Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden ET

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tmikki
    Newbiemmer
    • Apr 2006
    • 18

    Vanteiden ET

    Olen etsimässä vanteita (20") tuohon autooni (F10) ja olen ymmärtänyt että ET pitäisi olla n.35 ja kysynkin paljonko vanteiden ET saa poiketa tuosta alkuperäisestä? 25-45 vai enemmän? Auto on vakio alustalla
    e114 1602 -75 -> e21 320 -76 -> e21 320 -79 -> e30 320i -85 -> e23 728i -82 -> e34 520i -88 -> e30 316i -88 -> e36 316i -91 -> e34 535i -88 -> e34 525i -91 -> e39 523i -96 -> e46 320i -99 -> e39 520i -00 -> e39 525d -01 -> e39 530da m-sport -01 -> e60 530da -03 -> e60 535da -05 -> e60 535da m-sport -05 ->e90 320da -05 ->e60 535da m-sport -05 ->f10 530da -10
  • Anzafin
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 3747
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by tmikki View Post
    Olen etsimässä vanteita (20") tuohon autooni (F10) ja olen ymmärtänyt että ET pitäisi olla n.35 ja kysynkin paljonko vanteiden ET saa poiketa tuosta alkuperäisestä? 25-45 vai enemmän? Auto on vakio alustalla
    Se, kuinka paljon ET-luku voi poiketa, riippuu eritoten vanteen leveydestä. Perusperiaatteena, että uusi vanne pitäisi sijoittua sivusuunnassa kutakuinkin samalle tasalle kuin alkuperäinen. Usein tosin sitä holkkumavaraa on ihan reilusti tosin molempiin suuntiin, ja tätähän sinä tuossa oikeastaan kysytkin, että kuinka paljon sitä on.

    En tunne F10:n vanteita enkä mitään mittoja kovin hyvin, mutta tekisin niin, että kävisin tsekkaamassa paljonko nykyisellä vanteella/renkaalla on tilaa niin ulospäin (lokarin kaari) kuin sisäänpäinkin (tolppa), ääriasennot huomioiden. Kun jonkinlaiset millimetrimäärät on mitattu, syöttäisin nykyisen vanteen speksit tähän laskimeen, ja alkaisin sitten laskimella leikitellä vertailemalla nykyistä vannetta kuvitteellisen (tai kataloogista katsotun) "uuden" vanteiden mittoihin ja hakisin sillä tavalla sen holkkumavaran ET-luvussa kuin myös vanteen leveydessä.

    Esimerkkinä;
    Jos nykyinen vanne olisi 8.5" leveä ET35, niin jotta uuden, 9" leveän vanteen ulkoreuna tulisi samalle kohdalle niin sen ET-luvun pitäisi olla 41. Vanteen sisäreuna tulisi tällä ET-luvulla 12mm sisemmäs.
    Eli havaintona tästä tietenkin se, että mitä leveämpi vanne, sitä suurempi ET-luku ja toisinpäin. Jos meinaa samanlevyisen vanteen laittaa niin sittenhän sen tiedon, että kuinka paljon ET-luku voi poiketa alkuperäisestä, saa kun menee ja mittailee paljonko sitä varaa lokarissa/tolpassa on tuoda sitä vannetta/rengasta ulospäin tai sisäänpäin. Ja ulkonäköä miettiessähän ulompana oleva vanne on aina paremman näköinen (pienempi ET-luku).

    Jospa tässä olisi jotain tolkkua...

    - Antti -

    PS. Tuosta laskurista vielä sen verran, että muista käyttää pistettä pilkun sijaan! Esim. 8.5".
    Last edited by Anzafin; 27-03-2011, 19:34.

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17797
      • Jämsä

      #3
      takana näissä uusissa on ihan kivasti tilaa.

      sopivat ET luvut on eteen n.ET30-35 ja taakse n.ET20-40 renkaan ja vanteen leveydestä riippuen.
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • tmikki
        Newbiemmer
        • Apr 2006
        • 18

        #4
        Kiitos pätevistä vastauksista, jatkan sitä oikean vanteen etsintää.
        Muuten yllättävän paljon on tuota heittoa noissa ET:issä samankin valmistajan samaan autoon tarkoitetussa vanteissa jopa samassa leveys ja korkeuskoossa.
        Esim täällä http://www.ac-schnitzer.de/bmw-autom...heel-selector/
        Last edited by tmikki; 27-03-2011, 21:03.
        e114 1602 -75 -> e21 320 -76 -> e21 320 -79 -> e30 320i -85 -> e23 728i -82 -> e34 520i -88 -> e30 316i -88 -> e36 316i -91 -> e34 535i -88 -> e34 525i -91 -> e39 523i -96 -> e46 320i -99 -> e39 520i -00 -> e39 525d -01 -> e39 530da m-sport -01 -> e60 530da -03 -> e60 535da -05 -> e60 535da m-sport -05 ->e90 320da -05 ->e60 535da m-sport -05 ->f10 530da -10

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7538
          • Jyväshyvä

          #5
          Kannattaa huomioida myös se että kun laittaa isomman vanteen ja leveämmän renkaan, renkaat ovat yleensä teräväolkaisemmat kuin pienemmät koot. Sisälokarit yleensä ovat pyöreästi muotoiltuja joten voi sen takia ottaa pohjatessa kiinni lokareihin. Ts. pelkästään vanteen kohdalta mittaaminen ei välttämättä riitä eikä edes nykyisen renkaan mittominen jos vanteen kokoa on tarkoitus kasvattaa...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Anzafin
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 3747
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Kannattaa huomioida myös se että kun laittaa isomman vanteen ja leveämmän renkaan, renkaat ovat yleensä teräväolkaisemmat kuin pienemmät koot. Sisälokarit yleensä ovat pyöreästi muotoiltuja joten voi sen takia ottaa pohjatessa kiinni lokareihin. Ts. pelkästään vanteen kohdalta mittaaminen ei välttämättä riitä eikä edes nykyisen renkaan mittominen jos vanteen kokoa on tarkoitus kasvattaa...
            +1

            Comment

            • tmikki
              Newbiemmer
              • Apr 2006
              • 18

              #7
              Tuolla linkittämälläni sivulla tarjoaa muuten samaa TYP V vannetta 9,0 ja 10 levyisenä E60:iin ja F10:iin samoilla ET:illä. Hmmm
              e114 1602 -75 -> e21 320 -76 -> e21 320 -79 -> e30 320i -85 -> e23 728i -82 -> e34 520i -88 -> e30 316i -88 -> e36 316i -91 -> e34 535i -88 -> e34 525i -91 -> e39 523i -96 -> e46 320i -99 -> e39 520i -00 -> e39 525d -01 -> e39 530da m-sport -01 -> e60 530da -03 -> e60 535da -05 -> e60 535da m-sport -05 ->e90 320da -05 ->e60 535da m-sport -05 ->f10 530da -10

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17797
                • Jämsä

                #8
                Originally posted by tmikki View Post
                Tuolla linkittämälläni sivulla tarjoaa muuten samaa TYP V vannetta 9,0 ja 10 levyisenä E60:iin ja F10:iin samoilla ET:illä. Hmmm
                varmaan sen takia, että ei ole mitään järkeä tehdä erilaisia vanteita pienen ET eron takia. kyseinen setti on E60:iin hiukan reiluhkolla ET:llä ja F10:iin taas hiukan pienet, mutta sopii kuitenkin molempiin.

                normaalisti E60:n vanteet on liian pienellä ET:llä F10:iin. E90:n vanteet taas sopii ET:n puolesta myös F10:iin.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎