Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden purkaminen & kokoaminen?? Styling 80 "Y-Speiche"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paavo62
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 103

    Vanteiden purkaminen & kokoaminen?? Styling 80 "Y-Speiche"

    Moro!

    Hetken tuossa arvoin, että olisiko tämä "ongelma" vai "tekniikka" -palstan case, mutta päädyin kuitenkin tänne Tekniikka-osastolle.

    Vaimon 520iA:n alla pyörivät tuon näköiset ja kuntoiset styling 80:t, jotka oheisen kuvan mukaisesti ovat melkoisen huonossa hapessa. Joku auton edellisistä omistajista on nokkelasti päätellyt, että kyllähän nuo talvivanteina menevät. Ja kuten kuvasta näkyy, niin varmasti menevät kunnes ovat lähes pilalla.

    Täällä on ollut montakin keskustelua vanteiden maalaamisesta, joten sieltä luultavasti löytyy vastaus tähänkin asiaan; arvelisin että kun kehät lasikuulapuhalletaan ja jauhemaalataan, niin niistä tulee vielä hyvät ja kestävät. Toki jos jollakulla on vinkkejä asiaan, niin mielelläni kuuntelen niitä - ei oppi ojaan kaada!

    Mutta varsinainen kysymykseni liittykin tuollaisen vanteen purkamiseen ja kokoamiseen.
    - Miten purkaminen pitäisi suorittaa (joo... pultit auki ja silleen...) siten, että myös kokoaminen sujuu kunnostuksen jälkeen onnistuneesti?
    - Mitä pitää ymmärtää ja osata tehdä?
    - Hankinko marmoritiskiltä uudet pultit? Tarvitaanko muuta?
    - Pitääkö purkaminen tapahtua tietyssä järjestyksessä?
    - Entä kokoaminen; missä järjestyksessä pultit kiinni ja millä momentilla?
    - Mitämitämitä ;-))

    Vai survonko nuo verkon painoksi ja ostan tilalle aidot kiinalaiset kromivanteet jotka voin
    taas ensi keväänä upottaa järveen?

    Vinkeistä ja neuvoista kiittää

    Mika
    Last edited by paavo62; 08-04-2010, 22:03.
  • van cleef
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1894
    • 01830

    #2
    Originally posted by paavo62 View Post
    Moro!

    Mutta varsinainen kysymykseni liittykin tuollaisen vanteen purkamiseen ja kokoamiseen.
    - Miten purkaminen pitäisi suorittaa (joo... pultit auki ja silleen...) siten, että myös kokoaminen sujuu kunnostuksen jälkeen onnistuneesti?
    - Mitä pitää ymmärtää ja osata tehdä?
    - Hankinko marmoritiskiltä uudet pultit? Tarvitaanko muuta?
    - Pitääkö purkaminen tapahtua tietyssä järjestyksessä?
    - Entä kokoaminen; missä järjestyksessä pultit kiinni ja millä momentilla?
    - Mitämitämitä ;-))


    Mika
    Moi Mika, joskus hypistelin samanlaista vannetta käsissäni ja muistaakseni rakenne näytti samalta kuin RC 090, etc.

    Eli purku:
    -pultit auki, kopautus kumivasaralla ja vaarnalla pultteihin ja keskiöön niin tippuu pois (tämä siis jos niissä on boorit)
    -uudet pultit esim. Felgen-man tai http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trks...All-Categories
    -koottaessa normi ristiinkiristys, pultit jonnekin 25-35 Nm

    Edit: tai jos on asiaa Stadiin päin, niin tuu piipahtaa ja ota vanne matkaan, niin kahotaan.
    Last edited by van cleef; 02-03-2010, 10:16.
    ...

    Comment

    • Pred
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 442
      • E-Pohjanmaa

      #3
      /OFFTOPIC/
      Taisin bongata tuon auton Seinäjoen Finnbodyn pihalta. Vanteet kiinnitti heti huomion kun siihen viereen parkkeerasin.
      Tesla Model 3 Performance
      EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
      EX: VW Touran 2.0 TDI
      EX: VW R6 Polo GTI
      EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
      EX: BMW E91 325dA M-sport
      EX: BMW E46 320d touring M-sport
      EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
      EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
      EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
      EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

      Comment

      • paavo62
        Bimmer Rookie
        • Mar 2004
        • 103

        #4
        Originally posted by van cleef View Post
        Moi Mika, joskus hypistelin samanlaista vannetta käsissäni ja muistaakseni rakenne näytti samalta kuin RC 090, etc.

        Eli purku:
        -pultit auki, kopautus kumivasaralla ja vaarnalla pultteihin ja keskiöön niin tippuu pois (tämä siis jos niissä on boorit)
        -uudet pultit esim. Felgen-man tai http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trks...All-Categories
        -koottaessa normi ristiinkiristys, pultit jonnekin 25-35 Nm

        Edit: tai jos on asiaa Stadiin päin, niin tuu piipahtaa ja ota vanne matkaan, niin kahotaan.
        Terve Mikko!

        Aina näköjään saa apuja, kun joku tuttu osuu kohdalle! Kiitos neuvosta!
        Minäkin muistelisin, että tuo vanne on BBS:n rakentelema, mutta aivan varma en siitä silti ole. Mutta rakenne on varmaan hyvin samanlainen. En ole tuollaista koskaan purkanut kokoamisesta puhumattakaan, joten arvelin, että on viisaampaa kysyä etukäteen, kun vasta sitten kun homma on jo reisillä...!

        Eiköhän se mene helposti palasiksi, mutta tuo kokoaminen on mielenkiintoisempi juttu.
        En halua, että minulla on neljä hienosti maalattua mutta soikeaa pyörää. No, ehkä jos olisi tarkoitus rakentaa joku "garage queen", mutta kyllä tuo rouvan auto on ihan käyttis!
        Palataan tähän vaikka puhelimessa tai privalla.

        Kyllähän me ollaan Hesaan tulossa jo tällä viikolla, mutta arvaapa miten Marjo riemastuu kun tempaisen rattaan takaluukusta ja kerron, että poiketaanpas taas siellä Mikon luona vähän autojuttuja zoomailemassa....!!
        Pyörä lentää motarilla ikkunasta ja arvaa kuka seuraa perässä.... Katsos - S:n tavarataloon on tietenkin kiire :-) - tavarathan sieltä loppuu tuossa tuokiossa!
        Last edited by paavo62; 03-03-2010, 06:54.

        Comment

        • paavo62
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 103

          #5
          Originally posted by Pred View Post
          /OFFTOPIC/
          Taisin bongata tuon auton Seinäjoen Finnbodyn pihalta. Vanteet kiinnitti heti huomion kun siihen viereen parkkeerasin.
          Oikein huomasit, kyllä tuo auto siellä on ollut. Ja jos katsoit tarkasti, niin se edellinen näppärä oli tempaissut sen ehjän varapyörän sitten vielä yhdeksi vanteeksi. Että niitä pilallisia pyöriä on yhteensä viisi....

          Kyllä - se on karmean näköinen, mutta ongelma on tiedostettu ja työn alla.
          Suotko anteeksi ;-))

          Comment

          • Pred
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 442
            • E-Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by paavo62 View Post
            Kyllä - se on karmean näköinen, mutta ongelma on tiedostettu ja työn alla.
            Suotko anteeksi ;-))
            Hehe! Vanteet ei kiinnittänyt huomiota kuntonsa vaan lähinnä erikoisuutensa vuoksi
            Tesla Model 3 Performance
            EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
            EX: VW Touran 2.0 TDI
            EX: VW R6 Polo GTI
            EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
            EX: BMW E91 325dA M-sport
            EX: BMW E46 320d touring M-sport
            EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
            EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
            EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
            EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎