka

                          #13
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Enimmillään (siis tilanteessa jossa massa olisi kaikki vanteen ulkokehällä) vaikutus olisi sama kuin 20 kg:lla auton kyydissä olevalla painolla. Kuorma-autossa tietysti huomaa vähemmän vaikutusta kuin VW Polossa.

                          E39 15" pelti/alu vanne painaa 5.5kiloa. 14 peltivanne n.8kiloa.
                          Peltorassiin laitoin nuo e39 vanteet. Niin ajattelin mitä vaikuttaa.


                          Sitten autossa on myös rajusti leikatut renkaat päällä. Joten vois sanoa, että n. 30kilon hyöty tulee noista.:think
                          Aika hyvin.
                          Last edited by Luntti; 21-12-2009, 22:53.

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9156
                            • Oulu

                            #14
                            Koko auton massan liike-energia:

                            E=½mv²
                            m=massa
                            v=nopeus

                            Yhden rengas-vanne-paketin pyörimisen liike-energia:

                            E=½mr²k²
                            r=massan painotettu etäisyys keskipisteestä
                            k=kulmanopeus

                            Laskekaa siitä, minä en viitsi.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Luntti
                              2Wheel Driver
                              • Jul 2003
                              • 5021
                              • Yka

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Koko auton massan liike-energia:

                              E=½mv²
                              m=massa
                              v=nopeus

                              Yhden rengas-vanne-paketin pyörimisen liike-energia:

                              E=½mr²k²
                              r=massan painotettu etäisyys keskipisteestä
                              k=kulmanopeus

                              Laskekaa siitä, minä en viitsi.
                              Mullakin on täsä vähän kaikenlaista muuta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎