Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostimen neste?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HL_e32
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 26
    • finland

    Ohjaustehostimen neste?

    Näinä kirpeinä pakkasaamuina olen havainnut seuraavaa. Kun auton laittaa käyntiin pitää se hetken aikaa jurnuttavaa ääntä, joka tulee ohjaustehostimen suunnalta. Samalla nestesäiliö alkaa oksentamaan korkin välistä nestettä pihalle vaahtomaisessa muodossa.

    Jos auto on lämmin (tai pakkasta alle 20) niin nesteet pysyvät omalla paikallaan eikä sivuääniä esiinny. Kysäisin asiaa huollosta ja sanoivat, että kyseessä on ominaisuus, eikä vika. Onko todellakin näin?

    Jokin aika sitten vaihdoin nesteet uusiin eikä sillä ainakaan ollut asiaan vaikutusta.

    Ja auto on siis 730i vm -90.
  • gremu
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 861
    • Mankkaa

    #2
    Originally posted by HL_e32 View Post
    Näinä kirpeinä pakkasaamuina olen havainnut seuraavaa. Kun auton laittaa käyntiin pitää se hetken aikaa jurnuttavaa ääntä, joka tulee ohjaustehostimen suunnalta. Samalla nestesäiliö alkaa oksentamaan korkin välistä nestettä pihalle vaahtomaisessa muodossa.

    Jos auto on lämmin (tai pakkasta alle 20) niin nesteet pysyvät omalla paikallaan eikä sivuääniä esiinny. Kysäisin asiaa huollosta ja sanoivat, että kyseessä on ominaisuus, eikä vika. Onko todellakin näin?

    Jokin aika sitten vaihdoin nesteet uusiin eikä sillä ainakaan ollut asiaan vaikutusta.

    Ja auto on siis 730i vm -90.
    Oletkos muuten kattonut että kumpaa kamaa sulla pitäisi tehostajassa olla? atf vai chf:t?

    Omassa -87 on chf:t ja atf:t tuli ulos edellä mainitulla tavalla.
    kulkineet e38 740, e38 728, e32 750ia
    RIP
    vm 87 e32 735ia, e34 520i, e30 320 msport vm 85, e21 315 vm82, e30 320ia vm 86, e28 518i vm 86, e28 518i vm 85, e30 316 vm 87/88,
    ford escort lx 1.6 vm 84, volvo 242 2.0 vm 85
    _______________________________________
    Team BTCF-World Of Pirates
    sigpic

    Comment

    • HL_e32
      Newbiemmer
      • Dec 2010
      • 26
      • finland

      #3
      Originally posted by gremu View Post
      Oletkos muuten kattonut että kumpaa kamaa sulla pitäisi tehostajassa olla? atf vai chf:t?

      Omassa -87 on chf:t ja atf:t tuli ulos edellä mainitulla tavalla.

      Manuaalia ei ole olemassa, mutta korkissa ainakin lukee atf only, joten sitä sinne vaihtaessa laitoin. Mitä eroa kyseisillä öljyillä muuten on ja mitä tapahtuu, jos tuonne tota chf:ää laittaa.

      Toi atf:ä ainakin toimi ilman kyseisiä oireita edellisessä biilissä, joka oli e36 vm. -96.

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Jos öljyä on liian vähän, niin tehostimen pumppu alkaa ilmaa saadessaan vaahtouttamaan öljyä. Eli sinänsä kyseessä ei ole vika, vaan pumpun ominaisuus.

        Tarkasta ja korjaa tehostinjärjestelmän vuodot ja lisää öljyä riittävästi. Järjestelmän saa ilmattua kääntämällä ratti muutaman kerran ääriasennosta toiseen (mielellään moottorin ollessa sammutettuna).
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • HL_e32
          Newbiemmer
          • Dec 2010
          • 26
          • finland

          #5
          Originally posted by kaol View Post
          Jos öljyä on liian vähän, niin tehostimen pumppu alkaa ilmaa saadessaan vaahtouttamaan öljyä. Eli sinänsä kyseessä ei ole vika, vaan pumpun ominaisuus.

          Tarkasta ja korjaa tehostinjärjestelmän vuodot ja lisää öljyä riittävästi. Järjestelmän saa ilmattua kääntämällä ratti muutaman kerran ääriasennosta toiseen (mielellään moottorin ollessa sammutettuna).
          Vuotoja ei ole. Öljyä on ihan oikea määrä ja ilmattukin on, joten tämä puoli pitäisi olla kunnossa. Voiko olla joku suodatin tukossa siten, että jähmeä öljy ei pääse siitä kunnolla läpi, vaan alkaa pelittää vasta kun lämpenee.

          Ja kylmänä ohjaus on tosi kankea ja tuo alussa mainittu ääni myös voimistuu rattia käännettäessä.

          Comment

          • MasaTDS
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1606
            • Tampere

            #6
            kannattaa vaihtaa tehostimen nesteet uusiin ja ilmata sitten
            E24 635csi
            M-B W140
            Citroen c4 coupe
            H-D sportster chopper

            Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
            Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
            Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
            www.mpanet.fi

            Comment

            • HL_e32
              Newbiemmer
              • Dec 2010
              • 26
              • finland

              #7
              Siis tarkennetaan hieman. Nesteet vaihdettu kuukausi takaperin (ATF). Ilmaus suoritettu. Järjestelmässä ei ole vuotoja. Ja näillä kovilla pakkasilla kylmänä (tietty pari tuntia lohkolämppärissä) käynnistettäessä alkaa ohjaustehostin röpeltää ja öljyt tulee säiliön korkin välistä vaahtona ulos. Ja ohjaus on tuolloin tietysti melko jäykkä.

              Kun kone lämpiää, katoaa ääni ja ohjaus palautuu normaaliksi.

              Mitä tehtävissä?

              Comment

              • gubbe89
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 315
                • Mouhijärvi

                #8
                Vettä järjestelmässä ja esimerkiksi simpukassa kanavia tukossa tai letku turvonnut sisäänpäin?

                Kun tässä kyseltiin ATF:n ja CHF:n eroa, niin oman E28:n konehuoneessa käsketään laittamaan LHM:ää tai CHF:ää (CHF=Central Hydraulic Fluid, LHM=Liquide Hydraulique Minéral).

                LHM on mineraalipohjaista ja vihreää. Sitä käytetään Citroënin kaasunestejousituksessa sekä muissa vastaavan kaltaisissa (mm. Hydrolastic). Tuo CHF on käytännössä samaa öljyä, vihreää sekin. Sitä käytetään erityisesti VAG-kötöstysten tehostimissa. Mutta ilmeisesti CHF:ää saa myös synteettisenä, tai se on aina synteettistä, en ole varma. Käsittääkseni LHM:ää voidaan käyttää CHF:n sijaan, siitä en tiedä, voiko toisin päin käyttää.
                nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                ex. E34 525 TDS Touring -93
                ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                ex. Yamaha YZF 1000R -02
                ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                ex. E34 535i -88
                ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                Comment

                • makkari
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2009
                  • 41
                  • Nokia

                  #9
                  Mulla nesteet vähissä e34 525tds -93. Mitäs nestettä sinne pitäis laittaa? Punasta näyttäis olevan. Korkin tarra on irronnut.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16465
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by makkari View Post
                    Mulla nesteet vähissä e34 525tds -93. Mitäs nestettä sinne pitäis laittaa? Punasta näyttäis olevan. Korkin tarra on irronnut.
                    Atf on punaista, se onko oikeaa sinun autoon ei ole varmaa mutta jos toimii nyk. nesteillä niin luult. on.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎