memebuy23buy

ratti tärisee yli 110km/h nopeuksissa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janne-90
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 246
    • Naantali

    ratti tärisee yli 110km/h nopeuksissa.

    Autona e39 528 ajettu 283tkm vm 96
    Kerrotaas ensin vähän pohjaa.... Ratti alkoi täristä ensin jarruttaessa 120/ ->80 km/h esim rampille tultaessa.. tutkin töissä vikaa ja huomasin reaktiotankojen puslien olevan repeytyneet. muuten ajossa ratti ei tärissyt!

    Vaihdoin maanantaina tangot mitkä tuli schiedmannilta jotka oli oikeat ja pusla mukana. laitoin ne kiinni ja tänään korjasin kiristyksen kun en maanantaina kiristänyt auton painon mukaan mutta nyt ne on kiristetty auton ollessa maassa!!

    Ongelmana on se että ratti tärisee 110km/h ja siitä kovemmissa nopeuksissa.

    Renkaina on 245/40R18 jotka on kulunet ja reunoista on kulutuspinta kateissa.

    Voisiko pelkät renkaat vaikuttaa siihen että ratti tärrää ja liikkuu kun katsoo rattia niin ylös alas liikettä..???

    Miettisin että syy miks renkaiden tärinä jos ne ovat syylliset tulleet aiemmin niin jos ne rikkinäiset puslat antoivat ne tärinät anteeksi..

    Raidetangot vaihdettu viime marraskuussa noin 25tkm sitten. Koiranluut ei kolise ja ovat alle vuoden vanhoja. Toiset alatukivarret näyttää ja tuntuu olevan kunnossa.
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1203
    • GrassLake

    #2
    Arvailua, mutta:
    Vaikka reaktiotangot eivät vaikuta sinällään pyöränkulmiin, uudet puslat vs. vanhat saattaa kulmat silti muuttua reilustikkin. Eli kulmien tarkistus voi olla paikallaan.

    Mikä e39:ssä usein tekee tärinää, on vanteen ja navan (jarrulevyn) vastinpintojen puhtaus. Vähänkin ruostepaakkua enemmän vanteen toisessa laidassa => vanne aavistuksen kieroon => täristää.
    Näiden pintojen putsaus porakoneeseen kiinnitettävällä teräsharjapäällä aina renkaiden vaihdon yhteydessä on hyvä idea. Ei mene kauan, ja tällä on oikeasti merkitystä.
    Tai ihan normi teräsharjalla pyyhkii edes.

    Comment

    • buksin-1
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 4592
      • Keski-Pohjanmaa

      #3
      Vaihda takapyörät eteen ja katso muutuuko tilanne:think
      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
      SISUSTAT modaukset

      Comment

      • Janne-90
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 246
        • Naantali

        #4
        ajattelin lähtee kaverille hakee toiset 18 vanteet mitkä on 225 kumeilla millaset pitäis ostaa itekki eteen... harmittaa vaan kun nyt täristää ajossa koko ajan.. mielestäni asennus sujui ihan hyvin vaikka piukassa oli.. kuskin puolelta lähti se kartioholkki pois minkä prässäsin takasin olka-akseliin. täytyy viimeistään putsata sit kunnolla kun laittaa uudet renkaat.. kulmat katon töissä kun ehdin.. reaktiotankojen vaihdossa kulmien ei pitäisi tosin muuttua kun ei siellä ole mitään mikä säätäis. ei se ole mistään epäkesko.

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #5
          Originally posted by Janne-90 View Post
          ...reaktiotankojen vaihdossa kulmien ei pitäisi tosin muuttua kun ei siellä ole mitään mikä säätäis. ei se ole mistään epäkesko.
          Kyllä se vaan voi muuttua. Jos kulmat säädetään loppuun ajetuilla puslilla ja vaidetaan uudet kunnolliset niin kyllä ne kulmat muuttuvat. Omakohtaisesta kokemukseta tiedän myös että ne löllöt kumit antavat aika paljon anteeksi niissä täristyksissä.
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1203
            • GrassLake

            #6
            [QUOTE=Jürgen_ Kyllä se vaan voi muuttua. Jos kulmat säädetään loppuun ajetuilla puslilla ja vaidetaan uudet kunnolliset niin kyllä ne kulmat muuttuvat. Omakohtaisesta kokemukseta tiedän myös että ne löllöt kumit antavat aika paljon anteeksi niissä täristyksissä.[/QUOTE]

            ...tätä yritin jo sanoa. Tarkistus riittää, jos ok, voi vikaa etsiä muualta.

            Comment

            • Janne-90
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 246
              • Naantali

              #7
              tänään on renkaat vaihdettu uusiin kun vanhat oli aika loppu.. renkaiksi 225/40R18 väheni ehkä hieman mutta edelleen täristää.. tuntuu että tulee myös koko koriin.. kierrokset ei vaikuta täristämiseen.. tuntuu kaikista eniten kun on vauhti yli 100km/h.. pyöränlaakerit on 70tkm ajettuja edessä.. takana lähes uusi ja toinen 130tkm ajettu mutta ei äännä. reaktiotangon pusla on tukeva kun kangen kans vääntää. kulmat olisi hyvä kattoo mutta ei pitäisi kamalan pielessä olla.. voiko kulmat vaikuttaa niin paljon että tärrää?? onko ideoi??

              Renkaat on tasapainotettu ja navat puhdistettu kunnolla. Painoja meni 15-40g eli ihan normaali.

              Comment

              • Antsa_318
                Bimmer Rookie
                • Jun 2010
                • 162
                • Tampere

                #8
                Täriseekö koko ajan vai vaan urissa? Vaikuttaako paino (matkustajat/kuorma) tärinän herkkyyteen?
                Ex: E36 318ti Compact -95 Hellrot
                Ex: Mazda 323 2.0 TD -99

                Comment

                • Janne-90
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 246
                  • Naantali

                  #9
                  tärisee kun ajelee moottoritiellä nii huomaa.. 80km/h vauhdissa ei mitenkään häiritsevästi voi olla että siinä paikkeilla alkaa mutta voimistuu 100 jälkee..

                  ei ole kokeiltu kavereiden kanssa.. ihmetyttää kun vika tuli tankojen vaihdon jälkeen.. mikä olis muka voinu mennä vituiks.. tolppa on samassa kohtaa missä oli alunperin..


                  Edit..
                  Mites vetarit tai kardaani vaikuttais ?? kierroksilla tosin ei mitään jos vaikka ajaa 2 kaasu pohjas 80 eli mitään muuta ku 6 laulaa
                  Vinkkejä kaivattais ?? Olen näitä täs lukenu ja miettiny mikä vois vaikuttaa mut ei viittis summa mutikas vaihtaa kun vielä ei ole vaihdettu mitään turhaa. Renkaat ja reaktiotangot oli päivänsä nähneet.
                  Last edited by Janne-90; 30-09-2010, 23:55.

                  Comment

                  • Janne-90
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 246
                    • Naantali

                    #10
                    kertokaa jos jollekki tulee samanlaisia oireita tai ollu ja löytyny ratkaisu.. vaikuttaako kulunut narinahela ? toinen on välillä narissu ja olen rasvannu kun en ole vielä jaksannu vaihtaa. Rasvaamalla ollu hiljainen taas yli kk verran.

                    Comment

                    • Tome
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 548
                      • Joensuu

                      #11
                      Onko suorasovitteiset vanteet? E39:ssä vanteiden_pitää_keskittää napaan 100%. Pura edestä levyt veks ja puhdista navan-levyn-vanteen kosketuspinnat huolella, tarkoittaa sitä että raaputat vaikka taltalla ensin ja sit teräsharjaa, pinnat kiiltäviks. Samalla tavalla putsaat satulat, etenkin ne jarrupalojen carrierit ja laita kuparitahnaa. Kun laitat vannetta paikalleen, kiristä ensimmäinen pultti vastakkaiselta puolelta jarrulevyn kiinnitysruuvia. Uskokaa tai älkää tälläkin on merkitystä. Jos ei tärinät häviä eikun alatukivarret ja raidetangonpäät myös uusiks. Ja tosiaan myös takapää voi aiheuttaa ratin tärinää..

                      Comment

                      • Janne-90
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2008
                        • 246
                        • Naantali

                        #12
                        tärinä alkanut kadota enää tärisee 100-130 välillä.. täytyy viel ajella ja tehdä takarenkaiden tasapainotukset uusiks ja kokeilla vaikuttaako.. jarrupolkimeen tuntuu pientä tärinää niii miettisin ettei vaa levyt ole kierot.. levyt on motonet laatua.. jos olis mittakello tai jaksais mennä ostaa vois kattoo onko heittoa.. kaikki levyt+palat vaihdettu 23tkm sitten!

                        Comment

                        • Morkai
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 3196
                          • Saarijärvi

                          #13
                          Originally posted by Janne-90 View Post
                          tärinä alkanut kadota enää tärisee 100-130 välillä.. täytyy viel ajella ja tehdä takarenkaiden tasapainotukset uusiks ja kokeilla vaikuttaako.. jarrupolkimeen tuntuu pientä tärinää niii miettisin ettei vaa levyt ole kierot.. levyt on motonet laatua.. jos olis mittakello tai jaksais mennä ostaa vois kattoo onko heittoa.. kaikki levyt+palat vaihdettu 23tkm sitten!
                          Jos jarrupolkimeen tuntuu tärinä, niin sitten vaan pyörittelemään kaikkia renkaita josse kiero/halki/vinossa oleva jarrulevy löytys sieltä. Veikkaisin että reaktiotankojen vaihdossa kiristetty liian tiukkaan jarrulevyn kiinnityspultti. Levy vinossa ja nyt ruostetta + kakkaa välissä.
                          sigpic
                          E23 728iA V8-projekti
                          E38 730D -projekti
                          E39 540iA -projekti
                          I01 i3 -projekti

                          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                          Comment

                          • Janne-90
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 246
                            • Naantali

                            #14
                            Ei reaktiotankojen vaihdossa koskettu jarruihin ollenkaa. Täytyy paneutua lisää jos pahenee.. kyllä pienet tärinät kuuluu jo melkee 284tkm peliin Jos olis rahaa nii tulis e60 tai e90 alle

                            Comment

                            • Lakeson
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 649
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Janne-90 View Post
                              Mites vetarit tai kardaani vaikuttais ?? kierroksilla tosin ei mitään jos vaikka ajaa 2 kaasu pohjas 80 eli mitään muuta ku 6 laulaa
                              Vetarit ja kardaani pyörii samaa nopeutta, ajat sitten sen 80km/h vaikka 1-vaihteella.

                              Originally posted by Janne-90 View Post
                              Ei reaktiotankojen vaihdossa koskettu jarruihin ollenkaa. Täytyy paneutua lisää jos pahenee.. kyllä pienet tärinät kuuluu jo melkee 284tkm peliin Jos olis rahaa nii tulis e60 tai e90 alle
                              Ehjänä nuo menee kyllä ihan sukkasilleen. Jos se täristää myös tavan ajossa, niin unohtaisin jarrulevyjumpan ja keskittyisin renkaan kiinnitykseen/tasapainoon.
                              Ei mopolla mahottomia..

                              Comment

                              Working...
                              X