Announcement

Collapse
No announcement yet.

kumpi määrää levyjarrut taakse??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jraiha
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 566
    • Kempele

    kumpi määrää levyjarrut taakse??

    teho vai paino?
    e46
  • Jacek
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 552
    • Helsinki

    #2
    Vertailumoottori eli ei periaatteessa kumpikaan

    779/1998

    Moottorin ja pakoputkiston muutokset

    5 §
    Moottorin vaihto

    1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.

    2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

    a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

    b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

    c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

    d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;

    e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;

    f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

    g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti;

    h) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin; ja

    i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

    Osia myytävänä

    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

    Comment

    • jraiha
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 566
      • Kempele

      #3
      no voiko alkuperäinen 318iS e36 olla rumpujarruilla?
      e46

      Comment

      • turbobliz
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1012
        • e-suomi

        #4
        järjen se pitäisi määrätä. Kuka haluaa että auto näyttää samalta ja toimii samoin kuin esim käyttikseni 1.6 Vectra, missä on nyrkin kokoiset rummut takana.

        Comment

        • Jacek
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 552
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by jraiha
          no voiko alkuperäinen 318iS e36 olla rumpujarruilla?
          En ainakaan ETKlta löytänyt siihen rumpujarruja taakse joten sanoisin ei. Kuinka niin ?
          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

          Osia myytävänä

          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

          Comment

          • jraiha
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 566
            • Kempele

            #6
            Kaveri on ostamassa biimeriä ja joku oli lähettäny kuvia 318iS:stä. Siinä näytti olevan rummut. Pellin alla kyllä oli iS ja vieläpä alkuperäinen. kuulemma.
            ?? :roll:
            e46

            Comment

            • Jacek
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 552
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by jraiha
              Kaveri on ostamassa biimeriä ja joku oli lähettäny kuvia 318iS:stä. Siinä näytti olevan rummut. Pellin alla kyllä oli iS ja vieläpä alkuperäinen. kuulemma.
              ?? :roll:
              Pyydä sitä myyjää ilmottamaan 7 viimeistä numeroa valmistenumerosta. Sillähän se selviää tästä ETKlta hetkessä mikä se on ja koska valmistettu
              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

              Osia myytävänä

              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

              Comment

              • jraiha
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 566
                • Kempele

                #8
                se ois kyllä hyvä homma... pitääpä kysellä niitä.
                e46

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎